Kristuksen julkinen kieltäminen

anteeksisaa

Täällä joku on rinnastanut Jeesuksen julkisen kieltämisen Pyhän Hengen pilkkaan. Eli sellaista olisi mahdotonta uudistaa parannukseen joka julkisesti kieltää Herransa eli Jeesuksen. Mutta eihän se voi mitenkään olla anteeksiantamaton synti koska Pietarikin sai anteeksi vaikka kolme kertaa kielsi.
Joten miten heprealaiskirjeessä Kristuksen kieltäminen olisi muka kadottava teko? Ihmisen poikaa vastaan sanomiset saa anteeksi.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se-totuuden-henki

      Ei Jeesus suutu niinkuin sinä luulet, vaan Hän rakastaa sinua. Mutta totuuden henki on Jumalan henki ja sitä ei saa pilkata.

      • sellaista-se-on

        Raamatussa sanotaan näin: On Isä, Poika ja Pyhä Henki.

        Jeesus sanoi että vain Jumala on hyvä, kun joku sanoi häntä hyväksi ihmiseksi. Jeesuksessa ihmistä on se mikä häneen kasvoi Marian kohdussa, muu on Jumalasta ja laitettu sinne ihmisen kohtuun laittamalla.


      • lätinää

        "Ei Jeesus suutu niinkuin sinä luulet, vaan Hän rakastaa sinua."

        Mitähän sillä tarkoitat kun sanot että Jeesus rakastaa?


    • Viittaat ilmeisesti tähän kohtaan Heprealaiskirjettä:
      "Mahdotontahan on uudistaa parannukseen niitä, jotka kerran ovat päässeet valoon, maistaneet taivaallista lahjaa ja tulleet osallisiksi Pyhästä Hengestä, maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia mutta ovat luopuneet. He näet itse uudestaan ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häpäisevät häntä julkisesti." Hepr 6:4-6

      Lienet perillä, että Kristuksen tunteminen on syvenevä prosessi, jossa tietoisuus hänen jumalallisesta olemuksestaan kasvaa vähitellen. Heprealaiskirjeen määritelmä on monisanainen ja viittaa uskoviin, jotka eivät ole hieman sinnepäin kallellaan, vaan kaikilla olemuksensa tasoilla täysin tietoisia Jumalan läsnäolosta Kirstuksessa.

      Kun Pietari kielsi Jeesuksen, hän ei ollut vielä täysin perilllä, mistä uskossa Jeesukseen oli kysymys. Niinpä hän saattoi vielä palata Jeesuksen kieltämisestä huolimatta. Jos hän olisi kieltänyt Jeesuksen 2 kuukautta myöhemmin, palaaminen ei enää olisi tullut kysymykseen.

      • Tässä asiassa kannattaisi olla hyvin varovainen, ettei tekisi langenneen, mutta katuvan uskovan sydämentaakkaa entistä suuremmaksi. Anteeksiantamattomana Pyhän Hengen pilkkana pidetään yleisesti tilaa, jossa ihminen on kääntänyt LOPULLISESTI selkänsä Jumalalle niin, ettei hän todellakaan halua enää koskaan tehdä parannusta. Se ei tarkoita jotain yksittäistä heikkouden hetkeä. Niin kauan kuin ihminen katuu syntejään ja pyytää ne anteeksi Jumalalta, hän on taivaskelpoinen. Kuten esim. Jaakob kirjoittaa: "Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa, niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden. (Jaakob 5:19-20)"


    • Olenvainihminen

      Minä olen kieltänyt ja kiellän Jeesuksen sijaiskärsijänä ja nk. syntien sovittajana. Jumalinen rakkaus, abstraktin hengen rakkaus on niin suurta, että ihminen ei sitä käsitä. Mutta ei myöskään tarvitse sijaissovittajaa.

      • klpo

        Jeesukseen on kaikki luotu ja Jumala sovitti ihmisten synnit Golgatalla. Kaikki kuoli Golgatalla ja Jeesus nousi kuolleista synnittömänä. Jeesus nousi taivaaseen ja lähetti Pyhän Hengen Jumalalta ja apostolit alkoivat julistaa Evankeliumia ja joka uskoo Jeesukseen saa synnit anteeksi ja syntyy uudesti ylhääältä ja saa Pyhän Hengen!
        Lue paremmin Uudesta Testamentista!
        Enkelit Joulu yönä julistivat:"Teilleon syntynyt Vapahtaja!"
        "8 Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
        9 Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
        10 Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
        11 teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
        12 Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
        13 Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
        14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!" Luukkaan Evankeliumin mukaan.


    • kerrovaa

      Mitä sitten on se Hengen pilkkaaminen?

    • erttkkl

      On sellainen käsitys, että ihminen kuolee sitten, kun Jeesus kieltää ihmisen Jumalan edessä!

    • mutinapsss

      Pietarikin kun kielsi Jeesuksen niin sehän johtui ilmeisesti pelosta. En jaksa uskoa että olisi anteeksiantamatonta jos uskova sanoo jossain tilanteessa ettei usko Jeesukseen. Kun hän myöhemmin taas tunnustaa Jeesuksen niin saa anteeksi. Poikaa vastaan sanomiset saa anteeksi. Eihän Pietari luopunut vaan ei uskaltanut myöntää.

    • Aina välillä myös joku uskovainen, yleensä vasta uskoontullut, murehtii tehneensä Pyhän Hengen pilkan. Häntä voi lohduttaa takuuvarmasti että et ole tehnyt, jos olisit asia ei murehduttaisi sinua yhtään.

      Raamatullisempaa onkin nähdä Pyhän Hengen pilkka kokonaisvaltaisena asenteena ja sydämen ja mielen tilana. "Pyhän Hengen pilkan" tehnyt ihminen on täysin, totaalisen ja peruttamattoman "kuollut" uskonasioille, hän on kääntänyt selän Jumalalle ja Pyhälle Hengelle lopullisesti. Häntä ei kiinnosta uskonasiat, hän ei halua keskustella uskonasioista, niillä ei ole enään hänelle mitään merkitystä.

      Kukaan ei tulevasta tiedä syvä uskonvastaisuus voi muuttua hurskaaksi uskoksi. Siksi kannattaa olla varovainen Pyhän Hengen pilkan syyttämisen suhteen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2144
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1298
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      916
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      865
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      75
      851
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      670
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      650
    10. 50
      644
    Aihe