Missä sijatsee etuvetoisen henkilöauton olka-aksel

Hylättyjen_tilastoon_mer

Primerani hylättiin A-katsastuksen asemalla merkinnällä, että olka-akselissa on väljää. Käsittääkseni etuvetoisissa henkilöautoissa ei ole koskaan ollut olka-akselia.

Kun kävin uudestaan kysymässä asemalta, että missä on olka-akseli sijaitsee, niin katsatusmies näytti Multilinkin tukivartta, joka liikkui pultissaan millin pari, vaihdatin tukivarren ja menin näyttämään autoa toiselle asemalle. Siellä ihmeteltiin myös, että missä on olka-akseli? Kun kerroin mitä teksti tarkoittaa ja paljonko sitä välystä oli ollut, totesi katsastusmies, että muistaakseni tuossa kohtaa saa olla välystä 10 mm. Mitään muuta väljää etuakselistosta ei löytynyt, mutta ylimääräisiä kuluja tuli 150,-

17

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TattarisuonToope

      Millä perusteella siinä saa olla 10 mm välystä? Taitaa olla täysi tornari?

      Sen välyksen saa kyllä pois kun kääntää muoviholkkia(helaa) 90 astetta. Jos se on jo niin väljä että se pyörii ihan sormilla, niin tulee holkin väliin syöttää alumiinitölkistä leikattu suikale! Toimii muuten melkein mihin tahansa laakerointiin, enemmän näitä!!! Miksi maksaa 150 €???

    • jäminki

      10 mm eli sentin välystä ei ole koskaan saanut olla minkään autonvalmistajan akseleissa.

      • EliteOli

        Daa, mossessa oli suuret toleranssit sallittu. Uutena enemmän välystä, kuin muissa loppuunajettuna...


    • Ikea

      Olka-akselia ei ole missään etuvetoisessa autossa, joten ei olemattomassa akselissa voi myöskään olla välystä.

      • Kysyn_vain

        Pitäiskö sinulle sitten kirjoittaa, että välystä on auton etupyörän alapallonivelessä, että ymmärrät?


      • Tappiolkaan
        Kysyn_vain kirjoitti:

        Pitäiskö sinulle sitten kirjoittaa, että välystä on auton etupyörän alapallonivelessä, että ymmärrät?

        Sittenhän se olisi oikein.
        Fiat 600sta tuli joskus 70-luvulla vaihdettua olkatapit.


    • Aloittaja-

      Luepas se aloitus, ei ala- eikä ylä-pallonivelessä ollut välystä.
      Vaan siinä "mainoskikka tukivarressa", jonka olemassa ololle en keksi mitään järkevää syytä, ei tue mitenkään pyörän ripustusta, ainoastaan kumipuslat toimivat jonkinlaisina lisä jousina.

    • bdjksuur

      En ole vuosiin enää nähnyt sitä Nissanin ohjetta, mutta siinähän sai olla kyllä n 10 tai 15 mm väljää mitattuna kohdasta x (jota en sit'kään muista).

    • Remontin_välin_ne_kestää

      Olka-akseli on yhtälailla etu- kuin takavetoisessakin autossa. Primeran kaltaista olka-akselin laakerointia ei ole monessakaan automallissa. Primeran tapauksessa olka-akselin alalaakerointina toimii alatukivarren pallonivel ja ylälaakerina olkalaakeri. Olkalaakerin kulumisen seurauksena pyöräntuentaan tulee välystä camber-kulman (pystykallistuman) suunnassa. Olkalaakerin välys tuleekin siksi arvioida pyörän pystykallistuman välyksenä. Tässä tapauksessa vika ei ilmeisesti ollut olka-akselin laakeroinnissa vaan olkatukeen kiinnittyvän (ylä)tukivarren helassa. Molemmat viat ovat Primerassa suhteellisen yleisiä ja aiheuttavat väljyyttä pyörään pystykallistuman suunnassa. Mistään 10 mm:n välyksistä ei voida puhua, koska se tarkoittaisi jo laakeroinnin täydellistä hajoamista.

    • OlkaAkseli

      Olka-akseli on se suora viiva, joka muodostuu yläpallonivelen ja alapallonivelen väliin rakenteessa jossa on ylä- ja alatukivarsi. Tai macpersonissa jousisysteemin ylätukipisteen ja alapallonivelen välinen suora viiva.

      Tai toisella tavalla sanottuna olka-akseli on se kuvitteellinen akseli, jonka ympäri pyörä kääntyy kun kuski kääntää rattia.

    • NissanPrimera

      Kuvitteellinen viiva ei ole AKSELI, viivassa ei voi olla välystä.

    • Jetvuzenko

      Tämmöinen ohje löytyy Primeraan:

      Ylätukivarren välyksen tarkastetaan etuakselisto korista kevennettynä, pyörää vetämällä ja työntämällä pystyasennossa. Ylätukivarressa sallitaan pyörän puolella max. 7 mm välys ja korin puolella max. 5 mm välys.

      Yhdysvarren laakerin välys tarkastetaan korista kevennettynä, pyörän alta rengasraudalla nostamalla.

      Välyksellinen hela aiheuttaa kolahtavan äänen esim. ajettaessa terävään kuoppaan. Ääni on tälle pyöräntuennalle ominainen.

      Lisää tietoa Tuki-Infosta VO 6/1993

      Yhdysvarren laakeri tarkastetaan kevennettyä pyörää esim. rengasraudalla liikuttamalla ylös-alas suunnassa. Tässä ei välystä sallita.

      • kauboi

        Olenkohan tyhmä mutta tuon tekstin en oikein hahmota asiaa... Miksiköhän tuota ei ole koskaan toimitettu Ake:lle / Trafi:lle.?Allekirjoittanut on sitten ilmeisesti suorittanut kymmeniä "turhia" hylkäyksiä. Asiasta ei ole kyllä koskaan reklamoitu joten oletan edelleen toimineeni oikein. En siis kiistä asiaa vaan ihmettelen, joten asiallisia kommentteja kiitos.


      • Heiluttajako

        Katsastaja kertoo:
        Tämä ohje on toimitettu katsastusasemille aikoinaan, mutta kun se oli ennen extranettiä tai kumppanit sivustoa niin se kulkee vain perimätietona.


      • tämätämä
        Heiluttajako kirjoitti:

        Katsastaja kertoo:
        Tämä ohje on toimitettu katsastusasemille aikoinaan, mutta kun se oli ennen extranettiä tai kumppanit sivustoa niin se kulkee vain perimätietona.

        Onhan siellä kumppanit sivuilla ja ekstranetissä kaikennäköisiä ohjeita aivan 90-luvun alusta lähtien. Ei katsastuspäätöksiä voi tehdä minkään perimätiedon perusteella. Kaikki materiaali pitää olla saatavilla kaikille katsastusasemille. Nythän tilaanne on näköjään sellainen että katsastuspäätökset riippuvat toimipaikan perustamisvuodesta.

        Jos sinulta tuollainen ohje löytyy niin voisitko skannata sen ja upata sen johonkin kuvahostaussivustolle, niin saadaan ohje kaikkien käyttöön.

        Tästä on tulossa samanlainen farssi kuin matkailuauton sammutinvaatimuksesta taannoin.


    • kilometri

      "Ei katsastuspäätöksiä voi tehdä minkään perimätiedon perusteella".
      Ne tekee jotka tietää.
      "En ole vuosiin enää nähnyt sitä Nissanin ohjetta, mutta siinähän sai olla kyllä n 10 tai 15 mm väljää mitattuna kohdasta x (jota en sit'kään muista)." Valitettavasti tilanne on juuri tämä ettei ko. ohjetta enää löydy. Kyllä se varmasti ainakin A:alla hallussa on.
      BTW:
      Muistattehan 323 Mazdan 50 kilon takajarruvoimat (niin kilon, tai ehkä joku kilometri tms.).

    • vmtl

      No nyt ei kyllä tiedon puute hävetä lainkaan. Ongelma on nimenomaan siinä että ne tekee jotka tietää. Kansalaisten pitäisi saada samanlainen katsastuspäätös riippumatta toimipaikasta tai katsastajasta. Primeran ylätukivarsien välyksiin reagoin jatkossa samoin kuin viimeiset 10 vuotta. Eipä ole tullut asiasta palautetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1286
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      73
      743
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      742
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      724
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      59
      718
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      717
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      655
    Aihe