Lentävä spagettihirviö -usko todellista?

UskonJeesukseen

Tällä palstalla on silloin tällöin ollut keskustelua aiheesta Lentävä spagettihirviö ja pastafarismi noin yleensä.

Eräs tuntemani henkilö on monta kertaa väittänyt uskovansa Lentävään spagettihirviöön, ja kun olen kysynyt häneltä, onko hän vakavissaan, hän on kiven kovaan väittänyt olevansa. Aluksi ajattelin, että sen on oltava vitsi, mutta nyt en enää ole varma.

Tämän tuttavani avovaimo sairastui erittäin vakavasti, ja sai diagnoosin mahdollisesti jopa kuolemaan johtavasta sairaudesta perjantaina. Monet ovat lähettäneet viestin tuttavalleni, joissa ovat välittäneet tukensa. Olen tässä muotoillut omaa viestiäni hänelle.

Olen itse uskovainen kristitty, ja itse kokisin kaikkein lohdullisimmaksi viestin, jossa toivotettaisiin luottamusta Jeesukseen vaikeana hetkenä. Kysynkin nyt tämän palstan pastafari-ihmisiltä, että kannattaako minun toivottaa tuttavalleni Lentävän spagettihirviön siunausta tms.? Vai onko se pelkkä vitsi? Sanokaa nyt ihan vakavasti. En oikeasti tiedä.

Jos en saa vastausta, että se on vitsi, lähetän tuttavalleni viestin, jossa toivotetaan Lentävän spagettihirviön siunausta.

17

194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rmtob

Lentävän Spagettihirviön kirkon virallisena ministerinä (totta, sain sellaisen arvonimen netistä) totean, että luulen Lentävän Spagettihirviön siunauksen viihdyttävän ystävääsi paljonkin.
      Sen sijaan Jeesuksesta paasaaminen on vain ja ainoastaan silkkaa paskaa ihmiselle, jolla on toimivat aivot päässään.

• Reddington

Kyseessä on oikea rekisteröity uskonto myös euroopan unionin alueella, joten ainakin sillä perusteella ja itse asiassa kaikilla muillakin perusteilla se on legitiimi uskonto joka on tasan yhtä järkevä kuin kristitinusko. Ja se mitä itse koet lohdulliseksi ei ole sitä välttämättä muille. Ei taida empatia olla teikäläisten piireissä tuttu käsite...

• UskonJeesukseen

Et lukenut aloitustani huolella. En lähettäisi tuttavalleni Jeesuksen siunausta, vaan nimenomaan _Lentävän spagettihirviön_. Samastuisin siis häneen ja hänen omaan uskoonsa.

Lähetän viestin huomenna päivällä, kun kello on jo niin paljon.

Eli tähän mennessä saatujen vastausten perusteella se siis on todellinen usko.

Sen tiedän, että jotkut vitsailevat sanoessaan uskonnokseen pastafarismin, aivan samoin kuin jotkut vitsailevat sanoessaan uskovansa Jeesukseen. Jos kuitenkin on vakavaakin pastafarismia, tuttavani kuuluu selvästi näihin vakaviin pastafareihin.

• UskonJeesukseen kirjoitti:

Et lukenut aloitustani huolella. En lähettäisi tuttavalleni Jeesuksen siunausta, vaan nimenomaan _Lentävän spagettihirviön_. Samastuisin siis häneen ja hänen omaan uskoonsa.

Lähetän viestin huomenna päivällä, kun kello on jo niin paljon.

Eli tähän mennessä saatujen vastausten perusteella se siis on todellinen usko.

Sen tiedän, että jotkut vitsailevat sanoessaan uskonnokseen pastafarismin, aivan samoin kuin jotkut vitsailevat sanoessaan uskovansa Jeesukseen. Jos kuitenkin on vakavaakin pastafarismia, tuttavani kuuluu selvästi näihin vakaviin pastafareihin.

Lasket karkeaa leikkiä vakavalla asialla. Mutta oletetaan, että juttusi on totta.
        Jos itse olisit kaverisi asemassa ja joku jonka tietäisit luunkovaksi ateistiksi laittaisi sinulle viestiä, että parantakoon Jeesus ruouvasi kun sinä häneen niin luotat, niin uskoisitko viestin lähettäjän vilpittömyyteen? Todennäköisesti ottaisit sen loukkaavana kettuiluna.
        Äskettäinhän joku kristitty väitti ihan julkisuudessa, että tunnetun henkilön aviopuolison menehtyminen johtui kyseisen henkilön syntisistä mielipiteistä. Ja tämä esitettynä keskellä raskainta suruaikaa. Onko niin, että kyky tuntea aitoa empatiaa on joiltain "kristityiltä" hukkunut kokonaan tekopyhään pönötykseen.

• Se on mitä luultavimmin vitsi.
      Uskoisin että lämmin ja vilpitön inhimillinen osanotto antaa tukea ilman sen kummempia arvuutteluja erilaisista jumalista.

• lentäväspege

lentävä sperma hirviö ei ole vitsi!

• lentäväspege kirjoitti:

lentävä sperma hirviö ei ole vitsi!

Ei olekaan. Se on varsin osuva analogia nuoren maan kreationistien väitteistä.
        Rämen.

• oikea.uskonto

On se todellinen uskonto. Itsekin tiedän yhden, joka on sanonut vakavasti olevansa pastafari. En usko, että hän valehtelisi noin vakavassa asiassa. On hienoa, että kunnioitat tuttavasi uskonnollista vakaumusta, vaikket itse sitä jaakaan.

Voithan laittaa hänelle kirjoittamaasi viestiin vain neutraalisti, että "rukoukset kantavat" tai "usko auttaa vaikeassa tilanteessa".

Minäkin olen kristitty, ja sain toisuskoiselta ystävältäni (New age) "enkeleiden läsnäoloa" toivottavan viestin eräässä tilanteessa, ja se oli häneltä kaunis ele mielestäni.

• yfulvli

Osalle on, osalle ei ole.

• Koska, lentävä spagettihirviö on jo määritelmänsä mukaan koko maailmankaikkeus, on erittäin helppoa uskoa hänen olemassaoloonsa. Itse uskon Lentävään spagettihirviöön mutta voidaanko puhua "hänestä" tai edes "siitä" onkin sitten toinen juttu.

"Hän" vaatii persoonaa... Se että vain otetaan jotain, kuten maailmankaikkeus, ja aletaan kohdella sitä personoituna ei tee vielä otetusta persoonallista. Onko "sillä" tietoisuutta ylipäätään? Mistä tietää? Voi olla että maailmankaikkeus ei kokonaisuutena tee tai ole yhtään mitään.

Jos siis väittää lentävän spagettihirviön siunaavan jotain väittää jo jotain uskomuspohjaista. Mutta kai sitä aina toivottaa voi...

• mulperi947

Jos lentävä spagettihirviö on universumi, niin silloin minäkin uskon lentävään spagettihirviöön.

Jumalauskon osalta olen kristitty.

• Ilmailu on kiinnostava tekniikan alue.
        Katselen taivaalle näkyykö koneita ja samalla tsiikaan näkyykö enkeleitä tai spagettihirviötä (lentolaite) Kun olen epävarma havainnosta tutkistelen seuraavaa ohjelmaa. http://www.flightradar24.com/60.48,24.58/6
        Enkeleitä, onko heitä ja jos on niin ne on tutkassa näkymättömiä. Niillä taitaa olle se "häive ominaisuus"

• pieni_lisäys

"kannattaako minun toivottaa tuttavalleni Lentävän spagettihirviön siunausta tms.?"
      Kyllä, mutta nimenomaan gluteenittomasta spagetista valmistettua siunausta, ettei lohdutuksen saajalla ala vatsassa kiertää. Olisihan hänen noloa istua sairasvuoteen vieressä paskat housussa.

• Hiilihydraatti

Kaikki uskonnot ovat metaforistisia kertomuksia siitä, kuinka ihminen miettii omaa aineetonta ja aineellista olemustaan sekä olemassaolonsa jatkumista fyysisen mitattavan kuoleman jälkeen.

Muslimeilla on oma taivaansa, jossa olemassaolo jatkuu marttyyreilla ja oikeauskoisilla fyysisessä paikassa koska siihen kuuluvat mm. juhlat ja naiset. Kristityt kuvittelevat olevansa parempia, koska he uskovat sielun siirtyvän taivaaseen mutta käytännössä he höpöttävät jokaisessa uskontunnustuksessaan uskovansa "ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään". Idän uskonnoissa ollaan sitä mieltä että aineeton olemus jatkaa materiaalista taivaltaan uudessa olomuodossa, ihmisenä tai eläimenä. Egyptiläiset uskoivat että keho voidaan palsamoida ja viedä tuonpuoleiseen aineettoman sielun kera.

Kaikki me tiedämme, että keho on ainutlaatuinen kokonaisuus dna:ta eikä se hautaamisen jälkeen enää mitenkään nouse sellaisenaan maan alta esille. Tuskin on myöskään materiaalista toista todellisuutta jonne keho siirtyy kuoleman jälkeen elämään, koska se jää tähän maailmaan oikeasti. Vai kopioituuko se jonnekin?

Keho ja dna siirtyvät eteenpäin tässä maailmassa kuoleman ylitse vain ja ainoastaan jälkeläisten muodossa, ja tulevaisuudessa ehkä myös kloonaamisen avulla. Jälkeläisemme eivät kuitenkaan ole kopioitamme materiaaliselta keholtaan, onneksi, vaan kehittyvät tämän planeetan suomien elinolosuhteiden pakottamina aina erilaisiksi. Tapahtuma on nimeltään evoluutio. Kloonaustekniikan kehittyessä olisi varmaan mahdollista siirtää yksilön dna toiseen yksilöön muuttumattomana, mutta onko olemassa tekniikoita joilla aineeton sisin siirtyisi tuohon yksilöön muuttumattomana? Säilyykö sielu nestetypessä, siis haluan kysyä?

Kärjistän ja kiteytän nyt uskonnon ja kristinuskon perustan: kaikki mitä me olemme, perustuu siihen millainen kehomme käsittelee aineettoman siirtymisen arvoitusta. Käsittelyyn vaikuttaa aivomme ja kehomme fyysiset ja kemialliset ominaisuudet. Uskallan pahasti väittää että olemme mitä syömme. Karppaajat ovat lihansyöjiä, ja heillä uskonnon määrittelee lopulta se, millainen on se ravintotekijä joka vapauttaa kehon ketoosin kidutuksesta. Sokerilla saadaan aikaan vain yhdellä silmällä näkeviä homoseksuaaleja. Carbo diem! Tulevaisuus on kasvissyöjien.

• Numero66

FSM-kirkko ei edellytä uskomista Flying Spaghetti Monsterin olemassaoloon, ei myöskään muiden jumalien. Siinä suhteessa FSM on samanlainen, kuin esim. Luterinen kirkko Suomessa.
      Erona tietenkin on, että FSM ei vie rahojasi, ei eriarvoista ihmisiä yms. yms. yms.

• Voitkomaksaa

Kuinka oma vaimosi tila? Useilla egyptin matkalaisilla on esiintynyt samanlaisia oireita. Kun kävivät huvikseen kumartamassa monumenntteja. Ja ihan lomillaan.

• Koska Raamatussa Jeesus kehoittaa kohtelemaan lähimmäistä niinkuin itseä, niin spagettihirviöuskovaista on kristityn tietenkin kohdeltava spagettihirviöuskonnon lähtökohdista, jos hän mielii toteuttaa Raamatun Jeesuksen oppia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33