Seuraavaksi lainaus eräästä tekstistä, jossa Kristus itse kertoo kasteen merkityksestä seurakunnassa. Sen tehtävä on sitoa yhteen seurakunnan erilaisia jäseniä ja tuoda heille vastuuta toinen toisistaan. Myöskin opettaa siten rakastasmaan erilaisuutta.
En usko uskonnottomilla olevan mitään vastaavaa välittämisen tapaa, jolla he pitäisivät huolta toisistaan.
Luotan siihen, mitä kirjoittaja sanoo, sillä hän tuntee aihepiirin erittäin hyvin. Häntä voisi luonnehtia jopa asiantuntijaksi.
"Don Camillo oli vähällä revetä riemusta ja lähti purkamaan iloaan pääalttarin ristiinnaulitulle Kristukselle:
- Herra, minä kiitän Sinua siitä, sanoi hän, että olet tuonut hämmennystä ja epäsopua Jumalan vihollisten leiriin.
- Minä en voi tuoda hämmennystä ja epäsopua, ainoastaan valoa ja rauhaa, vastasi Kristus. - Don Camillo, vihollisesikin on lähimmäisesi ja sinun lähimmäisesi tuskien on oltava sinunkin tuskiasi.
- Suo anteeksi, Herra, vastasi Don Camillo, mutta minä en voi parhaimmalla tahdollanikaan kärsiä sen takia, että Pepponella on tuollainen pitkätukka-vintiö-poika.
- Don Camillo, sanoi Kristus hymyillen, koeta muistaa, että minäkin lyhyen maallisen vaellukseni aikana olin samanlainen pitkätukka!
- Herrani! huudahti don Camillo suuttuneena, tuolle pojanvetelykselle eivät riitä pitkät hiukset ja merkillinen vaatetus. Hän on lisäksi tappelija ja ilkivallantekijä!
- Don Camillo, nuhteli Kristus, sinä jätät liian helposti laumasi karitsat suden suuhun!
- Ei hän ole mikään laumani karitsa!
- Sinä olet kastanut hänet Jumalan nimeen ja siksi tuo poika on minun laumani karitsa!"
Mitä kristus todella sanoi?
24
<50
Vastaukset
Joo. Minut on myös kastettu vauvana. Ja mua kiinnostaisi tietää, miten se on tuonut mulle yhteen sitoutumista ja vastuuta toinen toisistaan.
Jos olisin koskaan ollut uskossa, olisin ehkä lähtenyt mukaan tuohon tarinaan "elämään sitä todeksi", kuten papit usein ilmaisevat asioita.
Mutta kun en koskaan ole ollut uskossa, mitään seurakuntayhteyttä ei ole koskaan ollut, kummiin ainoa yhteys oli kerran vuodessa kummilusikka, joka sekin yhteys lakkasi kun täytin 7 ja kun erosin kirkosta 23-vuotiaana... niin miten se kaste on sitonut mitään mihinkään tai tuonut vastuuta mistään kenellekään?
Sanoisin että uskonnoton ympäristöni on kyennyt vähintään samaan kuin kaste :-)- suottaapollakkii
Ehkä se onkin vahvempaa kuvauksen mukaisessa katollisessa ympäristössä. Tuossahan valllitsi vielä oikein vanhakantainen maalainen seurakuntayhteys, joka tuo mieleen alkuseurakunnan tiiviyden.
Tai en kai minä tiedä millainen se alkuseurakunta on ollut, mutta mielellään kuvittelisin sen sellaiseksi, jonkinlaisena "alussa kaikki oli paremmin, turmeltumatonta ja innostunutta"-hypen vallassa. Kun itse alkaa olla rypistymisiässä, ei iän lisääntyminen enää tunnu kypsymiselle vaan mädäntymiselle. Näin myös seurakunta-asioissa. suottaapollakkii kirjoitti:
Ehkä se onkin vahvempaa kuvauksen mukaisessa katollisessa ympäristössä. Tuossahan valllitsi vielä oikein vanhakantainen maalainen seurakuntayhteys, joka tuo mieleen alkuseurakunnan tiiviyden.
Tai en kai minä tiedä millainen se alkuseurakunta on ollut, mutta mielellään kuvittelisin sen sellaiseksi, jonkinlaisena "alussa kaikki oli paremmin, turmeltumatonta ja innostunutta"-hypen vallassa. Kun itse alkaa olla rypistymisiässä, ei iän lisääntyminen enää tunnu kypsymiselle vaan mädäntymiselle. Näin myös seurakunta-asioissa.Silloin se tuskin on se kaste, vaan juuri se ympäristö, joka sitä vastuuta ja välittämistä tuo.
Pitkätukka-vintiö-poika kastettiin kysymättä siihen hänen lupaansa tai hänen uskonnollisia näkemyksiään.
Kirjat ovat kyllä oikein hyviä. Olisiko tämä ihan ensimmäisestä, Isä Camillon kylä -opuksesta? Sen verran on aikaa kun nuo luin, ettei enää muistu mieleen...
- viimeisimpiä
Don Camillo e i giovani d'oggi - 1969
- KullanHuutelija
Lisään vielä. Pikku nappulana katsoin nuo jutut televisiosta, ne olivat isäni mieliohjelmia. Koin ne itse hieman rienaavinakin, mutta myöhemmin aikuisena olen kunnolla ymmärtänyt, kuinka osuvia ne olivat oman aikansa kuvaajina. Tämä on itse asiassa ensimmäinen, jota luen kirjana ja mainio on kyllä.
Vähän sama juttu kuin Komissario Palmujen kanssa: ei oikein voi päättää, onko filmatisointi vai kirja parempi.
- TässäTotuus
" - Sinä olet kastanut hänet Jumalan nimeen ja siksi tuo poika on minun laumani karitsa!"
- Ei käsketä kastamaan Jumalan nimeen, vaan Jeesuksen Kristuksen nimeen.
Jos Jumalan nimeen kastetaan, mikä sen jumalan nimi on tuhansien ihmisten tekeleistä, jossa pitäisi kastaa?
Ja toisekseen, jos on kastettu Jeesuksen nimeen USKOVANA, silloin tuo lause pätee.
Se ei päde vauvavalelu / kaste -asiassa, koskapa se ei tapahdu ihmisen omasta tahdosta. Taivasetn Valtakunnassa kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen. Lapsikaste ei ole sellainen..
Jos väkisin kaste olisi pätevä, menisin kylille ja aitovierille aseen kanssa ja pakottaisin ihmiset kasteelle.
Mutta niin se ei mene, vaan:
1. Evankeliumin saarna
2. sanan vastaanottaminen, eli uskominen.
3.Upotuskasteelle Jeesuksen nimeen.- QuisVatisOn
satan kirjoitti:
Ja kaikki tuo vaan vahventaakseen aivopesua.
Vihjaatko, että Herrallamme olisi ollut kiero humoristienn ajatus mielessään antaessaan kasteen muodostua tuollaiseksi veden päähän valeluksi?
QuisVatisOn kirjoitti:
Vihjaatko, että Herrallamme olisi ollut kiero humoristienn ajatus mielessään antaessaan kasteen muodostua tuollaiseksi veden päähän valeluksi?
Jumalaa ei ole olemassakaan, ei hän ole herrasi eikä muutakaan kun ei ole edes olemassakaan.
Kerrotko vielä miksi olet valinnut kristinuskon itsellesi kaikista uskonnoista? voisiko johtua synnyinmaastasi?- itsestään_selvää
satan kirjoitti:
Jumalaa ei ole olemassakaan, ei hän ole herrasi eikä muutakaan kun ei ole edes olemassakaan.
Kerrotko vielä miksi olet valinnut kristinuskon itsellesi kaikista uskonnoista? voisiko johtua synnyinmaastasi?"Kerrotko vielä miksi olet valinnut kristinuskon itsellesi kaikista uskonnoista? voisiko johtua synnyinmaastasi?"
No jos syntyy maailman parhaaseen maahan, on luonnollista valita myös paras kaikista uskonnoista: kristinusko. Muut kun eivät pelasta. itsestään_selvää kirjoitti:
"Kerrotko vielä miksi olet valinnut kristinuskon itsellesi kaikista uskonnoista? voisiko johtua synnyinmaastasi?"
No jos syntyy maailman parhaaseen maahan, on luonnollista valita myös paras kaikista uskonnoista: kristinusko. Muut kun eivät pelasta.Valitsist kuitenkin lähi idästä tulleen uskonnon etkä suomalaista uskontoa, luulisi sinun kykenevät jotenkin enemmän perustella.
Mistä tiedät että muut uskonnot eivät pelasta? raamattu lähteenä on aika jäävi siihen asiaan.- vainPelastusPuuttuu
satan kirjoitti:
Valitsist kuitenkin lähi idästä tulleen uskonnon etkä suomalaista uskontoa, luulisi sinun kykenevät jotenkin enemmän perustella.
Mistä tiedät että muut uskonnot eivät pelasta? raamattu lähteenä on aika jäävi siihen asiaan.Minulla ei ole mitään todisteita siitä, että muut uskonnot pelastaisivat.
vainPelastusPuuttuu kirjoitti:
Minulla ei ole mitään todisteita siitä, että muut uskonnot pelastaisivat.
Eikä sinulla ole mitään todisteita siitäkään että valitsemasi uskonto niin tekisi.
- fda
vainPelastusPuuttuu kirjoitti:
Minulla ei ole mitään todisteita siitä, että muut uskonnot pelastaisivat.
Ei kristinuskokaan pelasta.
- katsotaanNyt
Ei sitä vielä tiedä. Erä on vielä kesken, ja lopussa saattaa olla rangaistuslaukauksetkin.
- UrbanLegends
itsestään_selvää kirjoitti:
"Kerrotko vielä miksi olet valinnut kristinuskon itsellesi kaikista uskonnoista? voisiko johtua synnyinmaastasi?"
No jos syntyy maailman parhaaseen maahan, on luonnollista valita myös paras kaikista uskonnoista: kristinusko. Muut kun eivät pelasta.Eihän kristinuskokaan pelasta. Ainakaan ketään, joka ei täytä Jeesuksen seuraajan tunnusmerkkejä, kuten paranna sairaita. Joiden teoissa ei usko näy, niiden usko on kuollut, ja jos usko on kuollut, sinne samaan helvettiin viimeisellä tuomiolla olisi menossa, jonne koko elämänsä on hekumoinut muiden joutuvan.
- Frans_2
UrbanLegends kirjoitti:
Eihän kristinuskokaan pelasta. Ainakaan ketään, joka ei täytä Jeesuksen seuraajan tunnusmerkkejä, kuten paranna sairaita. Joiden teoissa ei usko näy, niiden usko on kuollut, ja jos usko on kuollut, sinne samaan helvettiin viimeisellä tuomiolla olisi menossa, jonne koko elämänsä on hekumoinut muiden joutuvan.
Kristinusko kauppaa pelastusta siltä samalta uhkalta, jonka se itse on keksinyt.
"En usko uskonnottomilla olevan mitään vastaavaa välittämisen tapaa, jolla he pitäisivät huolta toisistaan."
Itseasiassa se että pitää ihmisestä huolen kuuluu ihmisen perusluonteeseen, uskonnot taas keksivät syitä olla pitämästä ihmisistä huolta.''Mitä kristus todella sanoi?''
Kenpä tietäis sen, ken arvaisi sanomisen....
Eipä sitä kukaan tiedä varmasti, ehkä Jeesus on sanonut jotain tuo tapaista, tai sitten ei. Arvelisin, että Jeesuksen sanomisiksi on jälkeenpäin ympätty kaikenlaista. Jos nyt Jeesus yleensäkään on ollut olemassa.- 1316
No, jos Raamattuun on uskominen, Jeesus sanoi suunnilleen näin:
Mutta ne, jotka minuun eivät usko, tuokaa heidät eteeni, ja katkaiskaa heidän kaulansa.
Tietävämmät oikaiskoot sanasta sanaan... - UrbanLegends
Välittämisen tapaa :D Uskovaiset tappelevat verissä päin siitä, milloin kastaminen tulee tehdä. Juuei kiitos, viha on uskovaisten polttoaine ja sitä osa heistä kai ihan aidosti kuvittelee rakkaudeksi. Se porukka ei tyydy edes vain itse vihaamaan, vaan haluaa vetää muutkin sihen samaan suohon.
- vm41
Teidän ns. Jeesuksenne ei osannut Suomen kieltä, joten kaikki, mitä hänen sanomisekseen mainitaan, on jonkun muun sanomista, eli "toisenkäden" tietoa, jolla ei ole todistusvoimaa, ei meillä, eikä muualla.
Miettikäähän nyt vähän, monenko "mutkan" kautta tuo raamattukin on kasautunut, ennen kuin on nykyiseen muotoonsa asettautunut.
Väittäähän asioita todeksi voi, mut, mut, mut, sehän ei olekkaan vielä vasta kuin väittämä, eiks' niin ?
Vai olenko väärässä ?
Nyt sitten vaan vaaditaan sitä paljonpuhuttua USKOA, jolloin väittämät saadaan muka uskomisen voimalla muuttumaan todeksi. IHMEELLISTÄ !!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453136- 1082573
- 512561
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402228Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4801914- 1101871
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521855Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91694Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151617R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi241472