ketjujen kestoaika ja laatu

biking_ben

Kuinka pitkän matkan jälkeen halpahintaisen vaihdepyörän ketjut keskimäärin tulisi uusia? Voiko jostakin päätellä, että ketjut on aika uusia? Tietenkin, jos näkee, että ketjut eivät pituussuunnassa oikein mahdu keskiön rattaalle, on aika vaihtaa ne uusiin, mutta olisiko syytä tehdä se jo aikaisemmin?

Toinen asia: ketjujen hinta. Sopivan levyisiä ketjuja saa City-Marketeista noin viidellä eurolla, kun taas alan liikkeissä yhtä leveät ketjut maksavat yli kaksinkertaisesti sen. Voimansiirron osaltahan niillä ei liene eroa. - Onko niillä tosiaankin laatueroa? Kestävätkö kalliimmat kauemmin?

Jarrupaloja on myös erihintaisia. Jos kyseessä on samalla tavoin kiinnitettävät yhtä leveät jarrupalat, jotka yhdessä kaupassa maksavat 2,50 euroa ja toisessa lähes 7 euroa, niin onko niillä todella jotakin merkittävää laatueroa?

46

1536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ShimanoXT

      Voisitko tarkentaa missä on keskiön ratas. Itse en ainenkaan tiedä sellaisesta komponentista mitään. Ja yleensä hyvän laatuisia ketjuja alkaa olemaan kun maksavat 20€ ja ylöspäin mutta huonoon peruspyörään riittää 10€ ketjut. Ja jarrupalojen kumimateriaalissa on eroja ja on myös paloja eri keleille. Itse käytän vain hudraulisia levyjarruja niin ei tarvi paljoo paloi vaihella.

      • KÖYHÄT.KYYKKYYN

        Osta tonnin pyörä niinkuin minäkin, ja siis joka kevät.


      • mekkk
        KÖYHÄT.KYYKKYYN kirjoitti:

        Osta tonnin pyörä niinkuin minäkin, ja siis joka kevät.

        Ei kannata ja hyvin huollettuna fillari kestää 20-30 vuotta mutta pelkällä käytöllä 5v.


      • valmisajoon

        laakerit rasvataan automaattirasvarin rasvalla.samoin ketjut rattaat.ketju kiristetään niin tiukalle ettei hypi rattaalla yli ylämäessä.samoin ohjaustangon laakerit rasvataan rasvalla joka ei tipu vaan pysyy vielä 80 km vauhdissa mukana.nyt se onkin valmis ajoon.renkaisiin pumpataan nyt ilmaa että on kova regas ja ajoon jo


      • suihkautan rasvasuihketta hyvin kulkee


      • gkjgjkgjkg
        anne00 kirjoitti:

        suihkautan rasvasuihketta hyvin kulkee

        Teräketju öljyä tippakannulla noin perinteisesti.Nykyään pitää olla kalliit tökötit toisten mielestä.


      • Alumiinirunko
        mekkk kirjoitti:

        Ei kannata ja hyvin huollettuna fillari kestää 20-30 vuotta mutta pelkällä käytöllä 5v.

        Perusfillari kestää käytössä kesät talvet, mutta mikäli pyörällä ajaa vähänkin enemmän, niin kyllä ajo-ominaisuudet merkitsevät myös ajomukavuutta.
        Markettien ja vastaavien kauppojen fillarit kannattaa unohtaa.
        Kannattaa ostaa ennemmin laadukas pyörä, vaikka se maksaa enemmän, mutta polkupyörä maksaa itsensä takaisin.
        Pyörän painolla on merkitystä, vaikka ajattelisi, ettei sitä pyörää kanneta, mutta kevyt pyörä kulkee kevyemmin, voi vaikka kokeilla, kun lastaa pyörän päälle 10 kiloa painoa, niin heti muuttuu ajaminen raskaammaksi.

        500-1500 eurolla saa jo hyviä ja laadukkaita polkupyöriä.
        Samalla hinnalla saa jokun halvan ja ruman autonrötiskän, jolla ajaminen maksaa.
        Fiilistely sillä, että on uusi ja hieno auto maksaa tosi paljon, mutta polkupyörällä fiilistely on paljon halvempaa.
        Auton vakuutus, käyttömaksuihin, katsastusmaksuihin, huoltokuluihin, polttoainekuluihin ym. kuluihin menee helposti yli 500 €, vaikka autolla ei paljon ajaisi ja tulevaisuudessa autoilu yhä vaan kallistuu eli polkupyörä on tulevaisuuden kulkuneuvo, ainakin kaupungissa.

        Kannattaa sitten hankkia kunnon lukitus syteemi polkupyörään, sellainen, jolla saa pyörän lukittua rungosta ja takarattaasta kiinteästi kiinni.
        Halvemmankin pyörän kannattaa lukita pyörätelineeseen takarenkaastaan.
        Polkupyörävarkaalle pelästään eturenkaasta pyörätelineeseen lukitseminen ei estä, koska eturengas on helppo irroittaa ja uuden eturenkaan saa tilalle.


      • CRcerceestä

        mitenkähän tuo takarattaasta lukitseminen oikein toteutetaan?


    • Jos ei jaksa miettiä kilometrejä voi hankkia mitan ketjun kulumiseen. Mulla ei ole ParkToolin työkalua mutta tuli ekana vastaan kuvissa http://www.fillarikellari.fi/ketjumitta-cc-3-park-tool

      Omani on ollut alle kympin, kun on aika ykisinkertainen mittari :) Toisaalta työntömitallakin sen katsoo. Mun mittari mittaa noin 12cm välin (ei ylittynyt). Samalla rahalla ostaa työntömitan kuin tuon erillisen työkalun, mutta on toisaalta helppo käyttää. Jos mahtuu väliin, niin aika vaihtaa.

      Jarrupaloissa on eroja. Usein paremmin pitävät kuluu nopeammin. Osta molempia tyyppejä ja testaa mikä miellyttää. Erot jarrutusmatkoissa voi olla suuria. Ei ne halvimmat pienestä jarrutuksesta sula alle. Autojen paloissakin jotkut halvat menettää jarrutuskykynsä kuumana. Sadekelin ominaisuudet tulee kanssa, kuten jo mainittiin. meluavuus (= soittokelloa ei tarvitse käyttää).

      • mittaamalla-selviää

        Minulla on myös tuollainen samanlainen mittatikku jolla mitata kejun venymistä. Omalla kohdallani tuli vaihto noin 3000 km jälkeen. Riippuu täysin siitä millä tavalla ja minkälaisessa ympäristössä pyöräilee, miten paljon ketju venyy. Mittaamalla ketjun venymisen, asia selviää parhaiten koska tulee vaihtaa ketju.


      • mittaamalla-selviää kirjoitti:

        Minulla on myös tuollainen samanlainen mittatikku jolla mitata kejun venymistä. Omalla kohdallani tuli vaihto noin 3000 km jälkeen. Riippuu täysin siitä millä tavalla ja minkälaisessa ympäristössä pyöräilee, miten paljon ketju venyy. Mittaamalla ketjun venymisen, asia selviää parhaiten koska tulee vaihtaa ketju.

        Minä olen ajanut minun polkupyörällä 20 000- 30 000 km. ja en ole vaihtanut siihen ketjuja.


      • mittaamalla-selviää kirjoitti:

        Minulla on myös tuollainen samanlainen mittatikku jolla mitata kejun venymistä. Omalla kohdallani tuli vaihto noin 3000 km jälkeen. Riippuu täysin siitä millä tavalla ja minkälaisessa ympäristössä pyöräilee, miten paljon ketju venyy. Mittaamalla ketjun venymisen, asia selviää parhaiten koska tulee vaihtaa ketju.

        Jos polkupyörään pitäis vaihtaa ketjut n. 3 000 km. välein niin sithän niitä saa vaihtaa 2 kertaa vuodessa.


      • eivaihdettukoskaan
        kingi81_ kirjoitti:

        Minä olen ajanut minun polkupyörällä 20 000- 30 000 km. ja en ole vaihtanut siihen ketjuja.

        Itse ajoin edellisellä pyörällä n. 70 000 kilometriä, n. kymmenessä vuodessa, ei siihen ketjua ole koskaan vaihdettu, kerran kiristetty, tosin oli uudesta asti sellainen että alamäessä ketju lähti irti eli löysä.


      • IkiliikkujaJaKardaani
        eivaihdettukoskaan kirjoitti:

        Itse ajoin edellisellä pyörällä n. 70 000 kilometriä, n. kymmenessä vuodessa, ei siihen ketjua ole koskaan vaihdettu, kerran kiristetty, tosin oli uudesta asti sellainen että alamäessä ketju lähti irti eli löysä.

        Hienoa, taidat ajaa etuvetoisella pyörällä :)


    • fillari_ja_topi

      Eikö tuossa ole sallaista mahdollisuutta, että mittaa ketjun nivelkohtien akselien keskipisteiden välejä jonkin matkaa, vaikka 30 nivelen matkalta ja sitten vertaa tulosta johonkin vakioon, minkä pituinen näin monta niveltä sisältävän ketjunpätkän pitäisi olla?

      Missä tämä ketjun kuluneisuus muuten ilmenee vaiohdepyörässä? Käykö niin, ettei ketju enää hyppää yhtä herkästi vaihteelta toiselle?

      • Fillarin ketjut on 1/2" ketjuja eli nivel on 1/2" välein. Kymmenen niveltä tarkoittaa 5*25,4mm eli 127mm. (Mun työkalun mittaamassa välissä ei ole viimeisen nivelen holkin paksuutta mukana ja sen taki mittaa n. 120mm matkalta.)

        Ketjun sanotaan olevan vaihtokunnossa, kun kuluneisuus on n. 1% eli mennään n. 128mm kohdalla.

        Jos vaihtaa ketjut ja rattaa yhtäaikaa voi mennä 3..5% kuluneisuuteen. Siis 131mm tarkoittaa pahasti kuluneita ketjuja. Usein halvempaa vaihtaa pelkkä ketju kuin ketju, rataspakka ja eturattaat. Kuluneet rattaat kuluttaa taasen ketjun äkkiä eli rattaat menee kumminkin joskus vaihtoon.


    • 10spdchain

      Takaratas on vaihtokunnossa jos ketju yrittää kiivetä hampaiden yli samalla kun pidät takajarrua pohjassa ja yrität pyörittää kampea eteenpäin.
      Aika usein itsellä ketju alkaa olemaan vaihtokunnossa noin 2000km ajon jälkeen jolloin mitta näyttää 0,75% venymää. Täytyy myöntää että aika huoleton ketjun kunnossapitäjä olen ja laiska sitä pesemään.

      • vaihtorumba

        Eikö tuossa kohtaa ole jo eturattaat vaarassa jos takaratas on päässyt noin huonoon kuntoon?


      • campaa

        Olen ajanut samoilla ketjuilla jopa 20 000 km (maantie), ketjut varmaan "vaihtokunnossa" jo aikaisemminkin, mutta kun ovat toimineet moitteetta, niin miksi niitä vaihtamaan. Ketju ja pakka aina uusiksi, eturievut ovat kestäneet yli 50 000 km kulutuksen. Kyse ei ole tietenkään virvelitehtaan tuotteista vaan ainoista oikeista maantieosista= Campagnolo


      • 10spdchain

        FSA:n eturatas on kestänyt noin 15tkm ympärivuotista ajoa. Vähän myös mietityttänyt että mistä pehmometalleista nuo nykyään väsätään. Minulla on 30v vanha teräsrunkoinen markettipyörä jossa on sachsin vaihteet ja rattaat edelleen kaikki alkuperäisiä ja toimii edelleen ongelmitta.
        Kestääkö jotkut dura-acen palikat sitten paremmin?


    • ShimanonMannekiini

      Minulla on vain yksi eturatas 1x9 vaihteisessa hybridipyörässä. Vaihdan eturattaan toisinpäin ja samalla vaihdan ketjujen pyörimissuunnan. Näin myös takarattaat säilyvät pidempään kunnossa. Ketjua puhdistan ja voitelen aika usein. Ajoni on noin 70% asfaltilla ja 30% hiekkatiellä keväästä syksyyn. Tällä hetkellä voimansiirrolla ajettu noin 3000km ja luulisin että yli 4500km menee näillä. Eli 1-1,5 kautta menee tällä voimansiirrolla. Kun takapakasta on 4-5 keskimmäistä ratasta vaihtokunnossa niin kaksi pienintä ja suurinta ovat vielä aivan hyvässä kunnossa. Tämän vuoksi rakennan aina itse takapakanni, jolloin voin vielä kierrättää reunimmaisia rattaita seuraavaan pakkaan. Samalla takapakasta saa juuri itselleen sopivimman ja välitykset ovat omien käyttötarkoitusten ja voimavarojen mukaiset. Tällöin myös takapakan kaikkia rattaita tulee käytettyä tasaisemmin.

      • Vie-pyöräkorjaamoon

        Ketjujen rutina , joka ei poistu huolellisella puhdistuksella juoruaa ketjujen
        olevan liian venyneet tai uusimista vaille.
        Jos ketju on venynyt niin paljon , ettei haarukassa riitä enää kiristysvara
        olen katkaissut ketjusta yhden palan pois. (siis vain yksi pari , pieni ja iso)
        Hommaan löytyy yksinkertainen aputyökalu , ei maksa monta €uroa.
        Marketista löytyy !


      • ShimanonMannekiini

        Juu ei mulla näitä ongelmia olekaan.


    • Vetotesti

      Itse ajanut samoilla ketjuilla tuhansia kilometrejä ennen vaihtoa.
      Hifistelijät voi vaikka nostaa/vetää ketjua eturattaan etuosasta ja jos nousee selkeästi on se kulunut, tosi kulunut nousee jo hampaalle ja alkaa loikkimaan takarattaalla (kuten uusi ketjukin kuluneella takarattaalla),

      • Fillaristi_Helsingistä

        Tavallisella hybridipyörällä ketjut venyvät minulla vaihtokuntoon n. 5000 - 7000 kilometrin välein. Aktiivisena fillaristina tähän menee alle vuosi. Vaihdon yhteydessö takarataskin on syytä uusia, jotta se sopisi yhteen uusien ketjujen kanssa. Talvella ajaessa ketjun kuluvat hieman nopeammin kuin kesällä (kylmyys, hiekoitushiekka, autojen nastoista irtoava ja irrottama pöly).


    • öljytä pitä ketju hyvin

      • varoniitäpolttajia

        sit pitää varoa vielä niit ketjupolttajia, sellaset tuhoo äkisti fillarin ketjut...


    • Meltovenyy

      Kun ne pääsee kerran ruostumaan, on vahinko jo alkanut.

    • Ihmiskoje

      Vaihdatin runkoon kalliimmat zydeemit, mutta asentaja unohti ainoastaan ketjut. Meinas tulla kohtalokasta kuskille ja jälkikasvulle, kun heitettiin volttia.... Uudet osat oli ihan hyviä....

    • ketjupolttaja

      Ketjut upotetaan öljyllä täytettyyn purkkiin,ja lämmitetään kosanilla tai vastaavalla tulella kiehuvaksi,jonka jälkeen narulle valumaan,

    • 12-12

      Ratasvaihteisten ketjua ei pitäisi voidella tavallisilla öljyillä, vaan teflon pohjaisilla öljyillä jotka on yleensä tarkoitettu kyseiseen tarkoitukseen, sen näkee yleensä päältä hetimitieten kun on tavallisia öljyä käytetty ketjut ja ratas pakka melko pian pelkkää romua.

      Ketjut alkaa melko pian hyppiä yli kun pitää vaikka ylämäessä polkea voimalla, vaihteita vaihtamalla voi löytää rattaan joka ei vielä ole tarpeeksi valmis, joten ei ketjut hypi yli sillä rattaalla. ......

    • Öljyssä keitettiin ennen. Ketjun kuluneisuuden näkee toki muutenkin, mutta mm. siten, että kokeilee, kuinka paljon löysä ketju taipuu sivuttaissuunnassa. Ketjua ei saisi koskaan päästää niin kuivaksi, että alkaa ruostua. Mieluumin tiputtelee sitten melkein mitä tahansa öljyä. Kivaa hommaa, kun kääntää fillarin ympäri ja pyörittää samalla pedaalista, kun valuttaa rasvaa ketjuun. Ennen rasvattiin vaseliinillakin, mutta kerää kaikki pölyt, niin kuin toki mikä tahansa voiteluaine, josta syystä olisi hyvä keittää ketju välillä puhtaaksi.

      • Ja ketjujen venymisen näkee siitä että onko ketju irti etuhammasrattaan etu reunasta.


      • fillariimakaipaanniin

        Öljyssä keittäminen oli tarpeen avovaihteisten ketjujen huollossa, jossa paskaa kertyi niin ketjuihin, rattaisiin kuin vaihteenvalitsimeen. Paljon pyöräilevä joutuu tekemään tämän useamman kerran vuodessa - varsinkin jos pyöräilee maastossa.

        Aikoinaan kyllästyin näihin ulkoisiin vaihteenvalitsimien ja ketjujen jatkuvaan huoltoon - nykyinen pyöräni on Crescentin Trafek, jossa on sisäinen Shimanon 7-portainen vaihteisto. Pyöräni on sopinut erittäin hyvin kaupunkilaiseen ajeluun jo 15 vuotta - ainoat huollot pesun ja ketjujenkiristyksen jälkeen ovat olleet satulan vaihto (entinen vain halkesi vuosien jälkeen) ja etujarrupalojen ja -vaijerin vaihto.

        Toki olen myös vaihtanut ensiasennusrenkaiden tilalle kulumisen takia Nokian Rollster-renkaat (puhkeamissuojatut), jotka ovat olleet hintansa väärtit - reilu kymmenen vuotta alla - vierintävastus miellyttävän vähäinen, riittävästi kuviointia karkeammille alustoille, kuluminen vähäistä ja vain 5 ekee kalliimmat kuin tavalliset kumit. Vasta pari vuotta sitten valukarvat kuluivat pois ja kulutuspinta on edelleen kunnossa.

        Ketjujen simppeli huolto on kääntää fillari ylösalaisin, pestä ketjuista ylimääräinen paska lämpimällä astianpesuaineisella vedellä käyttäen juuriharjaa (rattaat myös), huuhdella hyvin koko ajan pyörittäen pedaalista. Kun ketjut näyttävät suht' puhtaille niin spreijaa runsaasti ketjuöljyä (Helkama) ketjuille kokoajan pyörittäen, korjaa ylimääräöljyt puhtaaseen puuvillakankaaseen (vanha t-paita) kokoajan pyörittäen ketjujen kulkiessa kädellä ketjuja vasten painetun kankaan lävitse ja kun ketjut ovat puhtaat puhdista pyörän muut osat roiskeista. Tarpeen vaatiessa kiristä ketjut höllentämällä pyörän kiinnityksiä vähän, hakkaa rengasta vähän taaksepäin kunnes ketjut ovat sopivan kireällä, varmista pyörän asento (suoruus) ja kiristä sopivasti, mutta älä kaksinkäsin hampaat irvessä veren maku suussa vaan riittävästi ja se on siinä.

        Olen huomannut miten "tehtaalta" tulee aina fillareita, joiden etujarru haukkaa kiinni heti kun vähänkin painaa kahvaa ja tämä on mielestäni ehdoton nounou - kun etupyörä lukkiutuu niin se on menoa ja tuloksena voi olla rumihia. Oikea säätö etujarrulle on, että se hidastaa, mutta ei lukkiudu koskaan (etupyörä voi lähteä alta). Itse käytän oikeastaan aina vain etujarrua hidastamiseen - tuskin koskaan taka- tai jalkajarrua ja siksi sen säätö oikealle tasolle on minulle tärkeää, joten kiinnittäkää huomiota etujarrun asetuksiin - oikea hidastavuus on helppo saavuttaa muutamalla säädöllä.


      • ei-näin
        fillariimakaipaanniin kirjoitti:

        Öljyssä keittäminen oli tarpeen avovaihteisten ketjujen huollossa, jossa paskaa kertyi niin ketjuihin, rattaisiin kuin vaihteenvalitsimeen. Paljon pyöräilevä joutuu tekemään tämän useamman kerran vuodessa - varsinkin jos pyöräilee maastossa.

        Aikoinaan kyllästyin näihin ulkoisiin vaihteenvalitsimien ja ketjujen jatkuvaan huoltoon - nykyinen pyöräni on Crescentin Trafek, jossa on sisäinen Shimanon 7-portainen vaihteisto. Pyöräni on sopinut erittäin hyvin kaupunkilaiseen ajeluun jo 15 vuotta - ainoat huollot pesun ja ketjujenkiristyksen jälkeen ovat olleet satulan vaihto (entinen vain halkesi vuosien jälkeen) ja etujarrupalojen ja -vaijerin vaihto.

        Toki olen myös vaihtanut ensiasennusrenkaiden tilalle kulumisen takia Nokian Rollster-renkaat (puhkeamissuojatut), jotka ovat olleet hintansa väärtit - reilu kymmenen vuotta alla - vierintävastus miellyttävän vähäinen, riittävästi kuviointia karkeammille alustoille, kuluminen vähäistä ja vain 5 ekee kalliimmat kuin tavalliset kumit. Vasta pari vuotta sitten valukarvat kuluivat pois ja kulutuspinta on edelleen kunnossa.

        Ketjujen simppeli huolto on kääntää fillari ylösalaisin, pestä ketjuista ylimääräinen paska lämpimällä astianpesuaineisella vedellä käyttäen juuriharjaa (rattaat myös), huuhdella hyvin koko ajan pyörittäen pedaalista. Kun ketjut näyttävät suht' puhtaille niin spreijaa runsaasti ketjuöljyä (Helkama) ketjuille kokoajan pyörittäen, korjaa ylimääräöljyt puhtaaseen puuvillakankaaseen (vanha t-paita) kokoajan pyörittäen ketjujen kulkiessa kädellä ketjuja vasten painetun kankaan lävitse ja kun ketjut ovat puhtaat puhdista pyörän muut osat roiskeista. Tarpeen vaatiessa kiristä ketjut höllentämällä pyörän kiinnityksiä vähän, hakkaa rengasta vähän taaksepäin kunnes ketjut ovat sopivan kireällä, varmista pyörän asento (suoruus) ja kiristä sopivasti, mutta älä kaksinkäsin hampaat irvessä veren maku suussa vaan riittävästi ja se on siinä.

        Olen huomannut miten "tehtaalta" tulee aina fillareita, joiden etujarru haukkaa kiinni heti kun vähänkin painaa kahvaa ja tämä on mielestäni ehdoton nounou - kun etupyörä lukkiutuu niin se on menoa ja tuloksena voi olla rumihia. Oikea säätö etujarrulle on, että se hidastaa, mutta ei lukkiudu koskaan (etupyörä voi lähteä alta). Itse käytän oikeastaan aina vain etujarrua hidastamiseen - tuskin koskaan taka- tai jalkajarrua ja siksi sen säätö oikealle tasolle on minulle tärkeää, joten kiinnittäkää huomiota etujarrun asetuksiin - oikea hidastavuus on helppo saavuttaa muutamalla säädöllä.

        "Olen huomannut miten "tehtaalta" tulee aina fillareita, joiden etujarru haukkaa kiinni heti kun vähänkin painaa kahvaa ja tämä on mielestäni ehdoton nounou - kun etupyörä lukkiutuu niin se on menoa ja tuloksena voi olla rumihia. Oikea säätö etujarrulle on, että se hidastaa, mutta ei lukkiudu koskaan (etupyörä voi lähteä alta). Itse käytän oikeastaan aina vain etujarrua hidastamiseen - tuskin koskaan taka- tai jalkajarrua ja siksi sen säätö oikealle tasolle on minulle tärkeää, joten kiinnittäkää huomiota etujarrun asetuksiin - oikea hidastavuus on helppo saavuttaa muutamalla säädöllä."

        Etujarrua ei ole mahdollista säätää siten, ettei etupyörä koskaan lukkiutuisi, mutta jarru olisi silti tehokas. Siihen tarvitaan monimutkainen lukkiutumaton jarrujärjestelmä, joita ei sarjavalmisteisissa polkupyörissä tietääkseni yhdessäkään ole.

        Laki vaatii vaihdepyöriltä kaksi jarrua, joiden täytyy myös täyttää tietyt suorituskykyvaatimukset.


      • hidastuneisuus
        ei-näin kirjoitti:

        "Olen huomannut miten "tehtaalta" tulee aina fillareita, joiden etujarru haukkaa kiinni heti kun vähänkin painaa kahvaa ja tämä on mielestäni ehdoton nounou - kun etupyörä lukkiutuu niin se on menoa ja tuloksena voi olla rumihia. Oikea säätö etujarrulle on, että se hidastaa, mutta ei lukkiudu koskaan (etupyörä voi lähteä alta). Itse käytän oikeastaan aina vain etujarrua hidastamiseen - tuskin koskaan taka- tai jalkajarrua ja siksi sen säätö oikealle tasolle on minulle tärkeää, joten kiinnittäkää huomiota etujarrun asetuksiin - oikea hidastavuus on helppo saavuttaa muutamalla säädöllä."

        Etujarrua ei ole mahdollista säätää siten, ettei etupyörä koskaan lukkiutuisi, mutta jarru olisi silti tehokas. Siihen tarvitaan monimutkainen lukkiutumaton jarrujärjestelmä, joita ei sarjavalmisteisissa polkupyörissä tietääkseni yhdessäkään ole.

        Laki vaatii vaihdepyöriltä kaksi jarrua, joiden täytyy myös täyttää tietyt suorituskykyvaatimukset.

        Kyllä se on mahdollista säätää niin ettei etupyörä lukkiudu, mutta silti hidastaa riittävästi - vaatii vain hieman säätöä ja osaamista jarrukahvan käytössä.

        Pahinta nykypyörissä on, että vähänkin jarrukahvaa painaessa jarrut haukkaavat kiinni ja lukitsevat etupyörän - tällöin etupyörä yleensä karkaa alta ja kaatuminen on varmaa varsinkin asfaltilla, jossa on vähän hiekkaa talven jäljiltä.


    • tunk

      ikuisuus kysymys,eli kyllä halppis ketjulla kuin myös esim hammasrattaitta kuten renkaillakin jne,uskaltaa kyllä ajaa ihan normaalisti kunhan ne ketjut vaan voitelee säännöllisesti siihen tarkoitukseen taas soveltuu hyvin mm auton moottori sekä vaihteistoöljyt,jarrupalatkin ne edullisemmat toimivat jos liukkaat ovat ne voi karhentaa em hiekkapaprulla kuinka simppeliä eikö totta? Ja kaiken tämän osanee jopa turpea vatsainen päivät toimistossa hikoileva pönäkkä johtajakin saa vähän sinne pääkoppaan liikettä ja sak johtajille etenkin hyvää pohtimista hihh

    • ZorinBang

      Mulla nyt meni ketjut ja rattaat pilalle. Niitä ei pysty enää korjaamaan. Tein "pikku ratkaisun". Anteeksi jos se tulee jotakuta haittaamaaan. En saanut mitä halusin.

    • Tämäkin

      viestiketju pitäisi öljytä.

      • AlNaturelleGay

        Plastikkakirurgi tuo minulle, minulle, minulle 30v elämää takaisin tähtien suotuisten ajatusten avulla näin niin kuin Al Naturelle?!? Mina olla heinahattu ja ottaa mita minule kuulu.


    • tiedusteluketju

      Niinistö pitäs öljytä, muttei se osaa tahtoa....

    • kesäoil

      auringonkukkaöljyä kesällä...

    • ertgqegt

      Ketju kannattaa purkaa joka kevät osiin.. siis jokainen pätkä irrottaa toisistaan , sen jälkeen pesu ultraäänipesurissa.. ja sitten takaisin kasaan.Ekana vuonna tämä on hieman työlästä kun se ketjun katokominen ei oo ihan helppoa.. muta se kannattaa.
      Vain noilla toimilla voit olla 100% varma että sillä 200 m kaljanhakureissulla ei ketju katkea tai hirtä kiinni.
      'kaikki paitsi ketjun huoltaminen on turhaa.

      • VanhatHyvätOhjeet

    • sigmofillari

      anna kesällä ketjulle aurinkoa ,,se auttaa sen ajan voit ajaa omalla kulasta otetulla kultaketjulla..

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe