Huvittavaa, minä olen paluumuuttaja Ruotsista

oma.totuuteni

ja asunut nyt noin 10v. Helsingissä, enkä tosiaan ole tarvinnut Ruotsin kieltä täällä yhtään missään. Eli minulle siitä kielestä ei ole käytännössä täällä ollut mitään hyötyä, mutta Englantia olen eräällä työpaikalla tarvinnut asiakaspalvelussa, ja olisin tarvinnut venäjääkin. Mutta sitä en osaa.

Minä näen Ruotsin lähinnä turhana kielenä, tämän päivän Suomessa, toki on niitä ammatteja joihin vaaditaan myös ruotsin kielen osaamista - ainakin paperilla. Käytännössä sitten välttämättä ei, näin olen kuullut.

Suomenruotsalaiset eivät taida elää todellisuudessa, tuon heidän kielensä tarpeellisuuden suhteen täällä.

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahvenloinen

"Minä näen Ruotsin lähinnä turhana kielenä, tämän päivän Suomessa, toki on niitä ammatteja joihin vaaditaan myös ruotsin kielen osaamista - ainakin paperilla. Käytännössä sitten välttämättä ei, näin olen kuullut."

Virkamiesruotsi ei kestä hetkeäkään todellista tarvekartoitusta. Itsensä netissä suruiksi klikkailleen suomenkieliset vaatimassa palvelua ruotsiksi. Tehdään kysely virkamiehille, miten on tarvinneet. Nyt voidaan tehdäkin kun surut ei ole torppaamassa reality checkejä.

• vgvgvgvgvg

Olen samaa mieltä, että kysely vaan.

• huvittaako_paljonkin

"Huvittavaa, minä olen paluumuuttaja Ruotsista"

Mitä huvittavaa siinä on, että muutit Suomeen?

• kgiktjktyj

Hurri-varuskunta lakkautetaan, samoin pakko ruotsi. NYT EI HURRITETA, nyt jytkytellään Suomi suomalaiselle. Tarvittaessa vaikka sisällissot mutta nyt tai ei ikinä!

• ererererre

Nyt oli asiaa.

• KuinMyös

Minä olen asunut vain Suomessa, mutta reissaillut paljon ulkomailla. Minäkään en ole pakkoruotsiani koskaan todella tarvinnut. Ruotsissakin pärjäsin paremmin englannilla kuin ruotsilla.
      Yksi poikkeus on ollut! Erään kaupungin aukiolla juttelin vanhan ukon kanssa ruotsiksi(siis mitä osasin). Kyse oli Ruotsiin asumaan jääneestä Suomeen käymään tulleesta entisestä suomalaisesta sotalapsesta, joka ei osannut muuta kieltä. Minun kävi häntä sääliksi ja siksi alennuin puhumaan ruotsia.

• fhfhfhfhf

No sen ymmärtää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      96
      4764
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3912
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      208
      3804
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      104
      2210
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      77
      1964
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1336
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      132
      1248
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      162
      1236
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1105
    10. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      485
      1038
    Aihe