Jumala ja Joulupukki ne yhteen soppii

Seuraavana aiheena on moraali, jota raamattu Jumalansa kera kauppaa meille.

Kun sitä vaivautuu miettimään edes hetken, niin siinä on täysin samat ainekset kuin siinä, että millä perusteella joulupukki tuo meille lahjojansa. Joulupukkikin on uskon asia, kuten jokainen lapsia kasvattanut tietää, eli joulupukki on hyvin todellinen henkilö sille joka siihen haluaa uskoa, eikä sitä uskoa kykene kukaan poistamaan, vaan lapsen on asia itse oivallettava, mutta nyt moraaliin.

Uskovalle on hyvin tärkeää uskoa, että jokin jumala palkitsee taivaassa tai rankaisee helvetissä tai kadotukseen (ei kinata nyt tuosta, jookos!), sillä ilman tätä moraalimme kokisi kauhean iskun ja maailma joutuisi sekasortoon.

Tässä on vain sellainen pieni ongelma, että tuo on hyvin lapsellinen kuva asioista, sillä tässähän on pohjana ihmisen kehittymättömyys, eikä tämä rohkaise ihmisen aitoa moraalista sitoutumista hyvään, eli olemaan hyvä hyvän itsensä tähden, vaan tällaisessa uskonnon kautta tapahtuvassa moraalissa ollaan hyviä mahdollisen palkinnon myötä tai hyvän tekemisen jättämisestä seuraavan rangaistuksen tähden.

Jumalassa ja joulupukkissa on paljon samaa, sillä joulupukkikin tietää sen koska olemme hereillä ja koska nukumme, ja tietää senkin, että milloin käyttäydymme nätisti ja milloin emme ja tämän tietämisen seurauksena joulupukki päättää, että olemmeko me joulupukin mahdollisten lahjojen arvoisia.

Jumalakin näkee että milloin nukumme, milloin valvomme, milloin puhumme pahaa naapurista, milloin autamme vanhuksen tien yli ja milloin rakastamme ketäkin tai harrastamme seksiä kenenkin kanssa ja tämän kaiken ynnäyksenä saamme Jumalalta lahjan tai olemme saamatta, eli Jumala kaiken näkemänsä perusteella päättää, että olemmeko me hänen arvokkaan lahjansa arvoisia.

Jeesus vei tämän palkkiomoraalin huippuunsa Vuorisaarnassa, jossa Jeesus selkeästi toi esiin Jumalan joulupukkimaisen olemuksen, eli hurskaita tekoja tulee tehdä Jeesuksen opetuksen mukaisella tavalla, jotta hurskauden harjoittaja saisi palkan Isältä, joka näkee salassa eikä ihmisiltä, joiden antama palkka on vähäisempi.

Eli pitää auttaa mummo tien yli, koska saa Jumalalta palkinnon joka on paljon parempi palkinto kuin vaikkapa se mielihyvä, jota ihminen kokee tehdessään hyvää ihan hyvää hyvyyttään.

Joten onko kenelläkään järkeviä vastaväitteitä sille, että tuollainen raamatun kuvaama palkkiomoraali on aidon eettisyyden irvikuva ja tuollainen palkitseva ja rankaiseva jumala ei eroa joulupukista millään tasolla?

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ateisti1982EiKirj

      Minulle Jeesus on vain joki "kylähullu".
      Neitseellinen nainenkin voi tulla siis raskaaksi? Esimerkiksi nuori tyttö menee laivalle ja tapaa siellä mukavan miehen. Tyttö huomaa vasta seuraavina päivinä tultuaan laivamatkalla raskaaksi. Tulisiko tytön peitellä asiaa itseltään ja läheisiltä ihmisiltä, että olisi "sikissyt pyhästä hengestä" tai uskotella aktiaan miehen kanssa jonkinlaisena unena?!

      Uskovan elämä on silkkaa valetta ja sanojen helinää!!

      • Pyhä.henki.ilmenee

        Raamatun tarukirjan syntymisen aikaan nainen oli naimaiässä 12-vuotiaana ja näki siis todennäköisesti mulkun (peniksen) ensimmäistä kertaa. Tarpeeksi kun käyttää mielikuvitusta ja näkee punaisena helottavan terskanpään naamansa edessä, niin mielleyhtymä voi hyvinkin johtaa pyhän hengen ilmenemiseen. On se terskannuppi sen verran outo ilmestys 12 vuotiaalle ja vielä kun terskan yläpuolelta kuuluu möreä "jumalainen" ääni, joka käskee imeä ensiksi, niin eihän siinä auta muu kuin saada pyhää henkeä pään täydeltä. Ja lopuksi se pyhä henki laskeutuu päälle ja sylkäisee siemenensä sisuksiin.


      • iloinen_naurajaa

        Juuri niin!!! :-):-):-)


    • mietteitäkunink_häistä

      Hyvinpä tuossa Ruotsissa hääjuhlassa Kuningas ja hovi uskontunnustuksen toivat suunsa hedelmänä.

      Häät kuvaavat tulevaa, Pojan ja morisamen, eli seurakunnan liitymistä. Siis Poika tulee Kuninkaana hakemaan morsiantaan.

      Siihenpä ei nämä ole kutsuttuna Bushmanni, koska haureudessaan on yhtynyt epäuskonjumalaansa.

      Näin noita juhlia verrokina katsoen, voidaan todeta se, että kenen valtakuntaan haluaa kuulua, siihen on pääsy.

      Olisikohan tämä maa asukkaineen saadessaan elämänhengen Jumalalta, niin sydämestään minuus tullut tuolta taivaan osasta, jotka lankesivat.
      Saavat ilmeisesti tahdostaan mahdollisuuden "palata", käymällä tämän ajan ja maan kautta. Siis syntyä lihaan ja osoittaa tahtonsa, tottelevatko Jumalaa elämäksi, vai jäävätkö lankeemukseensa.

      Näin ollen nauraja ja bushmannin taivaassa langennut luonto jatkaa osaansa tuomioonsa asti ja he, jotka tässä elämässä päättävät "heittää kruununsa" Jumalan valtaituimelle ja olevansa kuuliaisia, saavat iankaikkisen elämän armolahjan siinä muodossa, että rakkaussuhde tähän langenneeseen ja Jumalan avulla nousseeseen uuteen elämään Uudessa Aadamissa, saadaan Uusi taivas ja maa.

      Sitten langenneet ja siihen osaan sydämestään jääneet, kokevat tämän tuomionsa.

      Sitä kaikkea voi mietiskellä.

      Langennut ja lankeemukseen jääneet, he eivät ymmärrä "valoa" ja ovat siten "alasti", Jumalan kirkkautta vailla.

      kertoili Varpulan M.

      • >>> tottelevatko Jumalaa elämäksi, >>

        Eli olet samaa mieltä kuin minäkin, että sinun moraalisi on kiinni odottamastasi palkinnosta?

        >>> Siihenpä ei nämä ole kutsuttuna Bushmanni, koska haureudessaan on yhtynyt epäuskonjumalaansa. >>

        Minun elämässäni ei ole mitään haureutta, eikä syntiä, vaan minä koetan elää hyvän elämän, lähimmäisiäni kunnioittaen ja ympärilleni hyvää tehden, mutta tässä on sellainen pieni ongelma, että kun minä en hyväksy sinun sadistista massamurhaajajumalaasi, niin tämän johdosta hän pistää minut kadotukseen.

        Hänelle ei kelpaa se, että minä käyttäydyn hyvin ilman palkinnon kerjäämistä kuolemani jälkeen, vaan minun pitäisi nöyristellä jumalasi edessä kuin selkärangaton nilviäinen, että minun hyvä elämäni hänelle kelpaisi.

        Jos minä eläisin ihan kuten nytkin ja samalla nöyristelisin massamurhaajajumalaasi palkinnon toivossa, niin sitten minä pääsisin palkinnoksi mm. sinun, Timon, exadventistiparan, totuusfriikin, pyh!:n yms kanssa samaan paikkaan kuolemani jälkeen koko ikuisuuden ajaksi.

        Osaatko yhtään päätellä, että miksi se ei minua pahemmin kiinnosta?

        Se selviää sinulle kun luet ajatuksen kanssa kirjoittamasi viestin.


      • Näinonasia
        bushmanni kirjoitti:

        >>> tottelevatko Jumalaa elämäksi, >>

        Eli olet samaa mieltä kuin minäkin, että sinun moraalisi on kiinni odottamastasi palkinnosta?

        >>> Siihenpä ei nämä ole kutsuttuna Bushmanni, koska haureudessaan on yhtynyt epäuskonjumalaansa. >>

        Minun elämässäni ei ole mitään haureutta, eikä syntiä, vaan minä koetan elää hyvän elämän, lähimmäisiäni kunnioittaen ja ympärilleni hyvää tehden, mutta tässä on sellainen pieni ongelma, että kun minä en hyväksy sinun sadistista massamurhaajajumalaasi, niin tämän johdosta hän pistää minut kadotukseen.

        Hänelle ei kelpaa se, että minä käyttäydyn hyvin ilman palkinnon kerjäämistä kuolemani jälkeen, vaan minun pitäisi nöyristellä jumalasi edessä kuin selkärangaton nilviäinen, että minun hyvä elämäni hänelle kelpaisi.

        Jos minä eläisin ihan kuten nytkin ja samalla nöyristelisin massamurhaajajumalaasi palkinnon toivossa, niin sitten minä pääsisin palkinnoksi mm. sinun, Timon, exadventistiparan, totuusfriikin, pyh!:n yms kanssa samaan paikkaan kuolemani jälkeen koko ikuisuuden ajaksi.

        Osaatko yhtään päätellä, että miksi se ei minua pahemmin kiinnosta?

        Se selviää sinulle kun luet ajatuksen kanssa kirjoittamasi viestin.

        Ateismi vaatii rohkeutta ja uskonnot ovat pelkureille! Jumaliin uskominen kertoo laskelmoinnista ja itsekkyydestä ja kun elää moraalisesti hyvän elämän ilman jumalia niin se on rohkeutta ja kertoo että on oikeasti ymmärtänyt hyvän elämän pelisäännöt!!! Bushmanni on oikeassa!


    • minävaantaas

      On ilo lukea sivistyneen ihmisen kirjoitukisia.

    • Kurjuuden_tila

      Tätä voi ja kannattaa kommentoida vain yhdellä asialla: nyt, kun Suomessakin moraalisuus alkaa olla uskonnottomuuden ja ateismin laajenemisen myötä täysin hävinnyt, niin nähdään selkeästi asioiden tilasta, että ihmisen keinotekoinen, omaehtoinen moraali on mätä ja johtaa maan yhäti pahenevaan kurjuuden tilaan. Siitä kai ei ole minkäänlaista epäselvyyttä, jos vähänkään vaivautuu katselemaan ympärilleen.

      • >>> kun Suomessakin moraalisuus alkaa olla uskonnottomuuden ja ateismin laajenemisen myötä täysin hävinnyt >>

        Tutkimusten mukaan uskonnottomat eivät ole sen rikollisempia kuin uskovatkaan. Vankiloissa uskonnottomat ja uskovat ovat täysin samassa suhteessa kuin vankiloiden ulkopuolellakin.

        Ainoa asia missä kristityt voittavat, ovat avioerot, joita kristityt tekevät paljon enemmän kuin sekulaarit ateistit ja tämä tieto on USA:sta, jossa sitä on tutkittu.

        Ja sitten muuten väitteesi voidaan heittää romukoppaan seuraavien uutisten kautta:

        http://yle.fi/uutiset/maailma_on_parempi_paikka_kuin_uskoitkaan/7738931

        http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/78704-suomalaistutkija-maailma-huomattavasti-parempi-paikka-kuin-50-vuotta-sitten

        http://www.hs.fi/ulkomaat/a1429247257722

        Ja esimerkiksi huonomaineisten lähiöiden todellisuudesta kertoo seuraava tuore Hesarin uutinen:

        http://www.hs.fi/paivanlehti/12062015/a1433995436835

        >>> Tutkimuksen mukaan huonomaineistenkin alueiden asukkaat kehuvat pihapiirinsä rauhallisuutta ja lähipalveluja. Myös lasten harrastukset ja ystäväpiirit saavat keskiluokkaisia perheitä jäämään lähiöihin. >>>

        Uskontojen valheellista maailmankuvaa koetetaan pitää valheilla pystyssä valehtelemalla kannattajille, että ajat ovat koko ajan pahemmat ja pahemmat, jotta he antaisivat papistonsa makeaan elämään höllemmin rahaa, jotta papisto voi varautua Jeesuksen pikaiseen paluuseen uusimalla autonsa ja rakentamalla hieman suuremman omakotitalon ja kenties laadukkaammin varustellun kesämökin. Tämä siksi, koska Jeesus on tulossa ehkäpä jo huomenna, niin pitäähän siihen varautua ;)

        Pappi karauttaa uudella Toyotalla uuden karheaan asuntoonsa, tervehtii ystävällisiä naapureitaan, joita ei saarnoissa ole olemassakaan, käy kävellen lähikaupassa ilman turvattomuuden tunnetta, ottaa lisää lainaa ja elää kuin ei maailmanloppua koskaan tulisikaan.


      • Mksieivät
        bushmanni kirjoitti:

        >>> kun Suomessakin moraalisuus alkaa olla uskonnottomuuden ja ateismin laajenemisen myötä täysin hävinnyt >>

        Tutkimusten mukaan uskonnottomat eivät ole sen rikollisempia kuin uskovatkaan. Vankiloissa uskonnottomat ja uskovat ovat täysin samassa suhteessa kuin vankiloiden ulkopuolellakin.

        Ainoa asia missä kristityt voittavat, ovat avioerot, joita kristityt tekevät paljon enemmän kuin sekulaarit ateistit ja tämä tieto on USA:sta, jossa sitä on tutkittu.

        Ja sitten muuten väitteesi voidaan heittää romukoppaan seuraavien uutisten kautta:

        http://yle.fi/uutiset/maailma_on_parempi_paikka_kuin_uskoitkaan/7738931

        http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/78704-suomalaistutkija-maailma-huomattavasti-parempi-paikka-kuin-50-vuotta-sitten

        http://www.hs.fi/ulkomaat/a1429247257722

        Ja esimerkiksi huonomaineisten lähiöiden todellisuudesta kertoo seuraava tuore Hesarin uutinen:

        http://www.hs.fi/paivanlehti/12062015/a1433995436835

        >>> Tutkimuksen mukaan huonomaineistenkin alueiden asukkaat kehuvat pihapiirinsä rauhallisuutta ja lähipalveluja. Myös lasten harrastukset ja ystäväpiirit saavat keskiluokkaisia perheitä jäämään lähiöihin. >>>

        Uskontojen valheellista maailmankuvaa koetetaan pitää valheilla pystyssä valehtelemalla kannattajille, että ajat ovat koko ajan pahemmat ja pahemmat, jotta he antaisivat papistonsa makeaan elämään höllemmin rahaa, jotta papisto voi varautua Jeesuksen pikaiseen paluuseen uusimalla autonsa ja rakentamalla hieman suuremman omakotitalon ja kenties laadukkaammin varustellun kesämökin. Tämä siksi, koska Jeesus on tulossa ehkäpä jo huomenna, niin pitäähän siihen varautua ;)

        Pappi karauttaa uudella Toyotalla uuden karheaan asuntoonsa, tervehtii ystävällisiä naapureitaan, joita ei saarnoissa ole olemassakaan, käy kävellen lähikaupassa ilman turvattomuuden tunnetta, ottaa lisää lainaa ja elää kuin ei maailmanloppua koskaan tulisikaan.

        Miksi papit eivät saisi ottaa isoa asuntolainaa tai ostaa uutta autoa vaikka uskovat Kristuksen paluun olevan lähellä?


      • Riittää.Jo
        bushmanni kirjoitti:

        >>> kun Suomessakin moraalisuus alkaa olla uskonnottomuuden ja ateismin laajenemisen myötä täysin hävinnyt >>

        Tutkimusten mukaan uskonnottomat eivät ole sen rikollisempia kuin uskovatkaan. Vankiloissa uskonnottomat ja uskovat ovat täysin samassa suhteessa kuin vankiloiden ulkopuolellakin.

        Ainoa asia missä kristityt voittavat, ovat avioerot, joita kristityt tekevät paljon enemmän kuin sekulaarit ateistit ja tämä tieto on USA:sta, jossa sitä on tutkittu.

        Ja sitten muuten väitteesi voidaan heittää romukoppaan seuraavien uutisten kautta:

        http://yle.fi/uutiset/maailma_on_parempi_paikka_kuin_uskoitkaan/7738931

        http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/78704-suomalaistutkija-maailma-huomattavasti-parempi-paikka-kuin-50-vuotta-sitten

        http://www.hs.fi/ulkomaat/a1429247257722

        Ja esimerkiksi huonomaineisten lähiöiden todellisuudesta kertoo seuraava tuore Hesarin uutinen:

        http://www.hs.fi/paivanlehti/12062015/a1433995436835

        >>> Tutkimuksen mukaan huonomaineistenkin alueiden asukkaat kehuvat pihapiirinsä rauhallisuutta ja lähipalveluja. Myös lasten harrastukset ja ystäväpiirit saavat keskiluokkaisia perheitä jäämään lähiöihin. >>>

        Uskontojen valheellista maailmankuvaa koetetaan pitää valheilla pystyssä valehtelemalla kannattajille, että ajat ovat koko ajan pahemmat ja pahemmat, jotta he antaisivat papistonsa makeaan elämään höllemmin rahaa, jotta papisto voi varautua Jeesuksen pikaiseen paluuseen uusimalla autonsa ja rakentamalla hieman suuremman omakotitalon ja kenties laadukkaammin varustellun kesämökin. Tämä siksi, koska Jeesus on tulossa ehkäpä jo huomenna, niin pitäähän siihen varautua ;)

        Pappi karauttaa uudella Toyotalla uuden karheaan asuntoonsa, tervehtii ystävällisiä naapureitaan, joita ei saarnoissa ole olemassakaan, käy kävellen lähikaupassa ilman turvattomuuden tunnetta, ottaa lisää lainaa ja elää kuin ei maailmanloppua koskaan tulisikaan.

        Bushmanni et näe mitään eroa eri kristittyjen välillä - vai mitä ? Kaikki on sinulle samaa pötkyä .. tai oikeastaan kaikki uskovat ja jumalat ovat sinulle samaa pötkyä. Eikö vaan?
        Arvaa mitä. Se juuri tekee kaiken mielekkään keskustelun kanssasi lähes mahdottomaksi. Ei se että olet ateisti ja Jumalan kieltäjä, ei sekään että olet entinen adventisti tai että käytät monia nimimerkkejä - vaan yksinkertaisesti vain että olet tahallasi niin yksisilmäinen että et paneudu mihinkään asiaan vakavissasi - ainoa mikä tulee mieleesi on etsiä vasta-väitteitä ja niitähän on helppo löytää - varsinkin kun ei ole kovin nirso niiden valinnassa.

        Minun puolestani saat olla ateisti jos niin haluat .. olis kuitenkin paikallaan että antaisit muille saman vapauden näissä keskusteluissa - ja kunnioittaisit ihmisten mielipiteitä etkä puhuisi heistä tai heidän Jumalastaan kuin typeryksistä vain siksi että he ovat kanssasi eri mieltä.
        Minä olen sitä mieltä että sinä olet väärässä ja sinä olet luonnollisesti sitä mieltä että minä olen väärässä. Mitäpä tästä enää keskustelemaan uusia pilkkasanoja ja asiaan kuulumattomia linkityksiä vuodesta toiseen.


      • Riittää.Jo kirjoitti:

        Bushmanni et näe mitään eroa eri kristittyjen välillä - vai mitä ? Kaikki on sinulle samaa pötkyä .. tai oikeastaan kaikki uskovat ja jumalat ovat sinulle samaa pötkyä. Eikö vaan?
        Arvaa mitä. Se juuri tekee kaiken mielekkään keskustelun kanssasi lähes mahdottomaksi. Ei se että olet ateisti ja Jumalan kieltäjä, ei sekään että olet entinen adventisti tai että käytät monia nimimerkkejä - vaan yksinkertaisesti vain että olet tahallasi niin yksisilmäinen että et paneudu mihinkään asiaan vakavissasi - ainoa mikä tulee mieleesi on etsiä vasta-väitteitä ja niitähän on helppo löytää - varsinkin kun ei ole kovin nirso niiden valinnassa.

        Minun puolestani saat olla ateisti jos niin haluat .. olis kuitenkin paikallaan että antaisit muille saman vapauden näissä keskusteluissa - ja kunnioittaisit ihmisten mielipiteitä etkä puhuisi heistä tai heidän Jumalastaan kuin typeryksistä vain siksi että he ovat kanssasi eri mieltä.
        Minä olen sitä mieltä että sinä olet väärässä ja sinä olet luonnollisesti sitä mieltä että minä olen väärässä. Mitäpä tästä enää keskustelemaan uusia pilkkasanoja ja asiaan kuulumattomia linkityksiä vuodesta toiseen.

        >>> Bushmanni et näe mitään eroa eri kristittyjen välillä - vai mitä ? Kaikki on sinulle samaa pötkyä >>

        Tietenkin näen. Sehän selviää ihan vain tutustumalla erilaisiin itseään kristityiksi mainostaviin ihmisiin tai lahkoihin tai kirkkoihin. Vaikka he väittävät uskovansa samaan jumalaan, eivät he pääse yksimielisyyteen edes yhdestä asiasta ja tämä päähenkilö, mainittu jumala, on katsellut tätä kinastelua, toisten vainoamista, murhaamista, tappamista ja raiskaamista sivusta jo rapiat 2000 vuotta.

        >>> tai oikeastaan kaikki uskovat ja jumalat ovat sinulle samaa pötkyä. Eikö vaan? >>

        Asia on kuten mainitsit. Kun tutustuu tietellisen tutkimuksen tuottamaan tietoon historiasta, niin kaikki jumalat ovat syntyneet ihmisten mielikuvituksessa niin, että on lainattu ympärilllä olevista uskonnoista ja heidän jumalistaan vähän sitä sun tätä. Eli jotain vanhaa, jotain sinistä, jotain uutta ja sitten on sotkettu aineita hieman mielikuvituskattilassa ja zimzalabim. uusi jumala on syntynyt. Juutalaisten Jahve on tällaisen kehitystyön tulosta myös täysin selkeästi.

        >>> ja kunnioittaisit ihmisten mielipiteitä >>

        Tietenkin kunnioitan jos osaa perustella mielipiteensä loogisesti kestävällä tavalla.

        >>> puhuisi heistä tai heidän Jumalastaan kuin typeryksistä >>>

        En mahda sille mitään, että raamatun perusteella se jumala, josta raamattu kertoo, vaikuttaa olevan mielenvikainen. Se taitaa olla sen jumalan vika, joka antoi itsestään sellaisia kirjoitella.

        >>> Minä olen sitä mieltä että sinä olet väärässä ja sinä olet luonnollisesti sitä mieltä että minä olen väärässä. >>

        Kyllä sinun on helppo osoittaa vaikkapa tämän ketjun avausviestin väitteeni vääriksi perustelemalla asia loogisesti. Minä annoin omat perusteeni ja nyt sinä annat omasi, niin sillä tavoin keskustelu etenee.

        Mutta että sinä kirjoitat vain minusta, niin ei sillä tavalla mitään keskustelua synny.

        >>> asiaan kuulumattomia linkityksiä vuodesta toiseen. >>

        Millä tavoin nuo linkitykseni olivat asiaan kuulumattomia?

        Siinä edellä henkilö kertoi, kuinka kaikki on menossa nk. päin helvettiä ja minä toin muutamien luotettaviin lähteisiin johtavien linkkien kautta esiin toisenlaisen mielipiteen, että asiat ovat paremmin kuin koskaan.

        Joten osaatko perustella nyt väitteesi tuolta osin?


    • Puskajussi007

      Jos lupaat keskustella asiastasi vakavasti (kuin aikuiset) niin voin keskustella kanssasi (kunnes Kopittelija007 valtaa ketjun kokonaan) ..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      304
      1889
    2. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      110
      1765
    3. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      126
      1720
    4. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      73
      1625
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      31
      1567
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      69
      1285
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      89
      1038
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      23
      1035
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      22
      1002
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      100
      948
    Aihe