SIPILÄ, MAASEUDULLE MILJARDI PANOSTUKSET

KERRALLAKUNTOON

Valtavia panostuksia näihin strategisiin kärkihankkeisiin, hän selitti. Korjausvelalla tarkoitetaan julkisen omaisuuden, esimerkiksi teiden, rautateiden ja julkisten rakennusten kuten koulujen nykykunnosta optimaaliseen kuntoon saamisen hinta-arviota. Puhuessaan Sipilä viittasi erityisesti liikenneverkon korjausvelkaan, jonka on arvioitu olevan noin 2,4 miljardia euroa.

45

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konkurssikärkihankkeet

      Edellisen hallituksen elvyytys näihin infroihin oli 1,9 mrd, nyt Sipilä panee paremmaksi, 2,4 mrd summalla. Ja tosi vinha ja vanha idea; tupakka- ja viinaveroa nostetaan. Matkailu avartaa ja lisääntyy Suomenlahden yli eli työttömyys lisääntyy kotomaassa. Alkaa vähän pelottamaan tämän "johtoryhmän" kokemattomuus valtion asioiden hoidosta.

      "Lyhyellä aikavälillä on järkevää satsata elvyttämiseen. On löydettävä uusia viennin aloja. Esimerkiksi teollisuuden vienti Suomessa on liian kapealla pohjalla, ja lisäksi valtaosa siitä suuntautuu Euroopan alueelle, joka on hitaan talouskasvun aluetta. Meidän täytyy panostaa innovaatioihin ja tutkimustoimintaan sekä Aasian markkinoille, Antti Rinne toteaa.
      Valtiovarainministeriön budjettiesitys elvyttää kohentamalla perusväyliä. Perusväylät ja tieverkko ovat huonossa kunnossa ja se on ongelma, totesi valtiovarainministeri Antti Rinneda " Ei kelvannut Stubbille, mutta Sipilälläkään ei taida olla niitä "veret seisauttavia" uusia ideoita

      • Maltetaan

        nyt vielä hetki jotta kuullaan loputkin ideat!


      • Suomessa ei ole tupakkatehtaita, eikä kassaneitienkään työllisyys ole tupakan myynnistä kiinni. Viinaveron merkitys käyttäjille on pienehkö. Se on nähty, kun tuota valmisteveroa on sahailtu tässä jo yli kymmenen vuotta.

        Hyvä jos väylähankkeisiin ollaan panostamassa, vaikka sosialidemokraatit eivät päässeetkään mukaan hallitukseen. Kuten Antti Rinne ennen vaaleja sanoi, teiden pitää olla niin hyvässä kunnossa, että puu saadaan tehtaille. Näin toverit saavat töitä ja maamme vientiteollisuus pääsee vauhtiin.


      • Simppelihän

        tuo juttu loppujen lopuksi.


      • Mistä kiskaisit tuon ”nyt Sipilä panee paremmaksi, 2,4 mrd summalla”?

        Kymmenen uutisissa Sipilä sanoi, että kulutettavista 1,6 miljardista suurempi osa menee kärkihankkeisiin, kuten biotalouteen ja pienempi osa teiden ja rautateiden kunnostukseen.

        Tiehankkeisiin käytetään siis vain jokin alle 800 miljoonan summa.


      • kJHGFTGV

        Eiköhän ne lahden yli viinanhakijat ole jo vakiintuneet. Hakevat sieltä oli veron taso mikä hyvänsä. Jos pullon hinta nousee euron se ei taida vaikuttaa sinne eikä tanne. Pitää ostaa melkoinen määrä että pulloa kohti säätää euron. Ei laivalippukaan ihan lmainen ole.

        Näyttää siltä että viina on Suomlaisille sellainen persujuoma joka pitäisi saa ilmaiseksi. Pikkusen nostaa veroa tai aikoo keskaria laimentaa niin siitä alkaa hirveä huuto. Pitäskö tupakkaveron nostotakin alkaa samanlainen huuto? Jos viinaa tai tupakkaa tarvii on niistä masettava hinta aina kohdallaan. Ne niin turhuuksia kuin voi ikinä olla.

        Minä ostan tupakkaa enkä valita hinnasta. Jos minulla lopppuu rahat ostaa sitä niin silloin vähennän kulutusta tai lopetan.


      • hintansa-kullakin
        kJHGFTGV kirjoitti:

        Eiköhän ne lahden yli viinanhakijat ole jo vakiintuneet. Hakevat sieltä oli veron taso mikä hyvänsä. Jos pullon hinta nousee euron se ei taida vaikuttaa sinne eikä tanne. Pitää ostaa melkoinen määrä että pulloa kohti säätää euron. Ei laivalippukaan ihan lmainen ole.

        Näyttää siltä että viina on Suomlaisille sellainen persujuoma joka pitäisi saa ilmaiseksi. Pikkusen nostaa veroa tai aikoo keskaria laimentaa niin siitä alkaa hirveä huuto. Pitäskö tupakkaveron nostotakin alkaa samanlainen huuto? Jos viinaa tai tupakkaa tarvii on niistä masettava hinta aina kohdallaan. Ne niin turhuuksia kuin voi ikinä olla.

        Minä ostan tupakkaa enkä valita hinnasta. Jos minulla lopppuu rahat ostaa sitä niin silloin vähennän kulutusta tai lopetan.

        Oikeaa puhetta. Täytyy ottaa huomioon myös se että tupakka ja viina verossa on laskettava aina mukaan tuotteiden aiheuttamat yhteiskuntaa rasittavat terveyshaitat.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Suomessa ei ole tupakkatehtaita, eikä kassaneitienkään työllisyys ole tupakan myynnistä kiinni. Viinaveron merkitys käyttäjille on pienehkö. Se on nähty, kun tuota valmisteveroa on sahailtu tässä jo yli kymmenen vuotta.

        Hyvä jos väylähankkeisiin ollaan panostamassa, vaikka sosialidemokraatit eivät päässeetkään mukaan hallitukseen. Kuten Antti Rinne ennen vaaleja sanoi, teiden pitää olla niin hyvässä kunnossa, että puu saadaan tehtaille. Näin toverit saavat töitä ja maamme vientiteollisuus pääsee vauhtiin.

        Tupakka- ja alkoholiveron korotus on sinänsä hyvä asia. Jos veronkorotus toimii toivotulla tavalla, se vähentää verotuloja. Vähennys tulisi sitä kautta, että tupakointi ja dokaaminen vähenevät. Lyhyellä aikavälillä vähennys tulee kuitenkin todennäköisimmin niin, että ostot Suomesta korvaantuvat ostoilla Virosta ja laittomalla maahantuonnilla (pimeä mustan pörssin kauppa). Alkoholiveron pienikin nosto on monelle hyvä psykologinen syy ja kannuste lähteä laivalle. Tätä onneksi tasapainottaa se, että virolaiset ovat myös alkaneet korottaa alkoholiveroa.

        Sipilän ja Kepun näkemys vientivetoisuudesta pohjautuu nyt melkoisen paljon metsäteollisuuteen. Se on aika yllättävää ja minusta suuri riski, kun tiedetään, miten suurista ylikapasiteettiongelmista metsäteollisuus on menneinä vuosina kärsinyt. Suorastaan tyrmistyttävältä kuulostavat sen sijaan ne ennakkotiedot, että opetuksesta leikkaistaisiin 500 miljoonaa euroa. Entinen kansanedustaja Tiuri kirjoitti erinomaisesti päivän Hesarissa suomalaisten suurimmasta pääomasta eli osaamisesta sen vaalimisesta. Ei hyvältä näytä, jos tästä ollaan nyt ensimmäisenä karsimassa.


      • NäinoN--
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tupakka- ja alkoholiveron korotus on sinänsä hyvä asia. Jos veronkorotus toimii toivotulla tavalla, se vähentää verotuloja. Vähennys tulisi sitä kautta, että tupakointi ja dokaaminen vähenevät. Lyhyellä aikavälillä vähennys tulee kuitenkin todennäköisimmin niin, että ostot Suomesta korvaantuvat ostoilla Virosta ja laittomalla maahantuonnilla (pimeä mustan pörssin kauppa). Alkoholiveron pienikin nosto on monelle hyvä psykologinen syy ja kannuste lähteä laivalle. Tätä onneksi tasapainottaa se, että virolaiset ovat myös alkaneet korottaa alkoholiveroa.

        Sipilän ja Kepun näkemys vientivetoisuudesta pohjautuu nyt melkoisen paljon metsäteollisuuteen. Se on aika yllättävää ja minusta suuri riski, kun tiedetään, miten suurista ylikapasiteettiongelmista metsäteollisuus on menneinä vuosina kärsinyt. Suorastaan tyrmistyttävältä kuulostavat sen sijaan ne ennakkotiedot, että opetuksesta leikkaistaisiin 500 miljoonaa euroa. Entinen kansanedustaja Tiuri kirjoitti erinomaisesti päivän Hesarissa suomalaisten suurimmasta pääomasta eli osaamisesta sen vaalimisesta. Ei hyvältä näytä, jos tästä ollaan nyt ensimmäisenä karsimassa.

        Et ole oikein ajantasalla.

        Taikasana on: Uudet tuotteet. Biopolttoaine,mikrokuitu,Biomassasta öljyn korvaavat tuotteet...

        Metsäteollisuus on nyt voimakkaasti kasvava ala uusilla toimialoilla. Kemijärvellekin on tulossa puunjalostuslaitos... uudelleen...


      • Mielipidepankki kirjoitti:

        Tupakka- ja alkoholiveron korotus on sinänsä hyvä asia. Jos veronkorotus toimii toivotulla tavalla, se vähentää verotuloja. Vähennys tulisi sitä kautta, että tupakointi ja dokaaminen vähenevät. Lyhyellä aikavälillä vähennys tulee kuitenkin todennäköisimmin niin, että ostot Suomesta korvaantuvat ostoilla Virosta ja laittomalla maahantuonnilla (pimeä mustan pörssin kauppa). Alkoholiveron pienikin nosto on monelle hyvä psykologinen syy ja kannuste lähteä laivalle. Tätä onneksi tasapainottaa se, että virolaiset ovat myös alkaneet korottaa alkoholiveroa.

        Sipilän ja Kepun näkemys vientivetoisuudesta pohjautuu nyt melkoisen paljon metsäteollisuuteen. Se on aika yllättävää ja minusta suuri riski, kun tiedetään, miten suurista ylikapasiteettiongelmista metsäteollisuus on menneinä vuosina kärsinyt. Suorastaan tyrmistyttävältä kuulostavat sen sijaan ne ennakkotiedot, että opetuksesta leikkaistaisiin 500 miljoonaa euroa. Entinen kansanedustaja Tiuri kirjoitti erinomaisesti päivän Hesarissa suomalaisten suurimmasta pääomasta eli osaamisesta sen vaalimisesta. Ei hyvältä näytä, jos tästä ollaan nyt ensimmäisenä karsimassa.

        En usko, että viinan- ja tupakanhakureissut Viroon lisääntyvät. Eivät ne ole lisääntyneet olennaisesti senkään jälkeen, kun Vanhasen ykköshallituksen kymmenkunta vuotta sitten paniikissa säätämä jättialennus viinan hintaan purettiin ja hintataso palautettiin lähes entiseksi. Kuten tuolla joku sanoikin, viinanhakijat lienevät jo vakiintuneet.

        Korotukset eivät ole koskaan sitä luokkaa, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat tienaavat matkarahansa. Sitä paitsi matkustamisestakin tulee helposti riesa, joka on verrattavissa esimerkiksi tupakoinnin rajoittamissäädöksiin. Jos valtio olisi ajatellut vain verotuloja, sen ei olisi kannattanut kieltää tupakointia jo lähes kaikkialla.


      • NäinoN-- kirjoitti:

        Et ole oikein ajantasalla.

        Taikasana on: Uudet tuotteet. Biopolttoaine,mikrokuitu,Biomassasta öljyn korvaavat tuotteet...

        Metsäteollisuus on nyt voimakkaasti kasvava ala uusilla toimialoilla. Kemijärvellekin on tulossa puunjalostuslaitos... uudelleen...

        Taikasanoilla ei ole vielä saatu yhtään kilisevää kirstuun. Kuten eräs sanomalehti (Hämeen Sanomat) totesi hyrinä biotalouden ympärillä on tuottanut toistaiseksi vain "paljon puheita mutta vähän villoja". Nähtäväksi jää myös se, kuinka paljon yhteiskunta aikoo satsata veroeuroja Sipilän unelmoinnin toteuttamiseksi. Kepun hankkeet kun tuppaavat olemaan aina sellaisia, ettei niitä voi kannattamattomina toteuttaa ilman yhteiskunna subventioita.


      • Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        En usko, että viinan- ja tupakanhakureissut Viroon lisääntyvät. Eivät ne ole lisääntyneet olennaisesti senkään jälkeen, kun Vanhasen ykköshallituksen kymmenkunta vuotta sitten paniikissa säätämä jättialennus viinan hintaan purettiin ja hintataso palautettiin lähes entiseksi. Kuten tuolla joku sanoikin, viinanhakijat lienevät jo vakiintuneet.

        Korotukset eivät ole koskaan sitä luokkaa, että pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat tienaavat matkarahansa. Sitä paitsi matkustamisestakin tulee helposti riesa, joka on verrattavissa esimerkiksi tupakoinnin rajoittamissäädöksiin. Jos valtio olisi ajatellut vain verotuloja, sen ei olisi kannattanut kieltää tupakointia jo lähes kaikkialla.

        Tämä ei ole pelkästään uskon asia. Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos julkaisee vuositain tilastoja alkoholin kulutuksesta. Tilastoitu kulutus (=Alkosta haettu ja kotimaisissa ravintoloissa juotu alkoholi) on vuodesta 2007 vähentynyt 13 %. Samaan aikaan ns. tilastoimaton kulutus, josta suurin osa on matkustajatuontia ulkomailta, on lisääntynyt 14 %.

        Erityisen suosittuja Viron viinanhakureissuja ovat suurten juhlien juomien ostot. Häitä varten tarvitaan mahdollisesti jo isompikin lasti ja kun tällainen reissaaminen yleistyy, siinä menee kerralla monen tapauksessa useamman vuodet ostot Alkosta. Tällaisia keikkoja tehdään jo kauempaakin Suomesta. Pääkaupunkiseudulta Tallinnaan piipahtaminen on yksinkertaista ja helppoa. Siinä yhdistyy silloin huvi ja hyöty. Itsekin tulee vaimon kanssa aina silloin tällöin lähdettyä Tallinnaan jo pelkästään sen vuoksi, että vanhan kaupungin miljöössä syömässä käyminen on elämys, mihin Suomessa ei valitettavasti ole samoilla hinnoilla mahdollisuuksia. Kaljaa en viitsi näiltä reissuilta rahdata, mutta aina sitä muutama pullo jotain väkevämpää tarttuun mukaan, mikä on sitten pois Alkon ostoista. Jos hintaero ei olisi niin suuri, nämäkin pullot ostaisin Alkosta. Joissakin tuotteissa tilanne on vaan se, että saan jopa kaksi litran pulloa Virosta samalla hinnalla kuin yhden kolmen vartin pullon Alkosta. Pelkän viinan takia en kyllä reissuun lähde, kun väkevien vuosikulutus on niin vähäistä, ettei sen vuoksi viitsi. Tässä voi olla kyllä tiedossa jonkinmoiset kemut tänä vuonna, että sen takia lähden ehkä lastin hakemaankin. Tai parempi lähettää lapset ostoksille, kun heillä on vielä sitä ruista ranteessa.


      • Mielipidepankki kirjoitti:

        Tämä ei ole pelkästään uskon asia. Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos julkaisee vuositain tilastoja alkoholin kulutuksesta. Tilastoitu kulutus (=Alkosta haettu ja kotimaisissa ravintoloissa juotu alkoholi) on vuodesta 2007 vähentynyt 13 %. Samaan aikaan ns. tilastoimaton kulutus, josta suurin osa on matkustajatuontia ulkomailta, on lisääntynyt 14 %.

        Erityisen suosittuja Viron viinanhakureissuja ovat suurten juhlien juomien ostot. Häitä varten tarvitaan mahdollisesti jo isompikin lasti ja kun tällainen reissaaminen yleistyy, siinä menee kerralla monen tapauksessa useamman vuodet ostot Alkosta. Tällaisia keikkoja tehdään jo kauempaakin Suomesta. Pääkaupunkiseudulta Tallinnaan piipahtaminen on yksinkertaista ja helppoa. Siinä yhdistyy silloin huvi ja hyöty. Itsekin tulee vaimon kanssa aina silloin tällöin lähdettyä Tallinnaan jo pelkästään sen vuoksi, että vanhan kaupungin miljöössä syömässä käyminen on elämys, mihin Suomessa ei valitettavasti ole samoilla hinnoilla mahdollisuuksia. Kaljaa en viitsi näiltä reissuilta rahdata, mutta aina sitä muutama pullo jotain väkevämpää tarttuun mukaan, mikä on sitten pois Alkon ostoista. Jos hintaero ei olisi niin suuri, nämäkin pullot ostaisin Alkosta. Joissakin tuotteissa tilanne on vaan se, että saan jopa kaksi litran pulloa Virosta samalla hinnalla kuin yhden kolmen vartin pullon Alkosta. Pelkän viinan takia en kyllä reissuun lähde, kun väkevien vuosikulutus on niin vähäistä, ettei sen vuoksi viitsi. Tässä voi olla kyllä tiedossa jonkinmoiset kemut tänä vuonna, että sen takia lähden ehkä lastin hakemaankin. Tai parempi lähettää lapset ostoksille, kun heillä on vielä sitä ruista ranteessa.

        Sitähän minäkin, että Virosta viinaa hakevat asuvat lähinnä pääkaupunkiseudulta ja sielläkin hakijakaarti varsin vakiintunut. Yksittäisten pakettiautohakijoidenkaan takia viinanhintaa ei Suomessa kannata laskea tai olla edes korottamatta. Seurauksena olisi tilastoidun kulutuksen lisääntyminen enemmän kuin tilastoimaton vähenee.


    • Höttö_unelma

      Haittavero voidaan asettaa saastuttavalle tuotannolle (sekä teollisuuteen että maatalouteen), jolloin tuottajalla olisi kannuste vähentää saastuttamista ja kuluttajalla välttää haittaa aiheuttavien tuotteiden ostamista, mutta Suomessa haittaveroa peritään perinteisesti tupakasta, alkoholista ja polttoaineista.

      Tuleva hallitus suunnittelee myös täysin uusia haittaveroja, ensi viikolla selviää mitä uudet SSS-haittaverot ovat.

      Stubbin esimerkkinä korotettavista veroista voivat olla haitta-, ympäristö- ja kiinteistöverot, sillä niihin kohdistuvista toimenpiteistä on hänen mukaansa vähiten haittaa talouskasvulle. Onkohan kansa samaa mieltä? Tähän vielä päälle epäonnistunut paskalakki ja ratkaisu siihen?

      Sotesta taas ei synny mitään säästöä, jos kuntien määrä ei vähene ja varmaan kepukunnissa halutaan edelleen hallinnoida pienissä kuntayksiköissä. Kokoomuksen kuntaministeri Virkkunen ei saanut lähes kahdekaan vuoteen tämän asian tiimoilta mitään aikaiseksi ja lähti karkuun EU:hun. Näinköhän vieläkään?

      Mihin siis miljardit, hiljaisille kyläteillekö ensisijaisesti?

      • Tarkennud

        maatalous ei saastuta!


      • Saasteen_jäljillä
        Tarkennud kirjoitti:

        maatalous ei saastuta!

        Polttomoottorit, kemikaalit, lannoitteet, puun poltto, ym.


      • tukipummit
        Tarkennud kirjoitti:

        maatalous ei saastuta!

        väität sä kirkkain silmin ettei maatalous saastuta??? apulannat ym. kemikaalit ovat pilanneet niin maaperää kuin vesistöjäkin


    • mistä_on_kyse

      Onko liikenneverkko oma valtionsa, jolle Suomen valtio on velkaa?

      • On_paljonkin

        velkaa, liikenteeltä, lähinnä yksityisautoilta kerätään viisinkertainen määrä rahaa, mitä tiestön kunnostus ja ylläpito maksaa..


    • J-Utta

      hih hih haluatko tutustua minun Väylään hih hih

      • nassutakatassu

        Juu rata on vapaana, ei muuta kuin luikkaria nuppiin ja kiitämään...


    • Maaseutuahan

      on lypsettykin, vihdoinkin jotain myönteistä..

    • Siltarumpupolitiikka on ollut aina Kepun politiikan ydinaluetta. Tässä halutaan vielä kaiken kukkaraksi alueellista tasa-arvoa, oli teille ym. sitten käyttöä tai ei, niin perinteisesti on aina kalliiksi tullut. Jos rakentamisessa oli joku tarveharkintainen tolkku, niin asiaa voisi vielä puolustaa, mutta kepulaisesta siltarumpupolitiikasta tarveharkinta on aina loistanut poissaolollaan.

      • Rumpujerumpu

        Helsingin kantakaupungin alle suunniteltu Pisararata kerää yhä enemmän vastustusta. Lähes kahden miljardin euron hanke on alkanut varsinkin maaseudun kansanedustajista tuntua pahalta samalla kun hallitus leikkaa lähes 100 miljoonaa euroa vuotuisesta perusväylänpidosta.


      • Kukakeksi

        tämän radan ?


      • Älä-höpötä

        Helsinkiin sitä ollaan suunnittelemassa Suomen historian pisintä rumpua. Ei kannata puhua mitään siltarumpupolitiikasta. Tähän asti ne siltarummut on olleet kuin hyttysen pieru saharan erämaassa tuon Helsingin rummun rinnalla.


      • Vastakkainasettelua

        Kepulaista politiikkaa ala tulliviiri Anu Vehviläinen:
        13.09.2010 Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) pitää Helsingin keskustaan suunniteltua niin kutsuttua Pisara-rataa tulevien vuosien t ä r - k e i m p ä n ä ratahankkeena. Ministeri kummastelee uuden ratayhteyden hidasta suunnittelutyötä. (siis halituksessa ollessaan)
        - Ihmettelen, ettei tätä ole aloitettu aikaisemmin. Kun neljä vuotta sitten oli edellinen pääkaupunkiseudun liikennesuunnitelma, niin Pisara oli siellä jossain ja Kehärata oli ensimmäisenä, Vehviläinen sanoo.

        Vehviläisen mielestä Pisararadan suunnitelmat ja toteutus pitää saada käyntiin seuraavalla hallituskaudella. Ennen Pisara-radan valmistumista rataverkoston käyttöä ei voida lisätä. Nykyisellään esimerkiksi Helsingin rautatieasema on saavuttanut rajansa, eikä lähi- ja kaukoliikennettä pystytä juuri lisäämään nykyisestä.

        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vehvilaisen-kallis-korpirata-purku-uhan-alla/bnwDPQkR
        Ja oppositiossa ollessaan:
        Suomen Keskusta ja erityisesti puolueen varapuheenjohtaja, entinen liikenneministeri Anu Vehviläinen iloitsi (HS 25.2) siitä, että Kokoomus torppasi hallituksessa Pisararadan sisällyttämisen lisäbudjettiin. Vehviläinen toi samalla julki, että mikäli Keskustasta tulee pääministeripuolue, niin se tuskin tulee tukemaan Pisararadan toteuttamista myöskään seuraavalla vaalikaudella.
        Tämä Anu Vehviläisen kanta heijastelee epäluuloa ja vastakkainasettelua pääkaupunkiseutua kohtaan. Linja on kuitenkin johdonmukainen jatke hänen toiminnalleen liikenneministerinä.

        Hurjin hänen kotiinpäin vetohankkeistaan oli Huutokoski - Savonlinna rata, jonka tarpeellisuutta hän ei kyseenalaistanut. Hän junaili 42 miljoonan korjaushankkeen ilman kustannus-hyötysuhteen laskemista rataosuudelle, joka oli jo suunniteltu suljettavaksi.

        Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini tyrmäsi (ennen vaaleja) keskustan puheenjohtajan Juha Sipilän esityksen tieverkon huonon kunnon parantamisesta ylimääräisellä ja väliaikaisella verolla polttoaineiden hintoihin. Sipilän mielestä rahaa voitaisi kerätä vaikka 5 senttiä/litra. Sopiihan tämä kaikille?


      • Kummallistatuoon

        Lähes kahden miljardin euron hanke on alkanut varsinkin maaseudun kansanedustajista tuntua pahalta samalla kun hallitus leikkaa lähes 100 miljoonaa euroa vuotuisesta perusväylänpidosta.


      • Älä-höpötä kirjoitti:

        Helsinkiin sitä ollaan suunnittelemassa Suomen historian pisintä rumpua. Ei kannata puhua mitään siltarumpupolitiikasta. Tähän asti ne siltarummut on olleet kuin hyttysen pieru saharan erämaassa tuon Helsingin rummun rinnalla.

        Helsingin rumpu on sellainen, missä päivittäiset käyttäjämäärät lasketaan niin suurissa määrissä, että melkoinen läjä Kepulandian asukkaita pitäisi panna jonoon, jotta samoihin lukuihin päästäisiin.

        Pisararadan arvioitu rakentamiskustanus vuoden 2020 rahan arvolla arvioituna on 955 miljoonaa euroa. Rahaa tarvittaisin siis vajaa miljardi euroa. Ylläpitokustannukset per vuosi on arvioitu 5 miljoonan euron suuruisiksi vuoden 2022 jälkeen. Se toinen miljardi koostuukin ylläpitokustannuksista ja rahoituksen korkokustannuksista noin vuoteen 2075 saakka laskettuna. Kun siis rahoitusaika olisi kaikkiaan noin 60 vuotta, yhtä vuotta kohden laskettu kustannus on suunnilleen 33 miljoonaa euroa. Vertailun vuoksi voi sanoa, että maataloustukiin menee joka vuosi noin 80-kertaa tämä summa.

        Rahoitus ei kaadu pelkästään valtion kontolle. Suunnitellun mallin mukaan EU maksaa hankkeesta 20 %, valtio 60 % ja pääkaupunkiseudun kunnat 20 %. Näin valtiovallan vuosikustannus aikavälillä noin 2015 - 2075 olisi 20 miljoonaa euroa vuodessa. Kun tätä verrataan vuosittaiseen maataloustukeen, maataloustuki on 135-kertainen Pisarakustannuksiin verrattuna.

        Hankkeen hyötysuhteeksi on laskettu 0,5, mutta se on moneen kertaan kyseenalaistettu, koska kaikkea hyötyä ei ole laskettu tähän mukaan. Hanke tarjoaisi esim. suurta hyötyä rakentamisen kiihdyttämiseksi, kun rakennusmaata vapautuu loistavalta paikalta, missä kysyntää on varmasti. Lisäksi pisaran ympäristön asuin ja liikerakentaminen saavat varmasti uutta puhtia. Kepulaisia tällainen ei tietysti kiinnosta, koska se luo ihmisille työpaikkoja. Voi olla, ettei pankolla saakaan enää maata rauhassa.


      • Aikoinaan oikoradan piti vapauttaa kapasiteettia niin, että lähiliikennettä voisi ajaa Tampereelle asti. Eipä tullut lähiliikennettä. Voihan se pisara jotan auttaa, mutta uskottavuus on mennyt. Nyt näyttää siltä, että pisara palvelisi vain Helsinkiläisiä. Eikö nyt pitäisi unohtaa kaikki siltarummut isot ja pienet. Keskittyä vaan järkeviin hankkeisiin Etelä suomen yhdistävään verkostoon.


      • Pisaran

        tarkoitus on vain ettei junien tarvitse kääntyä Pasilassa..


    • Hyvähän se jos saadaan maaseudun teihin rahaa, mutta toivottavasti se menee oikeelle maaseudulle. Kepun tuet on vaan aina menny itä ja pohjois suomen risukoihin, missä mikään ei kasva. Kun varat kohdistetaan etelä suomeen hyötyy niin maaseutu kuin kaupunkien teollisuus.

      • Kaupunkilaisten

        mökkiteihin ne rahat uppoavat !


      • VBNJYTFFGT

        Tiijäkkö missä ne mettät on? Puu tarvitsee kunnin tiet kuljetukseen.

        Etelä-Suomessahan ei ole puuta kuin pikku puskissa. Niitäkin on niin vähän että ei edes suojelualueita kyetä perustamaan. Lapissa on suojeltukki mettiä enemmän kuin Etelä suomessa on mettiä on yhteensä. Lapin mettistä on suojeltu 5%.

        Son vain niin että mettät on Itä- ja Pohjois suomessa-


      • Näet ilmeisesti tiet suunnilleen kilometrin pätkinä, jotka palvelevat vain paikallisten asukkaiden omaa asiointia. Onneksi teollisuus, kauppa ja jopa viisaimmat poliitikotkin ovat oivaltaneet, mistä teissä on kysymys.


      • Kyllönenhän

        ei kyllä huomannut, laivan sentään tilasi ?


    • NevskiProspekt

      Nää Sipilän jutut on hyviä. Eläkeläisellekin avautuu tupakan tuontimarkkinat viinan lisäksi. Mennee ommaan taskuun nää "veroeurot".

    • saas_nähdä

      Tuleeko ne tienkorjaajat Liettuasta vai Puolasta, kotimaassahan se osaaminen on hieman kallista noiden kartellien takia.

      • Kepuhall_työvoimapula

        "Tuleeko ne tienkorjaajat Liettuasta vai Puolasta"

        Sieltähän ne tulevat, ja nopeimmat ovatkin jo tulleet. Niitä samoja, jotka väkisin tarjoavat työtään, ottavat maksun, aloittavat homman, jättävät kesken ja sen jälkeen heitä ei enää näe.

        Poliitikot, hoi! Rajat kokonaan auki, että Suomeen saadaan äkkiä ne aiemman kepuhallituksen haluamat 1,8 miljoonaa mamua paikkaamaan "työvoimapulaa"!


      • Nythetikohta

        rajasuoja pois palkoilta, maatalouden tapaan !


      • proMaaseutu

    • Kapihäirikkö

      ilmestyy palstalle heti kun aletaan puhua asiaa !

      • hyväosainen

        Nyt meijän isi saa uuden auton, kiitos sss- joukolle. Varmasti naapurin lapsperheet kateudesta vihreitä mutta minkäs voit, tasan ei käy onnen lahjat...


    • kepupettääaina

      Eipä leikkaukset osu muutoinkaan ikinä maajussien tukiin tai oikeuksiin. Me veronmaksajat maksamme heidän yrittäjän riskinsä ja lomittajat ym. Toisaalta
      näitten kärkihankkeitten takana ovat ne tahot jotka tukivat vaalikamppaniaa.

      • jyvätjemmaan

        Ålås sano, lomat palo,voi tulla loppuunpalaminen, tyätä pusketaan ympärivuoden pelolla, ei se vilja kasva ilman jatkuvaa huolenpitoa, yötkin nukun huonosti...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      127
      6758
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4214
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      51
      3399
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3004
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      285
      1980
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1669
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      15
      1509
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      90
      1493
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1441
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1396
    Aihe