Kuka tietää kysyy Kamuttaja

Näin kevään kunniaksi kysyn kuka tuntee yhden vanhan sanonnan.

"Uutta porroon ja vanahhoo vetteen".

On ihme jos joku tietää.
Koeta vaikka arvata mihin tämä liittyy.

Ei tarvitse harmitella vaikka ei osu.
Annan hieman lisävihjeitä kun arvailette.

19

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuori-lieksalainen

Jopas on erikoinen sanonta. soitin heti ukille ja kysyin. ei hänkään tiennyt ihmetteli vain. Mielenkiintoista kamuttaja.

• Kevään touhuja venerannassa. Vanha vene laitettiin laiturin viereen veden alle turpoamaan suuria kiviä painonaan. Venevajassa on tekeillä uusi vene. Uuden veneen rakennus aloitetaan aina määrittelemällä johonkin kohti tapin reikä, jonka ympärille kasataan vene. Reikä tietenkin porataan. Sopisi hyvin vastaukseksi kysymykseen.

• tollojen.tollot

Toinen tollo vasta toiselle tollolle jos lie vielä sama tollo kumpikin. etkö nyt ala ymmärtää et sille kamulle ei saa vastata kukaan ei kamu itsekkään

• hyvä_kysymys
        tollojen.tollot kirjoitti:

Toinen tollo vasta toiselle tollolle jos lie vielä sama tollo kumpikin. etkö nyt ala ymmärtää et sille kamulle ei saa vastata kukaan ei kamu itsekkään

Taidat ollakin aika pöterö tollojen tollo!

• kyllä.naurattaa
        tollojen.tollot kirjoitti:

Tollojen.tollon vastaus on väärin!

• asja.kiinnostaa

Liittyskö joteskii palokunnan hommiin kun eihän poroja täällä kasvateta.

• Villi_arvaus

Olisikohan uutta venettä tilkitty porokossa ja vanhaa tiivistetty vedessä turvottamalla?

• Jos kyseessä ovat poraaminen ja vesi, niiden yhdistelmä on ollut muinoin käytössä kivien ja kallioiden lohkomisessa talviaikaan. Jäätyessään veden tilavuus suurenee lähes 10 %, jolloin laajenevan jään voima on melkoinen poratussa reiässä tai vaikkapa vesijohtoputkessa. Routa perustuu samaan ilmiöön ja keväällä routavauriot tulevat ilmi.

• rotestimökinpoika

Oiskoon kahvinkeitolla mittään tekemistä tuon kanssa?

• Saatat olla jäljillä. Käytettyjen kahvinporojen kanssa veteen lisättiin hieman uusia poroja makua antamaan. Sumppia keiteltiin meidänkin huushollissa 40- ja 50-luvuilla kahvipapujen ollessa kortilla. Korttiaika päättyi vuonna 1954 ja minulla on vielä muutama yleisostokorttilappunen muistona. Kortissa on postimerkin kokoisia lappuja, joita kauppias saksi ostosten yhteydessä.

• Kieltämättä hyviä arvauksia, ei muuta voi sanoa.
      Annan nyt vahvan vihjeen.

Liittyy maanviljelyyn syksyllä.

• Talonpoikanen

Syksyllä ei taida olla monta tuohon vähänkään käyvää työtä. Ainoat mitä voisi ajatella on rukiin kylvö ja kyntäminen. Olenko oikeilla jäljillä?

• Taaru-vaan
        Talonpoikanen kirjoitti:

Syksyllä ei taida olla monta tuohon vähänkään käyvää työtä. Ainoat mitä voisi ajatella on rukiin kylvö ja kyntäminen. Olenko oikeilla jäljillä?

Minä uskoisin kyseessä olevan rukiin, Muistelen ukin käyttäneen joskus tuota sanontaa, mutta en muista mitä tarkoitti

• arvausko

Olisiko kyseessä kyntäminen.

• Taaru-vaan kirjoitti:

Minä uskoisin kyseessä olevan rukiin, Muistelen ukin käyttäneen joskus tuota sanontaa, mutta en muista mitä tarkoitti

Sinulta Taaru-vaan!
        Asutko tai oletko asunut Pohjois-Pirkanmaalla, alueilla Virrat - Ruovesi?
        Siellähän keskenkasvuinen nuori poika on Taaru.

• liiru.laaru
        kamuttaja kirjoitti:

Sinulta Taaru-vaan!
        Asutko tai oletko asunut Pohjois-Pirkanmaalla, alueilla Virrat - Ruovesi?
        Siellähän keskenkasvuinen nuori poika on Taaru.

taaru on siellä päin huonojalkainen lampaanjuoksija. Ei saa päkättiä kiinni, ei pääse pukille koskaan.

• cannabis-sativa

oliskohan karvanokkosen siementen maahanlaittoon syksyllä ja uuden sadon likoon laittoon veteen.

• Nyt kerron mitä tarkoittaa.
      Kyse on tosiaan rukiin kylvöstä.
      "Uutta porroon" tarkoitti, että jos maa oli hyvin kuiva maa niin siihen kylvettiin sen vuoden sadosta saatua siementä.
      "Vanahhoo vetteen" tarkoitti, että jos oli hyvin märkä maa, niin siihen kylvettiin edellisen vuoden sadon siementä.
      Näin itäminen ja orastuminen oli tasaisempaa ja varmempaa.

• vai.mikä.olet

Oletko entinen maanviljelijä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2415
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1880
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1557
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1383
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1310
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      850
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe