Lieksan vammaisjärjestöille olisi nyt töitä. On lainvastaista velvoittaa vammainen raportoimaan yli 75 km ulottuvista matkoista, kun laki puhuu vaikeavammaisen oikeudesta matkustaa kohtuukustannuksin oman kunnan ja naapurikunnan alueella. Jos Mätäsvaaran muori lähtee käymään Joensuussa (ent. enossa) sukuloimassa niin hänen tulee raportoida tarpeistaan joka kerta erikseen. Tämä asia tulee saattaa pikimmiten eduskunnan oikeusasiamiehen ja aluehallinnon tutkittavaksi. Lieksan kaupungin suuri pinta-ala ei ole kunnassa asuvan vaikeavammaisen viki. Vammaisten yhdenvertaiset oikeudet jäävät näin toteutumatta.
Lautakunta siunasi laittoman ohjeen
35
<50
Vastaukset
Hieman kuitenkin jos lasketaan kunnan rajalta entiseen enoon niin matka ei ole noin pitkä siinä keskustaan on se pointi eli muistan keskustaan matkan olevan enosta keskustasta kaskustaan 62 km joten kunnan rajalta matka puolittuu joten laskutoimitus on todella todella ihmeellinen
Mutta todella asiaa pitää tarkistella kokonaisuutta ajatellen aina oikeudessakin asiakkaan hyväksi- ytkyt
75 kilsaa tarkoittaa asuinpaikasta toisen kunnan alueelle eikä kunnan rajalta. Jos markku asuisit vaikka Hattuvaarassa ja haluaisit asioida Kolilla niin kilometrit ei riitä. Sinun pitää käydä selittämässä miksi haluat asioida kolilla jne..Lain tulkitsijana katsoisin, että tämä ei ole lain hengen mukaista ohjailua.
Mutta kuitenkin todella tuossa palvelusuunnitelmassa nuo asiat tulee esille ja siten asiaat ovat hyvin yksilölliset joten niistä tulee nyt hieman keskustella laajemmin.
Todella toivon että keskustelut käydään asiallisesti yhdessä viranomaisten kanssa MKMistä nyt on jo tietovuoto jos tänään asia on ollut käsittelyssä eikä silloin ole edes pöytäkirjaa tarkasteltu?
- Löytyynetistä
Pöytäkirja on nettissä. Kokouksethan ovat nykyisin sähköisiä, joten nopeus sitä mukaan.
- krskr
Ei tarvita tietovuotoa kun lautakunnan pöytäkirja löytyy kaupungin nettisivuilta ihan intternetistä.
- Lainmukainenon
"Vammaispalvelulain mukaisia kuljetuspalvelumatkoja voi tehdä asuinkunnan alueella tai asuinkuntaan maantieteellisesti rajoittuviin lähikuntiin. Lieksan kaupungin lähikuntia ovat, Kuhmo, Nurmes, Juuka, Kontiolahti, Joensuu ja Ilomantsi. Lähikuntiin suuntautuvat matkat voivat ulottua pääsääntöisesti korkeintaan 75 kilometrin etäisyydelle lähtöosoitteesta. Mikäli asiakkaalla on ohjeistuksesta poikkeavia tavanomaiseen elämään kuuluvia matkustustarpeita, otetaan asiakkaan esittämä yksilöllinen tarve huomioon kuljetuspalvelupäätöstä tehtäessä. Mikäli asiakkaalla on tavanomaisesta poikkeavia, yli 75 km päähän lähtöetäisyydestä ulottuvia matkoja, ja joita ei ole kirjattu, niistä pyydetään asiakasta hakemaan erikseen. unta korvaa kuljetuspalvelumatkoista kohtuulliset kustannukset."
Jos luette ajatuksella, niin asia on ymmärrettävä.
Eli tehdään yksilöllinen kuljetuspäätös, johon kirjataan kaikki matkustustarpeet. Jos tulee tästä poikkeavia yli 75 km ulottuvia matkoja, eli jokin ylimääräinen matka, niistä tehdään uusi päätös.- asiaton
Tuo kuulostaa jo ihan rajulta alistamiselta. Lain henki lienee se, että vammainenkin saisi mahdollisimman normaalia ja jouheaa palvelua. Ei tarttisi jokaisesta risauksesta raportoida. Minullakin on kesäpaikka Kolilla, jossa tulee käytyä muutaman kerran vuodessa. Siis käynkö kertomassa joka kerta, miksi nyt mökilleni taharon mennä, jotta saatte päätöksen kulkuluvasta tehdyksi..En voi mitenkään tietää päätöshetkellä kaikkia kuljetustarpeitani ja siksi minun tulee olla päättäjään joka kerta erikseen yhteydessä - näin vissiin menee? Tähän en tyydy vaan vien asiaa omalta osaltani eteenpäin. Toivon, että myös muuta vaikeavammaiset tekisivät näin.
- errrki
Mitäs sanotte; vammainen asuu vaikka Viekijärvellä. Hän pääsee 75 km:n päähän ilman eri selityksiä. On siis vielä oman kunnan alueella. Huh huh. Sitten on vammainen joka asuu vaikkapa Vuonislahdella. Hän päässee jo Uimaharjuun ilman eri selityksiä. On ihan eri asia jäädä kiikkiin oman kunnan alueelle kuin päästä vaikka uimaharjun baariin. Kyllä oikeusasiamiestä taitaa nakrattaa tämä ola Lieksan malliin linjaus.
Voi jee että ihanko noin hienoa mutta sulle pj tai lautakunnan jäsen joka vastasit todella on upeaa mutta kuitenkin hyvin tarkoitushakuista pyrökratiaa pallottelua ja pyrökratiaa mutta kuiten jopa hyväksyttävää ainakin minulle eli juuri noin olette palanneet järkevyyteen ja lakiin
- iljak
En ymmärtänyt kommenttiasi mk. Vvammanen x asuu Joensuu kaupungin rajalla Lieksan puolella ja vammainen y asuu vaikka viekijärvellä. He ovat kovin eriarvoisia yhteiskunnan kuljetuspalvelun suhteen kun tähtäimessä on naapurikuntaan suuntautuva asiointimatka. Jos asiointimatkoja tulee useita niin virkailija voi udella tarkemmin matkan tarkoistusperiä ja ihminen joutuupi kiusalliseen tilanteeseen selvittäessään vaikkapa originellejä huvejaan. Vai eikö nekään ole sallituja vaikeavammaiselle. Onko natsimeininkiä. Ei kuulosta tuo km raja oikeudenmukaiselta.
iljak kirjoitti:
En ymmärtänyt kommenttiasi mk. Vvammanen x asuu Joensuu kaupungin rajalla Lieksan puolella ja vammainen y asuu vaikka viekijärvellä. He ovat kovin eriarvoisia yhteiskunnan kuljetuspalvelun suhteen kun tähtäimessä on naapurikuntaan suuntautuva asiointimatka. Jos asiointimatkoja tulee useita niin virkailija voi udella tarkemmin matkan tarkoistusperiä ja ihminen joutuupi kiusalliseen tilanteeseen selvittäessään vaikkapa originellejä huvejaan. Vai eikö nekään ole sallituja vaikeavammaiselle. Onko natsimeininkiä. Ei kuulosta tuo km raja oikeudenmukaiselta.
Oletko noin yksinkertainen eli sinu pitää aina eli sinä lautakunna jäsenennä viekkilaisenaä töppeksit todella eli aina jos henkilön tarve on jopa harrastuken osalta sellainen että sitä ei voi olla Lieksassa niin tuo kilometrimäärä ei ole tae. todella olen siinä suhteessa kanssasi samaa mieltä että aina poikkevat matkat on arvioitava erikseen mutta kysyn sinultä jos sinä olet yksinäinen tai muuten haluat kaverin niin pitöökö sinun siitä tehdä ennakoon selvitys jos vaikka haluat seksiä . piruilen nyt jopa tietoisesti jopa lauatakunnan jäsenille misssä on ihmisen tarpeet eko te määrittelette koska teilläkin on tarpeet oelmassa sillä saralla
- kellarin.raput
markkukorpinen kirjoitti:
Oletko noin yksinkertainen eli sinu pitää aina eli sinä lautakunna jäsenennä viekkilaisenaä töppeksit todella eli aina jos henkilön tarve on jopa harrastuken osalta sellainen että sitä ei voi olla Lieksassa niin tuo kilometrimäärä ei ole tae. todella olen siinä suhteessa kanssasi samaa mieltä että aina poikkevat matkat on arvioitava erikseen mutta kysyn sinultä jos sinä olet yksinäinen tai muuten haluat kaverin niin pitöökö sinun siitä tehdä ennakoon selvitys jos vaikka haluat seksiä . piruilen nyt jopa tietoisesti jopa lauatakunnan jäsenille misssä on ihmisen tarpeet eko te määrittelette koska teilläkin on tarpeet oelmassa sillä saralla
MK käy lämpösenä tai on sitten pullottanut mehujaan, kun ei saa taasen tolkkua kirjoituksesta.
Mutta itse tuohon päätökseen, niin eihän tuossa ole muuta, kuin vertaat tehtyä pätöstä annettuun lakiin. Täsmääkö se. Voi tokkiinsa tuo on tuttua asiaa noilta taitamattomilta kohtaani.
Joka tapauksessa todella olen sanani sanonyt ja toki sinullakin oli virhe kirjoituksessa. mutta on hienoa jos olette asioita tarkistelleet eli noissa kilometrissämäärinn
Mutta edelleen olette töpeksineet lautakunnassa jos esitätte kuin esittelijä että taksimies on todella henkilökohtainen avustaja siinä olen eri mieltä todella jota olette nyt taitamattomuuttanne hyväksyneet tuon taitamattoman esittelijän vuoksi uskoen hänen esittelyään
Mk- Kysyvä_ei_eksy
Voi tokkiinsa tuo on tuttua asiaa noilta taitamattomilta kohtaani.
Joka tapauksessa todella olen sanani sanonyt ja toki sinullakin oli virhe kirjoituksessa. mutta on hienoa jos olette asioita tarkistelleet eli noissa kilometrissämäärinn
Mutta edelleen olette töpeksineet lautakunnassa jos esitätte kuin esittelijä että taksimies on todella henkilökohtainen avustaja siinä olen eri mieltä todella jota olette nyt taitamattomuuttanne hyväksyneet tuon taitamattoman esittelijän vuoksi uskoen hänen esittelyään
MkMistä mk luet, että taksi on henkilökohtainen avustaja?
Muutenkin, eikö kannattaisi kysellä virkamiehiltä asian oikeudellisuutta.
Tuskin täällä ovat vastaamassa - taassealkaa
Voi tokkiinsa tuo on tuttua asiaa noilta taitamattomilta kohtaani.
MkMk tarkoittaa täällä vuuhkatessaan, että hänet pitäisi kutsua sinne lautakuntaan asioita hoitamaan sieltä varamiehen paikalta.
Tai asia tulisi laittaa lausuntokierrokselle sinne MK vammaisneuvostoon.
Itse asiahan on aivan sama kuhan MK:n nimi vaan tällä saitilla esiinnousee.
Ja onhan tuo jo tullut useaan sataan kertaan todettua, että varsinkin luottamushenkilön tapa hoitaa luottamustointaan , vaikka vara sellaista, jollakin suolipalstalla, antaa kovin kummallisen kuvan henkilön tavasta ymmärtää asioidenhoitoa. - tork
Hei! Hyvä Markku K olet ainoa joka ymmärtää vammaisten asemaa. Lautakuntahan vain nyökyttelee kunnanhallituksen (maija riikonen ja lea orava-P) johdolla. Akat siellä määräävät ja uskovat kaikki mitä virkamies suu vaahdossa suoltaa.
- Asiatkuntoon
tork kirjoitti:
Hei! Hyvä Markku K olet ainoa joka ymmärtää vammaisten asemaa. Lautakuntahan vain nyökyttelee kunnanhallituksen (maija riikonen ja lea orava-P) johdolla. Akat siellä määräävät ja uskovat kaikki mitä virkamies suu vaahdossa suoltaa.
Haisee, että olet menettämässä jotain virapelillä saamaasi etuutta, kun noin suu vaahdossa huutelet.
Erinomaista ryhdikästä toimintaa lautakunnalta ja virkamiehiltä, että ohjeistetaan kuljetustoimintaa, joka on rehottanytkin erittäin räikeästi Lieksassa. On tainnut olla taksien markinnat vammaisten kustannuksella. kellarin.raput kirjoitti:
MK käy lämpösenä tai on sitten pullottanut mehujaan, kun ei saa taasen tolkkua kirjoituksesta.
Mutta itse tuohon päätökseen, niin eihän tuossa ole muuta, kuin vertaat tehtyä pätöstä annettuun lakiin. Täsmääkö se.En ole pullottanut nyt vielä koska entisiä todella luomu tuotteita on jäljellä eli omista marjoista.Kuitenkin kirjoitukset ovat lapsellisia jos olet aikuinen pysy nyt käsiteltävässä aiheessa.
On kuitenkin perustuslaillinen oikeus minulla kirjoittaa kun pysyn asioissa jotka liittyvät kunnan hallintoon tässä tapauksessa. voinen myöskin mielipiteeni esittää vaikka se jotakin politrukkia häiritsee.MK- martat.rulettaa
tork kirjoitti:
Hehhee. Nyt alkoi niken takaa perinteiset omakehut ja sitten tuo naisten haukkuminen. Käyhän akottele päin kasvoja, jos uskallat, jota epäilen pahasti.
- olliv
martat.rulettaa kirjoitti:
Hehhee. Nyt alkoi niken takaa perinteiset omakehut ja sitten tuo naisten haukkuminen. Käyhän akottele päin kasvoja, jos uskallat, jota epäilen pahasti.
markulle ääni seuraavissa vaaleissa. Ainut joka puolustaa heikompien asiaa.
martat.rulettaa kirjoitti:
Martat rulettaa nyt todella kohtaani heittäen asiattomuuksia.Tässä osiossa on käyttänyt selkeästi omaa nimeäni ja en ole myöskään naisia haukkunut olen pysynyt asiassa mielipiteeni esittäen.
Minä olen toiminut nimelläni ja pystyn kohtaaman ihmiset nokakkain ja keskustelemaan asioista.
On selvää että on kunniallisia akkoja jotka ovat ylpeitä siitä,että heillä on ukko mutta valitettavasti on naisissa myöskin ämmiä joidenka tehtävä on mollata toisia ihmisiä heillä on se elämäntehtävänä sellainen piirre ei minua todella kiinnosta koska todella puollustan ihmisiä jotka eivät siihen kykene ja voi koska esim vammaisuuden vuoksi siksi toimin siten mihin minut on aikanaan jopa kirkossa siunattu tehtävään eli vaalijalan kirkossa kun valmistuin silloin 1971 vajaamielishoitajaksi nykyinen nimitys on kehitysvammahoitaja mutta olen erikoistunut sitemmin heti ohjaajaksi ja siten silloin sosiaalihallituksen päteviä ohjaajia koskevaan luetteloon jossa tehtävässä sitten toimin eri paikoissa viimeksi Lieksassa johtavana ohjaajana
Joten myöskin toimin aikanaan sosiaalilautakunnan vpj joten lainsäädäntö on sitä kautta tuttua ja edelleen varajäsen parissa lautakunnassa ja eri vammaisjärjestöissä esin hengitysyhdistyksen pj ja nyt invalidien sihteeri ja myöskin muiden järjestöjen toiminnassa esim SPR sotaveteraanit ja jäsenenä muissa yhdistyksissä joten en ole ihan untuvikko asioissa- ehall
Martat rulettaa nyt todella kohtaani heittäen asiattomuuksia.Tässä osiossa on käyttänyt selkeästi omaa nimeäni ja en ole myöskään naisia haukkunut olen pysynyt asiassa mielipiteeni esittäen.
Minä olen toiminut nimelläni ja pystyn kohtaaman ihmiset nokakkain ja keskustelemaan asioista.
On selvää että on kunniallisia akkoja jotka ovat ylpeitä siitä,että heillä on ukko mutta valitettavasti on naisissa myöskin ämmiä joidenka tehtävä on mollata toisia ihmisiä heillä on se elämäntehtävänä sellainen piirre ei minua todella kiinnosta koska todella puollustan ihmisiä jotka eivät siihen kykene ja voi koska esim vammaisuuden vuoksi siksi toimin siten mihin minut on aikanaan jopa kirkossa siunattu tehtävään eli vaalijalan kirkossa kun valmistuin silloin 1971 vajaamielishoitajaksi nykyinen nimitys on kehitysvammahoitaja mutta olen erikoistunut sitemmin heti ohjaajaksi ja siten silloin sosiaalihallituksen päteviä ohjaajia koskevaan luetteloon jossa tehtävässä sitten toimin eri paikoissa viimeksi Lieksassa johtavana ohjaajana
Joten myöskin toimin aikanaan sosiaalilautakunnan vpj joten lainsäädäntö on sitä kautta tuttua ja edelleen varajäsen parissa lautakunnassa ja eri vammaisjärjestöissä esin hengitysyhdistyksen pj ja nyt invalidien sihteeri ja myöskin muiden järjestöjen toiminnassa esim SPR sotaveteraanit ja jäsenenä muissa yhdistyksissä joten en ole ihan untuvikko asioissaMontakohan kertaa tuonkin olet näillä palstoilla kehunut. Ja noista ajoista jolloin Korpinen oli valtuutettu, tuleepi mieleen kun koulujen oppilaille piti niitä avustajia saada. Muistakkos millainen ääni silloin oli kellossa.
Kohtaani on nyt heitetty asiattomuuksia ensinnäkin vastaan jos vammaisella on olemassa henkilökohtainen avustaja niin hän avustaa silloin vammaista esim sairaalssa käynnissä ja tuo avustaja ei ole taksinkuljettaja se pitäisi olla selvä kuitenkin on hyvä asia,että muuten taksi vie ja hakee henkilön.
Minulla ei ole mitään etuutta muuta kuin verotuksessa kun teen palkkatyötä se invavähennys muuta etuutta minulla ei ole.
Mielestäni puutun vain asiaan että asiasta ei ole ainakaan minulle tuosta ohjeistuksesta ilmoitettu ja en ole sitä havainnut edes vammaisneuvoston käsitelleen.
Sinänsä on hyvä että ohjeistukset tulee mutta se ei voi romuttaa lainsäädäntöä se pitäisi ymmärtää,että laki ja asetus määrittelee asian.- ymmärrättekölukemaanne
Vammaisneuvostolla luulisi olevan tietoa vammaispalvelulaista siinä määrin että täällä ei tarvinne päivänselvää asiaa puida. Ohjeistus on lainmukainen mutta jos joku haluaa välttämättä mitata sen pitävyyden niin siitä vain valituksia ja kanteluita tekemään. Täällä palstoilla on joutavaa märehtiä.
- ukottippuu
ymmärrättekölukemaanne kirjoitti:
Vammaisneuvostolla luulisi olevan tietoa vammaispalvelulaista siinä määrin että täällä ei tarvinne päivänselvää asiaa puida. Ohjeistus on lainmukainen mutta jos joku haluaa välttämättä mitata sen pitävyyden niin siitä vain valituksia ja kanteluita tekemään. Täällä palstoilla on joutavaa märehtiä.
Se on nyt tuo sosterlautakunta märehittävänä, kun ei Korpinen ole sinne päässyt peliään pitämään. Putosko muuten vielä naiskiintiön takia sinne varamiespalveluun.
ymmärrättekölukemaanne kirjoitti:
Kuitenkaan viranomaiset eivät ole olleet tietämäni mukaan yhteistyössö vammaisneuvoston kanssa tai jos niin sitten minulle ei tietoa ole saatettu sellaisesta asiasta
ukottippuu kirjoitti:
Se on nyt tuo sosterlautakunta märehittävänä, kun ei Korpinen ole sinne päässyt peliään pitämään. Putosko muuten vielä naiskiintiön takia sinne varamiespalveluun.
Olipa jälleen tolella "ämmämäistä" rollin touhua pysy aiheessa ja jätä mollaaminen vähemmälle
Taisi tuo sdp vaalitappio vaikuttaa myös tähänkin asiaan- kohta.keulii
Olipa jälleen tolella "ämmämäistä" rollin touhua pysy aiheessa ja jätä mollaaminen vähemmälle
Taisi tuo sdp vaalitappio vaikuttaa myös tähänkin asiaanTämä nyt sattuu olemaan mielipiteen ilmaisupalsta, eikä sinun paikallinen tiedotuskanavasi omankehusi osalta, jossa voit retostella joitakin "saavutuksiasi". Jos sinulle ei ole tullut kutsua vammaisneuvoston keskusteluun, niin siihen on varmasti syynsäkkin. Ja varmasti ihan hyvätkin syyt.
kohta.keulii kirjoitti:
Tämä nyt sattuu olemaan mielipiteen ilmaisupalsta, eikä sinun paikallinen tiedotuskanavasi omankehusi osalta, jossa voit retostella joitakin "saavutuksiasi". Jos sinulle ei ole tullut kutsua vammaisneuvoston keskusteluun, niin siihen on varmasti syynsäkkin. Ja varmasti ihan hyvätkin syyt.
Olipa outo ilmaisu" jos sinulle ei ole tullut kutsua" olisipa todella demokratian halventamista jos todella noin tehdään jos kaupunki on valinnat virallisesti suorittanut eli olen vammaisneuvoston jäsen ja todella pyydän että myöskin esityslistat tulevat ja niistä asioista keskustellaan ja pysytään asioissa ja turhat höpinät pois ja ylimääräiset henkilöt jota tehtävään ei ole nimetty se on yleensä kuntalain hengen mukaista. asiantuntijat voidaan kutsua kuultavaksi mutta päätökset on sitten lautakunnalla tässä tapauksessa vammaisneuvostolla joka antaa asioista lausunnon, MK
- hyvin-menee.ilmankin
Olipa outo ilmaisu" jos sinulle ei ole tullut kutsua" olisipa todella demokratian halventamista jos todella noin tehdään jos kaupunki on valinnat virallisesti suorittanut eli olen vammaisneuvoston jäsen ja todella pyydän että myöskin esityslistat tulevat ja niistä asioista keskustellaan ja pysytään asioissa ja turhat höpinät pois ja ylimääräiset henkilöt jota tehtävään ei ole nimetty se on yleensä kuntalain hengen mukaista. asiantuntijat voidaan kutsua kuultavaksi mutta päätökset on sitten lautakunnalla tässä tapauksessa vammaisneuvostolla joka antaa asioista lausunnon, MK
Etpä sinä jouda sinne neuvostonkaan kokoukseen, kun pitää päivystää tätä omaa sivusiasi.
hyvin-menee.ilmankin kirjoitti:
Etpä sinä jouda sinne neuvostonkaan kokoukseen, kun pitää päivystää tätä omaa sivusiasi.
Minä en ole tätä aloittanut mutta asiasta olen valmis keskustelemaan ja muista asioista myös koska kokemusta on erilaisista asioista
Olisi kuitenkin sinunkin parempi niistää nenä ja olla aikuinen eikä joutavanpäiväinen lällättäjä- joko-kiehuu
Minä en ole tätä aloittanut mutta asiasta olen valmis keskustelemaan ja muista asioista myös koska kokemusta on erilaisista asioista
Olisi kuitenkin sinunkin parempi niistää nenä ja olla aikuinen eikä joutavanpäiväinen lällättäjäTuo viimeinen lause kyllä osuu Korpiseen.
- MOTKOT
MOT ohjelma voisi ottaa asioista selkoa missä mennään, kutsukaa kylään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2333961Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1222291Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1401439
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927- 77919
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37900Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8787J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61746