Olen huomannut, että usein väitetään ideologioiden/uskontojen nimissä tehtyjen hirmutekojen johtuvan siitä, että (lisää diktaattori/hallinto) käyttävän (lisää uskonto/ideologia) väärin.
Mutta, mitä se kertoo uskonnon/ideologian kannattajista?
Onko uskonnossa/ideologiassa jotain vikaa, jos uskonnon/ideologian varjolla saadaan seuraajat suorittaamaan hirmutekoja?
Missä vika
4
153
Vastaukset 4
- Reddington
Ja siihen samaan hengenvetoon yleensä lisätään että ateistien mahdolliset töppäykset johtuvat ateismista. Kivaa kaksilla korteilla peluuta...
- fda
Ovat helposti vedettäviä, kun toivovat saavansa sen taivaspaikan.
- Epäjumalienkieltäjä
Valuvika on noissa kaikissa on dogmaattinen ajattelu. Kun halutaan vaalia jotain kyseenalaistamatonta "totuutta" ollaan kaltevalla pinnalla. Meidän pyhä kirja kertoo totuuden. Kommunismi on ihmiskunnan kehityksen korkein aste. Arjalainen rotu on ylivertainen jne.
Dogmi ei kestä kritiikkiä ja siksi jos dogmaattinen oppi pääsee valtaan kritiikki täytyy jotenkin vaientaa. Joukkohysteria ja itsesensuuri voi riittää hetken aikaa mutta lopulta toisinajattelijoiden vaientamiseen tarvitaan jonkinlaista väkivaltaa.
Niinpä dogmaattista ajattelua kannattaa välttää kuin ruttoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi yritti murhata mopopojan
Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti7013728- 501172
Käviskö tällainen suhde
Tutustutaan, fyysistä kontaktia, mutta ensijaisesti tarkoituksena ei ole aloittaa mitään virallista tai rikkoa mitään? E721163- 841040
Poutalan onnettomuus
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit95916Olen pahoillani
Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi52767Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta
Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k34747- 54746
- 97743
Onko sinulla vihan tunteita
Minua kohtaan? Haluatko kostaa jotakin tai tehdä pahaa? Voit tähän sanoa ihan luottamuksella.121706