Omaishoidon pienimmän korvauksen myöntämisen kriteerit, mitkä ne ovat?
Käyn päivittäin äitini luona tekemässä hoiva-, huolenpito- ja taloustöitä Hän ei millään tunnusta tarvitsevansa apua, vaan valehtelee tehneensä alapesut jne. kun hänen luonaan käy.
Kerran, pari viikossa saunotan hänet tämän vuoksi kunnolla, siihen suostuu. Vaipat ovat ympärivuorokauden käytössä, ei virtsan pidätyskykyä, mutta suolentoiminta on hallinnassa.
Laitan lääkkeet dosettiin, seuraan lääkkeiden ottamista, teen ruuat/tuon välillä valmista, käyn kaupassa, puhtaaksipetaan ja siivoan ja autan tarvittaessa pukeutumisessa jne. Ainut taloustyö, minkä tekee on kukkien kastelu ja välillä pyykin ottaminen narulta.
Iltaisin en käy, vain aamuisin ja päivällä, vaikka tarvitsee apua silloinkin, mutta ei apua huoli ja sättii sanomalla, ettei täällä tarvitse jatkuvasti kytätä.
Aikaa menee n.20-25/h viikko, menisi varmaan tuplasti, jos hän vain ottaisi apua vastaan. En halua ängetä, vaikka tarvitsisi apua.
Omaishoidontuen myöntämisen kriteerit
4
<50
Vastaukset
- Yks_omaishoitaja
Mun mielestä sä täytät kriteerit omaishoidon tuen saamiseksi. Sun pitäis ottaa yhteyttä kaupunkisi palveluohjausyksikköön ja kysyä asiaa sieltä ja sopia palveluohjaajan kans aika milloin hän käy äitisi luona selvittämässä palvelutarvetta omaishoidontuen myöntämistä varten. Äidilläsi voi olla oikeus saada eläkkeensaajan hoitotukeakin, jos ei ole vielä sellasta saanut.
En tiedä onko kuntakohtaisesti, mutta täällä ainakin pitää asua samassa taloudessa.
- ex-omaishoitaja
Tässä tietoa omaishoidosta. Sivulta löytyy ehdot ja palkkiot jne.
Ota huomioon että verotus voi olla aiak suuri. Itselleni kun olin pienituloinen eläkeläinen oli summa 345 € veroa yli 100 €kun se katsotaan lisätuloksi.
Ota asiasta selvää mm. verotoimistosta. Se vaatii verokortin lisätuloa varten.
Tuo oli vaan sivuhuomautsu asiaan. Linkki seuraavassa:
https://www.thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/omaishoito- ex-omaishoitaja
Siis oli sivuhomautus asiaan.
Kun sain esim. 345 €/kk menis siitä veroa yli - 100€.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174586
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842519Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731657Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291525Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641207- 211199
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon221165- 119985
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42942- 171924