Muistatteko vielä kun olit ala-asteella? Muutama vuosi sitten muistin hyvin ja nyt voisin sanoa että ihan masentaa koska melkein kaikki hetket siltä ajalta ovat mielestä jo pyyhkiytyneet. Olen vasta 18 vuotias. Kertokaa samalla myös ikänne ja muistoja ala-asteelta!
Ala-aste ajat
30
541
Vastaukset
- NäinSeKäy
Olen 31-vuotias ja muistan ala-asteelta jotain mutta aika "sumuiset" muistikuvat on. Muistan esim. toisen luokan ensimmäisen päivän. Opettaja sanoi silloin luokan edessä "tervetuloa toiselle luokalle". Muistan, että tunsin itseni vanhaksi.
- seoliaikaa
Kyllä sieltä monia muistoja muistuu mutta silleen hämärästi eikä näe sitä selkeästi. 50 ja sen että kuudennella oli ikävä opettaja joka löi karttakepin pöytään monet kerrat ja se meni pirstaleiksi.
- huhmitenoonjovanha
Olen kohta 51 v ja muistan että ala-asteelle ajelin keltasella nopsa-combilla ja kun kotitalo hävisi mutkan taakse, kiskoin äidin laittamat letit irti, joka päivä! Ope oli kiva ja ruoka hyvää. Välkällä pelattiin 10-tikkua laudalla, ja pojatkin alkoi jo kiinnostaa. Oli hyviä aikoja...
Enpä muista, kun en ole koskaan käynyt.
- punikinkakara
Minä kävin kansakoulua, vastaa nykyisen peruskoulun ihan ala-luokkia. Kuri ja opetus oli paljon tiukempaa, opettaja oli suunnilleen jumalasta seuraava. Läksyt opeteltiin ulkoa, jälki-istuntoa tai arestia tuli mitättömistä syistä. Koulun pihalla kiusattiin "open lellipentuja", mutta jos joku "rollikello" siitä valitti, sai lumipesuja ja turpiin tuli vielä enemmän.
Ei niin mukavia muistoja, ehkä asuin väärällä alueella? Tai olin ehkä "väärän värinen", kun keskikoulussakin kiusattiin?
- lerssiotsa
Hämäriä mielikuvia ala-asteelta. Olin koko ajan pienessä tuiskeessa. Kiitti isin hauskan harrastuksen, pontikan keiton.
- opiskelija56
No olen 58v. Muistan kuin eilisen koulun alaluokan naisopettaja karttakepin kans huiski meitä poikia. Oli välillä mielenterveysongelmien takia lataamossa. Selvisi sit myöhemmin. Uskonnon läksystä kepitti minuaki ja jälkkäris oltiin. Hänen miesopettaja oli aika asiallinen mutta meidän kouluun tuli nuorehko naimaton naisope ja tämä meidän naisopen mies kävi panemassa kesken tunnin sitä nuorehkoa opee. Nämä tuli sit tietoon ja kyl se semmoista aikaa oli että oli puuvessat mejän koulus ja tytöil omat ja tietenki välitunnil kurkittiin joko villat kasvaa haarojen välis. olimme jo silloin kutos luokalla, ja pimppaa rupes miel tekeen. No sit koulunvaihto tuli ja olin 7,8 ja 9luokan keskuskoulul. ja siel se vasta oli koulunkäynti mielenkiintoista. Ykski nais ope anto pesää kaverille hippojen jatkeeksi ja ruokalan aulassa hässittiin tytöi. tää touhu oli tuol keskisuomen kouluis. Opet täysii juopoi melkein järkiään. no semmottii.
- annoitsille
Ja sinä jälki istunnossa esitit katumusta vanhalle rehtorille kontillaan pylly paljaana. Isäsi (vanha rehtori) kertoi.
- hyviäaitoja
Muistan ku piikiteltii nurkan takana kavereittein kaa ja opettaja oli että subutex subutex subutex
- poikapanot
Piikittelitkö toisia poikia pyllyyn pippelillä?
- rohkeuskunniaan
poikapanot kirjoitti:
Piikittelitkö toisia poikia pyllyyn pippelillä?
Teitä kahjoja riittää! Varmaan tulee orkkuja ku nikin takaa uskallat heittää noin rohkeita sanoja. Ihan pitää hattua nostaa moiselle uskallukselle.
- alaste
Alasteajat ovat kivoja.
- moimoimoimoimoiheivaaa
moi
- Kuka.onkaan.hullu
Muistan kun siskoani kiusattiin, pojat tyrkki lumihankeen kilttiä siskoani eikä päästäneet häntä hangesta pois. Sama kiusaajapoika S.... räksytti milloin milläkin nimellä. Yksi I... tyttö murjotti vessassa välitunnilla ja keräsi tyttöjä kimppaan vihaamaan aina jotakin tyttöä. Olin seurallinen ja pärjäsin kaikesta huolimatta koulussa hyvin. Nuo kiusaajat epäonnistui elämässä myöhemmin ja tuo kiusaajatyttö on myöntänyt vanhempana tyhmyytensä. Kiusaajapoika sai taas muita vaikeuksia elämässään myöhemmin. Siskoni sairastui ja pidän heitä syyllisinä kiltin siskoni sairastumiseen lopun elämääni. En arvosta heitä lainkaan, en enää koskaan. En ikinä myöskään unohda.
- oppipoikia
Olin ekalla 92-93. Vuodenvaihteen jälkeen ope kysyi että mikä vuosi nyt on. Onneksi Emmi ties koska mä en ois tienny. Silloin oli toi lama niin ope oli pari kertaa pakkolomalla ja me oltiin ihan kateellisia.
- mekkk
Ei minkään laisia kun silloin ei ollut vielä peruskoulua vaan kansakoulu ja oppikoulu eli keksikoulu. Ikää 54v
Kansakoulun jälkeen tuli joko kansalaiskoulu tai oppikoulu,opparia käytiin 5lk eli keskikoulu,sitten tuli lukiota 3lk jos jatkoi.Mä lopetin oppikoulun 16v. ja menin amikseen 2v. sitten suoraan inttiin et 18v."pakolliset" käyty ja sit "kova sana" työmarkkinoilla...Vaikka seur."koulu" alkoikin KNV:sta niin se oli opettavaisin,armeija oli kanssa.Kansakoulustakin muistan kaiken,jopa lauseet eri tapahtumista mitkä jääneet erityisesti mieleen.Nyt 56v.
- kakakkkaa
Kansakoulu kesti 4luokkaa.
- mekkk
Sama vika el ammattikouluun mutta kun muutama vuosi oli meallihommia tehtynä niin jatkoin teknilliseen kouluun jota ei enää ole mutta kannati ja nykyisin hyvissä hommissä missä tuenaakin kotuullisesti.
- alakoulu
Ikää 52 ja perukassa käytiin ala- astetta. Minä muistan vielä oikein hyvin niitä aikoja. Meillä oli kaksi veljestä, jotka oli päätä pitempiä muita ja kauheita terroristeja koulussa! Koko ajan vittuilivat ja kiusasivat pienempiä välitunneilla. Toinen veljeksistä oli parivuotta vanhempi ja kun se lähti silloiseen Kansalaiskouluun yläasteelle, niin toinenpa jäikin yksin ja homma muuttui koululla täysin! Ekaks pojat pieksi sen porukalla ja olisivat minuakin houkutelleet, että käy lyömässä, mutta en viitsinyt, oli kaveri niin surkean näköinen! Sen jälkeen ei siinä koulussa kukaan kiusannut ketään.. Aikuisiällä tehtiin kerran sen vanhemman veljeksen kans töitä yhdessä ja keskusteltiin niistäkin kouluajoista. Tunnusti vaan, että tyhmyyksiä tuli tehtyä! Eikä siinä sen kummempaa. Oli vaan loppupeleissä jäänyt 10 cm lyhemmäksi..
- Onnksmäjokumummo
Ei ollut ala-astetta, oli kansakoulu. Opettajat oli tiukkoja eikä kavereita kiusattu. Koulumatka oli 5 km, eikä koskaan kyseenalaistettu että jaksaisko sitä kävellä, pyöräillä tai hiihtää.
- huomaaja-
vaikuttaa siltä, että huuhaalaiset on pääsääntöisesti 50 ikäisiä.
Muistan ihan hyvin "ala-asteen". Silloin kun olin kansakoulussa olin "pinko" ja minua muistettiin hyvillä numeroilla. Laskento oli täys kymppi. Laulukin täys kymppi.
Maantieto yhdeksän, voimistelu yhdeksän. Muita aineita en muista enää kun siitä on niin kauan kun kansakoulussa olin vuonna 1952-58. Oulaisten yhteiskoulussa olin
1958-59. 59 -keväällä muutimme Pulkkilaan jossa kävin keskikoulun.
Minä en kiusannut ketään kansakoulun 1-4 luokilla eikä minua kiusattu.
Opettaja oli tiukka eikä hyväksynyt minkäänlaista eripuraa vaan antoi tukkapöllyä jos joku koululainen syyllistyi ilkivaltaan.
Minun koulumatkani oli 5 kilometriä ja sen matkan kuljin syksyllä sekä keväällä kävellen, talviaikana hiihtäen.
Nykyisin koululaiset pääsevät taksilla tai linja-autolla kouluun ja sen liikkumattomuuden huomaa fyysisen kunnon heikkoutena.- kiristäjä
Olen 22- vuotta, eli nuori vielä :) Muistan ala-asteen aikaisia asioita hurjasti ja ne on kirkkaana mielessä. Koko koulussa oli yhteensä vähän yli 40 oppilasta. Nelosluokalla sain ekan kerran olla "tukioppilas" ekaluokkalaiselle. Talvella kaikki tukioppilaat meni kiristämään oman ekaluokkalaisensa luistimet. Tein omani kohdalla niin hyvin työtä käskettyä että luistimesta katkesi naru, ja tyttö rupes itkemään. :( :D
- Kiitoseienää
Käsityönopettaja, sodan käynyt mies, heitti oppilaita tukasta pitkin seiniä. Yksi opettaja oli entinen lähetyssaarnaaja. Toi esineitä Ambomaalta. Toinen opettaja joi kaljaa sermin takana. Kätensä haisi mehiläisvahalle. Yksi kaveri kuoli ala-asteella. Samassa talossa oli ala-asteen hammashoitola. Palvelut pelasi toisin kuin nykyisin. Käsitöissä tehtiin tähtiä pellistä, joita heitettiin puuseinään. Olivat teräviä. Paskalla ei uskaltanut käydä vessassa, koska 6. luokan pojat vetivät siellä röökiä. Kiusasivat pienempiä. Lumipalloleikeistä joutui jälki-istuntoon ja lukemaan Maamme-kirjaa. Luokassa oppilaat kasvatttivat tomaatteja. Jokainen joutui kirjoittamaan omaa kirjaa. Pojat hyppäsivät tyttöjen selkään ja nylkyttelivät itseään. sekstailtiin vaatteet päällä.
- huomaaja-
tuo vaikuttaa erään nimeltämainitsemattoman uskonlahkon puuhastelulta
- Ihanaa_Aikaa
Kävin ala-asteen n. 50 oppilaan kyläkoulussa ja se oli mahtava paikka! Kaikki tunsivat toisensa ja kaikki myös olivat kavereita. Hyviä muistoja on niin paljon, ettei niitä viitsi tähän kirjoittaa, eikä kukaan viitsisi edes lukea :). Ala-asteajoista on parisenkymmentä vuotta ja kaikki on kirkkaana mielessä. On se vaan pirun sääli, kun kaikki pienet koulut lopetetaan!
ala-asteella tapasin kuunnella tunneilla
- Yököttävä_ala-aste
26-v. ja koko ala-aste oli ihan käsittämätöntä paskaa. Pieni paikkakunta ja silti kaikki kiusasivat minua koska hehehe sosiaalisesti akward Asperger. Yläasteella sitten sama kiusaaminen potenssiin sata. Melkeen tapoin itteni tuolloin.
No siellä ala-asteella. Muut siis kiusasivat, nimittelivät, tönivät, varastivat tavaroita pulpetista, puhuivat pahaa (opettajille), sulkivat ulos porukasta, uhkailivat... Joo olipas kerrassaan mukavaa aikaa. - rajatila
heh heh no niin
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856