Kumpaa kumarratte?

Mariaa tai krusifiksia?

14

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koroljov

Ortodoksisesta näkökulmasta katolilaisten harjoittama ristille veistettyyn kidutettuun Jeesus-hahmoon kohdistuva palvonta on samanlaista epäilyttävää aistimellisuutta kuin paavinkirkkolaisten sentimentaalinen Maria-kulttikin. (Ja minusta Mel Gibsonin verinen passioelokuva oli suorastaan puolipakanallinen estetiikassaan.)

• Vain Herraa Jumalaa tulee kumartaa MATT.4:10. Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'."

ILM.19:10. Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."

Eli minä kumarran aina grusifiksia kun pastori kantaa jumalanpalveluksen alussa ja lopussa. Marian kuvaa ei meille edes ole olemassakaan.

• kumarrus.kaksnelosille
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

Vain Herraa Jumalaa tulee kumartaa MATT.4:10. Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'."

ILM.19:10. Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."

Eli minä kumarran aina grusifiksia kun pastori kantaa jumalanpalveluksen alussa ja lopussa. Marian kuvaa ei meille edes ole olemassakaan.

se sinun kumartamasi
        _grusifiksi_
        on kaadetusta puusta katkottu
        yhdistelmä lankkuja
        jotka hiottu ja maalattu/lakattu
        sää siis
        KUMARRAT maalattuja lautoja?
        no huuhhuh....

• tulihansesieltä

Vain Herraa Jumalaa tulee kumartaa MATT.4:10. Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'."

totuusvoittaaaina
        31.5.2015 14:58
        ...---kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."

Eli minä kumarran aina grusifiksia kun pastori kantaa jumalanpalveluksen alussa ja lopussa.___________

Tottikselle siis
        se
        __'GRUSIFIKSI'__ onkin JUMALA
        koska
        VAIN Jumalaa kumarretaan,
        ihan Tottiksen omin Raamatusta lukemin sanoin...

• tulihansesieltä kirjoitti:

totuusvoittaaaina
        ...---kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä Jeesuksen todistus on profetian henki."

Eli minä kumarran aina grusifiksia kun pastori kantaa jumalanpalveluksen alussa ja lopussa.___________

Tottikselle siis
        se
        __'GRUSIFIKSI'__ onkin JUMALA
        koska
        VAIN Jumalaa kumarretaan,
        ihan Tottiksen omin Raamatusta lukemin sanoin...

Se on se missä Jeesus on sovittanut meidän kaikkien synnit täydellisesti, ettei tarvita enään aneita eikä kiirastulta ym. Eikä välittäjää meidän ja Jeesuksen Jumalan välille vaan meillä on suora yhteys Jumalaan. Kun temppelin esirippu halkesi antoi myös meille vallan olla suoraan yhteydessä Jumalaan MATT.27:51. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat

• PUUjumala.teillä

Se on se missä Jeesus on sovittanut meidän kaikkien synnit täydellisesti, ettei tarvita enään aneita eikä kiirastulta ym. Eikä välittäjää meidän ja Jeesuksen Jumalan välille vaan meillä on suora yhteys Jumalaan. Kun temppelin esirippu halkesi antoi myös meille vallan olla suoraan yhteydessä Jumalaan MATT.27:51. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat

totuusvoittaaaina
        Eli minä kumarran aina grusifiksia
        kun pastori kantaa jumalanpalveluksen alussa ja lopussa.-----------------------------
        kyllä sinä
        Arto-Tottis tuossa sanot kumartavasi
        puista epäjumalankuvaa kuten
        JUMALAA

• Yksinkertaista

En kumpaakaan. Kuvienpalvonta on epäjumalanpalvontaa.

"Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla." (2 Moos 20:4)

Kumarran elävää Jumalaa, en elotonta jumalankuvaa.

• Fasaaninsäikyttämä

Kumarran symbolisena kunnioituksen osoituksena alttaria kohti, koska siellä tapahtuu mm. ehtoollisen siunaaminen ja jakaminen, ja ajattelen, (siis oma näkemykseni), että sieltä Kristus astuu luoksemme messun aikana. Samoin polvistun kirkkoon astuessani, koska se on pyhä paikka. Kuvia ja veistoksia en pidä palvonnan kohteena, mutta suhtaudun niihin kunnioittaen vähän samaan tapaan, kuin esimerkiksi rakkaiden ihmisten valokuviin. Jokainen normaalijärkinen uskovainen kyllä tajuaa, että patsaat ja kuvat ovat vain elotonta ainetta. Niiden äärellä rukoillaan, mutta niitä ei rukoilla. Jumala on läsnä kaikkialla, ja rukoilla voi missä vain ja ilman mitään esineistöä, vaikka tiskatessa tai ratikassa istuessa. Minulla on kyllä kotona joitain ikoneita ja krusifiksi, mutta pidän niistä, koska ne muistuttavat minua uskonelämän elävänä pitämisestä ja on niillä esteettistä arvoakin. En kohdista niihin mitään palvontarituaaleja, mutta ne auttavat arjen keskellä mm. muistamaan Jumalan armon suuruuden ihmisiä kohtaan.

• Kuolleidenkuvia

Alkuasukkaatkin tajuavat, että patsaat ja kuvat ovat elotonta ainetta. Niiden KAUTTA otetaan yhteys jumaliin, joka puolestaan on shamanistista kanavointia joka tekee uutta nousua New Age -liikkeissä. Miksi tuo shamanistinen perinne voi hyvin näennäisesti kristillisissä kirkoissa, on hyvä kysymys.

• asdfglkjh

Olen hieman eri mieltä tästä. Olen tutustunut omakohtaisesti ennen katolilaisuuteen kääntymistäni new age -touhuihin. Siellä näki kyllä sitä, että ajateltiin vaikka jonkin kristallin toimivan kanavana "korkeampaan tietoisuuteen", eli joku esine oli tavallaan hengellinen kännykkä, jonka kautta "sielu otti yhteyttä korkeampiin tasohin", tai että gurun, siis jonkun ihmisen, kuvalla oli parantavia voimia. Ei katolilaisuudessa ajatella, että jonkin esineen kautta saisi yhteyden Jumalaan. Muutenhan esim. Rooman ja Torinon kaduilla katolilaiset alkaisivat polvistua ja rukoilla miltei jokaisen matkamuistokojun luona. Kukaan ei sitäpaitsi sanele, että katolilaisilla pitäisi olla uskonnollisaiheisia esineitä kotonaan.

Tiedän kyllä, että jossain ulkomailla on patsaita, joiden sanotaan "itkevän" pyhää öljyä tms. mutta ne eivät ole kirkon sanomalle ja vallitsevalle opetukselle mitenkään olennaisia. Itseasiassa kirkko suhtautuu tällaisiin ilmiöihin varauksella, ja kaikki väitetyt ihmeet tutkitaan tarkoin, enkä muista nyt yhtäkkiä, onko kirkko edes auktorisoinut virallisesti mitään esineihmeitä. Tässä siis on erotettava kansanuskon ilmiöt ja kirkon virallinen opetus.

Vielä olisi ymmärrettävä, että katolilaisuudelle ja ortodoksisuudelle on ominaista rikas ja vivahteikas kirkkotaide, jonka ilmentymiä Maria-patsaat yms. ovat. Tiedän, että protestanteille on vaikea käsittää, miksi niitä pahuksen pystejä ja kuvia pitää olla joka nurkka täynnä ja että porukka näköjään vielä pussailee ja kumartelee niitä. Tämä asia on vain sellainen aktiiviprotestanttien ja ateistien lempiaihe, josta joku aina kysyy. Jos käy messussa tutustumassa ja perehtyy kirkon oppiin, huomaa pian, että patsaat ja kuvat ovat lopulta aikalailla marginaalinen asia katolilaisuudessa.

• artoampuu.kaikki

Avauksen kysyjä
      näkyy kunnioittavan aseita
      ja kertoo niillä
      tappavansa ihmisiä
      kotiovelleen... ===>
      mielenkiintoinen katsaus nikin kirjoituksiin...

# #Käyttäjän kirjoittamat viestit
      Tänään 15.03
      Kommentoi keskusteluun: Onneksi minun vanhempani ei ollut jehovan todistaj
      Mitä tulee toisten kotirauhaa häiritsemään. Oma on syy, kun saa maistaa minun luuvitosta tai revolveriami
      Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Jehovan todistajat

• tsekkaaja.tarkistaa

• paha.juttu

Nimimerkki *totuusvoittaaaina*
        siis
        kumartaa puujumalia
        ja uhkaa eläviä ihmisiä
        väkivallalla ja ampua kuoliaaksi pyssyllään ?
        mikäs uskonto
        sellaista käskee tekemään ?

• PasiToivonen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5013
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      102
      2541
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      10
      1924
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      579
      1897
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      115
      1624
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1217
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1158
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1018
    9. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      219
      1009
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1007
    Aihe