Ärrä-vikaisten ongelmia.

yxkaks0

Itselläni ollut ärrä-vika jo vuosikymmeniä mutta luin eräästä lehdestä lasten ärrä-vian korjauksesta ja päätin että kyllä minäkin sen vielä opettelen.Olen katsellut Youtube-videoita ja hakenut tietoa sieltä mutta kyllä se niin taitaa olla että jokainen ärrä-vikainen on ihan oma tapauksensa.Minä ainakin olen yrittänyt ottaa vinkkejä netistä ja osa onkin auttanut mutta se loppusilaus on aika vaikeaa.Onhan se vaikuttanut sosiaaliseen elämääni mutta en anna sen häiritä,itsetunto on aina ollut kova.Puheterapeuttikin voisi kai auttaa mutta täytyy vaan itse opetella.Vasta vähän aikaa harjoiteltuani olen ehkä hieman edistynyt mutta helppoa se ei ole.Kurkkulihakset ainakin ovat kovalla koetuksella.Haluaisinkin lukea muidenkin kokemuksia asiasta sillä ongelma onkin yleisempää kuin luulin.

10

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZeppelinLed

      Nuorempi tyttäristäni sorautti ärrää alle kouluikäisenä. Ensimmäisella luokalla ollessaan kahden käynnin jälkeen puheterapeutilla se ärrä vaan tuli ja asia oli sillä selvä.

    • ex-r-vikainen

      Tämän videon avulla sain ensi kerran täryn soimaan, vaikka olin jo yli nelikymppinen. https://www.youtube.com/watch?v=P9mMvuRGKY8 Tosin vaihe 2 oli vaikein, 3 sujui ennemmin ja siitä olikin jo lyhyt hyppäys neloseen. Puheterapeutilla kävin joskus parikymppisenä, mutta se ei auttanut noin paljon.

    • Ärrän-nainen

      Miehelläni on ärrävika, minkä koen enemminkin ihanaksi ominaisuudeksi. Varsinkin kun hän sanoo "minä rakastan sinua" meen ihan onnesta soikeelle.

      Jos ärrän lausuminen ei kovasti vaikuta sosiaalisiin suhteisiisi, anna olla vaan. Se on ominaisuus, ei vika.

      • gethgf

        Laiha lohtu varmaan suurimmalle "ärrä-ominaisuuden"-omaajille. Sais vaan olla sunlaisia naisia enemmän. Naisille ei kelpaa kuin se äärimmäinen kemia. Yleensä se tarkoittaa rahaa ja/tai sosiaalista statusta.


      • gethgf

        suurimmalle osalle siis


      • ärrävikainen
        gethgf kirjoitti:

        Laiha lohtu varmaan suurimmalle "ärrä-ominaisuuden"-omaajille. Sais vaan olla sunlaisia naisia enemmän. Naisille ei kelpaa kuin se äärimmäinen kemia. Yleensä se tarkoittaa rahaa ja/tai sosiaalista statusta.

        Kuvittelet!
        60v kokemuksella voin sanoa syvällä rintaäänellä: Naiset ei karsasta ärrävikaista, kunhan osaa tanssia, jutella, ja käyttäytyä kohteliaasti naisseurassa. (Avaa ovi, tarjoa tuoli, kehu asua, osta kukkasia jne. jne.)


    • eikivaa

      auttakaas toverit nyt 20v miestä hädässä. kehtaako tän ikäinen mennä minnekää puheterapeutille, ottaako ne näin vanhoja sinne ja minkä hintasta hommaa. onko niistä mitään hyötyä vai pitäiskö vaan alkaa ite päristelemään

      • 2222222222222

        pärisytä rrrrrrr vaan ei maksa mitään. opettelu tekee mestariksi. rähisiä räyhäsi rärrällä. risotto rohisee roviolla. roistot ryöstää rikkailta. samalla kasvaa sana varasto ja mielikuvitus hyvin menee


      • ärrävikainen

        Oleellinen asia on: haittaako se sinua?
        En ole kokenut asiaa itselleni ongelmaksi vaikka ikää on jo kolme kertaa sinun ikäsi.
        On tiettyjä tilanteita, joiden takia opettelin sanomaan sen r-kirjaimen suunnilleen sinun iässäsi, mutta normaaliin puheeseeni en ole sitä koskaan istuttanut.
        Mikset kehtaisi mennä terapeutille, sinähän sen maksat.
        Neuvoisin seuraavaa: opettele sanomaan se r-kirjain, se tulee liian paksuna, mutta tulee kuitenkin. Päätä sitten haluatko alkaa käyttämään sitä, luultavasti se ajanmyötä tasoittuu.
        Minä käytän sitä vain silloin, kun joku ei ymmärrä sanomaani sanaa, mitä tapahtuu todella harvoin, ei edes joka kuukausi. Puhetapani on osa minua, ja jos ei jollekkin kelpaa, niin painukoon hiiteen.


    • eihaittaamitää

      On vain charmikasta, ei kukaan ajattele sinua pahalla, ymmärtävät. Ethän voi asialle mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      446
      3251
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      410
      2851
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      126
      2765
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2153
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1970
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      76
      1172
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe