Hartaus 10. käsky

itkuvirsi

Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu. Tämä käsky on tarkoitettu erityisesti niille, (jotka ajattelevat pitäneensä kuudennen (älä tee aviorikosta) ja seitsemännen (älä varasta) käskyn. Ajatellaan että kuudes ja seitsemäs käsky on tarkoitettu "alemman tason" ihmisille. Sen vuoksi Jumala on liittänyt mukaan vielä tämän käskyn. Sillä joku voi haluta toisen vaimon omakseen ja samalla jonkun verukkeen avulla haluaa eroon omasta vaimostaan. Ja vieläpä vieraannuttaa myös toisen miehen vaimon omasta miehestään. Näin hänet voisi ottaa aivan "laillisesti" omakseen. Tässä käskyssä kielletään houkuttelemasta lähimmäiseltäsi mitään, vaikka tavoitteeseen pääsisi maailman silmissä kunnialla. Ihminen osaa kyllä temput, jotta aviomies tympääntyy vaimoonsa, tai vaimo muuttuu kylmäksi miestään kohtaan.Ja tällä käytöksellään hän edesauttaa ottamaan hänestä eron. Meidän tulee joka tapauksessa tietää, Jumala ei hyväksy sitä, että riistät jotain toiselle kuuluvaa, vaikka tekisitkin sen maailman silmissä kunniasi säilyttäen. Yhä edelleen Batseba istuu kirkon penkissä. Hän ei ole maalattu, korea katutyttö Delila. Ei mikään kevytmielinen nainen olisi ollut kiusaukseksi Daavidille. Batseba oli Jumalan miehen Uurian uskollinen vaimo. Ja millaisia odottamattomia seurauksioa on, kun hengellinen mies ja jumalinen nainen paljastavat sielunsa toinen toisilleen ilman puolisoidensa läsnäoloa. Daavid alkoi tuntea vetoa Batsebaa kohtaan. Tämä puhui eri tavalla kuin kukaan toinen nainen. Batseba oli puhdas ja viaton. Daavid jopa elätteli ajatusta, että Jumala oli tuonut Batseban hänen elämäänsä. Jotenkin kaikki tulisi kyllä kääntymään oikeaksi, koskapa mitään syvää tuntua Jumalan murehduttamiseksi ei ollut.
Batseba taas luotti Daavidin maineeseen Jumalan miehenä. Daavid ei voisi tehdä mitään väärää. Batseba ajatteli, ettei kukaan tunne Daavidia paremmin kuin minä. Se ei ollut niinkään fyysistä kuin hengellistä. Ja vaikka edellä mainittua ei voitaisikkaan sanoa Daavidista yksin johtuvaksi, hän oli kuitenkin tavoittelemassa lähimmäiseltä jotakin, joka ei ollut Jumalan tahto. Daavid pyrki viemään lähimmäiseltä vaimon suomatta hänelle sitä, minkä Jumala oli hänelle lahjoittanut. Mutta vaikka Batseba jäikin Daavidin haltuun, Jumala ei jättänyt asiaa tähän. Siksi Jumala ilmaisee asian hyvin selvin sanoin:"Älä tavoittele." Näin siis tämä käsky jäi syyttämään ja osoittamaan, millaista Daavidin nuhteettomuus oli Jumalan silmissä. Daavid puki sen sanoiksi näin: (Ps. 32:3-5) "Niin kauan kun minä vaikenin synnistäni, ruumiini riutui ja kuihtui. Päivät päästään minä huusin tuskassani. Öin ja päivin kätesi painoi minua raskaana. Minun elämänvoimani haihtui kuin kosteus kesän helteessä. Minä tunnustin sinulle syntini, en salannut pahoja tekojani. Minä sanoin, tunnustan syntini Herralle. Sinä annoit anteeksi pahat tekoni, otit pois syntieni taakan."

Pongasin tämän Jouko Malisen kirjoituksen eräästä pienestä paikallislehdestä, enkä malttanut olla sitä laittamatta tälle keskustelu palstalle. Kuinka ajankohtaista tekstia tähän pahan ja avionrikkojan sukupolven keskelle. Daavid si kyllä syntinsä anteeksi, mutta kantoi hirvittävät seuraukset synnistään. Sitä paits iBatseba oli leski jäätyään Daavidin vaimoksi, sillä vain kuolema vapauttaa avioliiton laista Jumalan edessä.

17

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulleroinen

      Olipa hyvä kirjoitus. Kiitos itkuvirsi, että lähetit sen. Tänä päivänä niin harvoin puhutaan, mitä Raamattu todella sanoo avioerosta ja uudelleen avioitumisesta, entisen puolison eläessä. Siinä eivät auta sielunhoidot vaan synnistä on tehtävä pesäero ja jos mahdollista palattava entisen puolison luo. Sanahan sanoo, että vain kuolema voi purkaa liiton. On järkyttävää, että työntekijätkin eroavat ja ottavat uuden ja jatkavat vain saarnavirkaa, vaikka elävät synnissä. Missä eksytyksessä me elämmekään tässä asiassa.

      • Anonyymi

        En ymmärtänyt nyt mitään


      • Anonyymi

        Jämijärvi tavoittelee omaisuutta mertiörantan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jämijärvi tavoittelee omaisuutta mertiörantan

        Eikö tuo liene toimintakeskus


      • Anonyymi

        Juutalaiset jotka sanoo olevansa eikä olekaan itkee moskeijaa TEMPPELIVUORELLA byyäääää yhyy yhyy .


      • Anonyymi

        Sitten mennään tutkimaan montako varastettua tavaraa on kätösistä kulkenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jämijärvi tavoittelee omaisuutta mertiörantan

        Huijattua taloa mökkiä huonekalua ahmitaan kahmitaan omatunto ei yhtään elonmerkkiä paatunut on.


      • Anonyymi

        Moni srk pastorit ei ymmärrä tätä


      • Anonyymi

        Työntekijöiden lapsetkin eroavat eksät ja nykyiset toimivat yhdessä ja erilleen.


    • Anonyymi

      Elä vie nuapurin lehmee eläkä akkoo.

      • Anonyymi

        Minua kiinnostaa naapurin ukko ja srk rahat


      • Anonyymi

        Palauta edes osa varastetuista. Ikävää kun niitä varastettuja on viety Israeliin Venäjälle.


    • Heprean alkuteksti tulisi kääntää tässä kohden "älä himoitse" (kuten KR33) eikä "älä tavoittele" (kuten KR92). Emme saa, paitsi tavoitella toisen omaa, myöskään himoita/haluta toisen omaa. Jumala ei ole kiinnostunut ainoastaan ulkonaisista teoistamme vaan myöskin sisimmästämme.

      • Anonyymi

        Eix just Jude varasta vai miksi niille viedään varastettua tavaraa täältä.


      • Toki sekin on hyvä muistaa että Jumalan käskyjen noudattaminen jää kaikilla meillä vajaaksi tässä ajassa. Jeesus Kristus opetti Vuorisaarnassa (Matteus 5-7) sitä että lain kirjaimen lisäksi tulee täyttää lain henki. Esim. sen lisäksi että en harrasta seksiä muun kuin aviopuolisoni kanssa, minun tulee myöskin olla mieleltäni siveä. Sen lisäksi että en tapa naapuriani, en saa myöskään puhua hänestä halventavasti.

        Kristus julisti että meidän tulee tehdä parannus ja uskoa evankeliumi. Parannus (hepreaksi suv, kreikaksi metanoia) ei kuitenkaan ole sitä että yritämme aiempaa kovemmin muuttaa omin voimin itseämme. Alkukielen merkitys on "kääntyä". Käännymme pois synnistä Jumalan puoleen. Silti kääntymyksemme jää tässä ajassa vajaaksi. Jos kääntymyksemme olisi täydellistä, emme enää tekisi syntiä.

        Parannus/kääntymys jatkuukin läpi elämämme. On hyvä pitää lyhyet tilivälit Jumalan kanssa. Nousta samantien jos/kun johonkin syntiin lankeaa. Pyhitys on prosessinomaista. Kun elämme lähellä Jeesusta, luonteemme alkaa vähitellen muistuttaa häntä. Tarvitsemme Pyhän Hengen päivittäistä apua vaelluksessamme.


      • Anonyymi
        jmmikkonen kirjoitti:

        Toki sekin on hyvä muistaa että Jumalan käskyjen noudattaminen jää kaikilla meillä vajaaksi tässä ajassa. Jeesus Kristus opetti Vuorisaarnassa (Matteus 5-7) sitä että lain kirjaimen lisäksi tulee täyttää lain henki. Esim. sen lisäksi että en harrasta seksiä muun kuin aviopuolisoni kanssa, minun tulee myöskin olla mieleltäni siveä. Sen lisäksi että en tapa naapuriani, en saa myöskään puhua hänestä halventavasti.

        Kristus julisti että meidän tulee tehdä parannus ja uskoa evankeliumi. Parannus (hepreaksi suv, kreikaksi metanoia) ei kuitenkaan ole sitä että yritämme aiempaa kovemmin muuttaa omin voimin itseämme. Alkukielen merkitys on "kääntyä". Käännymme pois synnistä Jumalan puoleen. Silti kääntymyksemme jää tässä ajassa vajaaksi. Jos kääntymyksemme olisi täydellistä, emme enää tekisi syntiä.

        Parannus/kääntymys jatkuukin läpi elämämme. On hyvä pitää lyhyet tilivälit Jumalan kanssa. Nousta samantien jos/kun johonkin syntiin lankeaa. Pyhitys on prosessinomaista. Kun elämme lähellä Jeesusta, luonteemme alkaa vähitellen muistuttaa häntä. Tarvitsemme Pyhän Hengen päivittäistä apua vaelluksessamme.

        Vajaina me voimme pitää Jumalan antamana sapattina rukoushuoneiden ovet auki jumalanpalveluksille, Jeesuksen esimerkin mukaan.

        1234567---


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1625
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe