Mikähän voisi olla syynä? Muita joilla on tällasta vaivaa? Kipu tulee lenkin mittaan vähitellen ja poistuu muutaman tunnin/päivä?n kuluessa lenkin jälkeen. Viimeyönä kipu oli sen verran kovaa että teki kipeää jos käänsin kylkeä. Kipu tuntuu tuossa etupuolella, nivustaipeen jälkeen.
etureisi/lonkan ylä-etuosa kipeytyy tunnin lenkill
10
425
Vastaukset
- LonkkaLonkka
Tietääkseni tuommoinen oireisto juontaa lonkan 'kulumista'.
- alkup
Aijaa? Olen lukenut, että sellainen olisi harvinaisempaa nuorilla ihmisillä... Olen vasta 27v.
- fgjhjj
alkup kirjoitti:
Aijaa? Olen lukenut, että sellainen olisi harvinaisempaa nuorilla ihmisillä... Olen vasta 27v.
Olisi hyvä käydä lonkkavaivoihin erikoistuneen ortopedin tai fysiatrin luona otattamassa kuvat, jos vaiva jatkuu. Liian rajua liikuntaa ei kannata harrastaa. Esim. FAI eli ahdas lonkka on nuorten kiusa.
- yyakki
Lonkan orastava nivelrikko. Minulla alkoi noin vuosia sitten. Nyt 34v, ja lonkat siinä kunnossa että kävelykin on hankalaa. Vaihda juoksu pyöräilyyn ja ala syömään pirusti glukosamidia, niin voit ehkä välttyä tekonivel leikkaukselta ennen 40v ikää.
- alkup
Kiitos vastanneille! Juoksua en harrasta,vaan pyöräilen/kävelen ja työttömänä minulla ei ole varaa yksityiselle mennä saati ravata fysiossa tms. Kipu oli poissa seuraavaan iltaan mennessä ja huomasin että huolellinen etureisien ja lonkankoukistajien venytys auttoi kipuun. Saattoi ollakin kyseessä vaan lihasten ylirasitus kun en ollut tuota ennen muutamaan päivään lenkillä käynyt. Toisaalta sukurasitteena on huonot jalat, ja leikkaus pelottaa ERITTÄIN paljon
- Klonks
Olisiko lonkassa luun liikakasvua..
Mulla leikattiin toinen lonkka 2v sitten, eli luuta hiottiin noin puoli senttiä pois sekä korjattiin kyseisen liikakasvun aiheuttamat rustovauriot.
Toinen lonkkakin todennäköisesti menee leikkuuseen tässä jossain vaiheessa, vaikka oireet eivät siinä olekaan niin pahat kuin mitä tässä leikatussa oli ennen leikkuuta.
Tämä vaiva (ortopedin mukaan) kehittyy kasvuiässä kovan urheilun seurauksena. Ja itse kyllä olin murrosikäisenä kirjaimellisestikin urheiluhullu.
Tää vaiva on vielä yleisin alle 50-vuotiaiden nivelrikon aiheuttaja.
En mä halua tietenkään maalata piruja seinille, mutta mulla on itsellä ainakin tällainen vaiva ja tuo oireilu kyllä sopii tähän.
Juurikin etureisi, nivustaive ym säteily.
Mulla oli tilanne niin paha, että selkäkin oli välillä jumalattoman kipeä ja miehenä se kivessärky oli jotain todella kauheata. pahimmassa vaiheessa en pystynyt nukkumaan edes kovan lääkityksen avulla kuin pieniä hetkiä.
Mut hoidettiin julkisella puolella, jonot nyt tietysti oli pitkät, mulla meni aikalailla se puoli vuotta odotellessa eka lekurikäynnistä leikkaukseen, mutta hinta taasen oli halpa, reilu 200€. Tai siis kallis operaatiohan se oli kaikkinensa, mutta mulle jäi tuo pari sataa maksettavaa.
Siihen sisältyi magneettikuvaus, magneetti-artrografia, lääkärin haastattelu, itse leikkaus, fysioterapia ja lopputarkastus.
Tosin mulla oli sen verran hyvä tuo toipuminen, että mä selvisin kahdella fysiokäynnillä, mutta kuitenkin.
Käy lääkärissä ja kysy nyt tämäkin asia varmuuden vuoksi. Ja muutenkin tietysti, tämäkin asia on hyvä saada mahdollisimman ajoissa hoitoon. Ihan senkin vuoksi, jos nyt kuitenkin sattuukin olemaan jotain vakavempaa.
Ja ehkä olis syytä vaihtaa tuo liikunta juuri pyöräilyyn, uimiseen ym nivelystävälliseen urheiluun ainakin siihen asti, kun asia alkaa selviämään.
Niin juu ja ei sitä leikkausta kannata murehtia liiaksi.
Itse olin jo vetämässä narua kaulaan sen vuoksi, mutta ei se tosiaan ollutkaan niin kauhea asia. Ekat päivät on aika surkeata olla, mutta sitten se aika pian helpottaa jo.
Mulla oli 7 viikon saikku, niistä noin kuukausi keppien kanssa puolipainovarauksella mutta mä pääsin jo 3 viikossa kepeistä eroon.
Ja tosiaan, kyllä muutenkin kaikki on paljon paremmin ton leikatun lonkan kanssa. Kivut on poissa ja liikkuvuus ylipäätään on paljon parempi nykyään ym. - alkup
Miten voi tuollainen sairaus/vamma kehittyä kun en mitään rajua liikuntaa edes harrasta, enkä harrastanut lapsena/teininäkään, sitä en ymmärrä.... Pari kertaa viikossa käyn kävelyllä, ja pyörällä ajelen noin joka toinen päivä. Kiitos kaikille kommenteista.
- hghj
Lonkkanivelessä on jonkinlainen kehityksenaikainen poikkeama, joka sitten alkaa vaivata mitä enemmän liikkuu. Tuo pyöräily altistaa lonkankoukistajan kiristymiselle, joka kyllä myös usein liittyy FAI lonkkaan. Psoas impingement on tilanne, johon voi liittyä jänteen napsumista ja se vaikuttaa myös selkään, koska lihas kiinnittyy selkärankaan.
- alkup
Ahaa... No selkävaivoja minulla ei kyllä onneksi ole. Katson mitä tuo venyttely ja glukosamidi tekevät.
- Klonks
No jokainen on yksilö, toiselle tietysti voi tulla sama vaiva helpommin kuin toiselle.
Mä nyt tietysti kesät liikuin pyörällä paljon(kortiton ja mopoton kun olin) ja siihen lisäksi punttisalia, lenkkeilyä, joukkuepelejä kuten futista ja lentistä yms.
Tämä mun vaiva, eli on juuri tuo ahdas lonkka, on kuulemma yleisempi miehillä kuin naisilla, mutta tosiaan on nuorten/nuorena kehittyvä vaiva.
Kyllä mäkin sitä harmittelin aikani, että jos tuon olisi teininä tiennyt, niin olisi vain makoillut sohvalla suurinpiirtein kaiken ajan.
Mutta tosiaan, kannattaa tutkia asia ihan varmuuden vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481568Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88980
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188914Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789