Dragsvik 1918 - kauhujen leiri

pliop

Kesällä 1918 kymmenentuhatta punavankia eristettiin venäläisten entisiin kasarmeihin Tammisaaressa. Vankileirillä nälkään kuolleiden määrä on poikkeuksellisen suuri Suomen historiassa. O: Matts Dumell. Vidi-Press, 2010. (U)

Mielenkiintoinen dokumentti nyt katsottavissa Yle Areenassa , linkki tässä http://areena.yle.fi/1-668050

4

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgjdu

      Kannattaa katsoa tämä äärimmäisen mielenkiintoinen ja huolella tehty dokumentti, sillä se on hyvin oleellinen osa Raaseporin historiaa.


      Esimerkiksi "muutamassa kuukaudessa Tammisaaressa tuomittiin 6000 vankia. Tuomittujen määrä oli maan korkeimpia"
      Mm. dokumentissa haastateltu Lauri Metsämäki kertoo siinä näin :

      "Olen ollut täällä vuodesta 1958 lähtien, eikä vuoden 1918 tapahtumista ole juuri puhuttu.
      Useimmat tietävät, että Dragsvikissä oli vankileiri, mutta muuta ei sitten tiedetäkään.
      Jos kysyt ihmisiltä kadulla, mitä vanhassa yhteislyseossa tapahtui 1918, et saa vastausta."

      Henrik Cederlöf (fil.dr, Lokalhistoriker) puolestaan toteaa dokumentissa seuraavasti:
      "Isäni, joka kirjoitti Tammisaaren kaupungin historian 3. osan, ei omista riviäkään Dragsvikin vankileirille.
      Onhan se traumaattista . Tähän ongelmaan ei ylipäätään ole haluttu kajota."

    • T-Saari

      Suosittelen myös tätä dokumenttia.

      Itse uutena tammisaarelaisena olen tuosta leiristäkin kysellyt, ja kyllä mulle ainakin paikalliset siitä osaavat kertoa paljonkin. Voi olla, että tämä on sukupolvikysymys: nuoremmat ovat kiinnostuneita ja uskaltavat puhua vaikeammistakin asioista. Tai sitten mun kaveripiirini ei vaan ole sitä bättrefolkettia (vaikka useimmat ovatkin ruotsinkielisiä).

    • tutkimattateloitettu

      1918 Sisällissodan päätyttyä alettiin toukokuussa keskittää vangittuja punaisia pienemmistä leireistä muutamaan suurempaan leiriin joista Tammisaaren (Dragsvikin) kasarmialue oli yksi. Suunnitelman mukaan näin hoituisi sekä muonitus että vartiointi edullisemmin, ja koska voittajien tavoite oli kaikkien punaisten tuomitseminen se oli helpompaa ja nopeampaa kun vangit kerättiin suurempiin leireihin. Tammisaaren vankimäärä kasvoi toukokuun puolenvälin alle sadasta juhannukseen vajaaseen 8 700 vankiin. Minkäänlaista valmiutta näin suuren vankimäärän vastaanottamiseen kasarmialueesta erotetulle 200 x 500 m leirille ei ollut, enempää muonituksen kuin majoittumisenkaan suhteen. Heikoista olosuhteista johtuen vangit alkoivatkin pian menehtyä nälkään ja kulkutauteihin. Jo kesäkuussa leirillä menehtyi n 400 vankia. Kaikkein synkimmät luvut kirjattiin heinä- ja elokuussa, jolloin molempina kuukausina kuoli n 900 vankia. Vielä syyskuussa kirjattiin n 400 kuollutta. Leirillä kuoli yli 3 000 vankia, eli noin joka kolmas Tammisaareen tuotu vanki sai myös viimeisen lepopaikkansa kasarmialueen lähellä olevassa Suomen suurimmassa joukkohaudassa.

      Vankileirin tapahtumiin kiinnitettiin Suomessa huomiota vasta kun ulkomailta, lähinnä Ruotsista, alkoi kuulua kriittisiä äänenpainoja suuren kuolleisuuden vuoksi. Silloinkin asiaan reagoitiin vain arvostelun vuoksi.

      • ihmettelen

        Tuosta edellisestä kommentista lainattua:
        "Leirillä kuoli yli 3 000 vankia, eli noin joka kolmas Tammisaareen tuotu vanki sai myös viimeisen lepopaikkansa kasarmialueen lähellä olevassa Suomen suurimmassa joukkohaudassa."

        Onko se totta, että vankien joukossa oli runsaasti melkein lapsia ( 18-20vuotiaita) sekä vanhuksia eli hyvin iäkkäitä ihmisiä? Mikä heidän vangitsemisperusteensa mahtoi olla kun tuonne vietiin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe