Aletaan lähestyä joulunajan kuuminta lahjojenhankintasesonkia. On kova tuö, tuska ja stressi keksiä sopiva lahja ja siltikään ei aina onnistu. Mutta onko pakko olla näin? Ainakin itse olen sopinut läheisteni kanssa tänäjouluna vain yhden pienen paketin antamisesta pikkujoulutyyliin. Yhdessäolo ja hyvän mielen jakaminen on minusta tärkeämpää kuin lahjat. Lapset ovat tietysti asia erikseen, he ovat (toivottavasti) lahjansa ansainneet!
Kuuluvatko lahjat jouluun?
15
707
Vastaukset
- wirnix
mistäköhän joululahjaperinne on saanut alkunsa, ehkä joku tulee sen vielä tähän kertomaan? Kyllä lahjojen katsotaan jouluun kuuluvan, ainakin lapsille. Monet nimenomaan haluavat antaa lahjoja, mutta yhtä monille se on tuskastuttavaa pakkopullaa. Tämänkin vuosijuhlan riemua monet perheet maksavat pitkälle kevääseen. Tärkeämpää joulussa pitäisi tosiaan olla rauhoittuminen ja yhdessäolo.
Meillä ei sukulaiset osta lahjoja keskenään, vain puolisot toisilleen ja lapsilleen. Itse lopetin kaikenlaisen ”lahjomisen” jo vuosia sitten, vain jos joku aikuinen täyttää pyöreitä kymppejä, ostaa suku yhdessä jotain....on kai viitattu kristillisen perinteen mukaan kolmen viisaan itämaan tietäjän Jeesus-lapselle tuomiin lahjoihin. Mutta tässä kuten varmaan monessa muussakin lienee kysymys kauppamiesten tekosyy saada myytyä aina vaan lisää ja lisää. Saman ilmiön myöhempiä ilmenemismuotoja lienevät syntymäpäivä, nimipäivä, äitienpäivä, isänpäivä, ystävänpäivä, halloween ja ties mitkä päivät. Tietysti ihmisen elämässä nyt joitain kohokohtiakin pitää olla, mutta tuo kaupallisuus kyllä tahtoo viedä maun kaikesta.
PS Kysymys alan tietäjille. Jos kysymys oli ITÄmaan tietäjistä, niin miten yksi tietäjistä ainakin tiernapoikaperinteen mukaan on musta? Jeesuksen syntymäpaikka kai oli jossain nykyisen Israelin paikkeilla ja siitä itäänpäin ei ymmärtääkseni siihenaikaan ollu kuin arabeja.norMix kirjoitti:
...on kai viitattu kristillisen perinteen mukaan kolmen viisaan itämaan tietäjän Jeesus-lapselle tuomiin lahjoihin. Mutta tässä kuten varmaan monessa muussakin lienee kysymys kauppamiesten tekosyy saada myytyä aina vaan lisää ja lisää. Saman ilmiön myöhempiä ilmenemismuotoja lienevät syntymäpäivä, nimipäivä, äitienpäivä, isänpäivä, ystävänpäivä, halloween ja ties mitkä päivät. Tietysti ihmisen elämässä nyt joitain kohokohtiakin pitää olla, mutta tuo kaupallisuus kyllä tahtoo viedä maun kaikesta.
PS Kysymys alan tietäjille. Jos kysymys oli ITÄmaan tietäjistä, niin miten yksi tietäjistä ainakin tiernapoikaperinteen mukaan on musta? Jeesuksen syntymäpaikka kai oli jossain nykyisen Israelin paikkeilla ja siitä itäänpäin ei ymmärtääkseni siihenaikaan ollu kuin arabeja.Alkuperäiset Itämaan tietäjät tulivat Irakista. Tietysti siihen aikaan maa tunnettiin toisella nimellä. Kukaan heistä ei ollut musta. En kovin tarkasti muista yksityiskohtia, mutta viime jouluna Discovery kanavalta tuli dokumentti aiheesta. Ohjelman mukaan Tietäjät eivät tavanneet vastasyntynyttä, vaan noin 2 vuotiaan Jeesus lapsen.
Kuukkelilla tarkistin ja saman sisältöistä tietoa sieltä löysin.
Tiernapojat on vain teatteri esitys, muokattuna kyseisiin tapahtumiin. Opiskelijat keräsivät esityksillä rahaa itselleen.Waffen-ss kirjoitti:
Alkuperäiset Itämaan tietäjät tulivat Irakista. Tietysti siihen aikaan maa tunnettiin toisella nimellä. Kukaan heistä ei ollut musta. En kovin tarkasti muista yksityiskohtia, mutta viime jouluna Discovery kanavalta tuli dokumentti aiheesta. Ohjelman mukaan Tietäjät eivät tavanneet vastasyntynyttä, vaan noin 2 vuotiaan Jeesus lapsen.
Kuukkelilla tarkistin ja saman sisältöistä tietoa sieltä löysin.
Tiernapojat on vain teatteri esitys, muokattuna kyseisiin tapahtumiin. Opiskelijat keräsivät esityksillä rahaa itselleen....kansankulttuurissa on usein ennekin otettu vapauksia ja tehty todellisuudenvastaisia oletuksia!
- Seppojuhani
Minulta lahjat jäivät pois pari vuosikymmentä takaperin. Postikortti ja nykyisin yhä useammin sähköposti henkilökohtaisella tervehdyksellä. Joskus olen tehnyt jokaiselle oman henkilökohtaisen webbisivun.
Ainoa ihminen, jolle ostan oikean joululahjan on 5 vuotias kummityttöni.
Tavaran merkitys tänä päivänä on toinen kuin puoli vuosisataa takaperin. Ihmisen muistaminen on paljon tavaraa tärkeämpää.Olosuhteet ovat muuttuneet ja harvalla on enää pula materiasta. Sensijaan kiireen keskellä ihmissuhteet jäävät vähemmälle ja monikin kokee yksinäisyyttä. Lähimmille annettu aika ja ystävällisyys olisi varmaan lahjana useimmille se mieluisin.
- Seppojuhani
norMix kirjoitti:
Olosuhteet ovat muuttuneet ja harvalla on enää pula materiasta. Sensijaan kiireen keskellä ihmissuhteet jäävät vähemmälle ja monikin kokee yksinäisyyttä. Lähimmille annettu aika ja ystävällisyys olisi varmaan lahjana useimmille se mieluisin.
Iso asia - monen kohdalla sanoisin että tärkein asia - on oman touhotuksen jarruttaminen. Että mitä onkaan PAKKO tehdä? Kun ei ole lakikirjaa, joka määrää ihmisen höseltämään.
Että pitää olla kuusi ja juuri tietynlainen kuusi ja havuja haudalla ja koriste ovessa ja lyhdyt pihalla ja vilkkuvalot ikkunassa ja ja ja...
Kukin eläköön tavallaan, mutta minua ihan oikeasti joskus sylettää. Että jos joku kansanedustaja ehdottaisi joulun kieltämistä, niin en siitä niin kamalsti närkästyisi. Seppojuhani kirjoitti:
Iso asia - monen kohdalla sanoisin että tärkein asia - on oman touhotuksen jarruttaminen. Että mitä onkaan PAKKO tehdä? Kun ei ole lakikirjaa, joka määrää ihmisen höseltämään.
Että pitää olla kuusi ja juuri tietynlainen kuusi ja havuja haudalla ja koriste ovessa ja lyhdyt pihalla ja vilkkuvalot ikkunassa ja ja ja...
Kukin eläköön tavallaan, mutta minua ihan oikeasti joskus sylettää. Että jos joku kansanedustaja ehdottaisi joulun kieltämistä, niin en siitä niin kamalsti närkästyisi....on hieno asia. Paljonkohan meillä olisi masentuneita enemmän ilman sitä? Jouluun ei vaan saisi ladata liikaa odotuksia eikä sen eteen stressata turhaan.
- Mariet
Poden kyllä pari viikkoa ennen joulua melkoista joulustressiä. Kaupoissa on ruuhkaa, ihmiset kiireisiä ja paljon muistettavia ja tehtäviä asioita. Vietävä kukkaa sinne ja tänne.
Vaikka kuinka puhutaan ettei lahjoja ostella, aina se lipsahtaa. Pitää muistaa kummilapset joita itselläni on kuusi, pari naapuria, ystäviä, ja muutama työkaveri aiheuttaa paineita kun muistavat kukalla tai paketilla.
Rahanmenoa on tiedossa. Jos sitä rahaa olis paljon, niin mikäs olis ostellessa lahjoja.
Ja kun joulunpyhät koittaa, on niin väsynyt kaikkeen tohinaan ettei oikein saa nautittua juhlasta.
Voi miten odotankaan sellaista aikaa että jouluun saa valmistautua kiireettä ja nauttia joulunvaloista ja musiikista ja tunnelmasta ihan rauhassa.Sinänsä hyväätarkoittavasta toinen toisemme aineellisesta muistamisesta on tullut stressaava kierre, mistä on hankala päästä eroon!
- Mariet
norMix kirjoitti:
Sinänsä hyväätarkoittavasta toinen toisemme aineellisesta muistamisesta on tullut stressaava kierre, mistä on hankala päästä eroon!
Mielelläni minäkin muistan ystäviäni ja naapureitani, mutta tuon jouluhässäkän seassa kaikki tuntuu sanoisinko hieman tuskaiselta.
Kävinpä tänäänkin kiertelemässä kauppoja, tyhjin taskuin tulin takaisin. Eli entistä kiireempää tiedossa lähempänä joulua. No joulukortit ja postimerkit tuli ostettua ja muutama viinipullo. - Seppojuhani
Mariet kirjoitti:
Mielelläni minäkin muistan ystäviäni ja naapureitani, mutta tuon jouluhässäkän seassa kaikki tuntuu sanoisinko hieman tuskaiselta.
Kävinpä tänäänkin kiertelemässä kauppoja, tyhjin taskuin tulin takaisin. Eli entistä kiireempää tiedossa lähempänä joulua. No joulukortit ja postimerkit tuli ostettua ja muutama viinipullo.Jos lahjoja on pakko ostaa, niin osta seuraavasta kirja-alesta yhdellä kertaa kaikkien sukulaisten lahjat ja voit ostaa vaikka pari varastoonkin. Laatuteokset ovat "ajattomia" sekä ostamisen että lukemisen suhteen. Minä tein tämän joskus vuosikymmeniä sitten.
Ehdit itsekin lukea ne läpi ennen paperiin käärimistä... - Mariet
Seppojuhani kirjoitti:
Jos lahjoja on pakko ostaa, niin osta seuraavasta kirja-alesta yhdellä kertaa kaikkien sukulaisten lahjat ja voit ostaa vaikka pari varastoonkin. Laatuteokset ovat "ajattomia" sekä ostamisen että lukemisen suhteen. Minä tein tämän joskus vuosikymmeniä sitten.
Ehdit itsekin lukea ne läpi ennen paperiin käärimistä...Kiitos Seppojuhani, tuo onkin hyvä ajatus. Eipäs ole tullut aikaisemmin mieleeni.
En ole koskaan käynyt kirja-alessa.
Hmmm... mutta minkäslaisia kirjoja osaan sitten ostaa. En tiedä yhtään mitä he haluavat lukea.
- merliNella
tottahan toki kuuluvat.
Sellaisia pieniä muistamisia läheisille ihmisille.
Osaksi oma tekemää, osaksi pientä ostoista.
Ei onneksi mitään lahjahysteriaa kuitenkaan.
Kyllä koko joulu tiivistyy yhteiseen illalliseen aattona...syödään yötä myöten ja pelataan jotain kivaa seurapeliä.
Joulupäivänä ja Tapanina sukulaiset kyläilevät ja lämpöistä yhdessäoloa on tuvan täydeltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2282025Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101768Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse571279Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801165Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89954TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46915
- 70812
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42804