C-farkku vastaan CLA Shooting Brake?

Merkinvaihtaja

Mielessä automaattivaihteinen farkkumese 115 kW:n moottorilla

CLA 200 A Shooting Brake 42 934,14 €
C 180 TA Premium Business 45 595,75 €

SB:ssa etuveto, C-farkussa takaveto ja jokunen sentti enemmän ulkomittoja/sisätiloja

Jos SB:n tilat riittävät, niin onko siinä muilta osin yhtä paljon autoa kuin muutamaa tonnia kalliimmassa isoveljessään? Onko vakiovarustelussa merkittäviä eroja?

Mersun tyyppimerkintöjen epäjohdonmukaisuus ihmetyttää. Ennen vanhaan Mersujen tyyppimerkintä viittasi omalla tavallaan moottorin iskutilavuuteen. Nyt aivan sama 1600-kuutioinen turbopata johtaa SB:ssa tyyppimerkinnän numeroon 200, mutta perus-C-sarjalaisessa numeroon 180.

Voimaahan jo tuossa moottorissa pitäisi olla Suomen oloissa aivan riittävästi 1½-tonnisen auton liikutteluun.

Mitä mieltä mesekansa?

11

7887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne.W

      C-sarjalainen on monessa suhteessa saanut testeissä enemmän kiitosta verrattuna kilpakumppaneihin kuin CLA. Lisäksi takavetoinen C-sarjalainen farmarina voitti TM:n suuren talvitestin, joten myös talviautona erinomainen (vaikka monet takavetoisilla ajamattomat muuta usein haluavat väittääkin). CLA on toki suunniteltu nuorekkaaksi, mutta se ei yllä samalle laatu-, mukavuus- tai ajo-ominaisuustasalle kuin C-sarjalainen, vaikka hinta on lähes sama. CLA on vielä tosiaan ahtaampi kuin C-sarjalainen, joten valintani olisi aivan selvä.

      Ottaisin C-sarjalaisen farmarin ilman muuta.

      • E220_CDI

        Puolto tälle. C on ensimmäinen Mersu perinteisessä mielessä. Etuvetoisilla etsitään sellaisia uusia asiakkaita, jotka eivät perinteistä Mersua halua.

        Pitkälle mielipidekysymys, mutta oma valinta olisi tilojen ja ajettavuuden vuoksi myöskin C. Jos ajettavuus on tärkeää, sitten manuaalivaihtein ja nopealla ohjausvälityksellä, ellei ole jo vakiona


    • Merkinvaihtaja

      Kiitos molemmille vastaajille! Sain uskonvahvistusta.

      Eihän tuo C-sarjalainen ole kuin reilut 6 % vastaavaa CLA SB -mallia kalliimpi. Jos on siihen varaa, on sitä saman tien löydyttävä tuon vähän verran enemmänkin.

      M-B-puristien mielestä Mersut alkavat varmaankin vasta E-sarjasta, mutta nähdäkseni Mersun tärkeimmät ominaisuudet on pakattu onnistuneesti jo C-sarjaan. Yksi niistä ominaisuuksista on takaveto.

      Mitoiltaan ja suorituskyvyltään tuo nykyinen C-sarja vastaa hyvinkin muutaman mallisukupolven takaista E-sarjaa. Esimerkiksi kahden vuosikymmenen takainen E-sarjan ”kiertotähti” (W124) on kuutisen senttiä uutta C-sarjalaista (W205) pidempi, mutta tämän C:n leveys, akseliväli ja raideleveydet ovat vastaavasti senttitolkulla suuremmat!

      Tilojen pitäisi siis hyvinkin riittää tavanomaiseen yksityiskäyttöön, jossa ei ole kyse edustamisesta sen enempää kuin taksiyrittämisestäkään.

      Pitänee ryhtyä hieromaan kauppoja.

      • E220_CDI

        Tiedän monen ylenkatsovan "vain Ceetä", mutta jos ajettavuus on tärkeää eikä välitä mitä mieltä muut ovat, voittaa joko W204 tai W205 Cee kyllä W212:n. Mersun kuski saa aina tottua siihen, että muut ohjeistavat mitä muuta olisi kannattanut ostaa mieluummin.

        Mutta varovasti noiden tilojen suhteen! Eri aikakausien autojen ulkomitat eivät korreloi tarkasti sisätilojen kanssa. Suurin syy siihen että ajan itse E- enkä C-sarjalaisella on takapenkki. Mutta nämähän voi mitata ennen tilaamista.


      • Merkinvaihtaja
        E220_CDI kirjoitti:

        Tiedän monen ylenkatsovan "vain Ceetä", mutta jos ajettavuus on tärkeää eikä välitä mitä mieltä muut ovat, voittaa joko W204 tai W205 Cee kyllä W212:n. Mersun kuski saa aina tottua siihen, että muut ohjeistavat mitä muuta olisi kannattanut ostaa mieluummin.

        Mutta varovasti noiden tilojen suhteen! Eri aikakausien autojen ulkomitat eivät korreloi tarkasti sisätilojen kanssa. Suurin syy siihen että ajan itse E- enkä C-sarjalaisella on takapenkki. Mutta nämähän voi mitata ennen tilaamista.

        Minä olen jo siinä iässä, että takapenkillä on käyttöä harvemmin. Jälkikasvu on ajellut ja asunut omillaan jo pitkään, joten ajellaan yksin tai kaksin.

        >Eri aikakausien autojen ulkomitat eivät korreloi tarkasti sisätilojen kanssa.

        Totta. Isäni osti yksityiskäyttöön M-B 220 D:n (W115) kesällä 1968. Olisi ottanut lattiavaihteisen, mutta oli tärkeää saada auto alle pian ja rattivaihteisen onnistui saamaan jo maassa olevista yksilöistä nopeammin. Se oli tarkoitettu taksikäyttöön – etupenkki oli rekisteröity 3:lle ja koko auto siis 6:lle! Ulkomitoiltaan tuo W115 oli selvästi nykyistä C-sarjaa pienempi, vaikka aikanaan ”isoksi autoksi” miellettiinkin.

        Nykymittapuun mukaan sen ajan diesel-Mersu oli laiska kuin mikä, mutta kun sen sai ravaamaan 130–140 km/h, oli nopeutta levollisen vaivatonta ylläpitää syrjä-Suomen vähän liikennöidyillä teillä vaikka satoja kilometrejä yhteen putkeen. Kattonopeudethan tulivat vasta seuraavalla vuosikymmenellä.

        Nyt alkaisi olla minun aikani siirtyä tähtimerkkiin.


    • historioitsija

      Olen varma, että myös jälleenmyyntiarvo on C-sarjalaisessa reilusti CLA:ta parempi tulevaisuudessa.

    • Huomioita_moottorista

      >Voimaahan jo tuossa moottorissa pitäisi olla Suomen
      >oloissa aivan riittävästi 1½-tonnisen auton liikutteluun.

      Tuossa edellä on viitattu 1990-luvun E-sarjalaiseen, mallisarjaan W124. Aika mielenkiintoista, että tehokkain siihen saatava 4-pyttyinen bensakone (2,2 litraa) antoi tehoa 150 hv ja paras vääntö 210 Nm löytyi vasta ylhäältä, käyntinopeudelta 4000 1/min – kun taas uusi 1,6-litrainen turbokone tuottaa 156 hv ja vääntää 250 Nm huomattavan laajalla aluella, 1200–4000 1/min!

      1,6-litrainen moottori antaa siis oleellisesti paremmat suoritusarvot kuin 2,2-litrainen pari vuosikymmentä sitten.

      Mersuväkeä kiihtyvyys 0–100 km/h tuskin kiinnostaa, mutta ohituskiihtyvyyksillä (esim. 60–100 km/h ja 80–120 km/h) on oikeasti merkitystä. Niissä päästään nykyään kehittyneen turbotekniikan ansiosta yllättävän hienoihin arvoihin jo hinnat alkaen -pikkukoneella!

      Kuudella tai kahdeksalla pytyllä ja kolmen-neljän litran iskutilavuuksilla ei taida olla enää käytännön liikenteen kannalta juurikaan merkitystä, ainakaan meikärajoituksilla. Naapurikateutta ja ympäristöväen paheksuntaahan niillä epäilemättä onnistuu halutessaan herättämään, jos pankkitilillä on ylimääräistä.

      • E220_CDI

        Tuttavan uuden S205 koeajolla ihastelin Renapult dieselin sivistynyttä käyntiääntä, jos moinen ilmaisu nelosdieselissä sallitaan.

        Myös 7G-Tronic Plus oli ohjelmoitu uudelleen. Kaksiturboisen OM651:n vaivattomasta liikehtimisestä en silti karkeasta tyhjäkäynnistä huolimatta luovu, kun ei se sen enempää kulutakaan kuin nuo pikkudieselit. Kysyn seuraavassa huollossa vaihteiston softapäivitystä, jos Seiskatronic noin hienosti osaa vaihtaa.


    • Merkinvaihtaja

      Sattui löytymään tämä 2½ vuotta sitten aloittamani ketju ja tuli mieleen raapustaa pikku päivitys. Tulkoon paljastetuksi, että ketjua aloittaessani olin valintani jo tehnyt: C-farkun (C 180 T A, S205) tilaus oli jo sisällä ja myöhemmin kesällä 2015 tapahtui toimituskin.

      Nyt on 30 tkm ajeltu tyytyväisnä miesnä. Vikoja en ole havainnut ja kaikki on toiminut kuin ajatus. Kahden rutiinihuollon ohella olen joutunut käyttämään autoa huollossa kahdesti takaisinkutsujen merkeissä. Ensimmäisellä kerralla tuli ennaltaehkäisevä päivitys kampikammion huohotinkanavan toteutukseen ja toisella käynnistysmoottorin sulakesuojaukseen, ilman että nämä olisivat oireilleet millään tavoin.

      Auto on ensimmäinen takavetoiseni sitten 1970-luvun lopun. Tulin vielä ottaneeksi talvirenkaiksi kitkasellaiset, ensimmäistä kertaa kautta aikojen. Olen pärjäillyt pohjoisen jäisissä ja lumisissa oloissakin ongelmitta ja tekisin samat valinnat empimättä uudelleen – nelivetoa en ole kaivannut.

      Moottoriteho 115 kW riittää minulle Suomen kuristetuilla nopeuksilla oikein hyvin. Vaihtoehtona minulla oli 2-litrainen 135 kW:n moottori, mutta hintaeron sijoittaminen lisävarusteisiin saman budjetin puitteissa oli mielestäni järkevämpi ratkaisu. Olen kiskonut kuormineen toista tonnia painavaa telikärryäkin satoja kilometrejä kärsimättä voiman puutteesta.

      Asun pk-seudulla Kehä I:n ja Kehä III:n välimaastossa. Talviseen aikaan tulee melkoisesti lyhyttä nurkka-ajoa vajaalämpöisellä moottorilla, vuoden mittaan vastapainoksi myös pitkiäkin maakuntareissuja. Ajotietokone ilmoitti alkuaikoina ympärivuotiseksi keskikulutukseksi lähemmäs 8 litran lukemia, mistä ne ovat pudonneet lähemmäs 7,5 litraa. Hyvissä olosuhteissa pääsee pidemmillä taipaleilla alle 6,5 ja pihistelemällä alle 6:nkin litran lukemiin. Mielestäni ihan siivoja lukemia 1 500 kg:n painoiselle automaattivaihteiselle bensafarkunrohjakkeelle.

      Onnittelen itseäni hyvästä valinnasta. Jos maksoi, niin maistuukin!

      • Korjattakoon

        mistä ne ovat pudonneet lähemmäs 7,5 litraa => mistä ne ovat pudonneet lähemmäs 7,5 litraan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe