Mitähän se mahtaa olla? Tietääkseni kaikki mitä he pitävät "omana" kulttuurinaan on matkittu Ruotsista vaikka useimmilla ei ole koskaan ollut minkäänlaista yhteyttä Ruotsiin tai edes ruotsalaisiin.
Juomalaulut on saksalaistaustaisen Carl-Michael Bellmanin tuomia ruotsalaiseen kulttuuriin, pöytätavat taas toi Ruotsiin ensimmäiseksi bernadottelaiseksi kuninkaaksi valittu Karl XIV Johan samoin kuin taidon syödä sieniä. Lucia-perinne on taas varastettu Sisilian Syrakusasta mutta jota ruotsalaiset yrittävät pitää omanaan.
Metallinkäsittelytaidon toivat Valloonit tullessaan ja lasinvalmistukseen taas ammattilaiset tulivat Italiasta ja muualta Euroopasta.
Mikä on siis suomenruotsalaisten omaa kulttuuria tai taitoa alkujaan?
Useimmat pääkaupunkiseudun ruotsinkieliset puhuvat paremmin suomea kuin ruotsia sanoi kerran Juha Janhunen Finlandsvensk samlingin puheenjohtaja joitakin vuosia sitten.
Päivi Isopiha on taas puolestaan oppinut ruotsia suhtkoht sujuvasti mutta ei täydellisesti.
Suomenruotsalainen oma kulttuuri?
54
225
Vastaukset
- tiedoksi
Suruilla ei ole omaa kulttuuria, vaan he ovat lainanneet kulttuurinsa ruotsalaisilta ja suomalaisilta. Ja kutsuvat sekoitusta omaksi kulttuurikseen.
- viväntar
Gör nu en riktigt LÅNG LISTA på vad som är genuin FINSK KULTUR.(inget lånande från andra länder )
- kastasteniglashus
viväntar kirjoitti:
Gör nu en riktigt LÅNG LISTA på vad som är genuin FINSK KULTUR.(inget lånande från andra länder )
Inte ens den här "saunakulturen " är ursprungligt finsk.
- rakasIsänmaa
kastasteniglashus kirjoitti:
Esimerkki suomalaisesta kulttuurista:
https://m.youtube.com/playlist?list=PLaHBGAkwiFeos9REirPoFuq462C603aYN - rakasIsänmaa
Saunakulttuuri on erittäin pieni osa suomalaista kulttuuria (mm. Joulusauna), mutta tässä esimerkki taas siitä :
https://m.youtube.com/watch?v=X3wbs7bpDOo - 8520
viväntar kirjoitti:
Ruotsalainen media ylistää "ruotsalaista" Zlatania maasta taivaaseen vaikka miehessä ei ole pisaraakaan ruotsalaista verta. Suomalaisista urheilijoista ne taas etsivät suurennuslasilla ulkomaalaistaustan aineksia.
Venäläistaustainen Ludmila Enqvist oli ruotsalaistakin ruotsalaisempi voittaessaan ensimmäisenä "ruotsalaisnaisurheilijana" olypiakultaa yleisurheilussa Atlantassa 1996.
Jäädessään toisen kerran dopingista kiinni ruotsalaiset hylkäsivät tämän suuren idolinsa eikä edes mediakaan ota kiinni enää pitkillä pihdeilläkään tähän superuotsalaiseen. - huusiann
YLE ja ruotsalaiset tahot tekivät oikein kymmenen osaisen tv-sarjan Suomi on ruotsalainen jossa kerrottiin kuinka kaikki asiat ovat tulleet Ruotsista.
Kaikki ne ohjelmassa esitetyt asiat olivat tulleet Ruotsiin muualta, Saksasta, Ranskasta ym. Ohjelma oli härski provokaatio ja hyökkäys suomalaista identiteettiä vastaan.
av finskt origin. kainuun kuningaskunta. mainitaan islannin (!) saagoissa. kalevala ja sen lemmenrunot (sensuroitu sisältö). lyly. kalakukko. sauna ja sanana lainattu muihin kieliin. purukumi (: /vanhin nyt löydetty ruotsista joka 9000 vuotta sitten oli alkusuomalaisten asuttama ! Onhan näitä kunhan sivuuttaa "1800-luvun elitistisen svekokiihkoisen historian uudelleenskrivauksen". Samoin muuten viikinkien kertomuksia muunneltiin 1800-luvun ruotsissa kuten naisten vahvaa asemaa häivytettiin. Pigga upp ni finlandsvenskor, vårt anspråkslöst hus ska välkomna er (:
- meraehövs
Inte särskilt lång lista.
meraehövs kirjoitti:
Åh min lille finlandsvensk ! jag var så vänlig mot er egna anspråkslösa listan och även hade välkomnat er. men tydligen du saknar nån sort djupare förståelse av livets finesser. jag skrev ju att "onhan näitä" men här på psalten det räcker med sauna, sisu ja perkele.
och måste fortsätta. tänk om kvalitet och originalitet. vi har kalevala och egen historia över hela fennoskandinavien före kristendom. lamborghini mot två opel. kanske finlandsvenskan väljer två opel det är ändå en bil mer än lamborghini XD
- finlandssvensk6
libertas kirjoitti:
Åh min lille finlandsvensk ! jag var så vänlig mot er egna anspråkslösa listan och även hade välkomnat er. men tydligen du saknar nån sort djupare förståelse av livets finesser. jag skrev ju att "onhan näitä" men här på psalten det räcker med sauna, sisu ja perkele.
Tack,tack...vi som ingen egen kultur alls har ...är förstås tacksamma för det lilla.
- oiKatsohanLintuaOksallaP
meraehövs kirjoitti:
Ei tarvita mitään listoja. Suomalainen kulttuuri on suomen kieli ja 5 miljoonan ihmisen sillä kielellä harjoittamaa toimintaa. Mm. Jouluperinteet, joita suomalaiset ihmiset ovat kautta aikojen vaalineet, ovat osa suomalaista kulttuuria.
- RaparperinAlla
finlandssvensk6 kirjoitti:
Tack,tack...vi som ingen egen kultur alls har ...är förstås tacksamma för det lilla.
Tavallaan teidän kulttuurinne on se oma suomenruotsin kielenne ja sillä tapahtuva toiminta. Mutta on totta, että suurin osa on Ruotsista matkittua toisin kuin suomalaisessa kulttuurissa. Meilläkin on hyvin paljon mm. Samankaltaisia perinteitä - monia lauluja ja teoksia jne. on käännetty, muttei missään tapauksessa yhtä paljon. "Suomenruotsalaiset" eivät tunne suomalaista kulttuuria, koska eivät sitä ole kokeneet ja eläneet.
RaparperinAlla kirjoitti:
Tavallaan teidän kulttuurinne on se oma suomenruotsin kielenne ja sillä tapahtuva toiminta. Mutta on totta, että suurin osa on Ruotsista matkittua toisin kuin suomalaisessa kulttuurissa. Meilläkin on hyvin paljon mm. Samankaltaisia perinteitä - monia lauluja ja teoksia jne. on käännetty, muttei missään tapauksessa yhtä paljon. "Suomenruotsalaiset" eivät tunne suomalaista kulttuuria, koska eivät sitä ole kokeneet ja eläneet.
Siihen sinun kulttuurisi näyttäisi ainkin kuuluvan itsekehu, toisten ihmisten mollaaminen, aliarvioiminen ja nälviminen.
Sellainen on ainakin omalle kulttuurilleni verrattain vierasta.
Taidanpa siis vastedeskin pysytellä omalla tontillani ja sinä saat saunoa (venäjältä kopsattu) ja lukea Kalevalaa (kerätty Venäjällä, Topelius keksi loput) ja syödä mämmiä ihan tykönäsi. Pidän enemmän omieni ystävällisestä, leppoisasta ja mukavasta ilmapiiristä.
P.S.
Minulle on täysin yhden tekevää mitä meistä ajattelet, meillä on silti ihan kivaa.- Justjåå
Ankdam kirjoitti:
Siihen sinun kulttuurisi näyttäisi ainkin kuuluvan itsekehu, toisten ihmisten mollaaminen, aliarvioiminen ja nälviminen.
Taidanpa siis vastedeskin pysytellä omalla tontillani ja sinä saat saunoa (venäjältä kopsattu) ja lukea Kalevalaa (kerätty Venäjällä, Topelius keksi loput) ja syödä mämmiä ihan tykönäsi. Pidän enemmän omieni ystävällisestä, leppoisasta ja mukavasta ilmapiiristä.
P.S.
Minulle on täysin yhden tekevää mitä meistä ajattelet, meillä on silti ihan kivaa.Tässähän se hyvin näkyy hurrien omahyväisyys ja pöyhkeys.
Kun vähän pintaa raapaisee, alkaa hurri vinkumaan :) Ankdam kirjoitti:
P.S.
Minulle on täysin yhden tekevää mitä meistä ajattelet, meillä on silti ihan kivaa.Örlögsfartyg Ankdamiin osui JIIHAA XD muttei sentään uponnut - olkaamme armollisia
- kaunisIsänmaa
Ankdam kirjoitti:
P.S.
Minulle on täysin yhden tekevää mitä meistä ajattelet, meillä on silti ihan kivaa.Itse mollaat sokeasti suomalaista kulttuuria aivan täysin!!! :) joten olkaa sitten samalla viivalla: itse viihdyn paremmin rauhallisten, tyynien, elämänmyönteisten ja ihanien suomalaisläheisieni seurassa kuin omahyväisten, ahneuden, selkäänpuukottavien ja ilkeämielisten ja epärehellisten ruotsalaisten seurassa. Ps. En ole ikinä lukenut kalevalaa enkä syönyt mämmiä. Silti rakastan kaunista kulttuuriani .
kaunisIsänmaa kirjoitti:
Itse mollaat sokeasti suomalaista kulttuuria aivan täysin!!! :) joten olkaa sitten samalla viivalla: itse viihdyn paremmin rauhallisten, tyynien, elämänmyönteisten ja ihanien suomalaisläheisieni seurassa kuin omahyväisten, ahneuden, selkäänpuukottavien ja ilkeämielisten ja epärehellisten ruotsalaisten seurassa. Ps. En ole ikinä lukenut kalevalaa enkä syönyt mämmiä. Silti rakastan kaunista kulttuuriani .
toden totta. niillä (suruilla) on keskimäärin jonkin asteen henkinen kypsymättömyys mm. kritiikin kohdatessa. "ei meis o mitään vikaa, niinhän meille skolan opetti". ja kykenemättömyys itsetutkiskeluun. vähemmistön dilemma ja kuvitellun kuningasajan loiston menetyksen katkeruus ? olis hyvä väitöskirjan paikka suomenkieliselle freudenthalille kunhan tervejärkinen (C;
- JänöJussi3
Ankdam kirjoitti:
P.S.
Minulle on täysin yhden tekevää mitä meistä ajattelet, meillä on silti ihan kivaa.OHHOH. Onpa ihmismieli erikoinen joskus!!
Etkö todellakaan oikeasti huomaa, miten teet juuri stiä, mistä muita syytät????
Tuolta tuntuu se, kun jatkuvasti saa kuulla, että "suomalaista kulttuuria ei ole olemassakaan". Suomalaiset ovat siis saaneet kuulla sitä jo vuosisatoja ja VIHDOIN ja viimein me olemme avaamassa silmiämme. Vihdoin ja viimein me puolustaudumme. Saat siis vain maistaa omaa lääkettäsi, kun muutama yksilä joskus kirjoittaakin tällaista.
Etkö oikeasti ymmärrä sitä? Tunteelliset ja hyvin herkät suomalaiset ovat vihdpin heräämässä kielipolitiikan syrjivyydelle, todella hieno asia! - ihmisarvo-
Ankdam kirjoitti:
P.S.
Minulle on täysin yhden tekevää mitä meistä ajattelet, meillä on silti ihan kivaa.Onko tämä esim. "Topeliuksen keksimä" tai joku "venäläinen" juttu :
https://www.youtube.com/watch?v=X3wbs7bpDOo&app=desktop
Tai vaikka tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=cjRWW30hnQg
Vaikka kulttuuriin olisikin tullut muualta vaikutteita (jokaiseen kulttuuriin), se ei tarkoita sitä, ettei eri kulttuureita ja kieliä olisi olemassa. Saunakulttuuri on pieni asia - ei mikään "suomalainen pääjuttu" tms. mutta se tietysti ehkä kuuluu suomalaisuuteen enemmän kuin muidin - ihan sillä perusteella, että monella kesämökillä sattuu olemaan sauna Suomessa tai me käymme vaikkapa joulusaunassa jouluisin.
Ps. Topeliuskin oli kielenvaihtaja ajoilta, jolloin kielipolitiikka oli vielä syrjivämpää suomen kieltä kohtaan. - armasSuomeni
libertas kirjoitti:
"sauna, sisu ja perkele" on ruotsalainen käsitys "suomalaisesta kulttuurista".
Meillä on onneksi omamme<3. ihmisarvo- kirjoitti:
Onko tämä esim. "Topeliuksen keksimä" tai joku "venäläinen" juttu :
https://www.youtube.com/watch?v=X3wbs7bpDOo&app=desktop
Tai vaikka tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=cjRWW30hnQg
Vaikka kulttuuriin olisikin tullut muualta vaikutteita (jokaiseen kulttuuriin), se ei tarkoita sitä, ettei eri kulttuureita ja kieliä olisi olemassa. Saunakulttuuri on pieni asia - ei mikään "suomalainen pääjuttu" tms. mutta se tietysti ehkä kuuluu suomalaisuuteen enemmän kuin muidin - ihan sillä perusteella, että monella kesämökillä sattuu olemaan sauna Suomessa tai me käymme vaikkapa joulusaunassa jouluisin.
Ps. Topeliuskin oli kielenvaihtaja ajoilta, jolloin kielipolitiikka oli vielä syrjivämpää suomen kieltä kohtaan.Oho! Piti muuten olla Lönnrotin eikä Topeliuksen tietenkään! Kiireessä, pätkivällä nettiyhteydellä junassa kirjoitettu ja minun huolimattomuutta mutta eipä näy fennoa haittaavan.
FYI nefet, Kalevalan kokosi Lönnrot, ei Topelius.- armainÄidinkieli
Ankdam kirjoitti:
Oho! Piti muuten olla Lönnrotin eikä Topeliuksen tietenkään! Kiireessä, pätkivällä nettiyhteydellä junassa kirjoitettu ja minun huolimattomuutta mutta eipä näy fennoa haittaavan.
FYI nefet, Kalevalan kokosi Lönnrot, ei Topelius.Halveksimasi Kalevalan kokosi siis "suomenruotsalainen"?? Miksi noin sitten sitä halveksut????
- vähänLapsellista
Ankdam kirjoitti:
Oho! Piti muuten olla Lönnrotin eikä Topeliuksen tietenkään! Kiireessä, pätkivällä nettiyhteydellä junassa kirjoitettu ja minun huolimattomuutta mutta eipä näy fennoa haittaavan.
FYI nefet, Kalevalan kokosi Lönnrot, ei Topelius.Oletko aikuinen ihminen?
No et ainakaan saa empatiaa minulta yhtään. Oikeastaan erinomaista, että "suomenruotsalaiset" saavat vihdoin maistaa omaa lääkettään. Ihmisarvo on ihmisarvo. Jokainen kulttuuri on olemassa - SAMANARVOISIA. Ajattelet muuten todella mustavalkoisesti. Minä näen jokaisen IHMISEN ihmisenä, samanarvoisena. Jokaisella on ainutlaatuinen oma elämäntarinansa, oma äidinkielensä. Suomalain en kulttuuri ei siis ole mitään "kalevalaa, saunaa" tms. Vaan se on IHMISTEN toimintaa ja äidinkieltä, perinteitä ja säveliä, loruja, runoja, satuja, rukouksia jne.. IHMISTEN elämää. - ihmisarvo-
Ankdam kirjoitti:
FYI nefet, Kalevalan kokosi Lönnrot, ei Topelius.Minä kuvittelin taas, että sinä väitit Topeliuksen olleen keksimässsä "saunamyyttiä" tms. Oliko tuossaKIN ideasi, että suomalainen olisi "tyhmä" automaattisesti? Että sinun pitäisi nyt siinä OHJEISTAA ja kouluttaa "nefeä" eli suomalaista siitä, miten Kalevalan keräsi Lönnrot?
Olen kyllä todellakin tämän kielipolitiikan luonteen ymmärrettyäni saanut todella ymmärtää, mitä oikeasti RASISMI on. Etkö oikeasti, OIKEASTI huomaa rasismiasi suomalaisia kohtaan?
Olen myös todella saanut alkaa sitä omaakin kulttuuria arvostaa ja yksinkertaisesti sen jopa HUOMANNUT ruotsin oppimiseni jälkeen. armainÄidinkieli kirjoitti:
Halveksimasi Kalevalan kokosi siis "suomenruotsalainen"?? Miksi noin sitten sitä halveksut????
Kalevalan kokosi suomalainen, itse asiassa äidinkieletään suomenkielinen suomalainen mutta tuolta Karjalasta, nykyisen Venäjän puolelta. Yksikään Kalevalan runo ei ole kirjattu muistiin nykyisen Suomen alueelta.
Missä yhteydessä minä muka olen ilmoittanut halveksivani Kalevalaa?? Hieno epos ja upea tarina, en vain tunne sitä omakseni koska juureni ovat Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla.
Mitään rasismia en todellakaan harrasta suomalaisia kohtaan! Onpa dorka väite, olenhan itsekin suomalainen!! Teitä netti fennoja minä sen sijaan harvemmin pystyn kunnoittamaan mutta ei sekään mitään halveksuntaa tai rasismia ole (te ette ole mikään rotu tai etninen vähemmistö) mutta hölmöinä teitä pidän kyllä. Huom!! vain ja ainoastaan teitä netti fennoja, en suomalaisia tai Suomen kansaa!!- RaparperinAlla
Ankdam kirjoitti:
Kalevalan kokosi suomalainen, itse asiassa äidinkieletään suomenkielinen suomalainen mutta tuolta Karjalasta, nykyisen Venäjän puolelta. Yksikään Kalevalan runo ei ole kirjattu muistiin nykyisen Suomen alueelta.
Missä yhteydessä minä muka olen ilmoittanut halveksivani Kalevalaa?? Hieno epos ja upea tarina, en vain tunne sitä omakseni koska juureni ovat Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla.
Mitään rasismia en todellakaan harrasta suomalaisia kohtaan! Onpa dorka väite, olenhan itsekin suomalainen!! Teitä netti fennoja minä sen sijaan harvemmin pystyn kunnoittamaan mutta ei sekään mitään halveksuntaa tai rasismia ole (te ette ole mikään rotu tai etninen vähemmistö) mutta hölmöinä teitä pidän kyllä. Huom!! vain ja ainoastaan teitä netti fennoja, en suomalaisia tai Suomen kansaa!!Mitä ihmettä ? Minunkin juureni ovat "Länsi-Suomessa", mutta se, että tuntee jotain OMAKSEEN ei tarkoita, että täytyisi olla täsmälleen samalta alueelta! Olet uskomattoman mustavalkoisesti ajatteleva ihminen!!!!! Itse asiassa en minäkään tunne mitään "sidettä" Kalevalaan. Tuskin kukaan muukaan suomalainen kovinkaan paljoa. Mutta omaan ÄIDINKIELEENI todellakin tunnen. Se on SYDÄMENI ja tunteideni armaista armain kieli. Sillä olen lapsuuteni laulut laulanut ja rukoukseni kuullut.
Me nettifennot todellakin olemme suomalaisia, Suomen kansaa. Valitan. - Ojjoi
Ankdam kirjoitti:
P.S.
Minulle on täysin yhden tekevää mitä meistä ajattelet, meillä on silti ihan kivaa.Topeliuksella ei ollut mitään tekemistä Kalevalan kanssa
JänöJussi3 kirjoitti:
OHHOH. Onpa ihmismieli erikoinen joskus!!
Etkö todellakaan oikeasti huomaa, miten teet juuri stiä, mistä muita syytät????
Tuolta tuntuu se, kun jatkuvasti saa kuulla, että "suomalaista kulttuuria ei ole olemassakaan". Suomalaiset ovat siis saaneet kuulla sitä jo vuosisatoja ja VIHDOIN ja viimein me olemme avaamassa silmiämme. Vihdoin ja viimein me puolustaudumme. Saat siis vain maistaa omaa lääkettäsi, kun muutama yksilä joskus kirjoittaakin tällaista.
Etkö oikeasti ymmärrä sitä? Tunteelliset ja hyvin herkät suomalaiset ovat vihdpin heräämässä kielipolitiikan syrjivyydelle, todella hieno asia!Ei vaan osoitin netti fennolle että HÄN syyllistyy juuri siihen mistä hän meitä syyttää. Minä en ole aloittanut keskustelua moittimalla teidän suomenkielisten suomalaisten kulttuuria plagiaatiksi, vaan meidän surujen kulttuuria ja perinteitä ryhtyi aloituksessa räävimään ja mitätöimään netti fenno.
Pointtini oli että perinteet ja traditiot siirtyvät maasta toiseen, ihmisiltä toisille ja sukupolvilta seuraavalle. Mikään tuskin on täysin omaa, eivät myöskään nk. suomalaiset perinteet.
Sitä paitsi meillä kaikilla suomalaisilla, kielstä riippumatta on paljon yhteisiäkin perinteitä jotka ovat tyypillisiä suomalaisia perinteitä jos kohta jotkut perinteet myös poikkeavat sekä valtakunnallisesti että alueellisesti.- Pikkulinturiemuissaan
Ankdam kirjoitti:
Ei vaan osoitin netti fennolle että HÄN syyllistyy juuri siihen mistä hän meitä syyttää. Minä en ole aloittanut keskustelua moittimalla teidän suomenkielisten suomalaisten kulttuuria plagiaatiksi, vaan meidän surujen kulttuuria ja perinteitä ryhtyi aloituksessa räävimään ja mitätöimään netti fenno.
Pointtini oli että perinteet ja traditiot siirtyvät maasta toiseen, ihmisiltä toisille ja sukupolvilta seuraavalle. Mikään tuskin on täysin omaa, eivät myöskään nk. suomalaiset perinteet.
Sitä paitsi meillä kaikilla suomalaisilla, kielstä riippumatta on paljon yhteisiäkin perinteitä jotka ovat tyypillisiä suomalaisia perinteitä jos kohta jotkut perinteet myös poikkeavat sekä valtakunnallisesti että alueellisesti.Sinä olet jatkuvasti halventanut suomalaista kulttuuria täällä. Olet puhunut "melankolisesta itsemurhamusiikista", "suomalaisesta barbaariudesta", siitä, miten viihdyt enemmän ns. "omiesi" seurassa, jne. Jatkuvasti ikään kuin "huomaamatta" halvennat sitä suomalaista kulttuuria. Et ehkä itse kykene huomaamaan sitä. Minä olen ainakin saanut jo pelkästä sanasta "finne" tarpeekseni. Niin paljon tätä halveksuntaa omasta tyynestä, herkästä ja kauniista, ihanasta kulttuuristani olen jo saanut kuulla ja lukea.
- Pikkulinturiemuissaan
Ankdam kirjoitti:
Ei vaan osoitin netti fennolle että HÄN syyllistyy juuri siihen mistä hän meitä syyttää. Minä en ole aloittanut keskustelua moittimalla teidän suomenkielisten suomalaisten kulttuuria plagiaatiksi, vaan meidän surujen kulttuuria ja perinteitä ryhtyi aloituksessa räävimään ja mitätöimään netti fenno.
Sitä paitsi meillä kaikilla suomalaisilla, kielstä riippumatta on paljon yhteisiäkin perinteitä jotka ovat tyypillisiä suomalaisia perinteitä jos kohta jotkut perinteet myös poikkeavat sekä valtakunnallisesti että alueellisesti.Tietenkin jotkut syyllistyvät siihen samaan, mihin "suomenrutosalaiset" ovat vuosisatoja jo syyllistyneet. Nythän vasta suomalaisset ovat alkaneet puolustautua! Emme me voi jokaista 5 miljoonaa ihmistä siinä tilanteessa "paimentaa", tietenkin silloin tulee joitakin loukkaaviakin kommentteja!! Aivan niinkuin Ruotsissa, jossa maahanmuuttopolitiikka on jo äärimmäisen halventavaa ja epäoikeudenmukaista. Ei maahanmuuttopolitiikkaa kritisoivat fiksummat ruotsalaiset voi jokaista "paimentaa". Väkisin tulee niitä loukkaavia kommentteja maahanmuuttajista. Mutta etkö oikeasti huomaa, että se on aivan sama - jopa pahempaa - toisin päin??
- göran.här
Noo se mädän kalan syönti on sitä meidän kulttuuria.
- hyhyhyyhyhyhyhyh
Hihihihihihihihihihihhhiiii
Panes nyt sitten tulemaan niitä esimerkkejä siitä aidosta suomalaisesta kulttuurista kun noin pilkallisesti puhut meistä ja aliarvioit meidän perinteitä.
- OmaKotiKullanKallis
Ei tarvitse, kun tietää sanan ihmisarvo. Mutta yhden asian tiedän: Rakas äidinkieli, suomen kieli. Rakas Suomen luonto ja kauniit lapsuuden sävelet, ihmiset ja rukoukset.
- Mikäkulttuurion
Ovatko fennot kultturikansa? Onko maailmassa muita kultturikansoja?
- voiSuvaitsemattomuutta
Mikäkulttuurion kirjoitti:
Ovatko fennot kultturikansa? Onko maailmassa muita kultturikansoja?
Jokainen kansa on kulttuurikansa, jos oli yllätys sinulle - jokainen ihminen on samanarvoinen.
- redale
Nooh vaikka Kalevala, runolaulut, kantele ja muut soittimet.
redale kirjoitti:
Nooh vaikka Kalevala, runolaulut, kantele ja muut soittimet.
Ei millään pahalla ja jopa kaikella kunnioituksella mutta yksikään Kalevalan tai Kantelettaren runoista ei ole kerätty ja kirjoitettu talteen nykyisen Suomen alueelta ja mitä kanteleeseen tulee niin se on tunnettu soitin koko Itämeren alueella, erityisesti Eestissä ja muualla Baltian alueella.
Suomenruotsalaista kulttuuria nälvineen netti fennon pilkka osuukin nyt ihan napakasti nefen omaan nilkkaan.
Elää ja antaa toistenkin elää! Olkaa ylpeitä itsestänne mutta älkää mollatko ja aliarvioiko muita!
Nefe aloitti!!- TiedänPaikanArmahan
Ankdam kirjoitti:
Ei millään pahalla ja jopa kaikella kunnioituksella mutta yksikään Kalevalan tai Kantelettaren runoista ei ole kerätty ja kirjoitettu talteen nykyisen Suomen alueelta ja mitä kanteleeseen tulee niin se on tunnettu soitin koko Itämeren alueella, erityisesti Eestissä ja muualla Baltian alueella.
Suomenruotsalaista kulttuuria nälvineen netti fennon pilkka osuukin nyt ihan napakasti nefen omaan nilkkaan.
Elää ja antaa toistenkin elää! Olkaa ylpeitä itsestänne mutta älkää mollatko ja aliarvioiko muita!
Nefe aloitti!!"Elä ja anna elää" - se on TODELLAKIN oivallinen ohje juuri SINULLE. Elä ja anna elää - älä pakota kielttäsi muille ja halveksu näin MUIDEN omaa kulttuurista taustaa - me olemme VAIN yksikielisiä. VAIN suomi on armas äidinkielemme.
Kyllä kantele on paljon enemmän suomalaista kulttuuria kuin ruotsalaisten mustamaalausmielessä keksimä "sauna, sisu ja perkele (baltialainen sana)". En ole ikinä kuullut kanteleesta uualla kuin Suomessa - ja miksi sitä ei muuallakin saisi soittaa? Totta kai toisen suomalaisen kielen maassa (Viro) sitä nyt saatetaankin enemmän soittaa ja se tunnetaan?
"Suomenruotsalaista kulttuuria nälvineen"
Sinä teet ihan koko ajan sitä samaa SUOMALAISELLE kulttuurille?? Suomalaiset ovat ÄÄRIMMÄISEN herrkkiä. Siitä johtuu, että me olemme vihdoin alkaneet puolustautua. Vai kuvitteletko, että se oikeasti on niin, että me suomalaiset olemme barbaareja, juoppoja ja puukkottelijoita -se on vain totuus, eikä mitään mustamaalausta sinun mielestäsi? Että meidän vaan pitäisi se hyväksyä ja kiltisti lukea ruotsimme tullaksemme "täysiksi"? Opettele joskus ihmisoikeuksista ja ihmisarvosta jotain. - SuomiYksikieliseksi
Ankdam kirjoitti:
Nefe aloitti!!Minulle riittää! Ei todellakaan tarvitse alistua ja alentua tällaiseen. MINUN elämäni ei ole "kalevalaa", se ei ole sauna. Se ei ole kantele. Se on MINUN ELÄMÄNI, minun rakkaat lapseni, sisarukseni, äitini, isäni, melodiani, rukoukseni, uskontoni, äidinkieleni. Lupaan tehdä kaikkeni, että tämä positiivinen syrjintä suomalaisia vastaan jo loppuu! ÄLKÄÄ ALISTUKO, suomalaiset!!!!!!!!!!! Jos Suomi on yksikielinen, on AINA väärin ihmisoikeuksia ajatellen, että VÄKISIN eriarvoistavilla laeilla yritetään kehitellä jotain MUUTA.
- Joxanen
Huono aloitus !
Yhtä hyvin voisi kysyä miksi Suomalainen kulttuuri on apinoitu muualta ?
Näinhän se menee, kultuuri leviää alueelta toiselle ja maasta toiseen.
Mitä pahaa siinä on ?- kyllästynytJo
Toki suomalaisessakin kulttuurissa on paljon vaikutteita muualta. Jokaisessa kulttuurissa on - silti jokainen kulttuuri ON ainutlaatuisena olemassa.
Mutta totuus on, että suomenruotsalainen kulttuuri on oikeasti suurimmaksi osaksi juuri Ruotsista matkittuja perinteitä ja lauluja/teoksia. Itse en muuten ole ikinä kuullut mitään "suomenruotsalaista" laulua, joka ei olisi meillä suomalaisilla tai ruotsalaisilla olemassa. Toki suomenruotsalainen kulttuuri on olemasssa - se on sitä ihmisten toimintaa. Eli puolikielisyyttä, alemmuuskompleksia Ruotsiin, suomalaisvihaa ja suomalaisvastaisuutta, ylimielisyyttä, ahneutta, vallanhimoa, epärehellisyyttä jne. Sellaisena se valitettavasti näyttäytyy ja siksi eehkä kannattaisikin katsoa vähän peiliin ja miettiä itä epäoikeudenmukaisen ja epärehellisen politiikan muuttamista?
- FennoUgriiSumus
Elämme yhtenäiskulttuurissa, suomen- ja ruotsinkieliset.
Jaamme saman historian. Koulussa opetettiin samat Topeliukset, Runebergit, Mannerheimit.
Paljon on omaksuttu myös Ruotsinmaalta - tämä tosin koskee myös suomenkielisiä.
Joskin fennomaanisuudessaan persusuomalainen tunnustaa vain ugrilaisen perimän ja perinteet.- ihmisarvo-
Ensinnäkin. Suomi EI ole ugrilainen kieli. Unkari, hanti ja mansi ovat. Suomi ja eesti ovat ainoita suomalaisia kieliä koko maailmassa.
Minä tunnustan Suomen historian, jossa kielipolitiikka on ollut VIELÄ epäoikeudenmukaisempi ja ihmisten on täytynyt jopa vaihtaa omaa äidinkieltään. Mutta se ei saa minua minun omaa äidinkieltäni YHTÄÄN sen enempää halveksumaan!!! - uskomatonta-
"kouluissa opetettiin samat Topeliukset (Toppila - lat. Topelius), Runebergit ja Mannerheimit" - SINULLE taas Suomessa ei ole MUUTA kuin ruotsin kieli ja historiassa vain RUOTSINKIELISET. Sinun koulussasi ei sitten ilmeisesti muuta opetettukaan????
- siirtäämualle
Onko tuo ihme kun ottaa huomioon miten hanakasti venäläiset ja ruotsalaiset ovat yrittäneet hävittää sitä pääsemättä ukko ylijumalan palvontaa pitemmälle.
- heurekas
Puoleksi riikinruotsalaisen Tove Janssonin, muumipeikot ovat kai sitä aitoa suomenruotsalaisuutta....ja Närppesin limppisoppa
- twiviir
Lesbo Toven muumimamma.
- Hatifnatten
Miten niin Tove Jansson on puoliksi riikinruotsalainen? Kyllä hän oli ihan suomalainen.
- älkääAlentuko
Hatifnatten kirjoitti:
Miten niin Tove Jansson on puoliksi riikinruotsalainen? Kyllä hän oli ihan suomalainen.
Älkää nyt vaan suomalaisetkin käyttäkö tuota alemmuuskompleksisanaa "riikinruotsalainen" - siis "valtakunnan ruotsalainen" , "valtion ruotsalainen" !!!!!
- 2112
Riikinruotsalainen on vanha sanaonta ja määrittää kulttuurin, kansalaisuuden ja puhetavan, joka on erilainen kuin suomenruotsalaisilla. Kun puhutaan riikinruotsalaisista ja erikseen suomenruosalaisista, niin sekaannuksilta vältytään. En voi ymmärtää, mitä syytä alemmuuskompleksiin kenelläkään olisi tämän johdosta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti11316924Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2442722Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori872263Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks142095Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos251796- 991548
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1821500Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_2341263- 541226
- 311155