Hei!
>>>>>>>> Lakia ei voi pitää pelastuksen ehtona, mutta toisaalta kukaan ei tahallisen ja jatkuvan synnin harjoittajana ilman katumusta voi elää Kristuksen yhteydessä.
Ristinkuolemassa lakkasivat kaikki seremonialait. Ef 2:15, Hebr 7:11-28, 10:1-18, Kol 2:14.
- Esirippu repesi kahtia telttamajan palvelun päättymiseksi joka tähtäsi ja esikuvasi kaikessa Kristusta ja taivaallista palvelua. Uhri annettiin kertakaikkisena ja eäin-syntiuhrien jatkuva tappaminen päättyi.
Jumalan siveyslaki, ns. ”kymmenen käskyn laki” on voimassa kaikkina aikoina. Jeesus itse vahvisti tämän omilla sanoillaan Matt 5:17-20, 21,27, 19:16-19, Luuk 16:17.
>>>>>>> Lailla on synnin opettamisen ja kuuliaisuun merkitys ja lain kaikki vaikutin on rakkaus. 1 Kor 7:19, 1 Tim 1:5-11, Room 13:8:10.
Uuden liiton kansalaisuus edellytää, että Jumalan siveyslaki laki on sydämen lihatauluissa: Hebr 8:8-10, Jer 31:31-33, Hes 36:26-27.
Monet opettavat että kaikki laki päättyi ristille?!
Raamattu varoittaa: ”Kumoammeko siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.” (Room 3:20,31) (2 Piet 3:3)
Apostolit opettivat kymmeniä käskyjä Jumalan tahtona uuden liiton aikana. (Jaak 2:8-13, Joh 14:15-21, Ilm 14:12, 12:17, 1 Joh 2:1-3, 3:4, 5:3)
Ihminen tulee uskosta vanhurskaaksi. Uskosta vanhurskas saa elää. (Room 1:17,4:11-13)
”Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin ettei kukaan voisi ylpeillä. (Ef 2:8-9) ”Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan mitä on synti.” (Room 3:20) Laki toimii kasvattajana Jumalan tahdon mukaiseen elämään opettaen synnin.
Jumalan Henki puhuttelee ihmistä lain vanhurskaita periaatteita vasten silloin kun ihminen on kiusattu tai langennut. ”Katsomme siis että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.” (Gal 3:28)
Matt 22:36-40: ”Suuri käsky” ei ole tilalla eikä korvaamassa kymmentä käskyä. "Suuri käsky" "lain kuningaskäsky" on yhteenveto ja tiivistelmä kymmenen käskyn lain periaatteista.
>>>>>> Sama yhteenveto laista on esitetty 5 Moos 6 luvussa.
”Että meissä jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.”
(Room 8:4) Hengen mukaan elävä ihminen elää lain mukaan. Uskovan opettaja on Jumala itse, Pyhä Henki.
Kun ihminen jokainen minuutti riippuu Jumalan Hengen ohjauksessa ihminen on lainkin noudattaja samalla. Hebr 10:12-18; Jer 31:31-33.
Eksytys tunnustaa uskoa, armoa ja Kristusta kuten pitääkin, mutta kieltää Jumalan lain ja pyhityksen. Hebr 12:14, Room 3:20,31, 13:8-14.
- “Laki on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.” - "Laki on hengellinen” (Room 7:12,14)
- “Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain.” (Room 7:22)
- “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua.” (Room 8:7)
- “Laki tuo mukanaan Jumalan vihan. Ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.” (Room 4:15)
- Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei, siellä ei synneistä pidetä kirjaa.” (Room 5:13)
- “Lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia ellei laki olisi sanonut: ”Älä himoitse” Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. (Room 7:7-8)
- “Lempeys ja itsehillintä, näitä vastaan ei ole laki.” (Gal 5:23)
- “Me tiedämme että laki on hyvä jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhän isän- ja äidin murhaajien, tappajien, siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten- ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaista takia jotka toimivat vastoin tervettä oppia.” (1 Tim1:8-10)
- “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19)
- “Jotta meissä jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 8:4)
Raamattu opettaa että synti on Jumalan lain rikkomista.
"Jokainen joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista." (1 Joh 3:4)
(2 Moos 20:1-17, 5 Moos 5:1-22)
Jumala on armollinen synnintekijöille antamalla mahdollisuuden katua ja kääntyä pois synnistä. (Room 5:21, ”Katukaa siis syntejänne että synnit pyyhittäisiin pois” (Apt 3:19) Joel 2:12-13, Jes 55:6-7) Uskovaiset ihmiset erehtyvät ja tarvitsevat tätä Jumalan armoa jatkuvasti. (1 Joh 2:1-2) Vilpitön kristitty ei kuitenkaan elä tahallisesti, tietoisesti ja jatkuvasti Jumalan lakia vastaan. Jumala pelastaakin ihmisen synneistään, mutta ei synneissään.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Uudessa liitossako laki ei voimassa;?
17
<50
Vastaukset
Liittoja tulee ja menee, mutta on se kumma, ettei muhammadin uusin liitto kelvannut uskovaisille. Yhtä vähän on näyttöä muhammadin sanojen jumalallisuudesta kuin raamatu tai kenen tahansa profeetan. Uskovainen kun valitsee pullasta vain rusinat omaksi edukseen, heimonsa eduksi ja lahkonsa eduski.
Hei!
Kyllä "uskovaisia" on yksilöinä pullan ja pelkkien rusinoitten arvostajia, Matt 13.
Minä ilmaisen Raamatun Jeesus Kristus evankeliumin pelastusopin uskonnon ehdot ja arvot näillä jakeilla;
Ilm 14:12, (12:17) Hebr 12:14, Ef 2:7-9 Nuo jakeet sisältävät kaikki sellaiset arvot että kun jakeiden jokaisen arvon pitää pyhänä ja kunniassa ei olla harhan puolella, mutta yhdenkin em. jakeiden arvon hylkää mennään heti harhan puolelle.
Muutoin ihminen voi olla vapaasti tietonsa määrän mukaan eri mieltä ja kasvaa tiedossa ja omantunnon asioissa.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaHei!
Minä en tiedä muhammed uskosta mitään, sen verran että Jeesus Kristus on profeetta Islam uskossa.
Minä en luule itseäni profeetaksi.
Minulla oli islamin uskoisia ystäviä mutta emme koskaan keskustelleet uskon asioista.
Minua ei Islam usko kiinnosta sinänsä. Sen verran tiedän myös että niin Islamissa kuin kristinuskossakin on ääriliikkeensä joilla ei ole mitään tekemistä aidon islam- tai aidon Raamatun hengellisen Jeesus Kristus uskonnon kanssa, -arvojen ja periaatteiden kanssa. Suomessakin on pakolaisia paossa näiden riitojen vuoksi.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijajarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Minä en tiedä muhammed uskosta mitään, sen verran että Jeesus Kristus on profeetta Islam uskossa.
Minä en luule itseäni profeetaksi.
Minulla oli islamin uskoisia ystäviä mutta emme koskaan keskustelleet uskon asioista.
Minua ei Islam usko kiinnosta sinänsä. Sen verran tiedän myös että niin Islamissa kuin kristinuskossakin on ääriliikkeensä joilla ei ole mitään tekemistä aidon islam- tai aidon Raamatun hengellisen Jeesus Kristus uskonnon kanssa, -arvojen ja periaatteiden kanssa. Suomessakin on pakolaisia paossa näiden riitojen vuoksi.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaAito usko on aina puhujalla, muut ovat vääräuskoisia, näinhän se menee.
Jos uskosi on sinapinsiemenen kokoinen, pystyy sen avulla kuulemma siirtämään vuoria. Sentin kolikon leijuttaminen ihan aikuisten oikeasti iha oikeaan jumalaan vahvasti uskovalta ei ole temppu eikä mikään.
Osallistumatta jättäminen osoittaa sinunkinsiunauksesi arvottomiksi, koska tiedät tuloksen etukäteen ja niinollen tiedät palvovasi epäjumalaa. Mitä käyttöä ihmisillä on noin kyvyttömälle jumalalle? Sinä ehkä kuittaat kokouspalkkioita pimeänä köyhien seurakuntalaisten eläkerahoista, mutta kysyn vaan kuluttajasuojan nimissä, kerrotko seurakuntalaisille kuinka kyvytön se julmasi oikeasti on?he-ma kirjoitti:
Aito usko on aina puhujalla, muut ovat vääräuskoisia, näinhän se menee.
Jos uskosi on sinapinsiemenen kokoinen, pystyy sen avulla kuulemma siirtämään vuoria. Sentin kolikon leijuttaminen ihan aikuisten oikeasti iha oikeaan jumalaan vahvasti uskovalta ei ole temppu eikä mikään.
Osallistumatta jättäminen osoittaa sinunkinsiunauksesi arvottomiksi, koska tiedät tuloksen etukäteen ja niinollen tiedät palvovasi epäjumalaa. Mitä käyttöä ihmisillä on noin kyvyttömälle jumalalle? Sinä ehkä kuittaat kokouspalkkioita pimeänä köyhien seurakuntalaisten eläkerahoista, mutta kysyn vaan kuluttajasuojan nimissä, kerrotko seurakuntalaisille kuinka kyvytön se julmasi oikeasti on?Kaltaistes kieltäjien takia Jumala juuri piiloutuu teiltä, ei uskovilta.
he-ma kirjoitti:
Aito usko on aina puhujalla, muut ovat vääräuskoisia, näinhän se menee.
Osallistumatta jättäminen osoittaa sinunkinsiunauksesi arvottomiksi, koska tiedät tuloksen etukäteen ja niinollen tiedät palvovasi epäjumalaa. Mitä käyttöä ihmisillä on noin kyvyttömälle jumalalle? Sinä ehkä kuittaat kokouspalkkioita pimeänä köyhien seurakuntalaisten eläkerahoista, mutta kysyn vaan kuluttajasuojan nimissä, kerrotko seurakuntalaisille kuinka kyvytön se julmasi oikeasti on?Hei!
Muuten- korjaan hiukan mitä kirjoitin; Suomen pakolaiset eivät ole täällä kristinuskon minkäänlaisen erimielisyyden vuoksi, vaan Suomen pakolaiset ovat Islamin erilaisten heimoriitojen vuoksi paossa.
Minä en ole kysellyt aikoinaan kun minulla oli joitakin muslimiystäviä- Uskon asiat ja sukupuoliasiat olivat sellaisia asioita mistä en ole sanaakaan puhunut eikä sanaakaan keskusteltu.
Sitten kysymykseesi;
- Jumala on ilmoittanut ihmisille itsensä Isässä, Pojassa, Pyhässä Hengessä ja enkeleidenkin kautta. Minä en epäile tätä, 2 Piet 1:21, uskon Raamattuun ja Jeesukseen, ja en pidä luomakunnan Luojaa voimattomana. Kol 1:12-20.
Jos täällä joku haluaisi keskustella Islamin ja kristinuskon asioista suhteesta toisiinsa, en sellaiseen keskusteluun ryhdy, se ei minua kiinnosta.
Minä pysyn vain Raamatun Jeesus Kristus uskossa, ja en voi keskustella sellaisesta mistä en mitään tiedä eikä aikani riitä kaikkeen maailman uskontoon tutustumaan.
Minä uskon elävään Jumalaan joka on Raamatussa ilmoitettu.
En vaadi keneltäkään mitään enkä syyttele koskaan ketään. Ihmisellä on omantunnon vapaus.
Minä en ota osaa seurakuntien- kirkkojen toimintaan, olen uupumussyistä jäänyt sivuun aikoinaan. Seurakuntayhdistystoiminnan puhujan kuluista maksellaan korvauksina korkeintaan matkakustannuksia. 1 Kor 9 mukaan evankeliumin kokoaikaiset nauttivat elantoa evankeliumista eli kirkko maksaa kk/ palkkaa.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaJarmoEklund kirjoitti:
Kaltaistes kieltäjien takia Jumala juuri piiloutuu teiltä, ei uskovilta.
Tämähän on varmaan uskontotieteen uusi haara! Me, jotka emme usko, voimme vaikuttaa jumalan näkyvyyteen. Olemme siis syyllisisä siihen, että rukouksiinne ei vastata. Melko huvittava näkökulma kaikkivaltiaan jumalan uuskyvyttömyyteen.
jarinhotelli kirjoitti:
Hei!
Muuten- korjaan hiukan mitä kirjoitin; Suomen pakolaiset eivät ole täällä kristinuskon minkäänlaisen erimielisyyden vuoksi, vaan Suomen pakolaiset ovat Islamin erilaisten heimoriitojen vuoksi paossa.
Minä en ole kysellyt aikoinaan kun minulla oli joitakin muslimiystäviä- Uskon asiat ja sukupuoliasiat olivat sellaisia asioita mistä en ole sanaakaan puhunut eikä sanaakaan keskusteltu.
Sitten kysymykseesi;
- Jumala on ilmoittanut ihmisille itsensä Isässä, Pojassa, Pyhässä Hengessä ja enkeleidenkin kautta. Minä en epäile tätä, 2 Piet 1:21, uskon Raamattuun ja Jeesukseen, ja en pidä luomakunnan Luojaa voimattomana. Kol 1:12-20.
Jos täällä joku haluaisi keskustella Islamin ja kristinuskon asioista suhteesta toisiinsa, en sellaiseen keskusteluun ryhdy, se ei minua kiinnosta.
Minä pysyn vain Raamatun Jeesus Kristus uskossa, ja en voi keskustella sellaisesta mistä en mitään tiedä eikä aikani riitä kaikkeen maailman uskontoon tutustumaan.
Minä uskon elävään Jumalaan joka on Raamatussa ilmoitettu.
En vaadi keneltäkään mitään enkä syyttele koskaan ketään. Ihmisellä on omantunnon vapaus.
Minä en ota osaa seurakuntien- kirkkojen toimintaan, olen uupumussyistä jäänyt sivuun aikoinaan. Seurakuntayhdistystoiminnan puhujan kuluista maksellaan korvauksina korkeintaan matkakustannuksia. 1 Kor 9 mukaan evankeliumin kokoaikaiset nauttivat elantoa evankeliumista eli kirkko maksaa kk/ palkkaa.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaÄlä sekoita pakolaisia tähän. Niillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.
Kyse on erilaisita jumalkäsityksistä ja halutessani kaikki uskontokunnat ja lahkot samaanmpaikkaan rukoustilaisuuteen, pystyn saman tien kaikille osoittamaan jumalan olemattomuuden ainakin näiden osallistuneiden lahkojen osalta.
Osallistumattomat, eli tähän mennessä kaikki, ovat jo tunnustaneet tietävänsä nollatuloksen etukäteen ja siten tunnustaneet palvelevansa epäjumalaa. Mieti vähän omalta kohdalta, jos siellämoikea jumala onkin vastassa ja sillä on hirveä määrä ramen nuudeleita lonkeroina!he-ma kirjoitti:
Älä sekoita pakolaisia tähän. Niillä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.
Kyse on erilaisita jumalkäsityksistä ja halutessani kaikki uskontokunnat ja lahkot samaanmpaikkaan rukoustilaisuuteen, pystyn saman tien kaikille osoittamaan jumalan olemattomuuden ainakin näiden osallistuneiden lahkojen osalta.
Osallistumattomat, eli tähän mennessä kaikki, ovat jo tunnustaneet tietävänsä nollatuloksen etukäteen ja siten tunnustaneet palvelevansa epäjumalaa. Mieti vähän omalta kohdalta, jos siellämoikea jumala onkin vastassa ja sillä on hirveä määrä ramen nuudeleita lonkeroina!Hei!
Joo, kiitos, minä en ole kannanottaja innokas ollut ollenkaan sellaiseen.
Mitä tulee omiin ystäviini vuosikymmenien varrella, niin ovat aina sanomattakin tienneet että ovat ystäviä minulle ja minä heille eikä käy mielessä mitään muuta, esim. seksuaalista.
Kaverit siis oli ystäviä, ei seksikumppaneita.
En ole ainokaisenkaan ihmisen alapääasioita elämässäni puhunut sanaakaan koskaan missään.
Minun nuoruustemput ovat sitten taas 1970-1980 lukujen asioita kaikki mahdolliset jos kun olen sekoillut nuorena, alkaa olla useita vuosikymmeniä sellaisista. Olen ollut nuori tuohon aikaan, ja alkoholi ja jokunen muukin asia päätä sekoittamassa.
Elämme 2015 lukua. Olen ollut aina nuoremmileni vanhempi- en seksikumppani.
Olen 31-56 vuoden iässä kieltäytynyt nuorten seksitarjoiluista, enkä ole kenenkään tarjoiluista sanaakaan puhunut. Ei ole noin kymmentä vuotta suurempaa ikäeroa ollut koskaan, Olin nuori 1970-1980 luvuilla siis itsekin. Minä olen pitänyt korkean moraalin sillä olen ollut nuoremmilleni vanhempi, en seksikumppani.
Minä olen peräpäästä neitsyt enkä kaipaa siihenkään asiaan muutosta.
Naisystävissäni oli joitakin joiden kanssa kului kondomeja, mutta olivat vain ystäviä, en ystäviäni ajatellut vaimoiksi koskaan sekuntiakaan.
Olen parin kesän jälkeen jo kuusikymmentävuotias, (60 vee)
Olen tullut uskoon isossa kirkossa joskus 1990 luvulla. 1995-1996 luin Adventtikirkon opiston Raamattukurssit.
- Nuoruuteni sekoiluissa 1970-1980 luvulla johon aikaan kaikenlainen sekoilu kuuluu, kaikki mahdollinen en ole minkäänlaisessa uskossa ollut.
Minun nuoruustemppujani ei siksi kuulu kirkoissa analysoida eikä uskon pohjalta, ja äkillisessä mielenhäiriössä tehty sekoilu josta ei muistikuvia useisiin vuosiin ei ole laissa rangaistava teko koska sellaisessa ei ole sekunninkaan harkintaa.
- Ei pidä siis unelmoida minunkaan nuoruuteni sekoiluja eiliseksi päiväksi, sillä kaikenlainen kuuluu 1970-1980 lukuun ja 16-30 vuoden ikään.
Aamen.
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija
Lihamme on lain alla, ei henkemme, joka on armon hengen alla uskomme kautta.
- Henki_ja_henki_erojaOn
Hyvä Jarmo- että kirjoitit sanan tuossa lausessasi hengen- pienellä.
Liha ei taivu Jumalan lain alle. Siksi ihminen hengessään ei voi sitä toteuttaa.
MUTTA
Pistetäänkö asialle isolla H-lla Henki. Kun olemme Hengen alla, emme lihan himoa täytä ja jota Henki kuljettaa, hän on armonalla. Siis Jumalan Henki, Pyhä Henki vuodatettiin Voimaksi ja siksi myös Hengen armolahjoillakin Jumala rakentaa seurakuntansa.
Armolahjat ovat Hengen armolahjoja, ei hengenarmolahjoja.
Nämä pikku h-t ovat niitä armolahjoja, kun "opiskellaan ja viisastutaan" ja sen perusteella tehdään tehtäviä. Mutta, tämä Hengen armolahja sanoo, Hänen nimessään, "nouse ja käy". Mutta, juuri Hengen ilmoituksena, ei hengen ilmoituksena. Henki_ja_henki_erojaOn kirjoitti:
Liha ei taivu Jumalan lain alle. Siksi ihminen hengessään ei voi sitä toteuttaa.
MUTTA
Pistetäänkö asialle isolla H-lla Henki. Kun olemme Hengen alla, emme lihan himoa täytä ja jota Henki kuljettaa, hän on armonalla. Siis Jumalan Henki, Pyhä Henki vuodatettiin Voimaksi ja siksi myös Hengen armolahjoillakin Jumala rakentaa seurakuntansa.
Nämä pikku h-t ovat niitä armolahjoja, kun "opiskellaan ja viisastutaan" ja sen perusteella tehdään tehtäviä. Mutta, tämä Hengen armolahja sanoo, Hänen nimessään, "nouse ja käy". Mutta, juuri Hengen ilmoituksena, ei hengen ilmoituksena.Amen ystävä... ymmärsit koko ajatuksen ytimen.
Henki_ja_henki_erojaOn kirjoitti:
MUTTA
Nämä pikku h-t ovat niitä armolahjoja, kun "opiskellaan ja viisastutaan" ja sen perusteella tehdään tehtäviä. Mutta, tämä Hengen armolahja sanoo, Hänen nimessään, "nouse ja käy". Mutta, juuri Hengen ilmoituksena, ei hengen ilmoituksena.Sen haluaisin vielä lisätä, että kun Jumala sanoi että olemme kaltaisiansa, meissäkin on kolminaisuus, ruumis, henki ja sielu. Vain ruumiiseen ja henkeen voi saatana uudestisyntyeneessä uskovassa ehkä juuri koskea. Henki ja sielu ovat vaikeampi. Hengenkin se voi viedä mutta ei sielua. Se on Jumalan oma. Jumalalla on seitsemän henkeä muttei ruumista. Jumala on Henki! Jumalan ruumista edustaa lihallinen Jeesus Kristus ja Henkeään Pyhä Henki ja sieluaan itse Isä Jumala.
JarmoEklund kirjoitti:
Sen haluaisin vielä lisätä, että kun Jumala sanoi että olemme kaltaisiansa, meissäkin on kolminaisuus, ruumis, henki ja sielu. Vain ruumiiseen ja henkeen voi saatana uudestisyntyeneessä uskovassa ehkä juuri koskea. Henki ja sielu ovat vaikeampi. Hengenkin se voi viedä mutta ei sielua. Se on Jumalan oma. Jumalalla on seitsemän henkeä muttei ruumista. Jumala on Henki! Jumalan ruumista edustaa lihallinen Jeesus Kristus ja Henkeään Pyhä Henki ja sieluaan itse Isä Jumala.
Hei!
Mielenkiintoista varmaan nuoren ihmisen filosofiaa. Sinusta voisi tulla ajattelija isona, pätevä alallasi jos kouluttaudut hyvin johonkin humanistiseen.
Ruumis, sielu ja henki on sellaista terminologiaa missä noilla sanoilla on omissa asiayhteyksissään eriilaisia merkityksiä kun niin on ilmaistu alkuhebreassa ja kreikankielessä. Tuo kakku on iso kokonaisuus ja asiayhteykssisään erilaisia merkityksiä on hebrean ja kreikankielen ilmaisuissa.
Se kannattaa muistaa että jo akatemian alusta asti on olemassaolon, ikusuuden, hyvän ja pahan asioita pohdittu jo 400 ekr akatemiassa. Sielun vaellusoppi onkin kreikkalaista filosofiaa ja jotkut ovat sitä liittäneet kristinuskoon. Raamatulla on oma opetuksensa ja se on kokonaisuus jota ei voi tässä.
Mutta lue nämä kuitenkin; Room 6:22-23, ja Ilm 20 luku. Nuo selittävät paljon siitä miten asiaa voi ajatella Raamatun opetuksessa. Mal 3:19.
Kreikankielen aioonios, aioon on käännetty suomenkielelle "ikuisesti" sanaksi josta saa erilaista käsitystä, sillä "aioonios" ilmaisee aikaa ja aikakautta, ikää, aikaa jonka jonka jokin olevainen elää taikka aikaa jonka joku asia tai esine on olemassa ja vaikuttamassa.
Tässä pitää huomioida siis asiayhteys ja Raamatun em. ilmoitus, ja aioon sanan monetkin erilaiset merkitykset, -mutta asiayhteyteen pitää sanakäännös sijoittaa.
Kreikkalainen filosofia opetti sielun kuolemattomuus ja manala- oppia jossa olisi ikuinen piina, mutta Raamattu ei sellaista opeta.
Olen jotakin kirjoittanut asiasta tarkemmin;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14.6
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14.1
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14.3
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/14.5
-Löydät noista mietittävää, tutki Raamatulla!
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelija- Exadventistiparka
JarmoEklund kirjoitti:
Sen haluaisin vielä lisätä, että kun Jumala sanoi että olemme kaltaisiansa, meissäkin on kolminaisuus, ruumis, henki ja sielu. Vain ruumiiseen ja henkeen voi saatana uudestisyntyeneessä uskovassa ehkä juuri koskea. Henki ja sielu ovat vaikeampi. Hengenkin se voi viedä mutta ei sielua. Se on Jumalan oma. Jumalalla on seitsemän henkeä muttei ruumista. Jumala on Henki! Jumalan ruumista edustaa lihallinen Jeesus Kristus ja Henkeään Pyhä Henki ja sieluaan itse Isä Jumala.
Kiitos Jarmo.
Tuo mitä kirjoitit on hyvä tapa ajatella asiaa. Vaikka tuota ei voi opinkohtana pitää, se kyllä kuvaa Jumalaa tavalla jolla voimme ymmärtää "kolmiyhteistä" Jumalaa ja "kolmiyhteistä" ihmistä, samalla selittäen ainakin yhdellä tavalla sitä miten Jumala loi meidät "kaltaisikseen". Myös VT puhuu monessa kohtaa Jumalan "sielusta".
- omalehmä
Luonnonlait taitavat olla voimassa uskovaisten oppiriidoista ja uusista ja vanhoista liitoista huolimatta. - Jos nyt halutaan tuoda tähän jumala-käsite mukaan, niin nuo luonnonlait näyttäisivät olevan jumalallisia lakeja, jos mitkä, koska ne ovat voimassa niin juutalaiselle kuin muslimillekin ja niin paaville kuin Ted Wilsonillekin, vai mikä se nyt se "adventistien nykyinen paavi" olikaan.
Aloittaja aloituksessaan: /7/7 Uudessa liitossako laki ei voimassa;? /7/7
Vastaan, että epäilevä kysymyksesi on väärässä, sillä laki toki on voimassa Uudessa Liitossa Jeesuksen Armorikkaassa Veressä. Sanoohan Uusi Testamenttiselvästi, että ilman Jumalaa oleville on laki ja vain jumalisille Armo. Vanhaan aikaan laki oli juutalaisille, uudessa ajassa jumalattomille.
1. Tim. 1:9 :
Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien,
Toisin kuin EGW julisti, USKOVIEN SYNNEISTÄ EI PIDETÄ KIRJAA.
Room. 5:13
Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei ole, siellä ei synneistä pidetä kirjaa.
Tekstini on vain töksähtelevä läpileikkaus, sillä tässä ei olisi tilaa, eikä lukijalla mielenkiintoa pitkään tutkielmaan.
V i i t t e e t :
Room. 3:21
Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
Room. 3:28
Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
Room. 4:6
niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
Room. 7:8
Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa712705- 552657
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun162066- 401999
- 491974
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2751944Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211261- 371076
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo01010Aamun Trump
"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.95966