Olen joutunut olosuhteiden pakottaman iäkkään äitini hoitajaksi,käyn päivittäin laittamassa ruuan,hoidan vaatehuollon,ruokahuollon,kauppa ja pankki-asiat,siivoan,ulkoilutan,kylvetän..Otan palkaksi hoitotuen,jonka äitini saa korkeimpana,329ekk.Minusta tämä järjestely on varsin toimiva,äitistäkin on mieluisaa kun oma tytär hoitaa.En voi alkaa virallisesti omaishoitajaksi hänelle koska olen sitä jo toiselle perheenjäsenelleni.Eikä ole oikein että ilmaiseksi sitä teen,kun on muitakin sisaruksia.He eivät välitä,ja jos palvelut ostettaisiin,jokainen eri sektorilta,johan siellä väkeä hyppäisi,ja maksaisi taatusti enenmmän.Mitä ajattelette?
Äidin hoitaja
8
80
Vastaukset
Nostan hattua sinulle. Huomioithan mahdollisuuden, että joku voi vaatia palkkiosi ennakkoperinnöksi tai verotettavaksi tuloksi tai harmaaksi taloudeksi.
- Alzheimer
Hoitotuki on oikeastaan omaan käyttöön. Olisi viisasta ehkä ottaa muunlainen hoito. Hoitolaitosksia tosin vähennetään ja paikkoja liian vähän. Pyritään hoitamaan vanhukset kotona kotihoidon avulla. Kotihoito ei laita ruokaa kuin ehkä lämmittää valmista ruokaa tai tilaa ruuan muualta. Siivous maksaa ulkopuoliselta ja pyykit jne.
Ei ole helppoa vanhuksen hoito nykytilanteessa. Sitten se sisarusten keskeinen juttu kun ei pystytä asioista sopimaan ja vaikka yhdessä vastata vaan yksi saisi hoitaa ilman apua. Ei sekään oikein.
Jossain alkavat perustaa vanhusten *kylää* jossa asuvat lähekkäin ja kykynsä mukaan asuvat asunnoissa. Osa palvelua vaativissa asunnoissa ja osa itse kykenevinä. Lisäksi pihat siten, että voi olla ulkona ja harrastaa jotain.
Ihanne olisi sellaisten lisääntyminen vanhusten asunnoiksi :)
Kustannukset jäisi pienimmäksi kun asunnot lähekkäin ja muu palvelu.
Alzheimer sairaan omainen. - Alzheimer
Tietenkin hoidettava voi maksaa hoitokulujaan, mutta hoitotuki kuuluu henkilölle joka sitä saa.
- tytär
Olet kohtalotoverini. Olen myös olosuhteiden "pakosta" alkanut äidin hoitajaksi,tosin isäni on virallinen omaishoitaja. Mutta kaikki juoksevat asiat hoidan,kuten lääkärissä käynnit kummankin kanssa. Äiti on pyörätuolissa ollut nyt n.vuoden,isäni jaksaa jotenkuten päivän rutiinit mutta päivittäin töiden jälkeen menen vanhempieni luokse ja teen ruokaa,siivoilen tarkistan lääkkeet,autan peseytymisessä jne. Onneksi minulla on virasto työajat ja asun heitä lähellä. Sisaruksiakin on muutama, mutta heiltä en ole apua saanut....mikä tuntuu kohtuuttomalta välillä,mutta halu auttaa omaa äitiä ja isää saa jaksamaan päivästä toiseen tätä suht raskasta eloa. On oikein että saat edes jonkin korvauksen, koska kuluja siitä tulee jokatapauksessa. Itse saan omaishoitajan (eli kun isä pitää vapaata) vapaapäivistä "palkan" n.150€/ kk. Olen miettinyt myös jotakin muuta asumista mutta vielä ei ole löytynyt sellaista hoitokotia missä äiti ja isä voisivat asua,jokaisessa paikassa tuntuu olevan koneellinen ilmastointi josta äiti saa pahoja alergiaoireita,kärsii pahasta astmasta. Ainoa vaihtoehto nyt olisi pienempi asunto jossakin lähiössä,vielä asuvat omakotitalossa. Ovat kuitenki jo päälle 70 kumpikin..
- hoivaajatytär
Niin minäkin ajattelen,että olen oikeutettu korvaukseen,eikä se ole hoidettavalta pois,vaan yhteiskunnan maksama tuki,jotta pystyisi asumaan kotona!Ja todellakin,kaikki palvelut pitäisi melkein ostaa eri tuottajalta,ja maksaisi paljon enemmän!Vaihtuvaa väkeä hyppäisi kaiken aikaa,mikä on muistisairaalle vanhukselle vaikeaa,kun ei tahdo edes minua tunnistaa!Kunto on hyvä kun saa monipuolista kotona tehtyä ruokaa,saa ulkoilla päivittäin,tai mitä nyt milloinkin innostutaan tekemään.Parempi kun ei asiasta isommin huutele,hoidanhan muutenkin hänen asioitaan ja ostan mitä hän tarvitsee,mutta ei sairaudeltaan raskisi itse ostattaa.Siis se tulee hänen hyväkseen...Mukava kuulla että on kohtalotovereita,eikä vain näitä laitoshoidon kannalla olevia etä-lapsia!
- hyväämieltä
Eläkettä saavan hoitotuen tarkoitus on tukea hänen selviytymistä jokapäiväisessä elämässä sekä hänen toimintakykynsä ylläpitämistä,kuntoutusta ja hoitoa!Nuo kaikki kriteerit täyttyy,toisin kun jos hän olisi laitoksessa,tai jos kiireinen kotipalvelu kävisi!Lisää sinunlaisiasi ihmisiä,pitäähän tehdystä,hyvästä työstä palkka saada,viis siitä mitä muut ajattelee!
- Hoitotuki
Linkki hoitotuesta:
http://www.kela.fi/elaketta-saavan-hoitotuki
Tietoa eläkettä saavan hoitotuesta.
- Hoitajanamyös
Nostan hattua sulle. Hoidat kahta omaistasi, se ei ole mikään helppo homma. Mulla molemmat vanhemmat sairastavat Alzheimeria. Isä oli äidin virallinen omaishoitaja, mutt ei hän pystynyt äitiä hoitamaan eli mä loppujen lopuksi tein ja huolehdin kaikesta äidin hoitoon liittyvistä asioista ja töistä. Kun äiti pääsi hoivakotiin, niin vähän sen jälkeen isälläkin todettiin sama sairaus. Mun oli myös pakosta ruvettava isän omaishoitajaksi, ei hän olis pärjännyt pelkän kotihoidon varassa. Olis mennyt aika raskaaksi yrittää käydä töissä ja huolehtia töiden jälkeen isästä ja käydä äitiä katsomassa hoivakodissa. Viiden vuoden omaishoitajuus alkaa käydä henkisesti ja fyysisestikin voimille jo muutenkin.
Minusta on oikein, ett saat jotain maksuksi työstä mitä teet. Jos äidillesi sopii ett saat sen hoitotuen, niin siihen ei ole kellään mitään sanomista. Kalliimmaksi tulisi, jos ulkopuolinen hoitaisi häntä ja tuskin hoito olisi yhtä hyvää ja monipuolista kuin mitä sä teet äitisi eteen.
Toivotan sulle jaksamisia ja voimia myös siihen omaishoitajana olemiseen. Älä polta loppuun itseäsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 397359
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04708- 654159
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363063Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2302995Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452616Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262575- 312116
- 411906
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731797