Vaihteiden vaihtaminen pienemmälle

kokematonkloppi

juuh elikkäs siis pitääkö aina kun lähestyt esim risteystä ja hiljennät vauhtia, niin vaihtaa vaihteita yksitellen alaspäin?

14

7383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makkula81

      Mistä sä tuollaista olet keksinyt? Suoraan ykköstä vaan silmään tietenkin niin pysähtyy tehokkaammin. Tai vitonen silmässä jurnuttaa loppuun saakka. Mitään yksitellen alaspäin... Kaikkea sitä.

      • aaaapeeee

        Voiko vitoselta vaihtaa suoraan ykköselle?


      • eipiiii

        Ja eikös auto ala tökkimään tai jotain jos ajaa liian isolla vaihteella?


      • faktaa
        aaaapeeee kirjoitti:

        Voiko vitoselta vaihtaa suoraan ykköselle?

        Et voi. 1-vaihde on tarkoitettu useimmissa autoissa lähinnä paikaltaan liikkeelle lähtemiseen tai todella hitaaseen ajamiseen (yleensä alle 20kmh). Moottorijarrutus tehdään täysin väärin jos moottori huutaa ylikierroksilla (kierroslukumittarin punarajalla) pienemmälle vaihteelle vaihtamisen jälkeen.

        makkula81 on kyllä selkeästi trolli. Eikä hänen ohjettaan kannata ottaa todesta jos ei halua aiheuttaa autolle vaurioita vaihteistoon tai moottorille.


    • automaatti.hoitaa

      Siis mitä, mitä pitää vaihtaa ja miksi.

    • hiljennät

      Vaihda vapaalle ja sitten vasta sopivalle vaihteelle kun alat kiihdyttää.

    • näin_on_kerrottu

      Moottorijarrutus säästää nykymoottoreilla polttoainetta: kun nostaa jalan kaasulta ja ehkä vähän jarruttaa, loppu polttoaineen käyttö. Jossain vaiheessa, kun moottori alkaa vetää (pensamoottorilla ehkä n.1500 kierrosta minuutissa), kannattaa vaihtaa pienemmälle.
      Vanhoilla moottoreilla (joissa tätä systeemiä ei ole) vapaalle vaihto säästi/säästää enemmän rahaa, kun kierrokset on alempana.

      • Mutta_

        Moottorijarrutus säästää polttoainetta vain, jos sitä käyttää jarrulla jarruttamisen sijaan. Bensaa palaa vähemmän laittamalla vaihde vapaalle riittävän aikaisin risteykseen tullessa, ettei tarvitse jarruttaa juuri ollenkaan.


      • tyhmät_tynnyrit
        Mutta_ kirjoitti:

        Moottorijarrutus säästää polttoainetta vain, jos sitä käyttää jarrulla jarruttamisen sijaan. Bensaa palaa vähemmän laittamalla vaihde vapaalle riittävän aikaisin risteykseen tullessa, ettei tarvitse jarruttaa juuri ollenkaan.

        Oletko sinä autoa koskaan nähnyt saati ajanut? Ainakaan yli 5 tuhannen asukkaan kaupungissa.

        Palataan asiaan sitten kun olet...


    • kortin_saanut

      Jarrutat kevyesti, sitten painat kytkintä pohjaan. Jos kierrokset menevät liian alas käyttämällesi vaihteelle, vaihdat nopeuteen sopivalle vaihteelle suoraan. Jos vaihtaa nopeuteen nähden liian pienelle, tulee äkkipysäys. Kaupunkiristeykset menen itse kakkosella, isommat kolmosella.

    • syynääjä

      No eihän siinä mitään äkkipysäystä tuu kun ei runttaa sitä kytkintä kerralla ylös. 50 vauhdista ykkösellekin onnistuu mutta kytkin tykkää palaa.

      • eisaavaatialiikaa

        niin mutta kaupunki liikenteessä ei kannata käyttää kaikkea keskittymis kykyään optimaaliseen moottori jarrutukseen kun tärkeämpää on tarkkailla liikennettä.

        jotta moottori jarrutusta vaihtamalla pienemmälle ja käyttämällä kytkintä pystyy tekemään esim. samaan aikaan kun jarruttaa oikealla jarrulla ja tarkkailee liikennettä kääntymissuunnassa, tarvitaan jopa vuosikymmenten jatkuva ajo kokemus.

        juuri ajo kortin saaneelle on hyvä suoritus kun jarruttaa moottorilla käytetyllä vaihteella n. tyhjäkäynnille asti ja tarvittaessa jarrulla samalla. eli siis kun pitää alkaa hidastaa painaa vain jarrua mutta ei heti kytkintä sitten vasta kun kierros luku on laskenut niin painaa kytkimen.

        moni painaa samalla jarrun ja kytkimen ja mielummin tekee niin kuin alkaa tuijottaa liikenteen seuraamisen sijaan kierros mittaria. ei se poltto aineen kulutus niin paljon vaikuta että kannattaa alkaa kolhia autoa se tulee paljon kalliimmaksi.


      • ei_saa_tunaroida
        eisaavaatialiikaa kirjoitti:

        niin mutta kaupunki liikenteessä ei kannata käyttää kaikkea keskittymis kykyään optimaaliseen moottori jarrutukseen kun tärkeämpää on tarkkailla liikennettä.

        jotta moottori jarrutusta vaihtamalla pienemmälle ja käyttämällä kytkintä pystyy tekemään esim. samaan aikaan kun jarruttaa oikealla jarrulla ja tarkkailee liikennettä kääntymissuunnassa, tarvitaan jopa vuosikymmenten jatkuva ajo kokemus.

        juuri ajo kortin saaneelle on hyvä suoritus kun jarruttaa moottorilla käytetyllä vaihteella n. tyhjäkäynnille asti ja tarvittaessa jarrulla samalla. eli siis kun pitää alkaa hidastaa painaa vain jarrua mutta ei heti kytkintä sitten vasta kun kierros luku on laskenut niin painaa kytkimen.

        moni painaa samalla jarrun ja kytkimen ja mielummin tekee niin kuin alkaa tuijottaa liikenteen seuraamisen sijaan kierros mittaria. ei se poltto aineen kulutus niin paljon vaikuta että kannattaa alkaa kolhia autoa se tulee paljon kalliimmaksi.

        Joo, kannatta pantata sitä alaspäinvaihtoa risteykseen tultaessa, jotta on sitten "valmiiksi" 5. vaihde pesässä kun käännytään sivutieltä (ja kolmion takaa) pääväylälle ja pitäisi ruveta kiihdyttämään takaa tulevan liikenteen alta pois. Juuri kääntymisen/kaistanvaihdon aikana on hyvä ihmetellä, miksi kaasua painettaessa tapahtuu ei mitään - ai, joo, pitäisi pykältää kakkoselle.

        Pykälä tai kaksi alas moottorijarrutuksen nimissä varmistaa senkin, että on kiihdytykseen sopiva vaihde valmiiksi pesässä, jos vaikka valo vaihtuu vihreäksi ennen kuin kerkiää pysähtymään. Plus moottorijarrutus myös säästää bensaa - nämä vapaalla rullaamiset ovat jotain essonvaarien niksejä ajalta, jolloin autoissa oli kaasutinmoottorit ja kampikäynnistys.


    • ygygygygyg

      Ei tarvii mut kakkosella aina olis hyvä tulla pysähdykseen. Jos ajat vitosella nii sit ensin 3 -> 2 -> 1. Jos 150m päässä on punaset valot nii jalka pois kaasulta niin ehkä ei tarvii edes veivata ykköselle ja kulutusmittarikin kiittää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7931
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      86
      4022
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1343
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1105
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1062
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1017
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      125
      858
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      728
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      725
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      40
      689
    Aihe