Kylväjävertaus vs. hepr. 6:4-6

tutkintaat

Heprealaiskirje 6:4-6 ja kylväjävertauksessa puhutaan ilmeisesti molemmissa siitä kun tullaan uskoon mutta sitten osa syystä tai toisesta luopuu. Miten eroavat näiden kahden kohdan uskosta luopumiset toisistaan?

3

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selitystä-jos-kelpaa

Tien oheen kylvetty siemen

Mitkä tien oheen putosivat, ovat ne, jotka kuulevat, mutta sitten perkele tulee ja ottaa sanan pois heidän sydämestään, etteivät he uskoisi ja pelastuisi.

Tämä maaperä kuulee Jumalan sanan. Jumalan sana menee heidän sydämeensä asti, mutta perkele ottaa sen sieltä pois, koska tämä maaperä uskoo sittenkin enemmän saatanan valheita kuin Jumalan sanaa, jonka seurauksena he eivät voi pelastua. Tämän maaperän taustalla on ihmispelkoa, ylpeyttä sekä synnin rakastamista.

Kalliolle kylvetty siemen

Ja mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat.

Tämä maaperä kuulee Jumalan sanan ja ottaa sen iloiten vastaan. Tämä maaperä tulee uskoon. Mutta jotakin tapahtuu, joka aiheuttaa sen, että he luopuvat uskostaan. Matteus ja Markus kirjoittavat, että tällä maaperällä ei ole juurta itsessään. Mitä tämä tarkoittaa???

Johanneksen evankeliumin luvusta 15 käy ilmi, että Jeesus on se viinipuu ja sen juuri, joka kannattelee uskovia, jotka ovat viinipuun oksia. Tämä tarkoittaa sitä, että kun ihminen tulee uskoon, niin hän saa Jumalalta voiman, jotta hän voi pysyä Jeesuksen opetuslapsena sekä tuottaa hyvää hedelmää Jumalalle. Pyhä Henki on tämä voima, joka annetaan jokaiselle uskoon tulleelle. Pyhän Hengen tehtävä on kasvattaa uskovaa Jumalan sanan kautta siten, että uskova oppii hylkäämään elämästään syntiä sekä vaeltamaan Jumalan tahdon mukaisesti. Pyhä Henki pienentää ja vähentää meitä ja tekee Jeesuksen suureksi meidän elämässämme. Me olemme kuin saviastioita, joissa asuu ja vaikuttaa Jumalan Henki. Sen tähden Jumala valitsee saviastian, jotta se suunnattoman suuri voima, joka meissä on, ei näyttäisi tulevan meistä, vaan Jumalasta. Uskon elämä ei kirkasta sinua eikä minua, vaan Jumalaa.

Moni ihminen luopuu uskostaan siksi, kun he eivät sydämensä ylpeydessään suostu kasvamaan alaspäin, jotta Jumala saisi kaiken kunnian. Moni ihminen kieltää Jumalan Hengen vaikutuksen sydämessään, koska heille on rakkaampaa synti kuin Jumalan vanhurskaus.

http://www.kotipetripaavola.com/Kylvaja vertaus.html

• tämä-unohtui

Silloin kun oksa menettää yhteyden juuriin se kuivettuu eikä tuota hedelmää. Mistä tämä johtuu??? On olemassa sellaista uskosta luopumista, joka johtuu siitä kun ihminen ei kykene ymmärtämään, että Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen uskovan sydämessä eikä ihminen itse. Jos ihminen yrittää vaeltaa Jumalan vanhurskaudessa omassa voimassaan, niin hän väsyy ja luopuu, koska ei jaksa eikä kykene omissa voimissansa elämään vanhurskaasti. Ihminen ei voi eikä hänen tarvitsekaan vaeltaa omassa voimassaan vanhurskaasti, sillä Jumalan tehtävä on Sanansa ja Henkensä kautta vaikuttaa vanhurskautta uskovan sydämessä. Uskova ihminen on vain vastaanottaja, joka ottaa vastaan sitä mitä Jumala hänelle antaa.

• Itse asiassa niissä puhutaan eri asioista. Kylväjävertaus puhuu nimenomaan Jumalan sanan avautumisesta ja uskoon tulosta ja sen vahvistumisesta. Heprealaiskirjeen painopiste on luopumisessa.

Asiaa auttaa ymmärtämään tämä:
      "Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt." Matt 11:28-30
      Tässä on kaksi kutsua, 'tulkaa minun luokseni' ja 'ottakaa minun ikeeni ja oppikaa'.
      1. Se, joka tulee Jeesuksen luo, tulee uskoon. Uskoontulon jälkeen on tärkeä tutustua Raamattuun, jotta tietäisi, mihin on oikein ryhtynyt. Aloittajan kysymys on tyypillinen vasta uskoon tulleen ja uskon perusteita selvittävän ihmisen kysymys.
      2. Ikeen ottaminen ja oppiminen on sitten jo paljon tietoisemmin Kristuksen seuraamiseen johtava ja aikaa vievä prosessi, johon suuri osa kristityistä ei koskaan ryhdy. Kyse on laaja-alaisesta Kristukseen kasvamisesta.

Kylväjävertauksessa puhutaan lähinnä asioista, jotka liittyvät 'tulkaa minun luokseni' kutsun oikein kuulemiseen ja ymmärtämiseen.
      Heprealaiskirjeessä taas puhutaan ihmisistä, jotka ovat jo aikaa sitten tulleet Jeesuksen luo ja jotka ovat jo pitkään kasvaneet hänen tuntemisessaan, saaneet hengellistä vastuuta seurakunnassa ja oppineet ymmärtämään, mitä on hänen ikeensä ottaminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1960
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      183
      1504
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      142
      1262
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      93
      1243
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1168
    6. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      84
      898
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      44
      810
    8. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      787
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      783
    10. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      123
      763
    Aihe