Vapaa-ajattelu ei ole vapaata

eroa.vapareista

Vapaa-ajattelu on määritelty mm. Wikipediassa. Määritelmä sulkee ulos tietyt ajattelutavat, mm. uskonnolliset. Mitä vapautta on se, että rajoitetaan vapautta? Vapaa-ajattelu on valheellista. Sen "vapauden" nimissä houkutellaan ihmisiä maksamaan jäsenmaksuja ja antamaan testamentteja. Hyödyn korjaavat liiton johdossa olevat henkilöt ja heidän valikoimansa kaverit. Vapaa-ajattelu on petosta.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voidakseen ajatella vapaasti on luovuttava dogmaattisista opetuksista joita ei saa kyseenalaistaa.

      • unto.utelias

        Koskeeko tämä myös vapaa-ajattelua määritteleviä seikkoja? Vai voiko olla vapaa-ajattelija, vaikka ei allekirjoitakaan vapaa-ajattelun määritelmää?


      • unto.utelias kirjoitti:

        Koskeeko tämä myös vapaa-ajattelua määritteleviä seikkoja? Vai voiko olla vapaa-ajattelija, vaikka ei allekirjoitakaan vapaa-ajattelun määritelmää?

        Jos vapaa-ajattelijoiden säännöissä on jotain jota ei järkisyin voi perustella niin toki sen voi kyseenalaistaa. Ja kai kuka tahansa voi nimittää itseään vapaasti ajattelevaksi henkilöksi vaikka ei olisikaan vapaa-ajattelijayhdistyksen jäsen.


    • Humanisti-vapari

      Uskonnoissa on "pyhiä", "ikiaikaisia" "totuuksia". Sellainen julkea dogmatismi rajoittaa ihmisten ja yhteisöjen ajatuksen vapautta.

      Vapaa-ajattelu on uskonnoista ja muita dogmeista vapaan ajattelun edistämistä - sekä uskonnottomien ihmisoikeuksien ja tapakulttuurin edistämistä.

      Tieteelliseen, tiedepohjaiseen maailmankuvaan kuuluu yleinen antidogmaattisuus, kriittisyys ja tiedepohjaisen tiedon jatkuva itseään korjaavuus.

      • oletpa.naurettava

        Luettelet itse dogmeja määritellessäsi vapaa-ajattelua. Eikö ole ikiaikainen vapaa-ajattelun dogmi, että se on vapaata uskonnosta? Vai voiko ajatella uskonnollista vapaa-ajattelua?


      • Humanisti-vapari
        oletpa.naurettava kirjoitti:

        Luettelet itse dogmeja määritellessäsi vapaa-ajattelua. Eikö ole ikiaikainen vapaa-ajattelun dogmi, että se on vapaata uskonnosta? Vai voiko ajatella uskonnollista vapaa-ajattelua?

        Onvatko tieteeseen kuuluvat antidogmaattisuus, kriittisyysperiaate ja kehittyvyys, korjaavuus mielestäsi dogmeja?

        Käytännössä monet kirkon jäsenet eivät onneksi usko uskontunnustuksen mukaan. Kirkon oman tutkimuksenkin mukaan vain 17 % sanoo uskovansa "Jumalaan niin kuin kirkko opettaa. Joku ajatuksellinen kahle kuitenkin pidättelee monia ei-uskovia ja ei-uskonnolisia ihmisiä kirkon jäsenyydessä...


      • oletpa.naurettava
        Humanisti-vapari kirjoitti:

        Onvatko tieteeseen kuuluvat antidogmaattisuus, kriittisyysperiaate ja kehittyvyys, korjaavuus mielestäsi dogmeja?

        Käytännössä monet kirkon jäsenet eivät onneksi usko uskontunnustuksen mukaan. Kirkon oman tutkimuksenkin mukaan vain 17 % sanoo uskovansa "Jumalaan niin kuin kirkko opettaa. Joku ajatuksellinen kahle kuitenkin pidättelee monia ei-uskovia ja ei-uskonnolisia ihmisiä kirkon jäsenyydessä...

        Wikipedia: "Dogmi (muinaiskreikaksi δογμα, dogma) eli opinkappale, oppilause tai uskonkappale[1] on jonkun uskonnon, kirkkokunnan tai uskonnollisen auktoriteetin uskoa tai oppia koskeva - usein kodifioitu - väite."

        Ainoa mikä erottaa väitteesi dogmista on se, että sen lausuja ei ole (tai halua olla) uskonnollinen. Asiallisesti sinullakin on väite ja on vain sopimuskysymys, sanotaanko sitä dogmiksi vai ei.

        Toistan: "Eikö ole ikiaikainen vapaa-ajattelun dogmi, että se on vapaata uskonnosta? Vai voiko ajatella uskonnollista vapaa-ajattelua?"


      • on.se.tyhmä
        oletpa.naurettava kirjoitti:

        Wikipedia: "Dogmi (muinaiskreikaksi δογμα, dogma) eli opinkappale, oppilause tai uskonkappale[1] on jonkun uskonnon, kirkkokunnan tai uskonnollisen auktoriteetin uskoa tai oppia koskeva - usein kodifioitu - väite."

        Ainoa mikä erottaa väitteesi dogmista on se, että sen lausuja ei ole (tai halua olla) uskonnollinen. Asiallisesti sinullakin on väite ja on vain sopimuskysymys, sanotaanko sitä dogmiksi vai ei.

        Toistan: "Eikö ole ikiaikainen vapaa-ajattelun dogmi, että se on vapaata uskonnosta? Vai voiko ajatella uskonnollista vapaa-ajattelua?"

        Jopas vapari hiljeni.


      • oletpa.naurettava kirjoitti:

        Wikipedia: "Dogmi (muinaiskreikaksi δογμα, dogma) eli opinkappale, oppilause tai uskonkappale[1] on jonkun uskonnon, kirkkokunnan tai uskonnollisen auktoriteetin uskoa tai oppia koskeva - usein kodifioitu - väite."

        Ainoa mikä erottaa väitteesi dogmista on se, että sen lausuja ei ole (tai halua olla) uskonnollinen. Asiallisesti sinullakin on väite ja on vain sopimuskysymys, sanotaanko sitä dogmiksi vai ei.

        Toistan: "Eikö ole ikiaikainen vapaa-ajattelun dogmi, että se on vapaata uskonnosta? Vai voiko ajatella uskonnollista vapaa-ajattelua?"

        Jos lähdetään ihan mielivaltaisesti määrittelemään sanoja uusiksi niin totta kai kissakin voi olla koira.

        Perusperiaatteena voisi toimia sellainen että vapaa-ajattelija muodostaa maailmankatsomuksensa sellaisten väitteiden pohjalta jotka voidaan osoittaa todeksi. Tämä johtaa siihen että uskonnolliset maailmankatsomukset eivät oikein sovellu vapaa-ajattelijan maailmankuvaksi koska siihen liittyy väitteitä joita ei voida falsifioida.

        Maailmankuvansa kukin saa toki muodostaa ihan sillä tavalla kuin itse haluaa.


      • Humanisti-vapari
        oletpa.naurettava kirjoitti:

        Wikipedia: "Dogmi (muinaiskreikaksi δογμα, dogma) eli opinkappale, oppilause tai uskonkappale[1] on jonkun uskonnon, kirkkokunnan tai uskonnollisen auktoriteetin uskoa tai oppia koskeva - usein kodifioitu - väite."

        Ainoa mikä erottaa väitteesi dogmista on se, että sen lausuja ei ole (tai halua olla) uskonnollinen. Asiallisesti sinullakin on väite ja on vain sopimuskysymys, sanotaanko sitä dogmiksi vai ei.

        Toistan: "Eikö ole ikiaikainen vapaa-ajattelun dogmi, että se on vapaata uskonnosta? Vai voiko ajatella uskonnollista vapaa-ajattelua?"

        Ev.lut. kirkon jäsenistön keskuudessa on kirkon dogmeista vapautuvaa ja vapautunutta ajattelua. Se tulee hyvin esiin Haastettu kirkko -tutkimuksen samoin kuin Nuorisobarometri2014 tuloksissa. Sosiaalinen paine ja muut sosiaaliset syyt estävät joitakin ajatuksellisesti uskonnollisista dogmeista vapautuneita toistaiseksi eroamasta yhteisöstä, joka opinkappaleisiin eivät usko. Kirkosta eroajien potentiaali on suuri.


      • oletpa.naurettava
        Humanisti-vapari kirjoitti:

        Ev.lut. kirkon jäsenistön keskuudessa on kirkon dogmeista vapautuvaa ja vapautunutta ajattelua. Se tulee hyvin esiin Haastettu kirkko -tutkimuksen samoin kuin Nuorisobarometri2014 tuloksissa. Sosiaalinen paine ja muut sosiaaliset syyt estävät joitakin ajatuksellisesti uskonnollisista dogmeista vapautuneita toistaiseksi eroamasta yhteisöstä, joka opinkappaleisiin eivät usko. Kirkosta eroajien potentiaali on suuri.

        Äläpä nyt muuta aihetta. Tässä pari faktaa:

        1) Vaparit kieltävät uskonnolliset dogmit ja siten tulevat sidotuiksi niihin.

        2) Vapareilla on väitteitä, joihin he perustavat näkemyksensä. Jos näitä väitteitä perustellaan jollain, siirtyy ongelma vain näihin perusteisiin. Jossain on aina perusväitteet, jotka vain otetaan ilman muita perusteita.

        Näkökulmasta riippuen vaparit ovat siis kiinni sekä uskonnollisissa dogmeissa että muuten vain perusteettomissa väitteissä.

        Vaparit ovat dogmaattisia.


      • korjaussarja
        oletpa.naurettava kirjoitti:

        Äläpä nyt muuta aihetta. Tässä pari faktaa:

        1) Vaparit kieltävät uskonnolliset dogmit ja siten tulevat sidotuiksi niihin.

        2) Vapareilla on väitteitä, joihin he perustavat näkemyksensä. Jos näitä väitteitä perustellaan jollain, siirtyy ongelma vain näihin perusteisiin. Jossain on aina perusväitteet, jotka vain otetaan ilman muita perusteita.

        Näkökulmasta riippuen vaparit ovat siis kiinni sekä uskonnollisissa dogmeissa että muuten vain perusteettomissa väitteissä.

        Vaparit ovat dogmaattisia.

        Esimerkkejä tai faktoja väitteidesi tueksi?


      • ihan_selvää
        korjaussarja kirjoitti:

        Esimerkkejä tai faktoja väitteidesi tueksi?

        Edellinen kommentti sisälsi omat faktansa, mutta vaparit eivät tunnu olevan kovin vahvoja filosofiassa. Pornotietous lienee heillä korkeammassa kurssissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      113
      910
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      556
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      520
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe