Alushousuista synnytyksen jälkeen.

Eioleolluttarvettatietää

Eli synnytys lähenee kesällä ja alusvaate asia on alkanut mietityttämään. En ole omistanut muita kuin stringejä 15 vuoteen eikä siis ole minkään näköistä käsitystä millaisia alusvaatteita synnytyksen jälkeen pystyy käyttämään. Ei vissiinkään jälkivuodoista tamppoonilla selviä? Muutenkaan verinen vuoto ei ole ikinä oikein ollut elämässäni läsnä PCOS:n takia eli en siis ole tuohon 15 vuoteen vuotanut vertakaan kuin ehkä 20 kertaa ja nekin niin niukasti että minitampax on riittänyt loistavasti.
Eli siis se mitä kysyn on suosituksia alushousuista mitä kannattaa hankkia ja millasella varustuksella suojata ympäristö vereltä?

3

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfghbjkl

      kannattaa hankkia puuvillaisia, puristamattomia alushousuja. varmaan jotkin sloggit tai sitten marketin peruspökät käy. ei mitään keinokuituja, pitsiä tms., sillä saatat pahimmillaan joutua kärsimään jälkivuodosta jopa 9 viikkoa (kuten minä) ja silloin kannattaa satsata mukavuuteen, hiertämättömyyteen ja sellaiseen materiaaliin, mikä ei hiota. itse ostin lindexiltä 4 paria (siis 8kpl) mustia perusalushousuja ja pärjäsin niillä hyvin. kantsii ostaa just sopivaa kokoa, ei liian isoa eikä pientä, jotta side ja housut pysyy mukavasti päällä.

      ja verta voi tulla vähän tai sitten paljon. minä vuosin vähäisiä määriä, mutta pitkään, kun taas ystäväni vuosi 3 ekaa päivää tolkuttomasti. ekana yönä olivat joutuneet vaihtamaan kerran häneltä sängystä sairaalassa lakanat ja pesemään lattian. kannattaa varmaan varata kotiin 3-4 pakettia yösuojia sekä 1-2 pakettia päiväsuojia ja sitten katsoa jatkon tarve. yösuojia voi käyttää päivällä, jos verta on paljon. minä hamstrasin myös sairaalasta ISOJA siteitä, joita synnyttäneille tarjotaan, ja pärjäsin niillä kotona pari ekaa päivää, kun verta tuli eniten.

      toivottavasti tämä auttaa jo eteenpäin :)

    • Angie7

      Kaksi kertaa synnyttäneenä samoja ohjeita mielessä: puristamattomia, puuvillaisia pehmeitä perusalkkareita ja kunnon yösiteitä. Itse oon kans käyttänyt ekoina päivinä sairaalan isoja ns vaippoja ja sitten jotain paksuja, pehmeitä ns vanhanaikaisia vuokkoset siteitä ja jonkun päivän päästä taas sit ohuempia yösiteitä tyyliin libresse. Mulla vuotoa 3-4 viikkoa kaikestaan. Ja mielikuva ettei tamponeja saa edes käyttääkään? Eikä tulisi kyllä mieleenkään, sen verran paikat kipeenä nimittäin kyllä muutaman viikon ollut....

    • dgfhdgfjg

      Käytätkö stringejä raskaudenkin aikana? Nyt on ehkä hyvä vaihe hankkia peittävämpiä pöksyjä ja "harjoitella niiden käyttöä". Samat pöksyt käyvät sitten heti synnyksen jälkeenkin. Riippuu tietysti koko luokastasi ja palautumiskyvystäsi. Sloggit ovat oman kokemukseni mukaan, ainakin se mummomaisin malli, alakuminauhoistaan kauhean tiukat. (Siitä syystä siirryin aikanaan itsekin stringeihin: peruspöksyt joko hiersivät nivusista tai upposivat takavakoon).

      Oletettavasti synnytyssairaaloissa on yhä se vanha pöksykäytäntö, eli sellaiset verkkopöksyt ja siellä enemmän vai vähemmän vaippamainen side. Tiedän joidenkin, joilla mahan palautuminen on nopeaa ja vuoto vähäisempää, käyttäneen jo sairaalassa omia sloggeja ja tavallisia siteitä. Toiset taas vuotavat paljon ja mahakin on yhä synnytyksen jälkeen kuin raskaana olevan. Eli vaikea varmaksi tietää.

      Ei tampponeja tai kuukuppeja synnytyksen jälkeen jälkivuotoaikaan! Infektioriski, ja paikkojen on annettava kunnolla parantua.

      Ps. Tästäkin asiasta voi keskustella neuvolassa, jos aika riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe