C-farkku vastaan CLA Shooting Brake?

Merkinvaihtaja

Mielessä automaattivaihteinen farkkumese 115 kW:n moottorilla

CLA 200 A Shooting Brake 42 934,14 €
C 180 TA Premium Business 45 595,75 €

SB:ssa etuveto, C-farkussa takaveto ja jokunen sentti enemmän ulkomittoja/sisätiloja

Jos SB:n tilat riittävät, niin onko siinä muilta osin yhtä paljon autoa kuin muutamaa tonnia kalliimmassa isoveljessään? Onko vakiovarustelussa merkittäviä eroja?

Mersun tyyppimerkintöjen epäjohdonmukaisuus ihmetyttää. Ennen vanhaan Mersujen tyyppimerkintä viittasi omalla tavallaan moottorin iskutilavuuteen. Nyt aivan sama 1600-kuutioinen turbopata johtaa SB:ssa tyyppimerkinnän numeroon 200, mutta perus-C-sarjalaisessa numeroon 180.

Voimaahan jo tuossa moottorissa pitäisi olla Suomen oloissa aivan riittävästi 1½-tonnisen auton liikutteluun.

Mitä mieltä mesekansa?

11

8403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne.W

      C-sarjalainen on monessa suhteessa saanut testeissä enemmän kiitosta verrattuna kilpakumppaneihin kuin CLA. Lisäksi takavetoinen C-sarjalainen farmarina voitti TM:n suuren talvitestin, joten myös talviautona erinomainen (vaikka monet takavetoisilla ajamattomat muuta usein haluavat väittääkin). CLA on toki suunniteltu nuorekkaaksi, mutta se ei yllä samalle laatu-, mukavuus- tai ajo-ominaisuustasalle kuin C-sarjalainen, vaikka hinta on lähes sama. CLA on vielä tosiaan ahtaampi kuin C-sarjalainen, joten valintani olisi aivan selvä.

      Ottaisin C-sarjalaisen farmarin ilman muuta.

      • E220_CDI

        Puolto tälle. C on ensimmäinen Mersu perinteisessä mielessä. Etuvetoisilla etsitään sellaisia uusia asiakkaita, jotka eivät perinteistä Mersua halua.

        Pitkälle mielipidekysymys, mutta oma valinta olisi tilojen ja ajettavuuden vuoksi myöskin C. Jos ajettavuus on tärkeää, sitten manuaalivaihtein ja nopealla ohjausvälityksellä, ellei ole jo vakiona


    • Merkinvaihtaja

      Kiitos molemmille vastaajille! Sain uskonvahvistusta.

      Eihän tuo C-sarjalainen ole kuin reilut 6 % vastaavaa CLA SB -mallia kalliimpi. Jos on siihen varaa, on sitä saman tien löydyttävä tuon vähän verran enemmänkin.

      M-B-puristien mielestä Mersut alkavat varmaankin vasta E-sarjasta, mutta nähdäkseni Mersun tärkeimmät ominaisuudet on pakattu onnistuneesti jo C-sarjaan. Yksi niistä ominaisuuksista on takaveto.

      Mitoiltaan ja suorituskyvyltään tuo nykyinen C-sarja vastaa hyvinkin muutaman mallisukupolven takaista E-sarjaa. Esimerkiksi kahden vuosikymmenen takainen E-sarjan ”kiertotähti” (W124) on kuutisen senttiä uutta C-sarjalaista (W205) pidempi, mutta tämän C:n leveys, akseliväli ja raideleveydet ovat vastaavasti senttitolkulla suuremmat!

      Tilojen pitäisi siis hyvinkin riittää tavanomaiseen yksityiskäyttöön, jossa ei ole kyse edustamisesta sen enempää kuin taksiyrittämisestäkään.

      Pitänee ryhtyä hieromaan kauppoja.

      • E220_CDI

        Tiedän monen ylenkatsovan "vain Ceetä", mutta jos ajettavuus on tärkeää eikä välitä mitä mieltä muut ovat, voittaa joko W204 tai W205 Cee kyllä W212:n. Mersun kuski saa aina tottua siihen, että muut ohjeistavat mitä muuta olisi kannattanut ostaa mieluummin.

        Mutta varovasti noiden tilojen suhteen! Eri aikakausien autojen ulkomitat eivät korreloi tarkasti sisätilojen kanssa. Suurin syy siihen että ajan itse E- enkä C-sarjalaisella on takapenkki. Mutta nämähän voi mitata ennen tilaamista.


      • Merkinvaihtaja
        E220_CDI kirjoitti:

        Tiedän monen ylenkatsovan "vain Ceetä", mutta jos ajettavuus on tärkeää eikä välitä mitä mieltä muut ovat, voittaa joko W204 tai W205 Cee kyllä W212:n. Mersun kuski saa aina tottua siihen, että muut ohjeistavat mitä muuta olisi kannattanut ostaa mieluummin.

        Mutta varovasti noiden tilojen suhteen! Eri aikakausien autojen ulkomitat eivät korreloi tarkasti sisätilojen kanssa. Suurin syy siihen että ajan itse E- enkä C-sarjalaisella on takapenkki. Mutta nämähän voi mitata ennen tilaamista.

        Minä olen jo siinä iässä, että takapenkillä on käyttöä harvemmin. Jälkikasvu on ajellut ja asunut omillaan jo pitkään, joten ajellaan yksin tai kaksin.

        >Eri aikakausien autojen ulkomitat eivät korreloi tarkasti sisätilojen kanssa.

        Totta. Isäni osti yksityiskäyttöön M-B 220 D:n (W115) kesällä 1968. Olisi ottanut lattiavaihteisen, mutta oli tärkeää saada auto alle pian ja rattivaihteisen onnistui saamaan jo maassa olevista yksilöistä nopeammin. Se oli tarkoitettu taksikäyttöön – etupenkki oli rekisteröity 3:lle ja koko auto siis 6:lle! Ulkomitoiltaan tuo W115 oli selvästi nykyistä C-sarjaa pienempi, vaikka aikanaan ”isoksi autoksi” miellettiinkin.

        Nykymittapuun mukaan sen ajan diesel-Mersu oli laiska kuin mikä, mutta kun sen sai ravaamaan 130–140 km/h, oli nopeutta levollisen vaivatonta ylläpitää syrjä-Suomen vähän liikennöidyillä teillä vaikka satoja kilometrejä yhteen putkeen. Kattonopeudethan tulivat vasta seuraavalla vuosikymmenellä.

        Nyt alkaisi olla minun aikani siirtyä tähtimerkkiin.


    • historioitsija

      Olen varma, että myös jälleenmyyntiarvo on C-sarjalaisessa reilusti CLA:ta parempi tulevaisuudessa.

    • Huomioita_moottorista

      >Voimaahan jo tuossa moottorissa pitäisi olla Suomen
      >oloissa aivan riittävästi 1½-tonnisen auton liikutteluun.

      Tuossa edellä on viitattu 1990-luvun E-sarjalaiseen, mallisarjaan W124. Aika mielenkiintoista, että tehokkain siihen saatava 4-pyttyinen bensakone (2,2 litraa) antoi tehoa 150 hv ja paras vääntö 210 Nm löytyi vasta ylhäältä, käyntinopeudelta 4000 1/min – kun taas uusi 1,6-litrainen turbokone tuottaa 156 hv ja vääntää 250 Nm huomattavan laajalla aluella, 1200–4000 1/min!

      1,6-litrainen moottori antaa siis oleellisesti paremmat suoritusarvot kuin 2,2-litrainen pari vuosikymmentä sitten.

      Mersuväkeä kiihtyvyys 0–100 km/h tuskin kiinnostaa, mutta ohituskiihtyvyyksillä (esim. 60–100 km/h ja 80–120 km/h) on oikeasti merkitystä. Niissä päästään nykyään kehittyneen turbotekniikan ansiosta yllättävän hienoihin arvoihin jo hinnat alkaen -pikkukoneella!

      Kuudella tai kahdeksalla pytyllä ja kolmen-neljän litran iskutilavuuksilla ei taida olla enää käytännön liikenteen kannalta juurikaan merkitystä, ainakaan meikärajoituksilla. Naapurikateutta ja ympäristöväen paheksuntaahan niillä epäilemättä onnistuu halutessaan herättämään, jos pankkitilillä on ylimääräistä.

      • E220_CDI

        Tuttavan uuden S205 koeajolla ihastelin Renapult dieselin sivistynyttä käyntiääntä, jos moinen ilmaisu nelosdieselissä sallitaan.

        Myös 7G-Tronic Plus oli ohjelmoitu uudelleen. Kaksiturboisen OM651:n vaivattomasta liikehtimisestä en silti karkeasta tyhjäkäynnistä huolimatta luovu, kun ei se sen enempää kulutakaan kuin nuo pikkudieselit. Kysyn seuraavassa huollossa vaihteiston softapäivitystä, jos Seiskatronic noin hienosti osaa vaihtaa.


    • Merkinvaihtaja

      Sattui löytymään tämä 2½ vuotta sitten aloittamani ketju ja tuli mieleen raapustaa pikku päivitys. Tulkoon paljastetuksi, että ketjua aloittaessani olin valintani jo tehnyt: C-farkun (C 180 T A, S205) tilaus oli jo sisällä ja myöhemmin kesällä 2015 tapahtui toimituskin.

      Nyt on 30 tkm ajeltu tyytyväisnä miesnä. Vikoja en ole havainnut ja kaikki on toiminut kuin ajatus. Kahden rutiinihuollon ohella olen joutunut käyttämään autoa huollossa kahdesti takaisinkutsujen merkeissä. Ensimmäisellä kerralla tuli ennaltaehkäisevä päivitys kampikammion huohotinkanavan toteutukseen ja toisella käynnistysmoottorin sulakesuojaukseen, ilman että nämä olisivat oireilleet millään tavoin.

      Auto on ensimmäinen takavetoiseni sitten 1970-luvun lopun. Tulin vielä ottaneeksi talvirenkaiksi kitkasellaiset, ensimmäistä kertaa kautta aikojen. Olen pärjäillyt pohjoisen jäisissä ja lumisissa oloissakin ongelmitta ja tekisin samat valinnat empimättä uudelleen – nelivetoa en ole kaivannut.

      Moottoriteho 115 kW riittää minulle Suomen kuristetuilla nopeuksilla oikein hyvin. Vaihtoehtona minulla oli 2-litrainen 135 kW:n moottori, mutta hintaeron sijoittaminen lisävarusteisiin saman budjetin puitteissa oli mielestäni järkevämpi ratkaisu. Olen kiskonut kuormineen toista tonnia painavaa telikärryäkin satoja kilometrejä kärsimättä voiman puutteesta.

      Asun pk-seudulla Kehä I:n ja Kehä III:n välimaastossa. Talviseen aikaan tulee melkoisesti lyhyttä nurkka-ajoa vajaalämpöisellä moottorilla, vuoden mittaan vastapainoksi myös pitkiäkin maakuntareissuja. Ajotietokone ilmoitti alkuaikoina ympärivuotiseksi keskikulutukseksi lähemmäs 8 litran lukemia, mistä ne ovat pudonneet lähemmäs 7,5 litraa. Hyvissä olosuhteissa pääsee pidemmillä taipaleilla alle 6,5 ja pihistelemällä alle 6:nkin litran lukemiin. Mielestäni ihan siivoja lukemia 1 500 kg:n painoiselle automaattivaihteiselle bensafarkunrohjakkeelle.

      Onnittelen itseäni hyvästä valinnasta. Jos maksoi, niin maistuukin!

      • Korjattakoon

        mistä ne ovat pudonneet lähemmäs 7,5 litraa => mistä ne ovat pudonneet lähemmäs 7,5 litraan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe