Mikä on normaali vesimaksu taloyhtiöissä ?

ällistyny-maksaja

Millon hälyytyskellojen pitää soida jos vesilaskut huitelee noin 200 euroa 3 kk:ssa
mistä saa r e h e l l i s en, puoluettoman vesimittarin tarkastajan, jos taloyhtiölssä ei välitetä olla rehelisiä asukaita kohtaan,
milloin isännöitsijän voi pistää epäiltynä epärehelisestä toiminnasta oikeuteen,
eikö tilintarkastajat ole myös vastuussa jos huomaavat ältömän suuret vesimaksut yhden-kahden hengen huoneistossa,
onko tilintarkastajat myös vastuussa jos epäillään väärinkäytöstä liian suurien maksujen merkeissä??

83

10785

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korppis1

Vesimaksut on sidottu mittarilukemaan tai jos huoneistolla ei ole omaa vesimittaria lasketaan vedenkulutus vuotuisen kulutuksen mukaan jakamalla kulutus taloyhtiön henkilömäärällä ja ssen mukaan laskutus tapahtuu henkilöluvun mukaan.

Jälkimmäisessä tapauksessa 2 hlö/25 euroa kk = 50 euroa x 3 = 150. Tämä noin ehkä keskivertolaskelmana. Vesimittari laskelmiin luotan sillä kun olen pois maasta 2 kk ei lukemaa kerry.

Joissakin taloyhtiöissä maksu on korpeampi kuin 25 e/ kk ja silloin kahdelle hengelle kertyy kolmessa kuukaudessa noin 200 e.

Ota selvää paljonko taloyhtiösi vuosikulutus on ja montako henkilöä asuu talossa.
      Tai vähennä vedenkulutustasi ; )

• eppu2

Hyvä selkeä vastaus.
        Itselläni vesimaksu on 15 euroa kuussa. Maksu tarkistetaan aina hallituksen kokouksessa kulutuksen mukaan.
        Kyllä taloyhtiöissä pitää olla jokaisen nähtävissä kaikki asiat. Ne eivät ole mitään salatiedettä.
        Jos olisi henkilökohtainen mittari, oma laskuni olisi vielä vähemmän. Kesällä olen hyvin vähän kerrostaloasunnossani.
        Joka taloyhtiössä, kun on niitä läträäjiä, joilla pesulla käydessä vesi valuu täysillä vähintään varttitunnin.

• Korppis1
        eppu2 kirjoitti:

Hyvä selkeä vastaus.
        Itselläni vesimaksu on 15 euroa kuussa. Maksu tarkistetaan aina hallituksen kokouksessa kulutuksen mukaan.
        Kyllä taloyhtiöissä pitää olla jokaisen nähtävissä kaikki asiat. Ne eivät ole mitään salatiedettä.
        Jos olisi henkilökohtainen mittari, oma laskuni olisi vielä vähemmän. Kesällä olen hyvin vähän kerrostaloasunnossani.
        Joka taloyhtiössä, kun on niitä läträäjiä, joilla pesulla käydessä vesi valuu täysillä vähintään varttitunnin.

On myös otettava huomioon omassa veden käytössä talouden suursyöppöt kuten asitian- ja pyykinpesukoneet. Nykyään uusissa taloissa on kaikilla omat saunat. Ne jos mitkä lisäävät sähkön- ja vedenkulutusta.

• eppu2
        Korppis1 kirjoitti:

On myös otettava huomioon omassa veden käytössä talouden suursyöppöt kuten asitian- ja pyykinpesukoneet. Nykyään uusissa taloissa on kaikilla omat saunat. Ne jos mitkä lisäävät sähkön- ja vedenkulutusta.

Tosi on. Meille se puhtaan veden olemassaolo on aina ollut itsestäänselvyys, ei tarvitse, kun hana avata.
        Monetkaan eivät tajua, kuinka pienessä ajassa menee kymmeniä litroja, kun hana paahtaa täysillä auki.

• vesi_sähkö
        Korppis1 kirjoitti:

Asun uudessa talossa, jossa on asuntokohtaiset vesimittarit ja joka asunnossa on sauna. Lasku tulee puolen vuoden välein ja ensi kuussa käytännössä toinen lasku. Kun asukkaiden kans vertailtiin ekan laskun suuruutta todettiin, että kirjo on laaja.
        Pariskunnilla vesilaskut 120e/ liki kolmeensataan euroon. Siis puolen vuoden lasku. Yksinasujilla samanlainen haitari.
        Astianpesukone vie vettä pesukertaa kohti n 7l- 15 litraan, eli vähän verrattuna käsitiskiin ja juoksevan veden alla pestyyn.Itselläni astianpesukone käy pari kertaa viikossa yksinasujana.
        Sähkölaskuissa samanlaiset hintarhaitarit. Pienin lasku mitä kuulin, oli alle 20e kahdelta kuukaudelta. Yleisin on 40-60e, eli kuukautta kohti 20-30e. Sauna lämpiää minulla kaksi kertaa viikossa , joskus kolme kertaa ja sähkönkulutusvempeleitä on monia. Sähkölaskuni n 50-55e/2kk.

Sähkölaitteiden kulutuksesta linkissä:

http://www.vattenfall.fi/fi/keskimaarainen-kulutus.htm

Vedenkulutuksesta mm tuossa tietoa:

http://www.eneuvonta.fi/remontoi/veden-kaytto

• Anonyymi
        eppu2 kirjoitti:

Hyvä selkeä vastaus.

Meillä oli joskus 15 euron pintaan arviolaskuna, mutta kun isännöitsijä vaihtui ja huomioitiin todellinen veden kulutus, se nousi 26 euroon/kk. Vastike aleni samalla huomattavasti. Yksineläjänä taisin jonkin verran maksaa lapsiperheiden vedenkulutusta vastikkeen muodossa.

Ei harmita. Johonkin ne rahat olisin kuitenkin hassannut.

• Anonyymi
        Korppis1 kirjoitti:

ei minun saunani vettä juurikaan tarvitse, hiukan kiukaalle, joten ei paljoa lisää vedenkulutusta, sähköä tietenkin syö jonkin verran.

• Korppis1 kirjoitti:

Mitenkäs kesäinen taloyhtiön nurmien kastelu? Entä pihojen pesu?

• nwun

Aika huima on lasku:)
      Kuka tai mikä taho mittarin lukemisen suorittaa ?

• Meillä ainakin, niin huoltoyhtiö kävi kaks kertaa vuodessa lukemassa mittarit .

• huolestuttaa-

nwun :

meillä mittarit kasotaan itse, joten mittari lukema on oikea, ja lasku noin 200 euroa 3 kk,
        tässä kaupungissa on paljon kiinteistöjä joitten vesimaksu on 15 euro kk, per henkilö,
        joten meillä maksut on arveluttavan suuret yhden hengen huushollissa,
        josku on kaksi, mutta ei vakituisesti,???
        kysymys kuuluuki,
        mistä saa r e h e l l i s e n ammattimiehen mittareita tarkistamaan,
        joka osaa katsoa onko mittareissa jokin tekninen vika,
        vai mittaako mittarit oikein veden määrän,

• lssinen
        huolestuttaa- kirjoitti:

nwun :

meillä mittarit kasotaan itse, joten mittari lukema on oikea, ja lasku noin 200 euroa 3 kk,
        tässä kaupungissa on paljon kiinteistöjä joitten vesimaksu on 15 euro kk, per henkilö,
        kysymys kuuluuki,

Jos mittarin mukaan laskutetaan, ei silloin veloiteta henkilömäärän mukaan, vaan
        X € per vesikuutio. Katso veden hinta ja kulutus laskusta.

• eppu2

Katso ensin vastuunjakotaulukosta kuuluuko vesimittarin huolto osakkeen omistajalle vai taloyhtiölle.
        Sinulla pitäisi olla sellainen. Siis jos olet osakkeenomistaja.
        Myös Sinulla pitäisi olla yhtiökokokouskutsun yhteydessä tullut toimintakertomus, jossa tuloslaskelma.
        Kiinteistön hoitokulut otsikon alla on kohta, vesi ja jätevesi.
        Siinä kerrotaan yhtiön kulutus, siitä voit vähän saada osviittaa.

• Helppo.juttu.tarkistaa
        huolestuttaa- kirjoitti:

nwun :

kysymys kuuluuki,

Aina voit pyytää vesimittarin tarkastuksen. Periaatteena on se, että jos mittari näyttää väärin, mittarin omistaja vastaa kuluista. Jos taas mittari näyttää oikein, sinä maksat tarkastuksen.
        Entisenä vuokrankiskurina tiedän, että kulutuksissa on eroa. Keskimäärin ihmiset kuluttavat 100-140 litraa vettä päivässä henkeä kohti. Minä pääsen noin 70:llä. Ennätys oli nuoripari, joka kulutti noin 350 litraa vettä henkeä kohti päivässä.
        Tässä sinulle suuntaviivaa ja ohjetta.

• vesimaksu
        huolestuttaa- kirjoitti:

nwun :

kysymys kuuluuki,

Riippuu missä asuu .M inä asun yh ja on kallis 15 euroa henkilö kuukaudessa ennakkoa ei riitä vaan tulee tasauslaskuna joka vuosi 200 lisää.Kysyn Tampereen vedestä hintoja ja kylmänkin veden hinta on monenkertaisesti kalliimpi yh:lla koska taloyhtiö päättää kuulema itse hinnoitella .Olen ajatellutkin ,että voisivatko vetää välistä ja ottaa voittoa.Tulee silti vaikka ei käy joka päivä suihkussa.

• eppu2
        vesimaksu kirjoitti:

Riippuu missä asuu .M inä asun yh ja on kallis 15 euroa henkilö kuukaudessa ennakkoa ei riitä vaan tulee tasauslaskuna joka vuosi 200 lisää.Kysyn Tampereen vedestä hintoja ja kylmänkin veden hinta on monenkertaisesti kalliimpi yh:lla koska taloyhtiö päättää kuulema itse hinnoitella .Olen ajatellutkin ,että voisivatko vetää välistä ja ottaa voittoa.Tulee silti vaikka ei käy joka päivä suihkussa.

Käykää ihmiset kokouksissa ja pyytäkää nähdä prosyyrit.
        Useimmat väärinkäsitykset ja turhat luulemiset syntyy useimmiten siitä, ettei oteta asioista selvää.

• Vesi-maksua kannattaa suhteuttaa kylpy-huoneen lattia-kaivon hajuun.
      Jos paljon haisee, pitää kylpeä useammin koko-vartalolla.
      Vähä-vetinen ala-pesu ei riitä.

Omalta kohdaltani homma on yks hailee.
      Käytän KOtimaista Berner XZ terva-Shampooota.
      Kuljen ympäriinsä haisten kuin savustettu Kojamo.

Niin, minun vuokrani ei vaihtele kuukausittain.
      Se vaihtelee vuosittain.
      Valitsin aikanaan luotettavan vuokra-talo-yhtiön.
      MINUN talo-yhtiöni taustalla ei epä-määräisesti kukaan heilu, vaan on aina
      reilu.
      Työn-tekijätkin arkana asukkaita katsovat.
      Meitä keväisen kalpea-naamaisia.

Jostain Espoosta olen lukenut huolestuttavia vuokra-uutisia.
      Mutta mitä sitten, nehän ovat Espoossa.

H.

• Kohtuullis-maksaja

Tapiolassa on taaloja. Kas kun on varaa. Mitä kalliinpi vuokra, sen vähemmän rahaa menee turhuuksiin.

• Espoon Asunnot luopui vesimittareista asukkaiden vastustuksesta huolimatta ja nyt laskutetaan asunnon neliömäärän mukaan tai siis vasta ens vuonna ja hinta tais olla jotain 50 senttiä neliö. Aikaisemmin hinta määräytyi vesilaitoksen antaman hinnan mukaan joka meillä oli mittarin mukaan alhaisempi kuin velotettava summa joka oli 20€ kk. Myöskin hintaan vaikuttaa laskutetaanko kylmästä vedestä vai kuumasta. Sekin voi vaikuttaa otetaanko huomioon jätevesi.

• k-kk

Onko siin maksus mukana lämminvesi vai pelkästään kylmä?
      Kuuman kuutiohinta on siin 8 ekua.
      Yks suihku yhrelle on siin 160l per kerta jos siel seistään oikein huolella niin rahaa palaa vaik suihkussa ollaan.

• Kävin vähän lukemassa googlesta ja veden hinta voi olla jopa 13 € kuutiolta, riippuu asuinpaikasta. Hitsi kyllä tulee vedelle hintaa.

• ö-Öö

Vettä monen hintaista.

Vaihtelee vesiyhtiön mukaan kuutiohinta, ei ole olemassa mitään normihintaa. Pitää myös muistaa, jätevesimaksu yleensä kalliimpi, kuin puhtaanvedenhinta. Ja jätevesihän lasketaan tietenkin juoksutetun puhtaanveden hinnan mukaisesti.

Vaihtelee myös taloyhtiönkin mukaan. Jos ei asuntokohtaista mittaria, lasku jaetaan joko neliöitten, tai pääluvun mukaisesti. Joku valopää kirjoitti ylempänä jossain luovutun vesimitterreista. Ei se niin ole. Vesimittari aina vesiyhtiön vastuulla. Jos asuntokohtaiset, jokaisella asunnossaan mittari ja sen mukaan lasku. Ja jos ei ole, on päämittari, jonka mukaan siis kulutus jaetaan jotenkin asukkaitten kesken.

Ja asikkaathan sitä vettä käyttävät, siitä se lasku tulee- Täissäkäyvä sinkku ei paljoa vettä kuluta. Käy vessassakin työpaikalla päivisin, ehkä harrastusten kautta suihkussakin jossain jne.Iso lapsiperhe, jolla pesukone käy koko ajan ja lapsillla uimalallas pihalla kesäisin, kakarat ja ehkä parikin vanhempaa päivät kotona, se kuluttaa todella paljon. Ja sitten kun lasku tasataan kaikkien kesken, sinkku maksaa aivan älyttömästi siitä vesi lirauksesta, mikä aamukahviin menee.

Sitä en voi tajuta, miten joku valopää sotki saunan vedenkulutukseen. Mun käsityksen mukaan ämpärillisellä vettä heittelee löylyä uskomattoman paljon. Ja ämpäri vettä suunaalleen se määrä, mikä menee kun kerran vetää vessan.

Näistä asuntokohtaisista mittareista hirveät riidat. Lapsiperheet, työttömät, loispummieläkeläiset jne vastustavat hirveästi. Siis ne, jotka kuluttavat suurimman osan vedestä. Ne kyllä tulee kaikkiin asuntoihin, aikanaan putkiremonttien yhteydessä. Uusiin asuntoihinhan ne asennetaankin jo aina. On muuten laskettu, asuntokohtaiset mittarit laskevat veden kokonaiskulutusta 30%. Alkaa noit lapsiperheet ja muut pummitkin säästämään vedessä, kun joutuvat itse kaiken kulutuksensa maksamaan, eivätkä voi maksattaa sitä naapureilla.

Kyselit, kuka vastuussa. No sinähän se olet, jos kerran asut jossain, missä juokseva vesi. Alat ajamaan yhtiökokouksessa asuntokohtaista mittaria. Jos saat sen läpi, sitten laskut on vain sun itsesi kuluttamasta vedestä, nythän ei ole hajuakaan, kenen kaikkien vedet makselet.

=DW=

• kysymysmerkki-huh

=DW= :

mittarit on omassa kylppärissä,
        vedenkulutus pitäisi olla vain minun asunnosta,
        en paljookaan käy omassa suihkussa, koska käyn melkein päivittäin uimahallissa,
        -- asukkaita 1 muutaman päivän viikossa 2 joka kuluttaa myös vähän vettä omalta osaltaan,
        siis, maksanko naapurinki vedet vai peräti koko taloyhtiön vedet mä yksin,
        -- keskimäärin noin 200 euroa 3:ssa kk:ssa ,,, hiukan vaihtelee,

• ö-Öö
        kysymysmerkki-huh kirjoitti:

=DW= :

mittarit on omassa kylppärissä,
        vedenkulutus pitäisi olla vain minun asunnosta,
        en paljookaan käy omassa suihkussa, koska käyn melkein päivittäin uimahallissa,
        -- asukkaita 1 muutaman päivän viikossa 2 joka kuluttaa myös vähän vettä omalta osaltaan,
        siis, maksanko naapurinki vedet vai peräti koko taloyhtiön vedet mä yksin,
        -- keskimäärin noin 200 euroa 3:ssa kk:ssa ,,, hiukan vaihtelee,

Vikailmoitus.

Sulla voi olla mittarissa vikaa. Tai sitten vaan kallis vesi. Taloyhtiö ei voi vaikuttaa veden hintaan. Miten lie vastuunjakosopparissa, liekö mittari taloyhtiön, vaiko osakkaan vastuulla? Isännöitsijän pitää tietää.

Noin mainiten. Tässä pöndellä kerran vilkaisn mökin mittaria ja totesin, samat lukemat kuin vuosi aiemminkin, eikä numerot muuttuneet, vaikka laski vettä. Soitin vesihuoltoon ja kerroin asian. Seuraavana aamuna oli asentaja uuden mittarin kanssa kolkuttelemassa ovella :DDDDD

Mutta noin sun tapauksesta. Tee vikailmo jonnekin, jos epäilet, että mittari näyttää väärin. Se, minne ilmo, se on sitten isännöitsijän asia. Se, kuka laskun maksaa, jos remppamies käy, se riippuu just vastuunjakotaulukosta. Kuitenkin, sulla ilmoitusvelvollisuus, jos epäilet vikaa, siitä on ilmoitettava.

=DW=

• jherni

"Lapsiperheet, työttömät, loispummieläkeläiset jne vastustavat hirveästi. Siis ne, jotka kuluttavat suurimman osan vedestä. "
        Ja myös maksavat suurimman osan. Jos ei ole asuntokohtaisia mittareita, laskutus on useimmiten X euroa/nenä. Eli nelihenkinen perhe maksaa nelinkertaisesti verrattuna sinkkuun.

"On muuten laskettu, asuntokohtaiset mittarit laskevat veden kokonaiskulutusta 30%."
        On myös laskettu että kustannusten (mittari työ) kuolettamiseen kuluu 15-20 vuotta:))
        Asuntokohtaisilla vesimittareilla on maailman paras myyntimies, perisuomalainen kateus:)))

• ö-Öö
        jherni kirjoitti:

"Lapsiperheet, työttömät, loispummieläkeläiset jne vastustavat hirveästi. Siis ne, jotka kuluttavat suurimman osan vedestä. "
        Ja myös maksavat suurimman osan. Jos ei ole asuntokohtaisia mittareita, laskutus on useimmiten X euroa/nenä. Eli nelihenkinen perhe maksaa nelinkertaisesti verrattuna sinkkuun.

"On muuten laskettu, asuntokohtaiset mittarit laskevat veden kokonaiskulutusta 30%."
        On myös laskettu että kustannusten (mittari työ) kuolettamiseen kuluu 15-20 vuotta:))
        Asuntokohtaisilla vesimittareilla on maailman paras myyntimies, perisuomalainen kateus:)))

Perusasia.

Jos yhteisesti jaettava vesilasku, se ei ole tasa-arvoinen. Oli sitten jakoperuste neliöt tai pääluku. Joku kuluttaa suhteessa vähemmän vettä, kuin joku toinen.

Laskettiin miten tahansa, jos joku ei laske vettä hanasta ollenkaan ja naapurit lutraa yötäpäivää, ei se vaan mitenkään mene tasan kulutuksen mukaan. Just himassa luumuilevat pummit siivestävät töissä käyviä. Ihan sama asia muuten, jos on vaikka paljon jossain reissussa, vaikka ihan nyt kesämökillä ja toiset lutraa vettä samaan aikaan vuorokaudet ympäriinsä.

Kaikilla asioilla on laskennallinen kuoletusaikansa. En tiedä, mistä repäisit omat laskelmasi, mun muistin mukaan asuntokohtaisen vesimittarin asentamiseen ei mene montaakaan vuotta. KOSKA ne asennetaan joko uusiin asuntoihin, tai putkiremonttien yhteydessä vanhoihin asuntoihin. Mittarin hinta satasia, asennus ei kauaa vie.

Asuntokohtaisetn vesimittarien parhaita myyntimiehiä ovat niitä vastustavat pummit. Ei kukaan halua elättää siipeilijöitä.

Noin mainiten. Joskus meitilläkin oli yhtiökokouksessa puheena mittarit. Kauhee älämölö vastusti ja kaikki vastustajat oli pummeja, siis eläkeläisiä tai lapsiperheitä. Meitsi vaan sen verran käytti puheenvuoroa, että ehdotin, josko sähkömittarit poistettaisiin ja siirrytäisiin päälukukohtaiseen laskutukseen, meitsillä kun on aikalailla tuota tietotekniikkaa ja kaikenlaista muutakin sähköä kuluttavaa kampetta, aina päällä, vaikken ole himassakaan. Jostain syystä esitykseni ei saanut pummeilta ollenkaan kannatusta :D

=DW=

• eppu2
        jherni kirjoitti:

Minä Sinä tuolla kateusjutulla tarkoitat.
        Eikö se ole oikeus ja kohtuus, että jokainen maksaisi siitä mitä käyttää.
        Kun tähän taloon tulee putkiremontti tulee myös vesimittarit (lakikin niin sanoo) ja minusta se on hyvä.
        Niinkuin itsekin sanoit, se myös vähentää vedenkulutusta eli tuhlausta.

• Ex.vuokrankiskuri

Näinhän se on. Kummasti loppuu se hanojen aukiunohtuminen ja lasten kokopäiväiset vesileikit.

• peruskoulujuttu
        ö-Öö kirjoitti:

Perusasia.

Jos yhteisesti jaettava vesilasku, se ei ole tasa-arvoinen. Oli sitten jakoperuste neliöt tai pääluku. Joku kuluttaa suhteessa vähemmän vettä, kuin joku toinen.

Laskettiin miten tahansa, jos joku ei laske vettä hanasta ollenkaan ja naapurit lutraa yötäpäivää, ei se vaan mitenkään mene tasan kulutuksen mukaan. Just himassa luumuilevat pummit siivestävät töissä käyviä. Ihan sama asia muuten, jos on vaikka paljon jossain reissussa, vaikka ihan nyt kesämökillä ja toiset lutraa vettä samaan aikaan vuorokaudet ympäriinsä.

Kaikilla asioilla on laskennallinen kuoletusaikansa. En tiedä, mistä repäisit omat laskelmasi, mun muistin mukaan asuntokohtaisen vesimittarin asentamiseen ei mene montaakaan vuotta. KOSKA ne asennetaan joko uusiin asuntoihin, tai putkiremonttien yhteydessä vanhoihin asuntoihin. Mittarin hinta satasia, asennus ei kauaa vie.

Asuntokohtaisetn vesimittarien parhaita myyntimiehiä ovat niitä vastustavat pummit. Ei kukaan halua elättää siipeilijöitä.

Noin mainiten. Joskus meitilläkin oli yhtiökokouksessa puheena mittarit. Kauhee älämölö vastusti ja kaikki vastustajat oli pummeja, siis eläkeläisiä tai lapsiperheitä. Meitsi vaan sen verran käytti puheenvuoroa, että ehdotin, josko sähkömittarit poistettaisiin ja siirrytäisiin päälukukohtaiseen laskutukseen, meitsillä kun on aikalailla tuota tietotekniikkaa ja kaikenlaista muutakin sähköä kuluttavaa kampetta, aina päällä, vaikken ole himassakaan. Jostain syystä esitykseni ei saanut pummeilta ollenkaan kannatusta :D

=DW=

"En tiedä, mistä repäisit omat laskelmasi, ..."
        Laske paljonko maksoit vedestä ennen mittaria, paljonko säästät euroja mittarilla ja paljonko maksoi mittari asennuksineen. Helppoa.

• ö-Öö
        peruskoulujuttu kirjoitti:

"En tiedä, mistä repäisit omat laskelmasi, ..."
        Laske paljonko maksoit vedestä ennen mittaria, paljonko säästät euroja mittarilla ja paljonko maksoi mittari asennuksineen. Helppoa.

Luetun ymmärtäminen?

Loispummit eivät muka tajua asiaa. Selitin kyllä, sen takiahan niitä huoneistokohtaisia mittareita asennellaan, että niistä kertyy säästöä. Sen kuoletusaika vähän vettä kuluttavalla muutamia vuosia säästöjen takia. Loispummit, jotka tuhlanneet paljon vettä toisten piikkiin, niillä kasvaa vesilasku rutkasti ja sen takia net kätisee mittareitten asentamista vastaan.

Kokonaiskulutus yhtiössä laskee aina, kun asuntoihin asennetaan mittarit, johtuu just siitä, että veden tuhlaaminen vähenee radikaalisesti. Ja sehän ei pummeja miellytä, paljon kivempi lorottaa vettä naapureitten piikkiin viemäriin.

=DW=

• ö-Öö
        Nittaminax kirjoitti:

Tässä sulle "valopää" faktaa. Ota asioista selvää ennenku urputat lisää.

http://www.espoonasunnot.fi/uutiset/1/0/vesilaskutuksen_muutoksen_tavoitteena_taloudellisesti_kestava_kehitys_ja_pyrkimys_jarruttaa_asumiskustannusten_kasvua

Oleppas vuokra-asuja hiljaa. Asuntokohtaiset mittarit pakolliset asentaa vanhoihinkin asuntoihin putkiremontin yhteydessä. Teidän vuokraslummissa ei tehdä putkiremonttia, joten sama poistaa vanhat mittarit sitä odotellessa. Erikseen asennettuna mittari kallis, isossa putkirempassa sen kustannukset olemattomat.

Se tosiaan on lakisääteinen asia, vuokraslummeissa yritetään välttää kustannuksia ja siirretään remontteja, jotta loispummeilla olisi vara vuokraan. Joskus tulee remonttitarve pakolliseksi, helpolla käy niin, talot loppuun asuttuja ja ne puretaan. Sunkin talo ilmeisimmin pian romutuskunnossa, rikkinäisine parvekkeenovineen. Noin mainiten, vesimittari kestää useita kymmeniä vuosia, sekin kertoo jo paljon, millainen yhtiö. Ja asukkaathan, korjaan vuokralaiset, tietenkin yhtiön mukaisia.

=DW=

• ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

Oleppas vuokra-asuja hiljaa. Asuntokohtaiset mittarit pakolliset asentaa vanhoihinkin asuntoihin putkiremontin yhteydessä. Teidän vuokraslummissa ei tehdä putkiremonttia, joten sama poistaa vanhat mittarit sitä odotellessa. Erikseen asennettuna mittari kallis, isossa putkirempassa sen kustannukset olemattomat.

Se tosiaan on lakisääteinen asia, vuokraslummeissa yritetään välttää kustannuksia ja siirretään remontteja, jotta loispummeilla olisi vara vuokraan. Joskus tulee remonttitarve pakolliseksi, helpolla käy niin, talot loppuun asuttuja ja ne puretaan. Sunkin talo ilmeisimmin pian romutuskunnossa, rikkinäisine parvekkeenovineen. Noin mainiten, vesimittari kestää useita kymmeniä vuosia, sekin kertoo jo paljon, millainen yhtiö. Ja asukkaathan, korjaan vuokralaiset, tietenkin yhtiön mukaisia.

=DW=

Unohtui linkki.

http://www.asuntokiinteisto.fi/lehti.php?sub=artikkeli&jid=116

Tosin, eipä taida vuokralaisloispummin aivokapasitettti riittää tajuamaan selkotekstiäkään.

=DW=

• Onkos sulla lukuvaikeuksia. Älä urputa asioista mistä et tiedä mitään.

• ö-Öö kirjoitti:

=DW=

"teevee"

Ei saa kiusata Nittaa.
        Sanon vuokra-asujana minä.
        Sähkö- ja vesi-röörit on talossa uusittu 6 vuotta sitten.
        Valo-kuituakin on.
        Vesi-mittareita ei ole, ei biologisia, eikä metallurgisia.
        Ikkunat uusitaan ensi-kuun alussa.
        Minulla on kolme.
        Jos parvekken-ovi lasketaan mukaan.
        Toivon että kylmän ilman määrä vähenee kesäisin.
        Vuokraan ei tule muutoksia.
        Jos ei sitten ensi-vuoden alusta.
        Tulkoon vaan.
        On minulla lakanoita Nitallekin.

Mitä te taas valitatte?
        Luuserit, vähä-rasvaiset kuivuneet Perunat.

H.

• ö-Öö kirjoitti:

Unohtui linkki.

http://www.asuntokiinteisto.fi/lehti.php?sub=artikkeli&jid=116

Tosin, eipä taida vuokralaisloispummin aivokapasitettti riittää tajuamaan selkotekstiäkään.

=DW=

Kuulehan nyt stupido. Johan sanoin ekassa viestissä että asukkaat VASTUSTIVAT ettei mittareita lueta, vaan siirryttiin siitä huolimatta neliöihin perustuvaan laskutukseen. Ja turha sun on mennä henkilökohtaisuuksiin kun omat aivot on perunamuussia ja asuu eukkonsa siivellä.

• ö-Öö
        Nittaminax kirjoitti:

Kuulehan nyt stupido. Johan sanoin ekassa viestissä että asukkaat VASTUSTIVAT ettei mittareita lueta, vaan siirryttiin siitä huolimatta neliöihin perustuvaan laskutukseen. Ja turha sun on mennä henkilökohtaisuuksiin kun omat aivot on perunamuussia ja asuu eukkonsa siivellä.

Ole vuokralaisloispummi hiljaa.

Teitin yhtiö päättänyt rahastaa talot loppuun. Se nyt riippuu, kuinka vanhaksi aiot elellä yhteiskunnan siivellä, ehkä taloja ei pureta sun elinaikan. Tai sitten puretaan.

Vesimittari halpa kampe, asennettuna alle tonnin. Jos tollaseen pikkuinvestointiin ei ryhdytä, se kertoo oleellisimman siitä loispummivuokrataloyhtiöstä. Jos olisi omistusyhtiö, kaikki mittarit olisi uusittu välittömästi, kun ongelmia ilmennyt.

Meitin yhtiö odottelee putkiremonttia, että laitetaan sitten ne asuntokohtaiset mittaritkin samalla. Siinä voi mennä muutama vuosi ja siihen asti joutuu makselemaan pummien kuluttamia vesiä. Kun mittarit aikanaan asennetaan, metsillä laskeekin asumiskulut kivasti :D Teitsilä kun tulee kaivinkone purkamaan taloa asumiskustannukset sitten nousee reippaasti, koska joudutte muuttamaan ajanmukaiseen ja kunnossa olevaan asuntoon. Vuokra aivan eri luokkaa, kuin nykyisessä läävässä.

Se on ihan varmasti pummille, joka ei ikinä ole omistanut mitään ja aivokapasiteetti pienenlainen, hankala käsittää, että asuminen maksaa. Kun sen kustannukset pummaa yhteiskunnalta, vielä hankalampi varmasti tajuta. Koitanhan minä ymmärtää sun ongelmat, mutta jos selkeäkään asia ei mene herneaivoihisi, se lähinnä sun ongelmas :D

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Ole vuokralaisloispummi hiljaa.

Teitin yhtiö päättänyt rahastaa talot loppuun. Se nyt riippuu, kuinka vanhaksi aiot elellä yhteiskunnan siivellä, ehkä taloja ei pureta sun elinaikan. Tai sitten puretaan.

Vesimittari halpa kampe, asennettuna alle tonnin. Jos tollaseen pikkuinvestointiin ei ryhdytä, se kertoo oleellisimman siitä loispummivuokrataloyhtiöstä. Jos olisi omistusyhtiö, kaikki mittarit olisi uusittu välittömästi, kun ongelmia ilmennyt.

Meitin yhtiö odottelee putkiremonttia, että laitetaan sitten ne asuntokohtaiset mittaritkin samalla. Siinä voi mennä muutama vuosi ja siihen asti joutuu makselemaan pummien kuluttamia vesiä. Kun mittarit aikanaan asennetaan, metsillä laskeekin asumiskulut kivasti :D Teitsilä kun tulee kaivinkone purkamaan taloa asumiskustannukset sitten nousee reippaasti, koska joudutte muuttamaan ajanmukaiseen ja kunnossa olevaan asuntoon. Vuokra aivan eri luokkaa, kuin nykyisessä läävässä.

Se on ihan varmasti pummille, joka ei ikinä ole omistanut mitään ja aivokapasiteetti pienenlainen, hankala käsittää, että asuminen maksaa. Kun sen kustannukset pummaa yhteiskunnalta, vielä hankalampi varmasti tajuta. Koitanhan minä ymmärtää sun ongelmat, mutta jos selkeäkään asia ei mene herneaivoihisi, se lähinnä sun ongelmas :D

=DW=

Ha ha..... että sä olet loppujen lopuksi aika hauska pelle. No yritä elää tiedoillasi ja taputa karvaisia käsiäsi yhteen.

• ö-Öö
        Nittaminax kirjoitti:

Ha ha..... että sä olet loppujen lopuksi aika hauska pelle. No yritä elää tiedoillasi ja taputa karvaisia käsiäsi yhteen.

Mitäs teitsi taputtaa, kun tulee häätölappu talon purkamisen takia? Taloilla elinkaarensa,teillä ilmiselvästi laskettu, että ei pahemmin kannata enää korjata. Kirjoittele sitten äspöö kaupungille kerjäyskirjeitä, että antavat edes teltan asuinpaikaksi jonnekin Nuuksion korpeen. Ja mieti siellä vesilaskujasi.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Mitäs teitsi taputtaa, kun tulee häätölappu talon purkamisen takia? Taloilla elinkaarensa,teillä ilmiselvästi laskettu, että ei pahemmin kannata enää korjata. Kirjoittele sitten äspöö kaupungille kerjäyskirjeitä, että antavat edes teltan asuinpaikaksi jonnekin Nuuksion korpeen. Ja mieti siellä vesilaskujasi.

=DW=

Sun sekoilut senkun vaan paranee..:))))

• Viatonsivullinen

Voi jessus kun on kiva lukea tota kunnon väittelyä ja uhoa, onko
        talo vielä pystyssä? :))))

• Viatonsivullinen

Mulla on sellainen noin 60-70€ 3kk
      Nyt kesällä ehkä enemmän tulee olemaan, kun uimahalli on kiinni.
      Järvessä uin jos vesi lämpenee, tällämenolla ei kyllä hyvältä näytä.
      Minä en säästele vedessä.

• Viatonsivullinen

Mulla on kyllä omaksi ostettu asunto, meillä jokaisella vesimittarit.
        Minulla nousi vesimaksu kun mittari tuli. Siis me maksoimme toistemme kulutusta. Epäilen että henkilö joka lukee mittarit voi
        olla huononäköinen, mitään isoja heittoja ei ole kyllä ollut.

• rehellistäväkeä
        Viatonsivullinen kirjoitti:

Mulla on kyllä omaksi ostettu asunto, meillä jokaisella vesimittarit.
        Minulla nousi vesimaksu kun mittari tuli. Siis me maksoimme toistemme kulutusta. Epäilen että henkilö joka lukee mittarit voi
        olla huononäköinen, mitään isoja heittoja ei ole kyllä ollut.

Meillä rivarissa jokainen ilmoittaa itse vesimittarinsa lukeman ja sen mukaan laskutetaan.

• Viatonsivullinen
        rehellistäväkeä kirjoitti:

Meillä rivarissa jokainen ilmoittaa itse vesimittarinsa lukeman ja sen mukaan laskutetaan.

Niin mullakin oli edellisessä, rivarissa. Itse ilmoitettiin lukema.
        Nyt on mittarit käytävän katossa, seuraavaksi kun lukevat menen katsomaan millainen mittari on. Ihan uteliaisuuttani.

• henrjii

Vuokranatajat maksattaa yhtiövastikeen vuokralaisella, kun se laittaa lämmivesimaksun korkemmalle mitä veden lämmittämine tulee maksamaan.
      Yhtövastike ei nouse kun lämmityskustannukset otetaan vuokralaiselta lämminvesimaksuina

• Ex.vuokrankiskuri

Jos laskemaan aletaan, niin lämminvesimaksun pitäisi yleensä olla ainakin kaksinkertainen kuin mitä se keskimäärin on. Eli vastikkeissa maksetaan osa veden lämmityksestä.
        Nuo kylmä- ja lämminvesimaksut päättää yhtiökokous. Jos epäilet, että vuokranantajasi laskuttaa niistä liikaa, niin kysy isännöitsijältä paljonko taloyhtiö laskuttaa osakkaalta kylmästä vedestä ja paljonko lämpimästä. Sitten kaiva se allekirjoittamasi vuokrasopimus esiin ja lue siitä mitä on sovittu. Jos homma ei mene siten miten olette vuokranantajan kanssa sopineet, niin soitapa sille vuokranantajallesi ja lopeta se täällä jurputtaminen.
        Kerta kun ne vesimittarit ovat kylpyhuoneessasi, niin aivan hyvin voit seurata vedenkulutustasi vaikka ruutupaperilla. Ja kun menet jonnekin matkalle, niin seuraa kuluuko vettä poissaollessasi. Jos kuluu, niin silloin jossakin on vuoto ja sen vuodon korjaa taloyhtiö ilmaiseksi, ei maksa sinulle mitään. Itse asiassa se vuotojen valvonta on sinun vastuullasi koska sinä asut siinä huoneistossa!

• henrjii

Asun omassa asunossa, ja huolehdin taloyhtiön lämmönvaihtimesta.
        Siksi tiedän tasan tarkasti paljonko veden lämmitys maksaa, se on helppo seurata kesäaikaan kun muuta lämmönkulutusta ei ole.
        Tuo puolet on pikkuisen liikaa 1/4 osa alkaa olla ehkä pikkuisen alakanttiin, mutta sitä luokkaa

• henrjii

Lämmönkulutusta seuranneena tiedän, että kulutus meidän taloyhtiössä on noin 20 mwh kuukaudessa talvipakkasilla.
        Kun taas kesaikaan se on noin 2. mwh kuukaudessa

• 18€/kk/hlö on ennakkomaksu. Vuosittain saamme palautusta 170 - 190€ mutta osa johtuu poissaoloistamme.
      :n hengen talous jossa tavanomaiset vekottimet, pyykki- ja tiskikoneet.
      Wc:n kulutus on ollut runsasta viiimeiset 4-vuotta. Pumppaan 10 - 20 kertaa/pv.

Laskin, että ennen mittareita olimme maksaneet muiden vesiä yli 2000€ kymmenen vuoden aikana.
      Yksi vuokranantaja tarkistutti mittarit koska vuokralaisen kulutus oli hänen mielestään kasittämättömän suurta.

Yksi kokemuksemme vuokralasen kulutuksesta. Viimeinen espanjan asuntomme suomalainen vuokralainen, eläköitynyt upseeri, sai kuukaudessa valumaan 47m3 kallista vettä.
      Kulutus lähestyi meidän 4-henkisen perheen ok:n kulutusta johon sisältyi mm. pihan sadetus kesällä ja kahdesti saunominen viikoittain.

• kolmaskerros

Kulutatte reilut 300 litraa/vrk/asukas ? Omakotiasuminen on kallista;)

• kolmaskerros kirjoitti:

Kulutatte reilut 300 litraa/vrk/asukas ? Omakotiasuminen on kallista;)

Kiitos huomautuksesta. Dementikon muisti tuntuu harhailevan.
        Kulutussuhteet olivat kuitenkin luonnottomat.

• 1eero

En kyllä oo ajatellu veden kulutusta enempi ajattelisin jos vettä ei tulisi. Kerran sattuin jättämään vc paperirullan säiliön päälle, vivusta olin nostanut ja läksin reissuun, palatessa eukon kanssa hän tuumasi mikä lorina kuuluu vessasta kah vipu ei ollukkaan laskeutunu alas menovettä oli pariviikkoa oli lorissu kankkulan kaivoon tuli vedelle hintaa. Sen jälkeen olen aina lähtiessä pitemmäksi aikaa sulkenu päähanan.

• kallista-on-vesi-

Suomi on tuhansien järvien maa, luulis vettä riittävän yltäkyllin ilman suuria vesimaksujakaan,
      mutta ei,
      suomessa on varmasti maailman kalleinta vettä hanssa,
      joku yksityinen taho taas rikastuu toisten kustanuksella,
      veden pitäisi olla valtion omistuksessa ja kaikille veden hinta pitää olla sama,
      ei veden kustanuksellaa saa kukaan yksityinen henkilö /henkilöt hyötyä ,
      rehellisyyttä tähänki asiaan kunnissa ja kaupungeissa,

• ö-Öö

Asiaan olemassa ratkaisu.

Katkaisette taloyhtiön vesiliittymän ja viemärin. Sen jälkeen jokainen hakee jostain ämpärillä, tai kanistereilla vetensä, vettä voi ostaa muuten ihan tavallisista ruokakaupoistakin. Käytön jälkeen viette omalla kustannuksellanne jätevetenne jonnekin jätevesipuhdistamolle, jonka kansa jokainen tietysti tehnyt oman sopparin jätevesikäsittelystä.

Lämmintä vettähän saa hellalla kattilassa lämmittämällä. Jos siis ette päätä lopettaa sähkosopimustanne. Tietenkin olemassa kaasukäyttöisiä vedenlämmittimiä, ne tosin kuluttavat sitten kaasua. Kaasua voi ostaa rautakaupoista pulloissa.

Hauskoja säästöjä !!!!

=DW=

• eppu2
        ö-Öö kirjoitti:

Asiaan olemassa ratkaisu.

Katkaisette taloyhtiön vesiliittymän ja viemärin. Sen jälkeen jokainen hakee jostain ämpärillä, tai kanistereilla vetensä, vettä voi ostaa muuten ihan tavallisista ruokakaupoistakin. Käytön jälkeen viette omalla kustannuksellanne jätevetenne jonnekin jätevesipuhdistamolle, jonka kansa jokainen tietysti tehnyt oman sopparin jätevesikäsittelystä.

Lämmintä vettähän saa hellalla kattilassa lämmittämällä. Jos siis ette päätä lopettaa sähkosopimustanne. Tietenkin olemassa kaasukäyttöisiä vedenlämmittimiä, ne tosin kuluttavat sitten kaasua. Kaasua voi ostaa rautakaupoista pulloissa.

Hauskoja säästöjä !!!!

=DW=

Niin ja pitää hankkia kuivakäymälä, kun kerrostaloon ei voi omaa klosettivedenpuhdistamoa rakentaa.

• ö-Öö
        eppu2 kirjoitti:

Niin ja pitää hankkia kuivakäymälä, kun kerrostaloon ei voi omaa klosettivedenpuhdistamoa rakentaa.

Ämpäri riittää.

Tosin sen tyhjentäminen vaatii taas sopparin jonnekin jätelaitokselle ja tuotosten toimittaminen sinne omanlaisensa toimenpide :D

=DW=

• henrjii

Noin arvio, meillä kylmävesi maksaa 4 euroa kuutio, lämpimänveden oikea hinta olisi silloin 5,50---6. euroa kuutio

• reppuriika

Minun yhtiössäni on tullut roimat korotukset viime aikoina. Muuttaessani reilut 10 vuotta sitten maksu oli kuussa vain 12 euroa. Nyt kun vanhukset ovat väistyneet ja nuoria asukkaita on tullut, maksamme 18 euroa/asukas. Tietenkin yleinen hintataso on muuttunut ja kaikki maksaa enemmän. Ei kyllä sadan euron edestä vettä kuluteta ja arvokkaaksi aine on mennyt.

• "reppuriika"

Sinulla alkavat mennä käsitteet sekaisin.
        Maksut ovat nykyään muuttuneet veroiksi.
        Niin kunnalliset, kuin valtiollisetkin.
        Maksu on paljon kauniimpi sana kuin verotus.

-käyttö-maksu

Vain etu-liite puuttuu.

Ajattele miltä tämä näyttäisi:

Auton-käyttö-vero
        Veron tuotolla on tarkoitus rahoittaa pienten erityis-ryhmien elin-tasoa, sekä
        heidän "muka" työllistämistään.
        Erityis-ryhmillä tarkoitetaan asetuksessa väärin opiskelleita vihreitä, sekä
        hampaat irvessä kesä-mökeistään kiinni-pitäviä vanhuksia.

Voi, voisin kirjoittaa vielä ajan-kohtaiseta valituksesta tyhjenevien
        keskustojen ongelmista.
        Kaupat kuolevat siellä samaan tahtiin, kun parkki-paikat katoavat.
        Rahastaan valittamattomat ostajat siirtyvät autoillaan kauppa-keskuksiin, ilmaisten parkki-paikkojen äärelle.
        Maan-päällisiin paikkoihin.

H.

• henrjii

Sitten on lisäksi
        kestävyysvaje
        sote
        yhteiskuntasopimus
        putkiremontti
        kipeät leikkaukset

• henrjii

niin ja indeksi jäädytys, eikä vanhoja taloja kannata enää edes korjata

• ö-Öö

Hinnat nousseet.

Osansa varmasti korotuksiin tekevät nuoret loispummilapsiperheet, jotka lutraa vettä vuorokaudet ympäriinsä. Vanhus ei paljoa vettä käytä, jotain vaippapyykkiä joskus. Se on veden tuhlaaminen kuitenkin kokonaisuutena kehno asia.

Kun just jätevedet. Ne tulee kalliiksi. Oletan, teillä myös vesi maksaa enemmän kuin ennen. Jätevesilaitokset kalliita ylläpitää ja niistä koituvat kulut kasvanee enemmän, kuin kraanaveden.

Ja aina pitää muistaa, kun nyt laskee vettä kraanasta, siitä menee se jätevesimaksu. Tässä kuitenkin epäkohta. Jäteveden määrä lasketaan kraanaveden kulutuksen mukaan. Todellisuudessa jäteveden tuottaminen suurempaa, kuin kraanavedestä koituva rasitus. Limpparit, keskarit, maidot, smootiet, kaikki muukin neste, mikä kulutetaan, sisältyy jätevedenkäsittelykuluihin, Periaatteessa pitäisi olla asuntokohtaisen vesimittarin lisäksi, myös jätevesimittari.

Ja siitä asiastahan se vasta valtava kalibaliikki syntyisi ja varmasti muuten joskus tulee vielä syntymäänkin. :DDDDDD

=DW=

• eppu2

Perjantaina, kun tuli tuo kesämökin vesilasku (vesiosuuskunta) rupesin sitä oikein tsiikaamaan. Vesi on 1,419 e kuutio ja jätevesi 2,161 e kuutio, lisäksi on perusmaksut molemmista. Ja niin vain on, että myös arvonlisäveroa peritään 24%.
      Jos esimerkiksi kuivana kesänä ei ole sadevettä kasteluun, auton pesuun ym. pihatoimintoihin, niin maahan menevästä vedestä menee myös jätevesimaksu, vaikkei se puhdistamolle päädykään.
      Ei ole vesi ilmaista.

• eppu2

Lisäksi vesi lämmitetään sähköllä 100l boilerilla.

• ö-Öö

Vesilaskussa tosiaan jätevesi maksaa enemmän, kuin kraanasta tuleva.

En muista summia tarkasti, mutta joka tapauksessa tsadissa vesilasku todella suuri, kun vertaa mökin vesilaskuun. Syynä jus kulutus, elikkäs loispummit, jotka ei ole tottuneet koskaan maksamaan omasta kulutuksestaan. Tsadissa odotellaan aikanaan tulevaa putkiremonttia, kun tulee asuntokohtaiset mittarit, meitsin vesilaskutkin sitten asettuvat järkevälle tasolle siellä.

Noin viemäreistä puhuen. Ihmii, kun pummit vastustavat aina kaikkea remontointia. Tsadissa tällä hetkellä pahin ongelma tulossa kai toi putkiremontti. Tässä hikiällä valmistautunut paskalain voimaan tulemiseen. Useitakin vaihtoehtoja, jotain kuitenkin pitää tehdä. Viemäriin mahdollista liittyä, paras ja ylivoimaisesti kallein vaihtoehto. Puhutaan viisnumeroisista summista. Ton nykyisen kahden pashakaivon saneeraaminen ajanmukaiseksi ehkä halvin.

Muitakin vaihtoehtoja olemassa. Koittanut vaan mietti järkevintä vaihtoehtoa. Kuten tossa ylempänä oli kirjoituksia, kuivakäymälä ihan varteenotettava. Vesiklosetti kukkaruukuksi ja jokin Separet tms tilalle, sellanen maksaa alle tonnin, eikä käyttökulut ole pahat.

Kun maksellut tsadinluukun, sen katto-, julkisivu-, ikkuna- jne remontit ja omat keittiö-, kylppäri jne rempat ja mökin, kaikki mahdolliset pakolliset rempat ja vähän ylikin, sitä vaan ihmettelee. Siis sitä, kuinka vähän ihmiset ajattelevat asumisen todellisia kuluja, etenkään vuokralaiset. Eikä net omistusasunnonkaan asukkaat aina tunnut tajuavan. Huvittavimpia oli suurtenloispummi-ikäluokkien pummit meitin yhtiössä. Ne vastusti kaikkea mahdollista remonttia. Ne oli sitä mieltä, että kun aravalla ja inflaatiolla kerran ostanut kämpän, se on ikuinen. Onneksi vaihtui sen verran asukkaita, että aikanaan päästiin remontteihin käsiksi. Tavallaan vahinkokin, että meillä ei oikein ole vuokraluukkuja. Vuokralaisilla olisi ollut helppo maksattaa osa remonteista. Eikä vuokralaisilla ole äänioikeutta kokouksissa.

Vaan siis, täysin totta, jätevesi kalliimpaa, kuin kraanavesi.

=DW=

• 1eero

Minusta on hyvä kun katto päänpäällä saa olla kiitollinen, maksan siitä hyvästä enkä etsi syitä valituksiin. Kululuja on joka lähtöön henkissä pysyäkseen, ihminenkin on pääasiassa vettä vettä vettä voihan että.

• Mua kyllä ihmetyttää joidenkin vastaajien päivittäis litramäärät vuorokaudessa. Meillä puolen vuoden kulutus on lähes aina ollut noin 5-6 kuutiota ja vettä käytetty ihan normaalisti. Lähes joka päivä tiskataan, käydään suihkussa pari kertaa viikossa jos ei usemminkin, pestään lattioita, läträtään naama pesuilla aamuisin, pestään hampaita ja jopa pyllypesullakin joka päivä.
      Meillä jopa mittari vuoti, mutta taisi olla pientä se vuoto. No se vaihdettiin uuteen ja kun huoltomies tuli lukemaan sen luvun viimeisen kerran, niin ihmetteli, että ei meillä tosiaan paljoa vettä kulu. Ehkä me ei vaan läträtä sitä liikaa, kun aikoinaan oli kanto vesi, eli vie mennessä ja tuo tullessas. Kyllä siinä kakarana oppi vettä säästämään.

• ö-Öö

Ka, vaihteeksi asiaakin.

Mutta poikkeuksellisesti osuit asian ytimeen, kulutukseen. En edelleenkän ulkomuistista tiedä, paljonko tsadissa menee kutioita meillä, koska ei ole asuntokohtaista mittaria vielä. Mutta ero hikiän kämpppään, missä oma mittari, se on valtava.

Ja kantovedellähän sitä oppinut vettä käyttämään. Iteasiassa meillä oli kakarana lumesta sulatettu vesi, joki jäässä ja siinäpähän se lumi suli samalla, kun pirttiä haloilla lämmitettiin. Navetassa kantturat tuottivat sen verran lämpöä, että lumi suli siellä hiljakseen niille juotavaksi.

Suuri mullistus oli, kun liityttiin vesiosuuskuntaan ja saatiin kraana. Vieäröinti oli alkuunsa mallia "putki seinän läpi". Se toimi hienosti, oli ulkohuussi jne, Sauna oli savusauna, sinne vesi kans ämpäriperiaatteella. Kun sitten tuli suihkukin uuteen rakennukseen, oli sitä ihmeissään, ei tarvitsekkaan alkaa ennen saunomista veden tai lumen kantamiseen.

Ei sen puoleen, kyllä vettä oppinut itekkin käyttämään reippaammin myöhemmin. Sitä kun niin helppo laskea kraanasta. Edelleen kaiholla muistelen asuntoja, missä ollut iso ammekin, tsadin kämppään ei mahtunut kuin istuma-amme.

Ja onhan noita tuttuja, joilla uima-altaatkin, niitä käyt kateeks. Se kandee aina muistaa, uima-allas toki menoerä, mutta se timii samalla myös lämmönkeräimenä. Elikkäs varastoi lämpöä, kun vesi sopivan lämmintä, se lämpä toimii aikansa varalämmityksenä, jos lämmitysjärjestelmässä katko Kysynpähän vaan, miten kaupunkien slummien kerrostalokämppien varalämmitysjärjestelmät. Harvalla takankaan omistavalla on sen verran motteja halkoja,että pärjää niillä edes muutaman viikon talvella.

No, toi viimenen kappale tuli kai kirjoitettua siksi, että siivosin vähän myrskytuhoja ja tein pikkasen halkoja, vaikka vähän kuluukin puuta, pitää sitä nyt jonkin verran olla varastossa.

Siis, ihmiset kuluttavat ällistyttävän erilaisia määriä vettä. Johtuu just siitä, että ei numerot juokse silmissä, kun avaa kraanan. Oikeastaan kuutioitten sijasta mittareissa pitäisi olla eurot, jotka kuluvvat vettä laskiessa. Se voi laittaa tolloinpia ajattelemaan edes vähän.

=DW=

• eppu2
        ö-Öö kirjoitti:

Ka, vaihteeksi asiaakin.

Mutta poikkeuksellisesti osuit asian ytimeen, kulutukseen. En edelleenkän ulkomuistista tiedä, paljonko tsadissa menee kutioita meillä, koska ei ole asuntokohtaista mittaria vielä. Mutta ero hikiän kämpppään, missä oma mittari, se on valtava.

Ja kantovedellähän sitä oppinut vettä käyttämään. Iteasiassa meillä oli kakarana lumesta sulatettu vesi, joki jäässä ja siinäpähän se lumi suli samalla, kun pirttiä haloilla lämmitettiin. Navetassa kantturat tuottivat sen verran lämpöä, että lumi suli siellä hiljakseen niille juotavaksi.

Suuri mullistus oli, kun liityttiin vesiosuuskuntaan ja saatiin kraana. Vieäröinti oli alkuunsa mallia "putki seinän läpi". Se toimi hienosti, oli ulkohuussi jne, Sauna oli savusauna, sinne vesi kans ämpäriperiaatteella. Kun sitten tuli suihkukin uuteen rakennukseen, oli sitä ihmeissään, ei tarvitsekkaan alkaa ennen saunomista veden tai lumen kantamiseen.

Ei sen puoleen, kyllä vettä oppinut itekkin käyttämään reippaammin myöhemmin. Sitä kun niin helppo laskea kraanasta. Edelleen kaiholla muistelen asuntoja, missä ollut iso ammekin, tsadin kämppään ei mahtunut kuin istuma-amme.

Ja onhan noita tuttuja, joilla uima-altaatkin, niitä käyt kateeks. Se kandee aina muistaa, uima-allas toki menoerä, mutta se timii samalla myös lämmönkeräimenä. Elikkäs varastoi lämpöä, kun vesi sopivan lämmintä, se lämpä toimii aikansa varalämmityksenä, jos lämmitysjärjestelmässä katko Kysynpähän vaan, miten kaupunkien slummien kerrostalokämppien varalämmitysjärjestelmät. Harvalla takankaan omistavalla on sen verran motteja halkoja,että pärjää niillä edes muutaman viikon talvella.

No, toi viimenen kappale tuli kai kirjoitettua siksi, että siivosin vähän myrskytuhoja ja tein pikkasen halkoja, vaikka vähän kuluukin puuta, pitää sitä nyt jonkin verran olla varastossa.

Siis, ihmiset kuluttavat ällistyttävän erilaisia määriä vettä. Johtuu just siitä, että ei numerot juokse silmissä, kun avaa kraanan. Oikeastaan kuutioitten sijasta mittareissa pitäisi olla eurot, jotka kuluvvat vettä laskiessa. Se voi laittaa tolloinpia ajattelemaan edes vähän.

=DW=

Niinhän sitä jotkut ovat sanoneet, että sota se vielä vedestä syttyy.
        Eikös nuo äveriäät liikemiehet yritä saada vesivarantoja ja metsävarantoja suurten kansallisten yhtiöiden haltuun.
        Jotain tälläista muistan lukeneeni jostakin.
        Mediahan ei näistä juurikaan kerro.

• ö-Öö
        eppu2 kirjoitti:

Niinhän sitä jotkut ovat sanoneet, että sota se vielä vedestä syttyy.
        Eikös nuo äveriäät liikemiehet yritä saada vesivarantoja ja metsävarantoja suurten kansallisten yhtiöiden haltuun.
        Jotain tälläista muistan lukeneeni jostakin.
        Mediahan ei näistä juurikaan kerro.

Mad Max

Kokonaisuushan on laajempi. Ihmiseläin tuhoaa maapallon itselleen asuikelvottomaksi, kiihtyvällä vauhdilla. Ei noit kasvihuoneilmiöt tai saasteet tai just vaikkapa juomaveden ongelmat ole ollenkaan ainoita.

Mun läsitys on, luonnonvarojen ehtyessä, net vaan muuntaa muotoaan, ihmisille ja muille elukoille käyttökelvottomiksi. Ekana tulee energiaongelma. Siittaus siis Mad Max elokuviin. Öljy nyt jokatapauksessa loppuu aikanaan, muuta keksittävä tilalle. OK, sähkövoima. Sitä nyt vaan pitää tuottaa jotekin, Nyt, kun kaikilla kännykät ja pian sähköautot, sähköenergiassa paljonkin ongelmia.

Kun ensin pitää tuottaa sitä sähköä- Atomivoimalat ekana mielessä. Net hyviä, mutta ongelmia jätteistä älyttömän pitkäksi aikaa. Vesivoima tuhoaa kalajoet, tuulivoima tappaa linnut jne. Sellainenkin, Litiumista valtava pula. Sitä kun käytetään akuissa nykyisin. kaaivokset ehtymässä, koitetaan suodattaa sitä vedestä. Haloo, vedestä, miten käy vesien, kun jokin siihen kuuluva ainesosa poistetaan ?

Ihminenhän saastuttaa elukkalajina kaikki vedet muutenkin. En ala ennustelemaan. Mutta joskus tulevaisuudessa aidosti tilanne edessä, että ihminen taistelee tosissaan luontoa vastaan, selviytyäkseen elossa. Se taistelu tullaan rotuna häviämään, ei ola jätetty älyttömän lisääntymisen takia tilaa oikein muillekaan eläinroduille. Se sitten on jonkinlainen muunlainen elukkasydeemi, mikä aikanaan tulee olemaan maapallolla, jos maapallo eit otaalisesti tuhoudu sitä ennen ja muutu kuolleeksi planeetaksi.

Että tästä vesimittariasiasta voi alkaa miettimään monenlaisia asioita. Kandeeko vetää ämpärillistä juomakelpoista vettä saastutettuna viemäristä mereen, vaiko miettiä vesiasiaa tarkemmin ja luopua vesikloseteista ? Tätäkin, sinällään pientä asiaa jos vähänkään miettii, tuleepi pää kipeäksi monella, suuri osa ei edes tajua, mistä kyse.

=DW=

• kylmätotuus

Asun kaupungin vuokratalossa. Vuokranantajan olettamuksen mukaan yksi henkilö käyttää kuution sekä lämmintä-että kylmäävettä/kk.
      Lämminvesi 14 euroa kuutiolta. Kylmävesi 4,48 euroa kuutiolta. Siis kuukausittain maksan 18,48 euroa vesimaksua.
      Tiesin jo nykyiseen asuntooni muuttaessani, ettei tuo vuokranantajan oletus pidä paikkaansa,vaan lisämaksua tulee tasauslaskussa. Tasauslasku tulee 2 kertaa vuodessa puolen vuoden välein.
      Asunnossani on vesimittari, jonka huoltomiehet käyvät lukemassa, vilunkia ei siis pääse tapahtumaan.
      Todellinen vedenkulutusmaksuni on noin 200 euroa/6 kk.

Mahtuu näihin vesimaksuihin joitakin "hupaisia" tapauksia vuosien varrelta.
      Vuokranantaja on ollut sama-siis kaupunki.
      Vuosia sitten sain pari mielenkiintoista tasauslaskua. Siinä asunnossa ei ollut huoneistokohtaista vesimittaria.
      Tasauslasku oli tismalleen sama parina peräkkäisenä kertana. Olin siis onnistunut käyttämään vettä litralleen saman määrän.
      En siitä mitään meteliä nostanut, mutta isännöitsijälle sanoin,että tällä tuurilla olisin voittanut Lotossa pääpotin.

Toinen tapaus samassa laatikossa asuessani oli todellinen sekasotku.
      Ensimmäisessä tasauslaskussa maksettavakseni tuli n. 70 euroa. Muutaman päivän kuluttua tuli uusi lasku, jossa kehotettiin hävittämään edellinen lasku ja ilmoitettiin,että olinkin maksanut vesilaskua 160 euroa liikaa ja voisin vähentää sen seuraavasta vuokrasta.Niin myös tein.
      Ihmeelliset ovat vesimittareiden lukijoiden tiet?

Jokaisella asukkaalla on oikeus nähdä vedenkulutuksensa, vaikka mittarit sijaitsisivatkin huoneiston ulkopuolella!

• Kaik.män

Vesimittareissa yleensä näin onkin. Ainakin kaikissa minun tuntemissani tapauksissa. Vaan ei sähkömittareissa. Ne on lukituissa tiloissa, minne ei ole mitään pääsyä. Ja yhdessä varastossa minne tulee mm kolmivaihevirta, sielläkin mittari on toisaalla minne ei ole pääsyä. Ja varastoon tulee yksi kaapeli. Sekään tuskin suoraan kaukaa sähkökeskukselta. Miten tuossa sähkön kulutus mitataan? Tietävä vastatkoon, kiitos!

• kaik.män

Ja tuo kaapeli on niin ohut, ettei siinä voi olla niitä viittä johtoa, mitä toimiva kolmivaihepistorasia tarvitsee. Jos varsinainen sähkönsyöttö olisi rakennettu seinän sisään, niin missä se mittalaite on kun ei kyseisen osakkeen sähkötaulussa?

• Anonyymi

Tietääkseni normaalina vedenkulutus määränä pidetään n. 120-140 litraa / henkilö/vuorokausi .
      Siitä voitte vertailla mitä se kulutus voi oikeasti olla ja mitä sen tulisi maksaa.
      Vettähän kuluu kaikilla kuitenkin vaihtelevasti riippuen siitä käytetäänkö WC:tä kuinka usein, pestäänkö pyykkiä miten paljon, seisotaanko suihkussa kuinka kauan hana auki ja pestäänkö astiat käsin/koneella ja montako kertaa/vrk.
      Kerros- ja rivi taloissa pitää muistaa myös yhteisten pihojen-, tilojen siivous ja saunojen vesi tarpeet.

• Anonyymi

Rahallinen kustannus vedestä/kk>>>>>> Noin 30€.
        Asumismuoto rivitalo ja oma vesimittari vaatehuoneessa, helposti luettavissa.

• Anonyymi

Kakalla käyn, pisin takapihalle. 15€/kk lasku.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korjaan Gusen.

• Anonyymi

Etkö käy yhtiökokouksissa ollenkaan ?

• Anonyymi

Sähkön hinta riippuu keltä tilaat. Entä vesi ?

• Anonyymi

Kulutan 250 euroa/v. Oma mittari. Apk ja Ppk käyvät kerran viikossa, suihkussa pari kertaa viikossa, käyn usein uimassa. Kesällä kastelen pihakukat ja pesen aidan, käytän myös sadekeruuvettä. Painepesurilla puuterassin ja käytäväkivilaatat. Autonrenkaat pesen kun vaihdan. Olen menijätyyppi joten olen päiväsaikaan monesti menossa enkä omalla pöntöllä, kertaveto 7 litraa. Isot astiat pesen käsin, ettei altaat ala haista. En mitenkään säästä mutten turhaan valuta.
      Miksi joku muu lukee mittarisi, meillä vesivaraajan alla, josta itse ilmoitetaan lukema joulukuussa.

• Anonyymi

Pitää myös osata arvioida, mitä se pontikankeitosta aiheutunut vedenkulutus lauhduttamisen yhteydessä vaikuttaa vesimittarin lukemiin. T. keittomestari.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe