… on syytä puhua keskustapolitiikan sivustakin. On siis puolustusvoimain lippujuhlan päivä. Siniristi liehuu meidänkin lippusalossa. Tällaisena päivänä on aiheellista ottaa tälläkin palstalla esille maanpuolustuksen asioita.
Viime aikoina on ollut julkisuudessa pohdintoja yleiseen asevelvollisuuteen perustuvan reserviläisarmeijan ja ammattisotilasarmeijan eroista niiden tehokkuudessa ja kustannuksissa. Ammattiarmeijaa puoltavien näkemyksen mukaan yleisen asevelvollisuuden kustannuksilla voitaisiin meillekin rakentaa koulutetumpi, osaamiseltaan ja varustelultaan tehokkaampi armeija. On vedottu siihen, että sellaisen ovat nähneet paremmaksi useimmat Euroopan maat, mm. kaikki Baltian maat, ja sellaiseen päätyi hiljattain Ruotsikin.
Kansalaistemme keskuudessa voitolla on kyllä halu säilyttää yleinen asevelvollisuus. Se on minunkin haluni. Ei yksin sen vuoksi, että siten saadaan mahdollisimman suuri reservi - jonka arvoa tosin heikentää rahan puute sen jatkokouluttamiseksi ja kunnolla varustamiseksi - vaan myös siksi, että siten mahdollisimman monet kokevat itsensä osalliseksi maanpuolustukseen. Uskon sellaisen ylläpitävän maanpuolustushenkeä.
Hallitusohjelmassa puolustusbudjettimme pysyy ennallaan. Puolustusvoimain materiaalihankintoihin tulee parlamentaarisesti sovittua lisärahaa, mutta toimintamenoja leikataan. Mistähän niistä voidaan leikata? Tuostahan uusi puolustusministerimme Jussi Niinistö on jo jyrähtänyt:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/82643-heti-uusi-irtiotto-ministeri-jyrahti-radiossa
Olen jo täälläkin osoittanut luottamustani puolustusministeriimme, tohtori Niinistöön, tietäen hänen taustansa reservin upseerina, maanpuolustuskorkeakoulun dosenttina ja eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtajana. Ja vielä vaalien alla hän toivoi luopumistamme maamiinat kieltävästä Suomen tyhmästi ratifioimasta Ottawan sopimuksesta:
https://www.suomenuutiset.fi/jussi-niinisto-jalkavakimiinat-takaisin-vai-mita-sanoo-keskusta/
No, hallitusohjelmassa tuosta sopimuksesta luopumista ei ole, mutta Niinistöltä on jo kuultu mielenkiintoisia näkemyksiä maamiinojen korvaamisesta mm. maastoon sijoitettavilla kaukolaukaistavilla herätemiinoilla ja/ tai -kranaateilla, joita sopimus ei kiellä. En tunne sellaisia ”vempaimia”, joita ei varmaan ollut minun ammoisen sotilasurani aikana, joten en osaa sanoa niiden mahdollisuuksista mitään.
Lippujuhlan päivän paraati on nyt Oulussa. Tietysti sen katson siitä tulevan tv-lähetyksen. Toissakesänä viimeksi olin paraatia seuraamassa paikanpäällä, kun paraati pidettiin Raaseporin Tammisaaressa. Yhteen Helsingissä pidettyyn valtakunnalliseen lippujuhlan päivän paraatiin itse aikoinaan osallistuin paraatijoukoissa. Olin kai silloin vielä nuori kersantti, joten siitä on jo hieman aikaa, lähemmäs 60 vuotta. Vaikka sotilasurani oli monipuolinen ja tapahtumarikas, se on jo kaukaista menneisyyttäni, enkä sitä useinkaan muistele, kun elämässäni on sen jälkeen tapahtunut niin kovin paljon. Mutta tällaisena päivänä palautuu mieleeni tuollaisia vanhoja muistoja.
Minun täytyy siis olla jo vanha, ei, vaan jo kauan elänyt. Muistutus tuosta on sekin, että nyt paraatissa kenttähartauden pitävän kenttäpiispan muistan vain ajalta, jolloin hän oli pojan napero, omia poikiani nuorempi. Särkiöt (upseeri-isä Hannu, Leena vaimo ja lapset) asuivat silloin kotimme naapuritalossa Santahaminassa. Tuo nykyinen kenttäpiispa Pekka oli kai heidän lapsistaan vanhin.
Tämän päivän ja noiden vanhojen muistojenkin kunniaksi laitan nyt soimaan puolustusvoimain kunniamarssin:
https://www.youtube.com/watch?v=Bw4xuoP8eZ4
Ja kun vanha jääkäri olen, vielä myös Jääkärien marssi:
https://www.youtube.com/watch?v=nKIUOs49r2Q
Tänä juhlapäivänä…
48
94
Vastaukset
- Mielipijepankki
Lippupäivän kunniaksi Vihreät ovat tehnet erinomaisen ehdotuksen, että Suomen lipun häpäisy sallittaisiin.
Olet usein kehunut vihreitä, joten ole varmaan tuonkin aloitteen kannattaja.- Lorvikataria
Hautarauhankin haluavat pois.
Saisi mellastaa hautausmailla ihan vapaasti.
Helsinkivihreät on ihmeellistä sakkia?
Taitaa olla tarttunut jo laajemminkin siellä.
Sitä se, kun muu maakunta elättää siihen patoutumaan heitä. - KapinKaveri
Lorvikataria kirjoitti:
Hautarauhankin haluavat pois.
Saisi mellastaa hautausmailla ihan vapaasti.
Helsinkivihreät on ihmeellistä sakkia?
Taitaa olla tarttunut jo laajemminkin siellä.
Sitä se, kun muu maakunta elättää siihen patoutumaan heitä.Hautarauhan poistamista Kapi kannattaa erityisesti, voisi käydä rauhassa kuseksimassa Kekkosen haudalla!
- Kummia_ihmisiä
KapinKaveri kirjoitti:
Hautarauhan poistamista Kapi kannattaa erityisesti, voisi käydä rauhassa kuseksimassa Kekkosen haudalla!
http://www.kolumbus.fi/johannesheinonen/
He haluavat kuseskia ja paskannella haudoille.
Hautakiviäkin haluavat rikkoa.
kuin olisivat pahaa heille tehneet. - Haloslaisia-
Kummia_ihmisiä kirjoitti:
http://www.kolumbus.fi/johannesheinonen/
He haluavat kuseskia ja paskannella haudoille.
Hautakiviäkin haluavat rikkoa.
kuin olisivat pahaa heille tehneet.http://www.kolumbus.fi/johannesheinonen/kuvat/halonen/aiteemeidan.jpg
Luin kyllä tuolta netistä, että on tapahtunut tuollaista:
>>Aloitteen Suomen lipun häpäisemisen dekriminalisoinnista on tehnyt Pohjois-Karjalan vihreisiin nuoriin ja opiskelijoihin kuuluva henkilö. Miettisen (puoluesihteerin) mukaan linjaus ei herättänyt puoluehallituksessa erityisesti keskustelua, vaan lähtökohtana oli sananvapaus. Aloitteessa myönnetään, että lipun häpäiseminen on hyvän maun vastaista ja herättää pahennusta, mutta ”voi siitä huolimatta olla vahva ja tarpeellinen ilmaisukeino taiteessa ja politiikassa”.<<
En tietenkään kannata tuollaista, eikä se menne läpi vihreissäkään. Enkä muuten ole kai paljonkaan kehunut vihreistä missään asioissa, enkä ainakaan ole heidän puolueensa kannattaja.
Noihin muihin tuon jälkeen tulleisiin en välitä ottaa kantaa, niin älyttömiä nuo ovat.- KapinKaveri
kapi_ kirjoitti:
>>Aloitteen Suomen lipun häpäisemisen dekriminalisoinnista on tehnyt Pohjois-Karjalan vihreisiin nuoriin ja opiskelijoihin kuuluva henkilö. Miettisen (puoluesihteerin) mukaan linjaus ei herättänyt puoluehallituksessa erityisesti keskustelua, vaan lähtökohtana oli sananvapaus. Aloitteessa myönnetään, että lipun häpäiseminen on hyvän maun vastaista ja herättää pahennusta, mutta ”voi siitä huolimatta olla vahva ja tarpeellinen ilmaisukeino taiteessa ja politiikassa”.<<
En tietenkään kannata tuollaista, eikä se menne läpi vihreissäkään. Enkä muuten ole kai paljonkaan kehunut vihreistä missään asioissa, enkä ainakaan ole heidän puolueensa kannattaja.
Noihin muihin tuon jälkeen tulleisiin en välitä ottaa kantaa, niin älyttömiä nuo ovat.Usein olet vihreitä täällä kehunut. Jospa edes tämä avaisi silmäsi minkälaista sakkia he todellisuudessa ovat.
Vaan eipä taida sinun kalloosi mahtua totuutta, pääsi kun on mielikuvien täyttämää. - Otaksuisin-
kapi_ kirjoitti:
Noihin muihin tuon jälkeen tulleisiin en välitä ottaa kantaa, niin älyttömiä nuo ovat.Sotaaikana nämä varmaan napsittaisiin pois, lipunhäpäisijät/hautarauhan rikkojat.
Maa mennyt liikaa näille kukkahattu tolleroille.
- Hyväjoht
Minä tunnen hyvin maamiinojen korvaamiseen tarkoitetut välineet.
Sinäkin voisit tutustua asiaan, ettei soopaa tarvitse jauhaa, kuten usein teet.
Tutustumisen alkuun hakusana: Claymore-miinat- TurhaToivo
Älä hyvä mies edes yritä saada esikunnan aputehtävissä (kahvin keittäjä-kopiokoneen käyttäjä) loisinutta aliupseeria ymmärtämään sotilaskaluston hienouksia.
Niinpä näkyy olevan. Minun ammoisen sotilasurani aikana sellaisia ei ollut, ei ainakaan meillä, kun saimme vielä perinteisiin jalkaväkimiinoihin turvautua.
Pitäisiköhän minun alkaa uskoa, että olet todella ollut toimiupseeri, minua tosin paljon nuorempi ja myöhemmin. Toki tuollaisen tiedon saa kuka tahansa, jos sitä etsien netissä surffaa. Mutta jos todella olet ollut toimiupseeri, et silloin vielä ole voinut olla sellainen sekopää kuin olet nyt. Mikä sinun pääsi on sittemmin niin sekoittanut?
Katselin nyt palstaa taaksepäin, ja näin sinulta eilenkin tulleen sellaisia viestejä, joita terve pää ei voi tuottaa. Niin kauheaa on ollut kaipuusi minuun, etten voi sanoa siitä muuta kuin: voi sinua onnetonta! Ei kai tuollaista voitane pitää pelkkänä pelleilynä, vakavammasta täytynee olla kysymys. Ainakin elämän tyhjyydestä ja loputtomasta joutilaisuudesta. Mutta luulisi kyllä joutilaimmallakin olevan myös muuta tekemistä kuin olla vain tällaisella palstalla, täälläkin pääasiallisena tehtävänään vain minun etsiminen, jossa alkaa sitten nähdä harhoissaan aivan ”viattomia” minuna.
Pahan henkisen häiriintymisen tuottamasta harhasta kertoo tuokin, että näet jonkun varastelevan niitä puskanikkejäsi. Jos todella niin tapahtuu - jota en kyllä usko - sellaisen estät rekisteröimällä nikkisi. Ei minun nikkiäni kukaan pysty varastamaan. Mitä kummaa pelkäät siinä, että et uskalla rekisteröityä? Ei sitä kautta kukaan saisi tietää henkilöllisyyttäsi, jos se on pelkosi syy. Ei täälllä kai kukaan tiedä esim. Mielipidepankin eikä Pystyyn_kuolleen henkilöllisyyttä. Minun henkilöllisyyteni tiedetään, kun minulla ei ole ollut syytä pelätä sen paljastumista ja itse olen tuonut henkilöllisyyteni julki.- Hyväjoh
kapi_ kirjoitti:
Niinpä näkyy olevan. Minun ammoisen sotilasurani aikana sellaisia ei ollut, ei ainakaan meillä, kun saimme vielä perinteisiin jalkaväkimiinoihin turvautua.
Pitäisiköhän minun alkaa uskoa, että olet todella ollut toimiupseeri, minua tosin paljon nuorempi ja myöhemmin. Toki tuollaisen tiedon saa kuka tahansa, jos sitä etsien netissä surffaa. Mutta jos todella olet ollut toimiupseeri, et silloin vielä ole voinut olla sellainen sekopää kuin olet nyt. Mikä sinun pääsi on sittemmin niin sekoittanut?
Katselin nyt palstaa taaksepäin, ja näin sinulta eilenkin tulleen sellaisia viestejä, joita terve pää ei voi tuottaa. Niin kauheaa on ollut kaipuusi minuun, etten voi sanoa siitä muuta kuin: voi sinua onnetonta! Ei kai tuollaista voitane pitää pelkkänä pelleilynä, vakavammasta täytynee olla kysymys. Ainakin elämän tyhjyydestä ja loputtomasta joutilaisuudesta. Mutta luulisi kyllä joutilaimmallakin olevan myös muuta tekemistä kuin olla vain tällaisella palstalla, täälläkin pääasiallisena tehtävänään vain minun etsiminen, jossa alkaa sitten nähdä harhoissaan aivan ”viattomia” minuna.
Pahan henkisen häiriintymisen tuottamasta harhasta kertoo tuokin, että näet jonkun varastelevan niitä puskanikkejäsi. Jos todella niin tapahtuu - jota en kyllä usko - sellaisen estät rekisteröimällä nikkisi. Ei minun nikkiäni kukaan pysty varastamaan. Mitä kummaa pelkäät siinä, että et uskalla rekisteröityä? Ei sitä kautta kukaan saisi tietää henkilöllisyyttäsi, jos se on pelkosi syy. Ei täälllä kai kukaan tiedä esim. Mielipidepankin eikä Pystyyn_kuolleen henkilöllisyyttä. Minun henkilöllisyyteni tiedetään, kun minulla ei ole ollut syytä pelätä sen paljastumista ja itse olen tuonut henkilöllisyyteni julki.Sinä pösilö olet tuonut toisen nimen tänne ilman lupaa. Luulet aiheuttavasi vahinkoa koska et oikein taida hiffata asioita.
Mitä vittua minun rekisteröitymiseni jollekin höperölle tsadilaiselle kuuluu.
Minä ole koskaan tarvinnut esikuntaluuserin neuvoja, enkä tarvitse nytkään.
Nostit taas nimeä ylös! Onko tervepäisen touhua???Nikin myös veit. Ho hoo, ho hoo! Kyllä voikin joku olla sekaisin!
- Kapille_tiedoksi
että tuo nikeillä Lorvikataria, Kummia-Ihmisiä ja Otaksuisin- kirjoittava on täällä paremmin tunnettu nikillä res,maj. Järjen pilkahdus mielikuvitusmaailmoissaan elävältä kahelilta, kun ei enään kehtaa vakinikkiään käyttää.
Luultavasti olet oikeassa. Puhuin kyllä itsekin tuosta samasta asiasta tuon res.majurin avauksella (Puolustusvoimain lippujuhlapäivä 4.6.). Tosin siinä enemmän paheksuin sitä, että hän käyttää myös tuota res.maj. -nikkiä. Mielestäni yksi pelle tai kaheli riittäisi kyllä täällä kepunkin edustajaksi. Sille toiselle pellelle tai kahelille vastasin juuri tuossa ylempänä.
- Mitskuja_myönnetty
kapi_ kirjoitti:
Luultavasti olet oikeassa. Puhuin kyllä itsekin tuosta samasta asiasta tuon res.majurin avauksella (Puolustusvoimain lippujuhlapäivä 4.6.). Tosin siinä enemmän paheksuin sitä, että hän käyttää myös tuota res.maj. -nikkiä. Mielestäni yksi pelle tai kaheli riittäisi kyllä täällä kepunkin edustajaksi. Sille toiselle pellelle tai kahelille vastasin juuri tuossa ylempänä.
Palstan res.maj kertoi menevän mitalin pokkaamaan. Kukahan näistä se on:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/puolustusvoimien-kunniamerkit-myonnetty-sotatalouspaallikolle-arvoltaan-korkein-prenikka/5150168 Mitskuja_myönnetty kirjoitti:
Palstan res.maj kertoi menevän mitalin pokkaamaan. Kukahan näistä se on:
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/puolustusvoimien-kunniamerkit-myonnetty-sotatalouspaallikolle-arvoltaan-korkein-prenikka/5150168Kappas vain, homma meneekin niin päin, että INSINÖÖRIkenraaliMAJURI näyttelee tällä palstalla sotilasarvoltaan alempaa kuin onkaan.
- Lue_kokolista
Pystyyn_kuollut kirjoitti:
Kappas vain, homma meneekin niin päin, että INSINÖÖRIkenraaliMAJURI näyttelee tällä palstalla sotilasarvoltaan alempaa kuin onkaan.
http://www.ritarikunnat.fi/index.php/fi/ritarikunnat/annetut-kunniamerkit/161-4-6-2015-annetut-kunniamerkit
Huomaatkos pystyyn_kuollut,kun enemmän kuin mainitsemasi kaksi.
Aika venkula olet sihähin mieheksi.
Ilmankos sanottukkin,kapin persvaon nuolijaksi. - resfantasiamaj
Lue_kokolista kirjoitti:
http://www.ritarikunnat.fi/index.php/fi/ritarikunnat/annetut-kunniamerkit/161-4-6-2015-annetut-kunniamerkit
Ilmankos sanottukkin,kapin persvaon nuolijaksi.Kävitkö pokkaamassa mitalin, vai kuluiko päivä kuten ennenkin (verkoilla käydessä)?
- Etkös-tajuu
Lue_kokolista kirjoitti:
Ilmankos sanottukkin,kapin persvaon nuolijaksi.Pysty on kapin sivunikki. Ei epäilystäkään.
Hieman - eikä ihan vähääkään - sivupoluille on menty noissa tähän mennessä tulleissa vastineissa, joista muutamiin siitä huolimatta olen vastaillut. Mutta kukaan ei ole halunnut tai rohjennut tarttua siihen, joka mielestäni on avaukseni ydintä. Vai eikö tosiaankaan ole noilla noista sivujuonteista mielipiteitään esittäneillä mitään mielipidettä tästä:
>>Viime aikoina on ollut julkisuudessa pohdintoja yleiseen asevelvollisuuteen perustuvan reserviläisarmeijan ja ammattisotilasarmeijan eroista niiden tehokkuudessa ja kustannuksissa. Ammattiarmeijaa puoltavien näkemyksen mukaan yleisen asevelvollisuuden kustannuksilla voitaisiin meillekin rakentaa koulutetumpi, osaamiseltaan ja varustelultaan tehokkaampi armeija. On vedottu siihen, että sellaisen ovat nähneet paremmaksi useimmat Euroopan maat, mm. kaikki Baltian maat, ja sellaiseen päätyi hiljattain Ruotsikin.
Kansalaistemme keskuudessa voitolla on kyllä halu säilyttää yleinen asevelvollisuus. Se on minunkin haluni. Ei yksin sen vuoksi, että siten saadaan mahdollisimman suuri reservi - jonka arvoa tosin heikentää rahan puute sen jatkokouluttamiseksi ja kunnolla varustamiseksi - vaan myös siksi, että siten mahdollisimman monet kokevat itsensä osalliseksi maanpuolustukseen. Uskon sellaisen ylläpitävän maanpuolustushenkeä.<<
Olisivathan palstan kepulaiset voineet puolustaa myös maanpuolustusta koskevaa hallituksen ohjelmaa. Vai eivätkä he näe siinä olevan mitään puolustamisen arvoista? Sen ymmärrän, että he eivät tietenkään voi kehua puolustusministeri Jussi Niinistöä, kun hän ei ole kepulainen, mutta eivät sentään yritä teilata noita Niinistön näkemyksiä, joita tuon esille avaukseni linkeissä.
Nyt lähden muihin puuhiin, mutta palaan illemmalla katsomaan avaukseni mahdollista lisätuottamaa, ja jos siinä on kommentointini arvoista, niin tulen tekemään.- Lo-rena
Hyvin järkeviä kannanottoja monen toisinajattelijan kannanottoihin. Kun ikää tulee sitä tahtomattaan trimmaa itsensä näkemään asioista ne avain kohdat.
Mutta missä aiot heinäkuun alkupuolella tarjoilla syntymäpäivä kouhuvia. Aihetta on ja paljonkin, olet todella innokas kirjoittaja asioista joissa tuot omat mielipiteesi vahvasti esille, joskus tosin tulikiven katkuisena.
En ole maisemissa silloin, joten Omar Khaijam runosäkeitä on hyvä muistella juhlapäivänä:
"Kun vierii virta, aavikolla tuuli puhaltaa,
niin päivistäni tänään taas yksi katoaa.
Mut milloinkaan en murehtinut ole päivää kahta,
en päivää, joka jäi jo taa, en päivää tulevaa." - KukasSeSiellä
Lo-rena kirjoitti:
Hyvin järkeviä kannanottoja monen toisinajattelijan kannanottoihin. Kun ikää tulee sitä tahtomattaan trimmaa itsensä näkemään asioista ne avain kohdat.
Mutta missä aiot heinäkuun alkupuolella tarjoilla syntymäpäivä kouhuvia. Aihetta on ja paljonkin, olet todella innokas kirjoittaja asioista joissa tuot omat mielipiteesi vahvasti esille, joskus tosin tulikiven katkuisena.
En ole maisemissa silloin, joten Omar Khaijam runosäkeitä on hyvä muistella juhlapäivänä:
en päivää, joka jäi jo taa, en päivää tulevaa."Vai Lo-rena on nyt Kapin puskanikki.
- Hyväpäälljoht
Lo-rena kirjoitti:
en päivää, joka jäi jo taa, en päivää tulevaa."Ho hoo ho hoo, tunnistan sinut HV aina ja kaikkialla. Olet sinä tavallista tyhmempi ja vittuimainen äijä.
Taas oli hullu rekisteröinyt nikkini, mutta näitä riittää. Ho hoo on se hullu. - YleisAsiantuntija
Hyväpäälljoht kirjoitti:
Ho hoo ho hoo, tunnistan sinut HV aina ja kaikkialla. Olet sinä tavallista tyhmempi ja vittuimainen äijä.
Taas oli hullu rekisteröinyt nikkini, mutta näitä riittää. Ho hoo on se hullu.Hyvä Hyväpäälljoht
Tiedoksesi ja ohjeeksi
Koetappa joskus laittaa viestisi vaikka järjestelmä herjaa, että nimimerkki on jo käytössä. Laita vaan se laskutoimitus ja lähetä. Joskus systeemi ilmoittaa, että laskutoimitus on väärin, mutta uusi luku vaan sisään ja kas, viesti ilmestyy palstalle.
Ei se nikkisi välttämättä ole rekisteröity vaikka punainen teksti semmoista ilmoittaa. - Valiojoht
YleisAsiantuntija kirjoitti:
Hyvä Hyväpäälljoht
Tiedoksesi ja ohjeeksi
Koetappa joskus laittaa viestisi vaikka järjestelmä herjaa, että nimimerkki on jo käytössä. Laita vaan se laskutoimitus ja lähetä. Joskus systeemi ilmoittaa, että laskutoimitus on väärin, mutta uusi luku vaan sisään ja kas, viesti ilmestyy palstalle.
Ei se nikkisi välttämättä ole rekisteröity vaikka punainen teksti semmoista ilmoittaa.Kokeillaan!
Lo-rena kirjoitti:
en päivää, joka jäi jo taa, en päivää tulevaa."Voi, Lorena-hyvä, kun sanoit minusta jotain myönteistä! Sellaisen kohtalona on aina joutua minuksi sellaisten silmissä, joista mitään myönteistä eivät kehtaa sanoa ketkään muut kuin asianomainen itse. Siinä on innokas varsinkin tuo tunnollisin palstapäivystäjä itsensä kanssa keskustellessaan.
En ole synttärini aikoina näissä maisemissa, en kovin kaukomaillakaan, vaan vain tuolla kolmen tunnin lennon päässä Adrianmeren rannikolla, omatoimimatkalla yhdessä naisystäväni kanssa. Varmaan siellä sitten kohottelemme ”kuohuviakin”.
Olisimmekohan joskus vuosia sitten keskustelleet noilla ikäryhmien palstoilla? Niin vähän muistelen. Joka tapauksessa siellä keskustelin naisen kanssa, joka oli Omar Khaijamin runouden ystävä kuten minäkin. Tuot nyt esille sellaisen säkeen Khaijamilta, että jos sen aina muistaisimme, olisi helppoa elää. Itse kyllä saatan olla pessimistisempi, kun joskus minuun ”kolahtaa” tämäkin Omarin nelisäe:
Minä aikaan nuoruuteni kullan-armaan
elämän salat tunsin tuiki varmaan.
Niist etten ymmärtänyt ole sanaakaan,
nyt näen hämys elon illan harmaan.
Ehkä edellistä paremmin ajatusmaailmaani kuitenkin kuvaa tämä:
En kammo kuolemaa, en vapise sen nähden,
jos säikyn, enemmän minä säikyn elon tähden.
Jumala vähäks aikaa lainasi sen minulle;
kun laina lankeaa, oon lähtövalmis: lähden.
Omarilta on sopivat säkeet kuvaamaan myös tällä palstalla näkemääni ja kokemaani:
Kun kuulet kerskailua hölmöjen,
jo parin narrin, jotka jokaisen
asian tuntevat maan päällä: vain
he, eivätkä muut, joskin epäilen -
niin paras sinun aasilta on näyttää -
kas: aasimaisuus joukkion sen täyttää
niin, että muista paitsi aaseista
se halventavaa nimitystä käyttää.
Kiitos sanoistasi, Lorena! Oli kiva ”ruveta runolle”, kun annoit sille hyvän aiheen!
Saattaahan tuo Lorenan viesti sittenkin olla. ns. vedätys kenties tuolta tunnolliselta palstapäivystäjältä, joka ehkä on lainannut tuo Khaijamin runon joltakin vanhalta viestiltäni. Jos niin on, ei se mitään, nytpä hän sai uutta lainattavaa.YleisAsiantuntija kirjoitti:
Hyvä Hyväpäälljoht
Tiedoksesi ja ohjeeksi
Ei se nikkisi välttämättä ole rekisteröity vaikka punainen teksti semmoista ilmoittaa.Toinen mahdollinen selitys: Jospa ylläpito on saanut epelistä tarpeekseen, ja panee aina sulkuun hänen nikkinsä?
Todennäköisempää kuitenkin on, että mitään sellaista ei ole tapahtunut, vaan hän sanoo selitykseksi tuon, kun haluaa aina ottaa uuden nikin. Tai pahimmassa tapauksessa se on vain hänen harhaisen päänsä tuottamaa kuvitelmaa.
Rekisteröity nikki lävähtää aina eteen, kun googlettaa suomi24 nikki. Kun niin tein haulla suomi24 kapi-, heti tuli esille linkki minun profiililleni. Yritin sitten haulla suomi24 hyväjoht, ei tullut mitään. Ei ole siis rekisteröity sellaista nikkiä eikä varmaan mitään muutakaan tuon epelin puskanikeistä.- Mainiojohtaja
kapi_ kirjoitti:
Voi, Lorena-hyvä, kun sanoit minusta jotain myönteistä! Sellaisen kohtalona on aina joutua minuksi sellaisten silmissä, joista mitään myönteistä eivät kehtaa sanoa ketkään muut kuin asianomainen itse. Siinä on innokas varsinkin tuo tunnollisin palstapäivystäjä itsensä kanssa keskustellessaan.
En ole synttärini aikoina näissä maisemissa, en kovin kaukomaillakaan, vaan vain tuolla kolmen tunnin lennon päässä Adrianmeren rannikolla, omatoimimatkalla yhdessä naisystäväni kanssa. Varmaan siellä sitten kohottelemme ”kuohuviakin”.
Olisimmekohan joskus vuosia sitten keskustelleet noilla ikäryhmien palstoilla? Niin vähän muistelen. Joka tapauksessa siellä keskustelin naisen kanssa, joka oli Omar Khaijamin runouden ystävä kuten minäkin. Tuot nyt esille sellaisen säkeen Khaijamilta, että jos sen aina muistaisimme, olisi helppoa elää. Itse kyllä saatan olla pessimistisempi, kun joskus minuun ”kolahtaa” tämäkin Omarin nelisäe:
Omarilta on sopivat säkeet kuvaamaan myös tällä palstalla näkemääni ja kokemaani:
Kiitos sanoistasi, Lorena! Oli kiva ”ruveta runolle”, kun annoit sille hyvän aiheen!
Saattaahan tuo Lorenan viesti sittenkin olla. ns. vedätys kenties tuolta tunnolliselta palstapäivystäjältä, joka ehkä on lainannut tuo Khaijamin runon joltakin vanhalta viestiltäni. Jos niin on, ei se mitään, nytpä hän sai uutta lainattavaa.Puhut täyttä paskaa Lorenasta. Kuinka ollakaan niin aina sattuu joku muu samoihin aikoihin muka "kehumaan".
Ei ole esikuntamiehestä edes miinanpolkijaksi. Niin on surkea, ettei suomenkielikään enää taivu kuvaamaan. Mainiojohtaja kirjoitti:
Puhut täyttä paskaa Lorenasta. Kuinka ollakaan niin aina sattuu joku muu samoihin aikoihin muka "kehumaan".
Ei ole esikuntamiehestä edes miinanpolkijaksi. Niin on surkea, ettei suomenkielikään enää taivu kuvaamaan.Vielä tämän kerran ihan vilpittömästi vain hyvää sinulle tarkoittaen:
Mene hyvä mies jo lääkäriin ja kerro hänelle, että sinulla on sellainen vaiva, että näet kapeja kaikkialla. Hän kyllä ymmärtää ja antaa sinulle passituksen sellaiseen hoitoon, jota joka tapauksessa tarvitsisit, auttoipa se tai ei.
Minun ei tarvitse niissä puskissasi luurata ja sieltä ruiskia, kuten sinä teet. Olen sen verran tyytyväinen itseeni, vähän ylpeäkin, että minun ei tarvitse yrittää esiintyä muuna kuin olen. Olen täällä vain ja ainoastaan henkilöllisyydeltäni tiedettynä itsenäni, vain rekisteröidyillä nimimerkeilläni. Niitä minulla on nyt vain tämä kapi_, muut olen poistanut, kun en enää muilla palstoilla esiinny, yhä vähemmän täälläkin.
Jos sinun oin tuta mahdotonta uskoa, johtuu varmaan siitä, että itse olet esiintynyt ja esiinnyt edelleen niin monena, ettet enää tiedä, kuka oikein olet. Täysi sekopäähän sinun joka tapauksessa täytyy olla. Ei kukaan tervepäinen, ei edes puolipäinen viitsisi tätä palstaa aamusta iltaan päivystää, etsiä jotakuta toista keskustelijaa kaikkialta ja nähdä hänet vaikka kenessä. Kas, kun et ala nähdä kapia jo itsessäsi, vaikka se kapi on syöpynyt sinne pipiin päähäsi niin, että et voi olla hetkeäkään sitä ajattelematta!
Jos tuo Lorena ei ole hän, joksi hänet arvelen hänelle laittamassani vastineessa mainitsemillani perusteilla, sitten se olet sinä. Ehkäpä sillä tavalla halusit saada huomioni ja vastineeni. Kai laitoit tuonkin vain huomiotani kerjätäksesi, ja kun siinä onnistuit, lienet nyt onnellinen, himmiö.- KapinKaveri2
kapi_ kirjoitti:
Vielä tämän kerran ihan vilpittömästi vain hyvää sinulle tarkoittaen:
Mene hyvä mies jo lääkäriin ja kerro hänelle, että sinulla on sellainen vaiva, että näet kapeja kaikkialla. Hän kyllä ymmärtää ja antaa sinulle passituksen sellaiseen hoitoon, jota joka tapauksessa tarvitsisit, auttoipa se tai ei.
Minun ei tarvitse niissä puskissasi luurata ja sieltä ruiskia, kuten sinä teet. Olen sen verran tyytyväinen itseeni, vähän ylpeäkin, että minun ei tarvitse yrittää esiintyä muuna kuin olen. Olen täällä vain ja ainoastaan henkilöllisyydeltäni tiedettynä itsenäni, vain rekisteröidyillä nimimerkeilläni. Niitä minulla on nyt vain tämä kapi_, muut olen poistanut, kun en enää muilla palstoilla esiinny, yhä vähemmän täälläkin.
Jos sinun oin tuta mahdotonta uskoa, johtuu varmaan siitä, että itse olet esiintynyt ja esiinnyt edelleen niin monena, ettet enää tiedä, kuka oikein olet. Täysi sekopäähän sinun joka tapauksessa täytyy olla. Ei kukaan tervepäinen, ei edes puolipäinen viitsisi tätä palstaa aamusta iltaan päivystää, etsiä jotakuta toista keskustelijaa kaikkialta ja nähdä hänet vaikka kenessä. Kas, kun et ala nähdä kapia jo itsessäsi, vaikka se kapi on syöpynyt sinne pipiin päähäsi niin, että et voi olla hetkeäkään sitä ajattelematta!
Jos tuo Lorena ei ole hän, joksi hänet arvelen hänelle laittamassani vastineessa mainitsemillani perusteilla, sitten se olet sinä. Ehkäpä sillä tavalla halusit saada huomioni ja vastineeni. Kai laitoit tuonkin vain huomiotani kerjätäksesi, ja kun siinä onnistuit, lienet nyt onnellinen, himmiö.Kuuleppas nyt Kapi. Osoitit heti palstalla kirjoittelun aloitettuasi, yli 10 vuotta sitten, taipumuksesi omien kirjoitustesi kehumiseen jollain toisella nimimerkillä. Siitä usemman kerran todistetusti kiinnijäätyäsi ja sen vuoksi itsekin sen tunnustamaan joutuen, sinusta tuli yleinen pilkan kohde. Sitä olet edelleen.
Kukaan ei sinua usko. Myös sairautesi yksi ilmentymä, estoton valehtelu, on sekin hyvin vahvasti tekemisiäsi leimannut. Niinpä sanomisillasi ei ole mitään merkitystä, ei vähäisintäkään. Lorenan heikko kirjoitusasu viittaa niin vahvasti sinuun, että asia on selvää pläkkiä. - Lo-rena
kapi_ kirjoitti:
Voi, Lorena-hyvä, kun sanoit minusta jotain myönteistä! Sellaisen kohtalona on aina joutua minuksi sellaisten silmissä, joista mitään myönteistä eivät kehtaa sanoa ketkään muut kuin asianomainen itse. Siinä on innokas varsinkin tuo tunnollisin palstapäivystäjä itsensä kanssa keskustellessaan.
Saattaahan tuo Lorenan viesti sittenkin olla. ns. vedätys kenties tuolta tunnolliselta palstapäivystäjältä, joka ehkä on lainannut tuo Khaijamin runon joltakin vanhalta viestiltäni. Jos niin on, ei se mitään, nytpä hän sai uutta lainattavaa.Olet aivan oikeassa, vanha tuttava jopa liki 10v takaa, joskus sen jälkeenkin. Palstakirjoittelua puolin ja toisin. Mutta nyt on nyt, olet edelleen aktiivinen kirjoittaja joka ei kaihda tarvittaessa sanan säilän teräviä kannan ottoja. Olet asiallinen hyvä kirjoittaja palstalla.
Edellinen kirjoittaja toteaa heikon kirjoitusasun viestissä, joka todella on minun tekstiäni, eikä kenenkään muun. Matkani on ollut varsin vaiherikasta, uskallan jopa laittaa musiikkina soimaan Kitara ja meri:
https://www.youtube.com/watch?v=YbiLyPktGdc
Puolussstusvoiman paraatipäivän jälkitunnelmissa biisi soimaan. Kiitos vastauksestasi, pidän edelleen Omar Khaijamin runoista. - KukasSeSiellä
Lo-rena kirjoitti:
Olet aivan oikeassa, vanha tuttava jopa liki 10v takaa, joskus sen jälkeenkin. Palstakirjoittelua puolin ja toisin. Mutta nyt on nyt, olet edelleen aktiivinen kirjoittaja joka ei kaihda tarvittaessa sanan säilän teräviä kannan ottoja. Olet asiallinen hyvä kirjoittaja palstalla.
Edellinen kirjoittaja toteaa heikon kirjoitusasun viestissä, joka todella on minun tekstiäni, eikä kenenkään muun. Matkani on ollut varsin vaiherikasta, uskallan jopa laittaa musiikkina soimaan Kitara ja meri:
Puolussstusvoiman paraatipäivän jälkitunnelmissa biisi soimaan. Kiitos vastauksestasi, pidän edelleen Omar Khaijamin runoista.No niin... Että silleen.... Eläkeläinen taisit silloin aikanaan olla. Nimimerkkisi.
Lo-rena kirjoitti:
Olet aivan oikeassa, vanha tuttava jopa liki 10v takaa, joskus sen jälkeenkin. Palstakirjoittelua puolin ja toisin. Mutta nyt on nyt, olet edelleen aktiivinen kirjoittaja joka ei kaihda tarvittaessa sanan säilän teräviä kannan ottoja. Olet asiallinen hyvä kirjoittaja palstalla.
Puolussstusvoiman paraatipäivän jälkitunnelmissa biisi soimaan. Kiitos vastauksestasi, pidän edelleen Omar Khaijamin runoista.Hyvä! Nyt uskon, ettei tuo viesti ollut vedätystä noilta eräiltä, jotka sellaista harrastavat huomiotani saadakseen.
Joo, taisimmepa vaihtaa sanaa useammankin kerran näillä palstoilla, mutta olikohan se juuri tämä palsta. Joskus aikoinaan nimittäin kirjoittelin muillakin palstoilla, kuten historian, maailman menon ja ikäryhmienkin palstoilla, ja muutama kiva tuttavuus niilläkin tuli. Nyt jo vuosia olen debatoinut vain tällä palstalla, täälläkin jo vähentäen, ja luulenpa, että yhä vähemmäksi jää, kenties päättyy kokonaankin, kun vajaan kuukauden kuluttua tulen ikään, jolloin täytyy käyttäytyä ikänsä mukaisesti;))
Kiitoksia sanoistasi ja linkittämästäsi kauniista laulusta. Majan mailla on ollut jo vuosia tuon laulun esittäjä, mutta niinhän se on, kuin on kauniisti sanottu, että ”laulajat kuolevat, mutta laulut jäävät elämään”.
Vielä tuosta Omar Khaijamista: Minun hyllyssäni ovat hänen teoksensa ”Viisaan viini” ja ”Teltantekijä” Toivo Lyyn jo vuosikymmeniä sitten tekeminä suomennoksina. Ne vain tunnen, ja niitä olen täälläkin lainaillut. Myöhemmin on tullut uusiakin suomennoksia, ainakin Jaakko Hämeen-Anttilalta ja muistaakseni muitakin, mutta niitä en tunne, enkä oikein tunne mielenkiintoakaan niitä kohtaan.
Oikein hyvää kesää ja kaikkea muutakin hyvää Sinulle! Ehkäpä joskus vielä tapaamme palstalla, sitä toivon, sillä ei täällä kaltaisistasi tungosta ole!KapinKaveri2 kirjoitti:
Kuuleppas nyt Kapi. Osoitit heti palstalla kirjoittelun aloitettuasi, yli 10 vuotta sitten, taipumuksesi omien kirjoitustesi kehumiseen jollain toisella nimimerkillä. Siitä usemman kerran todistetusti kiinnijäätyäsi ja sen vuoksi itsekin sen tunnustamaan joutuen, sinusta tuli yleinen pilkan kohde. Sitä olet edelleen.
Kukaan ei sinua usko. Myös sairautesi yksi ilmentymä, estoton valehtelu, on sekin hyvin vahvasti tekemisiäsi leimannut. Niinpä sanomisillasi ei ole mitään merkitystä, ei vähäisintäkään. Lorenan heikko kirjoitusasu viittaa niin vahvasti sinuun, että asia on selvää pläkkiä.Kukahan sinä oikein olet, kun olet ollut näillä palstoilla jo yli 10 vuotta sitten? Myös tuo johtajaa leikkivä pelle aina tuo esille yli 10 vuotta sitten täällä tapahtunutta, joten lienet sama. Etkä niin ollen voi olla se Ossi, joksi hän on halunnut leimautua. Keriksen ihailija tuo pelle on, enkä muista täällä monenkaan Keristä silloin aikoinaan ihailleen.
Heräisi epäilys, että olisit Keris itse, mutta kirjoituksissasi ei ole kirjoitusvirheitä niin paljon kuin Keriksellä oli. Keriksen entinen shakkikaveri Lappeenrannan Martti voisit olla, mutta et kai, kun hänellä meni välit poikki Keriksen kanssa. Hän kertoi minulle puhelimessa, että myös Keriksen vaimo tänne kirjoittelee. Tuo johtajaa leikkivä voisi hän ollakin, kun hänen sotilaiden tehtäviä koskevat arvostuksensa ovat niin nurinkurisia, että sellaisia voisi kuvitella kuulevansa vain sotaväkeä käymättömältä naiselta.
Olepa kuka tahansa, minua ei kiinnosta pätkääkään tuollaisen itseään häveten puskaan piiloutuvan henkilöllisyys, mutta kun tuollaisia nyt tuli mieleeni, niin kerroinpahan ne nyt. Miettimään en mokomaa jää, vaan vielä kerran toivottelen: elä rauhassa, himmiö!- Kaveri3
Kaposemme pohtii 90 % viestistään "kakkos"kaverinsa henkilöllisyyttä, ja kun ei pääse minkäänlaiseen johtopäätökseen, niin toteaa "ei kiinosta pätkääkään". Kaveri kertoi totuuden Kapin menneistä puskasta ruikkimisista, joten himmiö nimitys siitä luonnollisesti seuraa. Totuus oli Kaposelle taas liian kova paikka myöntää, siispä tuo nimittely.
Tosin ei taida Kapi itsekään tietää mihin himmiö oikesti liittyy. No Kaporessu, eikun googlaaman. - Mainiojohtaja
Kaveri3 kirjoitti:
Kaposemme pohtii 90 % viestistään "kakkos"kaverinsa henkilöllisyyttä, ja kun ei pääse minkäänlaiseen johtopäätökseen, niin toteaa "ei kiinosta pätkääkään". Kaveri kertoi totuuden Kapin menneistä puskasta ruikkimisista, joten himmiö nimitys siitä luonnollisesti seuraa. Totuus oli Kaposelle taas liian kova paikka myöntää, siispä tuo nimittely.
Tosin ei taida Kapi itsekään tietää mihin himmiö oikesti liittyy. No Kaporessu, eikun googlaaman.Älähän viitsi! Minä en ole mikään tsadilainen "kakkospuolen" mies. Vaan mistäpä sen varmaksi tietää. Ehkä en ole vain tavannut vielä riittävän viehättävää urosta.
>>>Hallitusohjelmassa puolustusbudjettimme pysyy ennallaan. Puolustusvoimain materiaalihankintoihin tulee parlamentaarisesti sovittua lisärahaa, mutta toimintamenoja leikataan. Mistähän niistä voidaan leikata?<<<
Arvelisin että toimintamenojen leikkaussuunnitelmat liittyvät osin säästöihin, joita saavutetaan yhteistyöllä Ruotsin kanssa. Esimerkkinä tulee mieleen Niinistön mainitsemat merivoimien alusvuorokaudet. Leikkaussuunnitelmahan ulottuu ainakin joiltakin osin alkanutta hallituskautta pitemmällekin.
Hyvää hallitusohjelmassa oli ainakin, että se puhuttu Nato-selvitys tehdään. Olenhan todennut täällä muutamaan kertaan, että Natoon liittymisestä puhuminen ei minua kiinnosta, jos toiset vain väittävät, että ryssä hyökkää maahamme, jos emme liity ja toiset, että liittyminen merkitsee, että nuoret miehet viedään ties minne päin maailmaa ja palaavat tänne sinkkiarkuissa. Pitää tietää myös se, miten Natoon liittyminen vaikuttaa elämäämme myös siinä todennäköisimmissä tilanteessa, että emme joudu sotaan, emmekä liity sotiin eri puolille maailmaa.- Kommentaattorisi
Toimintamenojen säästöjä tulee myös turhaa henkilöstöä karsimalla.
Kuten Kapin historia osoittaa, armeijan systeemissä heikomminkin tuottava aines pidetään palveluksessa, siirretään vain johonkin avustavaan tehtävään esikuntaan tai muuta vastaavaa. Tätä turhimusten joukkoa pienentämällä syntyy säästöä. Varuskuntien määrää (Dragsvik) karsimalla toki myös jotain säästöä on vieläkin tehtävissä. Samaa mieltä kanssasi olen siitä, että se Nato-selvitys nyt tehdään. Luulenpa arvaavani sen tuloksenkin, jos se selvitys tehdään puolueettomien asiantuntijavoimin.
Säästöjä varmaan saadaan mainitsemallasi ja muullakin yhteistyöllä, jota kyllä pitäisi laajentaakin suunnitellusta. Puolustusvoimien palkattua henkilöstöä ei voitane enää vähentää, kun vasta äskettäin sitä rassattiin kovasti. Ei sieltä sittenkään ”potkuja” annettu niin monelle kuin ehdittiin pelätä, kun paljon siirrettiin perustettuun Maavoimien materiaalilaitokseen, josta tuli hyvin suuri laitos saman johdon alla, kun sinne yhdistettiin lähes kaikki huollon toimijat, myös entiset huolto- ja lääkintäkoulut. Laitoksen kenraalimajurin arvoiselta johtajalta kuulimme hyvän esityksen Päällystöliiton evp-yhdistyksen talvipäivillä maaliskuun alussa Tampereella, jossa laitoksen esikunta sijaitsee. Tässä linkissä lisää tietoa laitoksesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maavoimien_materiaalilaitos
Puolustusministeri Niinistö ei muuten aio vielä heittää kirvestä kaivoon tuossa Ottawan sopimuksesta luopumisessakaan. Niinistön mukaan persut yrittivät saada sen hallitusohjelmaan, mutta se ei käynyt kepulle eikä kokoomuksellekaan, jota ihmettelen. Noin siinä Niinistön mukaan kävi:
Perussuomalaiset nosti hallitusneuvotteluissa esille jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta irtautumisen, mutta hävisi puolueen varapuheenjohtaja Niinistön mukaan äänin 2–1 asiaan liittyvän keskustelun.
– Keskusta ja kokoomus eivät olleet samaa mieltä kanssamme, Niinistö tiivistää Uudelle Suomelle.
Tässä vielä linkkiä noihin Niinistön puheisiin:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/82704-jussi-niinisto-ei-luovuta-miinojen-valmistaminen-helppoa- Kapitasoa
kapi_ kirjoitti:
Samaa mieltä kanssasi olen siitä, että se Nato-selvitys nyt tehdään. Luulenpa arvaavani sen tuloksenkin, jos se selvitys tehdään puolueettomien asiantuntijavoimin.
Säästöjä varmaan saadaan mainitsemallasi ja muullakin yhteistyöllä, jota kyllä pitäisi laajentaakin suunnitellusta. Puolustusvoimien palkattua henkilöstöä ei voitane enää vähentää, kun vasta äskettäin sitä rassattiin kovasti. Ei sieltä sittenkään ”potkuja” annettu niin monelle kuin ehdittiin pelätä, kun paljon siirrettiin perustettuun Maavoimien materiaalilaitokseen, josta tuli hyvin suuri laitos saman johdon alla, kun sinne yhdistettiin lähes kaikki huollon toimijat, myös entiset huolto- ja lääkintäkoulut. Laitoksen kenraalimajurin arvoiselta johtajalta kuulimme hyvän esityksen Päällystöliiton evp-yhdistyksen talvipäivillä maaliskuun alussa Tampereella, jossa laitoksen esikunta sijaitsee. Tässä linkissä lisää tietoa laitoksesta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maavoimien_materiaalilaitos
Puolustusministeri Niinistö ei muuten aio vielä heittää kirvestä kaivoon tuossa Ottawan sopimuksesta luopumisessakaan. Niinistön mukaan persut yrittivät saada sen hallitusohjelmaan, mutta se ei käynyt kepulle eikä kokoomuksellekaan, jota ihmettelen. Noin siinä Niinistön mukaan kävi:
Perussuomalaiset nosti hallitusneuvotteluissa esille jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta irtautumisen, mutta hävisi puolueen varapuheenjohtaja Niinistön mukaan äänin 2–1 asiaan liittyvän keskustelun.
– Keskusta ja kokoomus eivät olleet samaa mieltä kanssamme, Niinistö tiivistää Uudelle Suomelle.
Tässä vielä linkkiä noihin Niinistön puheisiin:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/82704-jussi-niinisto-ei-luovuta-miinojen-valmistaminen-helppoaKyllä puolustusvoimien henkilöstössäkin on edelleen karsimista, vaikka kaltaisiasi, esikuntien aputehtäviin sijoitettuja, ei niin paljoa ole kuin aikanaan. Mutta aina joukossa on niitä, joilla ei oikeaa osaamista ole. Sinut sijoitettiin palvelusaikanasi noihin avustaviin tehtäviin, nykysin heikon osaamistason henkilöt sijoitetaan juuri tuollaisen materiaalilaitoksen tyyppisiin paikkoihin.
Kapitasoa kirjoitti:
Kyllä puolustusvoimien henkilöstössäkin on edelleen karsimista, vaikka kaltaisiasi, esikuntien aputehtäviin sijoitettuja, ei niin paljoa ole kuin aikanaan. Mutta aina joukossa on niitä, joilla ei oikeaa osaamista ole. Sinut sijoitettiin palvelusaikanasi noihin avustaviin tehtäviin, nykysin heikon osaamistason henkilöt sijoitetaan juuri tuollaisen materiaalilaitoksen tyyppisiin paikkoihin.
Joo, vain heikon osaamistason ihmisiähän tuollaisiin laitoksiin sijoitetaan. Eihän nykyinen sotaväki tarvitse sellaisia "avustajia". Tyhmiä ne jenkit, kun heidän armeijassaan jokaista taistelijaa kohden on kymmenkunta noissa turhissa avustustehtävissä.
Höperöitä ovat kunniamerkkien myöntäjätkin, kun korkeimman kunniamerkin tänään sai Maavoimien materiaalilaitoksen ensimmäinen johtaja, nykyinen sotatalouspäällikkö kenraaliluutnantti Jyväsjärvi. Esikunnissa vain hänkin on lusmuillut suurimman osan sotilasurastaan, jopa huoltopuolella.
Oli ihan kivaa katsottavaa tuo tv-lähetys Oulun paraatista! Sääkin sitä suosi. Kuten suosi myös toissakesänä Tammisaaren paraatia, jota viimeksi olen ollut ”livenä” näkemässä. Suorastaan helle oli sen ammoisen paraatin aikana, jossa kai ainoan kerran olen paraatijoukoissa ollut - josta avauksessani mainitsen. Paraatikatselmusrivistössä joku varusmies pyörtyi ja hänet autettiin sivummalle. Ei ollut meidän jääkäreitämme. Kas, kun tuollainenkin muisto vielä tupsahti mieleeni!
Eiköhän tämäkin avaukseni alkane olla puoleltani loppuun käsitelty. Käyn kyllä vielä myöhemmin illalla tai ainakin huomenna vilkaisemassa, ja jos on tullut jotakin kommentointiani edellyttämää asiallista, mielihyvin sen vielä kommentoin, mutta huomiottani jätän kaiken sellaisen töryn, jota nyt on tullut paljon ja muutamaa niistä sorruin inhimillisistä syistä kommentoimaankin.- Tuttu_kaupunki
Oulu oli iso varuskunta kaupunki. Aina näkyi sotilaista katukuvassakin.
Enään ei näy.
Taisi viimeinenkin esikunta loppua. Kajaani isona varuskuntana vetää kupeeseensa esikunnankin.
Pohjan Prikaati hiukkavaarassa, 5-7 km kaupungista.
Kaupungilla aikanaan oli Pohjanmaan tykistörykmentti.
Se meni Sodankylään, olisko ollut 7-80-lukujen taitetta.
Taisi siirtyä sieltä Kajaaniin?
Taisi? sen jälkeen muuttua Viestipataljoonaksi.
Pohjois-suomen Sotilasläänin Esikunta oli ja Oulun Sotilaspiirin Esikunta.
Näin muistikuvia. En katsonut googlesta. - koskauusikuva
Muistitko kammata munakarvasi ojennukseen? Sinähän olet munakarva au, et siis mikään jääkäri. He eivät varmaankaan halua olla kaltaisesi pellen kanssa missään tekemisissä.
- SINIRISTILIPPUMME
Kolminkertainen Eläköön huuto Isänmaallemme ELÄKÖÖN...ELÄKÖÖN...ELÄKÖÖN!!!
- vanhuudenhöperö
dorka alottaja väittää olevansa vanha jääkäri...ehken taistelit Misse-joella?
Olen hyvin vanha jääkäri. Sotilasarvoni oli jääkäri v. 1955 kesäkuusta muistaakseni joulukuuhun, jolloin aliupseerikoulu päättyi, ja minusta tuli korpraali (ei suoraan alikersanttia, kun rasitteena oli viikon putkareissu AUK:ssa), mutta tammikuussa 1956 minusta tuli alikersantti ja toukokuussa ennen kotiutumistani vielä kersantti. Ja siitä alkoi se sotaherran ura, joka päättyi kapteenina 1980.
Mutta jääkäri olin hengeltäni koko ajan ja jääkärien värejä kauluslaatoissani kannoin muutamaa lyhyttä poikkeusta lukuun ottamatta. Kanta-aliupseerikoulussa oli omat värit, samoin RUK:ssa, huollon värejä (sininen laatta, harmaa reunus) kannoin muutaman vuoden palvellessani Huoltokoulussa, ja YK:n rauhanturvajoukoissa meillä oli jalkaväen värit silloin, kun suomalaista sotilaspukua käytimme.
En ole taistellut Misse-joella, mutta sielläkin olen käynyt johdetulla Jääkärien jäljillä - matkallani, jolla kolusimme niitä ensimmäisen maailmansodan jääkärien taistelupaikkoja enemmänkin ja kävimme myös tutustumassa Saksassa Lockstedtiin, jossa ne jääkärimme olivat koulutettavina Lockstedtin leirillä, Lockstedter Lager saksaksi. Noiden jääkäreiden perinteitä kantoivat omatkin jääkärijoukkomme, kuten JP 2, myöhempi Uudenmaan Jääkäripataljoona, joissa minä palvelin.
Varmaan nyt sivistyit noilta osin.- gytygnvhfy
kapi_ kirjoitti:
Olen hyvin vanha jääkäri. Sotilasarvoni oli jääkäri v. 1955 kesäkuusta muistaakseni joulukuuhun, jolloin aliupseerikoulu päättyi, ja minusta tuli korpraali (ei suoraan alikersanttia, kun rasitteena oli viikon putkareissu AUK:ssa), mutta tammikuussa 1956 minusta tuli alikersantti ja toukokuussa ennen kotiutumistani vielä kersantti. Ja siitä alkoi se sotaherran ura, joka päättyi kapteenina 1980.
Mutta jääkäri olin hengeltäni koko ajan ja jääkärien värejä kauluslaatoissani kannoin muutamaa lyhyttä poikkeusta lukuun ottamatta. Kanta-aliupseerikoulussa oli omat värit, samoin RUK:ssa, huollon värejä (sininen laatta, harmaa reunus) kannoin muutaman vuoden palvellessani Huoltokoulussa, ja YK:n rauhanturvajoukoissa meillä oli jalkaväen värit silloin, kun suomalaista sotilaspukua käytimme.
En ole taistellut Misse-joella, mutta sielläkin olen käynyt johdetulla Jääkärien jäljillä - matkallani, jolla kolusimme niitä ensimmäisen maailmansodan jääkärien taistelupaikkoja enemmänkin ja kävimme myös tutustumassa Saksassa Lockstedtiin, jossa ne jääkärimme olivat koulutettavina Lockstedtin leirillä, Lockstedter Lager saksaksi. Noiden jääkäreiden perinteitä kantoivat omatkin jääkärijoukkomme, kuten JP 2, myöhempi Uudenmaan Jääkäripataljoona, joissa minä palvelin.
Varmaan nyt sivistyit noilta osin.Sinä olet vain munakarva au, et muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292075Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601346Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15960- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814