Mitä merkitsee Jeesuksen seuraaminen? Pitää kuulemma ottaa joka päivä risti ja kantaa sitä ja luopua kaikesta. Mitä tämä siis tarkoittaa selkokielellä?
Miten Jeesusta seurataan?
5
<50
Vastaukset
- tässä-jotain-vastausta
OTA RISTISI
Mk. 8:34-35: "Ja hän kutsui tykönsä kansan ynnä opetuslapsensa ja sanoi heille: 'Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun ja evankeliumin tähden, hän pelastaa sen.'"
Bible Knowledge Commentary: "Kun Rooman valtakunnassa ristiinnaulittiin rikollinen tai vanki, uhri pakotettiin usein kantamaan ristiään osan matkasta ristiinnaulitsemispaikalle, joten hän joutui kulkemaan risti selässään kaupungin keskustan läpi."
NOV: " Ristinsä ottaminen on vertauskuva, joka on saatu kuolemaantuomitun matkasta teloituspaikalle. Ristinkantamisen tarkoitus oli, että tuomittu saisi matkalla osakseen ihmisten ivaa ja halveksuntaa. Näin rikollinen tuli sysätyksi ulos yhteisöstä. Jeesus vaati, että hänen seuraajansa rohkenisivat ottaa kantaakseen uskonsa tähden halveksuntaa ja ihmisten ylenkatsetta."
Lk. 9:23-24: "Ja hän sanoi kaikille: 'Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen.'"
NIV, alaviite: "Kuva on vertaus jo tuomitusta ihmisestä, jonka piti kantaa oman ristinsä poikkipuuta teloituspaikalle. Galilean opetuslapset tiesivät, mistä oli kyse, sillä satoja ihmisiä oli teloitettu tällä tavalla heidän seudullaan."
Mt.10:38: "... ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias."
"Ne, jotka kuuluvat Kristukselle, ovat naulinneet pahat taipumuksensa ristiin ja niin tappaneet himonsa ja väärät toiveensa."
1Pt.2:24: "joka 'itse kantoi meidän syntimme' ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä poiskuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen 'haavainsa kautta te olette paratut'."
Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne joita ovat:
haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte."- tästä-vielä
Ef. 4:22-25: "että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Pankaa sen tähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä."
Niin siis täytyisi kuunnella omantunnon ääntä.
Tietenkään ei aina tarvitse puhua kaikkea totuutta ulos jos on jostain eri mieltä "vaan täytyy käyttää aivojaan", milloin on viisaampaa olla mieluummin hiljaa. - pieni-ajatus
tästä-vielä kirjoitti:
Ef. 4:22-25: "että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Pankaa sen tähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä."
Niin siis täytyisi kuunnella omantunnon ääntä.
Tietenkään ei aina tarvitse puhua kaikkea totuutta ulos jos on jostain eri mieltä "vaan täytyy käyttää aivojaan", milloin on viisaampaa olla mieluummin hiljaa.Miten seuraisit Jumalaa?
Haluaisit saada Häneen yhteyden ja että Hän huomaisi sinut.
Rukous on se yhteys. Kun muistaa mainita Jeesuksen koska hän maksoi meidän syntivelkamme ristillä.
- aattoakoj
kävellä taaperra vain perässä
Esim. sitä, että opettelet tietoisesti ottamaan elämässäsi kaiken Jumalan kädestä, niin hyvät kuin huonotkin päivät. Silloin kasvat uskossa ja päästät irti halustasi määritellä oman elämäsi.
"Me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa, niiden, jotka hän on suunnitelmansa mukaan kutsunut." Room 8:28
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv332927- 1452772
- 1372257
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162183Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131930Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161821479Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311256Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo961244Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891202Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1371188