Miten Jeesusta seurataan?

apujati

Mitä merkitsee Jeesuksen seuraaminen? Pitää kuulemma ottaa joka päivä risti ja kantaa sitä ja luopua kaikesta. Mitä tämä siis tarkoittaa selkokielellä?

5

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä-jotain-vastausta

OTA RISTISI

Mk. 8:34-35: "Ja hän kutsui tykönsä kansan ynnä opetuslapsensa ja sanoi heille: 'Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun ja evankeliumin tähden, hän pelastaa sen.'"

Bible Knowledge Commentary: "Kun Rooman valtakunnassa ristiinnaulittiin rikollinen tai vanki, uhri pakotettiin usein kantamaan ristiään osan matkasta ristiinnaulitsemispaikalle, joten hän joutui kulkemaan risti selässään kaupungin keskustan läpi."

NOV: " Ristinsä ottaminen on vertauskuva, joka on saatu kuolemaantuomitun matkasta teloituspaikalle. Ristinkantamisen tarkoitus oli, että tuomittu saisi matkalla osakseen ihmisten ivaa ja halveksuntaa. Näin rikollinen tuli sysätyksi ulos yhteisöstä. Jeesus vaati, että hänen seuraajansa rohkenisivat ottaa kantaakseen uskonsa tähden halveksuntaa ja ihmisten ylenkatsetta."

Lk. 9:23-24: "Ja hän sanoi kaikille: 'Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen.'"

NIV, alaviite: "Kuva on vertaus jo tuomitusta ihmisestä, jonka piti kantaa oman ristinsä poikkipuuta teloituspaikalle. Galilean opetuslapset tiesivät, mistä oli kyse, sillä satoja ihmisiä oli teloitettu tällä tavalla heidän seudullaan."

Mt.10:38: "... ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias."

"Ne, jotka kuuluvat Kristukselle, ovat naulinneet pahat taipumuksensa ristiin ja niin tappaneet himonsa ja väärät toiveensa."

1Pt.2:24: "joka 'itse kantoi meidän syntimme' ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä poiskuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen 'haavainsa kautta te olette paratut'."

Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne joita ovat:

haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte."

• tästä-vielä

Ef. 4:22-25: "että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Pankaa sen tähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä."

Niin siis täytyisi kuunnella omantunnon ääntä.

Tietenkään ei aina tarvitse puhua kaikkea totuutta ulos jos on jostain eri mieltä "vaan täytyy käyttää aivojaan", milloin on viisaampaa olla mieluummin hiljaa.

• pieni-ajatus
        tästä-vielä kirjoitti:

Ef. 4:22-25: "että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Pankaa sen tähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä."

Niin siis täytyisi kuunnella omantunnon ääntä.

Tietenkään ei aina tarvitse puhua kaikkea totuutta ulos jos on jostain eri mieltä "vaan täytyy käyttää aivojaan", milloin on viisaampaa olla mieluummin hiljaa.

Miten seuraisit Jumalaa?

Haluaisit saada Häneen yhteyden ja että Hän huomaisi sinut.

Rukous on se yhteys. Kun muistaa mainita Jeesuksen koska hän maksoi meidän syntivelkamme ristillä.

• aattoakoj

kävellä taaperra vain perässä

• Esim. sitä, että opettelet tietoisesti ottamaan elämässäsi kaiken Jumalan kädestä, niin hyvät kuin huonotkin päivät. Silloin kasvat uskossa ja päästät irti halustasi määritellä oman elämäsi.

"Me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa, niiden, jotka hän on suunnitelmansa mukaan kutsunut." Room 8:28

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      2013
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      183
      1554
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      151
      1373
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      97
      1308
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1188
    6. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      84
      938
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      892
    8. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      129
      815
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      813
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      807
    Aihe