Olenko ujo vai hiljainen?

pienijapelokas

Olen siis 15v tyttö ja olen kärsinyt ujoudesta lähes aina. Itseasiassa en ole varma olenko ujo.
Olen tosi herkkä ja loukkaannun helposti. Esim, luokassa, jos joku naurahtaa takapenkissä omille jutuilleen, otan sen ns. "itteeni", jolloin kädet hikoo ja en pysty olla rauhassa.
Sitten on tämä esiintyminen ja keskipisteenä oleminen. Koulussa piti pitää pieni puhe luokan edessä jokin aika sitten ja eihän se hyvin mennyt minun osaltani. Posket helotti punaisina, kädet hiostu ja puhuin ehkä liian nopeasti ja rauhattomasti. Tuttu luokka ja ihmiset mutta silti! Tutustumisleikitkään ei suju, eikä tarvii sanoo muutakun "nimeni on se ja se ja tykkään siitä ja siitä". Ei niin ei.
Mua ei oo koskaan sillein jatkuvasti kiusattu, mutta on haukuttu ihan näillä tutuilla "huora", "läski", "ruma" sanoilla. Rupean siis tosi helposti itkemään ja sitähän tahallaan kiusaa tekevät ihmiset käyttää hyväksi.
Rippileiri on enskuun ensimmäisellä viikolla ja pelottaa ihan hirveesti sinne meno. Haastattelussa kerroin kaiken tän ja sanoivat suunnittelevansa leikit sen mukaan että ei tarvii olla niin esillä.
Paljon jäi varmaa kertomatta, mutta jos joku osais jotai sanoa tähän? Jos sattuu olemaan rippikoulun käyneitä niin voisi kertoa myös vähän omia kokemuksia. On kyllä hehkuteltu et "kivaa siellä on", mut.. noh oon tämmöne..

4

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p01ka_988

oon 16v poika ja toi kuulosti iha samalt mitä mä aattelen :D, mut ei se ripari oo ees nii paha, ainakaan päiväripari. yleensä ottavat siellä kaikki hyvin mukaan "leikkeihin" ja niin edelleen. ja oot ujo etkä hiljanen luulisin.

• kuppikahvia

Kuulostat enemmän ujolta koska tunnet pelkoa, mikä estää sinua tuntemasta itseäsi varmaksi erilaisissa tilanteissa. Järjestetäänkö lähistölläsi mitään improvisaatiokurssia esim jossain teatterissa? Monet hyvin ujot ihmiset ovat oppineet siellä pääsemään yli sosiaalisista peloista, niin ettei se enää ainakaan haittaa heidän elämäänsä häiritsevästi.

Kaikki muukin jollain tapaa esittävä ja heittäytyvä taide on sellaisia mitkä saisivat sinut tuntemaan itsesi paremmin. Saisit tutustua omaan sisäiseen varmuuteesi ja kykeneväisyyteesi sitä kautta. Voit yksinkin tai kavereiden kanssa harjoitella heittäytymistä eri tavalla.

Et ole ehkä oppinut käsittelemään tunteitasi vielä, kun reagoit noin voimakkaasti eri tilanteisiin. Kannattaa tehdä jonkinlaisia mielikuvaharjoituksia mielessäsi ja käydä läpi rauhallisella mielentilalla aijempia tapahtumia ja kuvitella itsesi niihin siten että toimitkin ihan eri tavalla. Annat haukkujien kuulla miten he vain nöyryyttävät itseään käytöksellään jne.
      Ja meiti nyt.. kuka oikeasti haluais tuntea sellaista ihmistä joka kiusaa ihan huvin vuoksi? sellainen ihminen on säälittävä ja käyttää läheisiäänkin hyväksi kun ajattelevat aina vain itseään. Sellaiset ihmiset menettävät hyvin paljon mahdollisuuksia elämässään ystävyys- ja parisuhderintamalla, koska kukaan normaali ihminen ei halua jäädä selvästi epätasapainoiseen ihmissuhteeseen. Naura mielummin sille miten ne kirjaimmellisesti tuhoaa oman tulevaisuutensa jokasella inhottavalla sanalla ja teolla jonka ne tekee, kuin itket niiden sanoille joilla ei oo mitään merkitystä kellekkään. :)

Myös säännölliset rauhoittumis-harjoitukset auttavat hermostuneisuuden. Saa nopeammin kerättyä itsensä, kun hermostuttaa.

• LunkistiVain

Ujon ja hiljaisen ero (minun käsityksen mukaan!) on se että hiljainen ihminen ei ole välttämättä ujo, hän ei pelkää puhua ihmisille. Ujo ihminen on hiljainen, koska hän kokee pelkoa puhua ihmisille. Minusta sinä olet ujo. Olen itsekin ollut ujo koko elämäni, mutta tartuin nyt viime vuonna itseäni niskasta kiinni. Älä turhaan pelkää mitä muut sinusta ajattelet. Sinä olet sinä ja kelpaat juuri sellaisena kuin olet. Ei ole mitään hävettävää, jos sanoo typerästi tai muuta vastaavaa. Ei kukaan niitä edes ajattele sen enempää, sinusta vain tuntuu siltä. Rohkeasti menet vain mukaan niin tulet varmasti hyväksytyksi ryhmään. Tsemppiä sulle! Äläkä välitä kiusaajista mitään, koska he ovat idiootteja. :)

• oeuåwowäm

Niin ja jos joku alkaa puhumaan päälle ja yrittää lannistaa sinut tyyliin "olet näkymätön, ei sinun sanomillasi ole mitään väliä", voit ihan hyvin tyylikkäästi sanoa, että "Ethän keskeytä minua, haluan sanoa tämän asian." Ryhmissä kun on näitä päällepuhujia, jotka kuvittelevat, että vain heidän mielipiteillään on väliä, vain heidän mielipiteensä ovat arvokkaita ja vain heidän huulenheittonsa ovat kertakaikkiaan niin hauskoja, niille yksinkertaisesti pitää laittaa luu kurkkuun, ottaa se oma tila ja aika sanoa sanottavansa. Sitä voi ihan vapaasti olla hiljainen, harvasanainen, enemmän kuunteleva, mutta se todellakaan tarkoita sitä, etteikö olisi oikeus omaan vuoroon sanoa sanottavansa sitten, kun itse haluaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      10
      3379
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1858
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      77
      1169
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      982
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      948
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe