Kuinka usein v...ttaa oma köyhyys? Itseäni ainakin kerran päivässä, jos en ole kännissä.
Kuinka usein köyhyys harmittaa?
57
102
Vastaukset
- SossunJaska
Se on ihan oikein että elät onnetonta elämään!
Olisi syytä lopettaa alkoholin käyttö ja holtiton rahan käyttö!- Hankirahaa
Keksi keino tienata pälli
- Nfkdldnkdkdkdl
Eikö teille voi jakaa syänidia tai jotain kun sehän olisi siunaus sinulle ja muille.
En normaalisti kirjoittaisi näin mutta täällä suomi24 kaikki on luvallista voit tehdä mitä vaan eikä seurauksia- Kylään
Syanidi ei ole hyvä ajatus. Mutta tehokkaan käsiaseen kyllä huolisin. Siitä voisi olla monenlaista hyötyä. Voisin tulla vaikka teille kylään ..
- Teiju
Kylään kirjoitti:
Syanidi ei ole hyvä ajatus. Mutta tehokkaan käsiaseen kyllä huolisin. Siitä voisi olla monenlaista hyötyä. Voisin tulla vaikka teille kylään ..
Hyvä kun kaltaisiasi olisi oikeasti toimeliaina saataisiin ongelmia poistettua.
- Itsemurhaonkivuton
Kylään kirjoitti:
Onhan
- Köyhäksolenminäsyntynyt
Jatkuvastihan se ketuttaa miten pitää aina laskea voiko jotain ostaa. Joskus oli tuttava, joka ei kertaakaan edes katsonut mitä jokin maksaa, osti mitä halusi. Olis mahtavaa kun vois ostaa mitä haluaa ja vois ostaa laadukkaita tuotteita. Yleensä katson löytyykö tarjouksesta päiväysvanhoja ruokatarvikkeita, joskus sattuu olemaan vähän parempaakin evästä tarjolla.
Kerran ketutti kun just se varakkaampi tuttava huomautti mulle, ett tarvinko kahta farkkutakkia. Olin töissä silloin ja olin alennuksesta ostanut senkin takin. Ei olis tullut mieleenkään huomauttaa hänelle, ett tarviiko hänen jatkuvasti ostella uusia kenkiä. Mitä se toiselle kuuluu, ett ostaa jotain uutta, jos on kerrankin vähän varoissaan. En mä häneltä rahaa ollut ikinä lainannut ja hän nyt oli sen luonteinen ettei kellekään lainannut yhtään mitään. Jos mä jotain vaatetta tai kenkiä ostan, niin yleensä käytän niitä sitten useamman vuoden. Köyhällä ei ole jatkuvasti varaa ostella uusia, kun mieli tekee. Nykyinen puhelinkin on ollut käytössä jo 7 vuotta ja saa nähdä pystynkö uutta hankkimaan tilalle, kun se tilttaa lopullisesti. Mulla ei ole edes varaa kännätä ja onneks ei tee mielikään. Onneks en polta tupakkiakaan, sekin alkaa olla jo kallista lystiä näinä aikoina. Kyllähän oma köyhyys ketuttaa, kun suvussa on paljon hyvin menestyneitä ja varakkaita. Ei ollut onnea syntyä rahakkaaseen perheeseen, köyhään kotiin synnyin. Köyhänä synnyin, köyhänä elän ja köyhänä kuolen.- dkgufhgugug
Raha, raha, raha... Teidän - kaikkinaisten paskamaisten Suomi24- kirjoittajien - pääasiallisena ongelmana on kylläkin henkisen sivistyksen puute. Teitä ei ole kasvatettu siten, että te ymmärtäisitte mitään sivistyksestä. Siitä syystä ette ymmärrä kirjoittaa keskustelupalstoillakaan sivistyneesti. En ole mikään rasisti, mutta laittaa niin vtusti vihaksi, kun voi kirjoituksista teksteistä päätellä, että tänne kirjoittelee rikollisia, että on pakko kuitata: tänään oli MTV:n sivuilla uutinen, että koulukotitaustaiset naiset synnyttää lapsia nuorempina. Onko sinut tehnyt joku avuton teini aikoinaan, kun käytöstavat on tollaset ja kirjoittelutyyli? Minä voin kertoa, että en todellakaan tiedä edes mitä tuttavani tienaavat, edes omilta lähisukulaisilta en ole koskaan sellaista asiaa kysynyt. En ole tuollainen, joka vertailisi muihin omaa varallisuuttaan kateellisena.
Ja toi on ihan todella uskomatonta, että se pitää paikkansa, että vähemmän sivistyneillä ihan todella on tiettyjä klisheisiä käytösmalleja ja ilmauksia joita käyttävät: keskustelupalstoilta hakevat "hyviä nauruja", aina kiinnostaa se, että "kuka on varoissaan" ja kuka ei, vittu INTERNET!
Todellinen köyhyys sitäpaitsi on ihan muuta, kuin mitä te sen väitätte olevan tai täällä palstoilla väitätte. Tuntuuhan nykyisin umpiköyhilläkin olevan varaa älypuhelimiin - ihan kuule minkälaiset tahansa kävelee kaduilla uusimman tekniikan kanssa. Sitten oikea köyhä ei tietenkään hinkua mitään uutta tekniikkaa, eikä arvosta sellaisia asioita - eikä muuten välttämättä varakkaatkaan, kun pitää kunnia-asianaan hoitaa raha-asiat hyvin ja rehellisesti ja olla rehellinen.
On joo pyydetty Suomi24- ylläpidolta poistoon väkivallalla uhkailijoita ja sen sorttisia tekstejä. Tavis on tehnyt voitavansa siistiäkseen palstakeskustelua, että nyt sopii vaan toivoa, että kun kerran ette itse ymmärrä asiallisemmin internetissä kirjoittaa, ettei kukaan sekopää tyhmä oikeasti erehdy luulemaan vääristä ihmisistä mitään. On edesvastuutonta kirjoitella nettiin palstoille mitä tahansa törkyä. Normaalietiikan ja normaalilainmukaisen moraalin omaavat nettiin kirjoittavat tajuaa, että kaikki lukijat eivät vättämättä käy täysillä, joten en suosittelis olemaan kirjoittaja, että sellaisia pitäis provosoida asiattomilla teksteillä. Me ihmiset kun ei älyltämme olla ihan tasaveroisia.
Uhkaatko jonkun henkeä?
- ei.koskaan.enää
Ei ihme, että on köyhä ja v*tuttaa koko elämä, jos on aina kännissä.
Itse olen tyytyväinen, mutta en olekaan köyhä, koska en ole ollut kännissä 30 vuoteen.- Mdjrrbgkjbc
Eikö köyhille vois perustaa sellaista leiriä enkä nyt tark?eskitysleiriä mutta kuitenkin, sillee löytäisivät elämälle tarkoituksen ja jos ei niin sitte zyklonia suihkussa tai. Jotain?
- köyhä1
Eihän köyhyys mikään häpeä ole, mutta ei se ole ilokaan.
- ononon
Siis köyhyys on häpeä.
- Rikasrakasköyhä
Jos ei ole köyhiä, niin ei ole rikkaitakaan. Eihän kaikki voi olla rikkaita. Rikkaus voi olla muutakin, kuin rahaa.
- Kylään
Mdjrrbgkjbc kirjoitti:
Eikö köyhille vois perustaa sellaista leiriä enkä nyt tark?eskitysleiriä mutta kuitenkin, sillee löytäisivät elämälle tarkoituksen ja jos ei niin sitte zyklonia suihkussa tai. Jotain?
Olen edelleen sen käsiaseen kannalla. Tässä toinen (tai saattaa olla samakin), jonka luokse kylään ..
- ekhrgfyhgytght
Ei taida liittyä aihe alkoholin käyttäminen yhteiskunnalliseen aiheeseen Köyhyys. Ylipäätään ihmisten alkoholin käyttäminen on yksityisasia. Minä en ainakaan ikinä kehtais mennä täällä = internet missään väittämään, että joku juo liikaa, sivistys estäisi ja olishan se sitä käytöstä mitä halveksun eli juoruilua, johon en alennu. Olen sukupuoleltani nainen, mutta kaikki mut oikeasti tuntevat - ja niitä ei käy täällä kirjoittelemassa yhtäkään - tietää, että on yks asia mitä minä olen aina halveksunut, ja se on juoruilu toisten asioista. En ole edes Facebookin jäsen, koska pidän formaattia Facebook juorukerhoina, missä yksityisyydensuoja sitäpaitsi vuotaa, eli siellä ei kande kenenkään tuntemistaan jutella, ei naapureistaan eikä tutuistaan eikä mistään sellaisista asioista, jos on sellaisen jäsen ( minä en ole)... Minua ei siis koskaan ole kiinnostanut, että kuinka usein joku puolituttu käy Alkossa, en koskaan edes mieti mitä muut ihmiset tienaa tai että kuinka varakkaita tai mitä ovat, enkä vtussa tekisi sellaista ainakaan internetissä.
Ja minulla on se onni, että ystäväni olen osannut valita siten, kai älystäni johtuen, että eivät ole kyllä varallisuuden perusteella minua ihmisenä arvottaneet. Toki tietysti jos on vähän rahaa, kutsutaan harvemmin mukaan mihinkään harrastuksiin jotka maksaa, mutta ei ystävyyssuhteisiini tai läheisimpiini liittyviin suhteisiin mulla ole vaikuttaneet raha- asiat ikinä.
- elämäntapa
---vaikka se rikkaita naurattaa. Itseäni ei harmita, mutta aiheuttaa halveksuntaa lähipiirissä.
- Tämä.pitää
En minä sellaisen "lähipiirin" kanssa olisi missään tekemisissä joka minua halveksisi. Haistattaisin heille pitkän vitun, ei sellaisten kusipäiden kanssa tarvitse seurustella.
- roletaari
Pitkän työttömyyteni aikana tuttavani seuloutuivat kolmeen ryhmään. Osa otti asian täysin luontevasti.
Osa omaksui hieman säälittelevän asenteen.
Kolmas ryhmä oli se joka ei edes yrittänyt peitellä vahingoniloaan.
Viimemainittuja hieman härnäsin kertomalla 3kk:n työnhakumatkoistani Espanjaan vaimoni kanssa.
Itse en osannut näyttää murheellista naamaa koska oloni ei ollut sellainen eikä se olisi auttanut mitään. Putken pää odotti. - sldhfurhgtuhgtght
Minkähänlaiset "lähipiirit" teillä paroilla oikeasti on? Olis kiva tietää. Onko kenties internet "lähipiirinne"? Kävi sääliksi, kun taannoinkin keskustelin yhden ihmisen kanssa baarissa, ja tyyppi siis piti omaan kakaraansa yhteyttä Facebookin kautta. Muuten tais olla ne tyypilliset kuviot, eli avioeroa ja silleen. En tiedä, ihan sivistynyt ihminen oli enkä tietenkään kysynyt nimeä koska small- talk on ihan tavalllista, mutta ihmetyttää vaan, että eikö suomalaiset ihmiset ihan todella piittaa siitä, että Facebook todella vie heiltä - ja myös sivullisilta, yksityisyydensuojan täysin ja vääristää todellisuuden asioista. Sit kun siellä jotkut hönöt riekkuu aina Facebookissa, niin ne tietää jopa tunnin tarkkuudella missä kukin liikkuu. Ehkä paskahuusissa ( kärjistys ja sarkasmia!) vielä saa taviskansalainen käydä rauhassa, mutta ei juuri muuta - syystä että suurin osa ihmisistä on Facebookissa jäseninä.
Onneks olen sivistyneestä taustasta, eikä mitään yksityisasioita levitellä netissä. Se tosin opetettiin ihan vain kotikasvatuksessa, eli ei meikäläisten ruokapöydissä ikinä puhuttu siitä, mitä naapureille kuuluu.
- roletaari
On harmittanut silloin kun se on saanut konkreettisia muotoja.
Poikamiehenä sveduissa kerran 4-vuorokautta pelkällä kraanavedellä koska ei ollut tuttavia eikä ketään jolta olisin lainannut rahaa. En osannut pummata eikä myymälävarkaus tullut mieleenikään.
Pitempi niukkuuskausi seurasi talovelkojen myötä. Yli puolet palkastani meni velkojen hoitamiseen ml. vekseli joka oli suuruudeltaan noin 25% talon kustannusarviosta. Marjoja, sieniä, rehumaan tuotteita, lammasteurastuskeikkojen lammas jne. pakasteeseen. Vaimo, vaimo! Pane sieniin puolet petäjäistä!
Vaihdoin 10:n litran pontikkapannun 30-litraiseen.
Tuttavien puutarhoista kerätyistä mustaherukoista valmistin kotiviiniä. 2 x 60l.
Talvella käytin kuivattuja luumuja.
Kahteen vuoteen emme pystyneet uusimaan vaatteita. Lasten harrastusvälineet mourusimme tuttavilta. Mieleen painuva kaksivuotinen.
Eipä se oikeastaan harmittanut. Se oli todellisuutta johon olimme harkitusti hankkiutuneet. - saatanan-idiootit
Työttömiä haukutaan aina että työttömyys on oma vika. Vituttaa tommonen ja haluaisin ampua kaikki haukkujat. Ne haukkujat on varmaan jotain loisia jotrka eivät ole koskaan töitä tehneet. Sitten sanotaan että ala opiskelee. Ei se opiskelu tuo muillekkaan töitä niin miksi minulle.
- tulityöjatili
"Ei se opiskelu tuo muillekkaan töitä niin miksi minulle."
Erehdyt. Ainakin minulle opiskelu toi töitä. Miksi ei sinulle? - Oppiojaankaatoi
tulityöjatili kirjoitti:
"Ei se opiskelu tuo muillekkaan töitä niin miksi minulle."
Erehdyt. Ainakin minulle opiskelu toi töitä. Miksi ei sinulle?Otin opintovapaata töistä kehittääkseni itseäni, niin siitä seurasi loppu tili seuraavissa YT-neuvotteluissa.
- oma_vika_on
Kaikkien pehmeä pää ei yksinkertaisesti säily ehjänä opiskellessa kjeh kjeh kjeh.
- Vähänempatiaakehiin
oma_vika_on kirjoitti:
Kaikkien pehmeä pää ei yksinkertaisesti säily ehjänä opiskellessa kjeh kjeh kjeh.
Onko sullakin opiskellessa mennyt tuo järki vai missä yhteydessä?
- rahaxx
Kyllä opiskelu toi töitä, kun oli nuori, nätti, ahkera ja valmis tekemään mitä tahansa hommaa miten huonolla palkalla tahansa, joka edes jotenkin sivusi vastavalmistuneena koulutusta. Nyt kun on vanha, ruma, ahkera, mutta palkkaa pitäisi saada sen verran, että sillä elättäisi itsensä ja lapsensa, niin työn saanti onkin vaikeampaa.
Opiskelen oikeastaan jatkuvasti. Kesälomalla pidän taukoa opiskelusta. Muuten yritän opiskella ATK-ohjelmistoja (huom! Nämä kurssimaksut saa vähentää ainakin vielä toistaiseksi verotuksessa) ja kieliä työväenopistossa. Työnantaja ei juuri koulutusta tarjoa, mutta onneksi voi esim. ruokatunneilla tietokonetta käyttää ja yrittää aina jotain uutta painaa mieleen.
En ole rutiköyhä, mutta ehkä semmoinen kohtuullisesti toimeentuleva köyhä. Köyhyys harmittaa lähinnä siten, ettei ole varaa lapsille ostaa esim. ajokortteja, mopoja tai kalliita harrastuksia. Olisi myös ihanaa reissata. Ehkä ei tarvitsisi olla yksinkään, vaan löytäisi jonkun miehen, jos joskus raaskisi sijoittaa ropoja ulkonäköönkin, mutta en ole koskaan ostanut rakennekynsiä, ripsipidennyksiä, hiusten raidoituksia tai muita sellaisia. Nyt maantienharmaana ja värittömänä en kyllä miesten päitä käännä.- paljonkospainat
Voi-voi. Sääliksi käy. Olet siis päästänyt itsesi rupsahtamaan ja lihomaan.niin sitä pitää....
- sdfhufyughgytt
Voi voi, vai herraherjaaja herjaa siinä jotakin naista. Pitäisi vai rakennekynsiä ja hiustenpidennysiä olla, ja "miesten päitä kääntää"... No tässä sinulle ihan oikean naisen kommentti: kukaan nainen ei laittaudu miehiä varten. Ei etenkään, jos on koulutusta omaava: yleensä ne on niitä vähemmän koulutusta omaavia, jotka ihannoi työikäisten kotiäitiyttä ja joilla pakkelinlaitto joku harrastus, kato vaikka sontakanavien mainoskanavat lukemattomia tositeevee-ohjelmia, siellä ne on roskasakkia kaiken maailman Miljonääriäidit ja muut ja ohjelmat tehtykin vain siksi, että ne parat sais jostakin tuloja ja että tavikset vois nauraa narsismille.
Miksi sinulla pitäisi olla lapsillesi mopo tai ajokortti antaa - jos sulla edes ylipääätään mitään lapsia on (luulis, että lapsia omaavat ei kirjoittelis täällä)? Et sä tiedä, että ei yliopistoissa lukeneet varakkaatkaan omaa varaa sellaiseen, kuin vaikka ajokortti tai joku mopedi? Minun yläasteaikoinani kaikkein fiksuimmat pojat oli niitä, joilla ei ollut mopoa. Niistä monista tullutkin jotakin, kävivät kouluja ja menestyneet sivistyksellään. - köyhänkortit
Mopoja ja ajokortteja saa kuitenkin aika halvalla. Autokouluja voi kilpailuttaa ja monesta paikkaa saa kortit pelkillä viranomaismaksuilla.
Me ostettiin halpa mopo, tosin uusi kiinalainen, kesti pojalla ihan hyvin, ajovarusteisiin satsattiin. Kortin sai halvalla ja samalla vielä toinenkin kortti "kaupan päälle" samoilla viranomaismaksuilla. Kevytmoottoripyörä hankittiin vähän käytettynä halvalla, siihen ajokortti autokouluja kilpailuttamalla halvimmasta paikasta. Loput ajokortit tuli pelkillä viranomaismaksuilla opiskelupaikan kautta. Nyt pojalla Harrikka, ihan kunnollinen auto ja lähes kaikki mahdolliset ajokortit taskussa(linja-autokortti puuttuu), valmis ammatti ja töissä.
Ulkomaille pääsee lähes ilmaiseksi, jos vain viitsii mennä. Joihinkin maihin matkat vain muutamia kymppejä, Puolaankin oli pitkään lentoliput alle 15€, Turkin valtio sponssaa matkoja, että nekin matkat on, jos vain viitsii lähteä. Intia on halpa maa, lentoliput menopaluu n. 350€, siellä voi olla vaikka koko talven halvemmalla, kuin Suomessa.
- näinnäin
Mulla rahaa riittää. Mukava työ, joka antaa sisältöä elämään. Maksettu asunto, akka, uusi auto tulossa ja rahaa jää yli joka kuukausi. Säästöt vaan kasvaa korkoa. Toivottavasti työttömät saa töitä, et homma muuttuu. Elämä on kivaa kun tekee duunia. Työn kautta suomi nousee. Töihin vaan!
- Vittuilua_riittää
No ei Suomea tällaiset ihmiset kyllä nosta. Toivottavsti sullekin tulee vielä kunnon takapakki, kun kehtaat vittuilla tuohon sävyyn huonompiosaisille.
Olen varma, että tulee. Elämä on pitkässä juoksussa oikeudenmukainen.
- waIer
Viikottain, Alkon hyllyillä kyykyttelemässä halpojen viininlitkujen hyllyillä.
- shkpit
Ostin uuden auton ja talon huomenna ostan uuden talon ja uuden auton.
- Onnellinenköyhä
Minua ei harmita köyhyys yhtään, sillä elän tulojeni mukaan ja rahaa riittää vielä moneen muuhunkin asiaan.
Tuloja voisin hankkia tietenkin lisääkin, mutta miksi hankkisin, kun pärjäämme hyvin näinkin. Omassa vanhassa talossa asutaan, puilla lämmitetään ja puut kerätään metsästä luvan kanssa. Kalastan särvintä ruokapöytään ja marjoja poimitaan talvenvaralle pakastimeen. Joskus kasvatin itse sieniäkin olkipaaleissa, osterivinokasta kasvoi hyvin olkipaalissa, vietiin tuttavillekin sieniä. Kasvimaa meillä on ja perunat, porkkanat, punajuuret, salaatit tulee omasta maasta. Omena ja luumupuut antaa satoa syksyllä.
Lapset tykkää asua ok-talossa, on oma piha harrastaa. Tämä talo maksoi alle 10000€ isolla tontilla, edellinen omistaja oli uusinut peltikaton, mitään suurempaa remppaa me ei olla tähän tehty, viime kesänä tehtiin vanhimmalle tytölle huone yläkertaan kierrätyskamoista ja halvoilla materiaaleilla. Ei me missään näin halvalla voitas muuten asua.
Auto meillä on 12 v. vanha ranskalainen iso farkku, oli halpa ostaa ja hyvin on toiminut tähän asti, me on ajettu sillä nyt 130000km, vielä kerran katsastetaan ja ajetaan leima loppuun, sitten etsitään toinen halpiainen nettiauto.com sivuilta.
En oikein käsitä, että miksi pitäisi köyhyyden v..ttaa? Meillä on kaikkea, mitä me tarvitaan ja pystytään vielä matkustelemaankin koko perheen kanssa kauas ulkomaille, kun lentoliput kytätään halvimmat mahdolliset. Jossain halpamaassa asutaan sitten halvalla ja ostetaan itse ruokaa torilta tai kaupoista. Eihän se sen kalliimpaa ole ulkomaillakaan perheen kanssa elää, kuin täällä Suomessa, asuminen ja ruoka halvempaakin. Kovimmilla pakkasilla me on olut monena talvena Intiassa, niin säästyy talon lämmitykseltä ja lumitöiltä, tullaan maaliskuulla takaisin Suomeen, kun talvi jo helpottaa. Lasten vaatteita ja muuta tarpeellista ostetaan sitten ulkomailta, niin ei tarvitse kalliilla ostaa täältä. Monet kerrat on ostettu lapsille koulun kevätjuhliin juhlapuvut ulkomailta, niin saa köyhänkin lapset olla paremmissa vaatteissa kevätjuhlassa. Ne juhlavaatteet voi sitten vaikka myydä huutonetissä tai tori.fi sivustoilla, kun niille ei ole enään käyttöä. Käytännössä ne on ilmaiset juhlavaatteet, kun ne saa myytyä.
Lasten kanssa me retkeillään ahkerasti, monen yhdistyksen kautta päästään halvoille reissuille ja tehdään itsekin monenlaisia retkiä, polkupyörillä marjareissuille ja uimaan, joskus käydään ongella. Huvipuistoissa käydään isommalla porukalla, otetaan mukaan lasten kavereitakin, kun pääsylipuista saa enempi alennusta isolla porukalla, Eväät me ostetaan Lidlistä ja viedään kylmälaukussa mukana, ei ole kallista.
Moneen paikkaan pääsee ilmaiseksi tai saa vapaalippuja, konserteissa, messuilla ja taidenäyttelyissä käydään monasti vapaalipuilla. Ei ole ongelma, etteikö lippuja saisi, ongelma on oikeastaan se, ettei kaikkeen ehdi mitä on ilmaiseksi tarjolla.
Töitä me tehdään vaimon kanssa jatkuvasti, mutta meidän tulot eivät ole suuret, enempi saisimme, jos emme tekisi töitä ja olisimme yhteiskunnan huollettavina. Me kuitenkin pärjätään näin ihan hyvin ja ollaan tyytyväisiä.- oppivelvollisuus
No käykö ne teidän lapset siellä Intiassa koulua, jos vietätte siellä kylmimmät talvet??
- Köyhän_ainut
huvitus on vilkas mielikuvitus kuten tästäkin jutusta näkee.
- Onnellinenköyhä
oppivelvollisuus kirjoitti:
No käykö ne teidän lapset siellä Intiassa koulua, jos vietätte siellä kylmimmät talvet??
Lapsemme käyvät koulua Intiassa matkamme aikana, tosin kotiopetuksessa ja vanhimmat tietokoneen kanssa etänä. Päivällä pidetään koulua kuumimpaan aikaan olohuoneen pöydän ääressä ja sen jälkeen pääsee vasta uimaan.
Homma on toiminut tähän asti ihan hyvin, lisäksi lapset pystyvät elävöittämään matkan jälkeen mm. maantiedonopetusta omassa koulussaan, kun matkan jälkeen käydään läpi heidän kokemuksiaan Intiassa. - Onnellinenköyhä
..jatkoa vielä edelliseen. Intiassa on myös mahdollista käydä paikallistakin koulua ja tulevaisuudessa on meidänkin lasten mahdollista kokeilla sitäkin vaihtoehtoa, kun nyt englanninkielentaito on kehittynyt niin paljon, että opetusta on mahdollista seurata.
Joissakin intialaisissa yksityiskouluissa on mahdollisuus kuukauden ilmaiseen tutustumisjaksoon. Ajattelimme hyödyntää tuota etua tulevaisuudessa lastemme opetuksessa. Suomalaisen tuttavaperheemme lapset olivat intialaisessa koulussa oppilaina ja kokemukset olivat hyvät. Samaa koulua mekin ajattelimme omille lapsille. Antaa hyvän pohjan tulevaisuuteen. - Onnellinenköyhä
..jatkoa vielä nyt paremmalla ajalla.
Suomessahan on oppivelvollisuus, mutta ei se edellytä tavallisen koulun käymistä, voi olla kotiopetuksessa. Ulkomailla pidempiä aikoja asuvat suomalaiset opettavat monasti lapsiaan kotona, jos vanhempien pätevyys siihen riittää.
Suomalaisia koulujakin on eri puolilla maailmaa, tosin niiden kanssa on nyt ollut ongelmia rahoituksen kanssa, kun valtion talous on tiukkaa.
Ohessa muutamia linkkejä noihin kouluihin;
http://tietoathaimaasta.com/suomalaiset-koulut.php
http://www.tietoaespanjasta.com/suomalaiset-koulut.php
http://www.suomikoulut.fi/uusi/index.php/eurooppa
http://www.suomikoulut.fi/uusi/index.php/aasia
Eräät tuttavamme olivat omatekoisella veneellään koko perheen kanssa maailmanympäripurjehduksella, perheen äiti opetti lapsia tuon matkan aikana. Ei opetuksen järjestäminen lapsille ole mitenkään ylivoimainen pidempienkään matkojen aikana.
Serkkuni muutti perheensä kanssa Italiaan, kun hänen miehensä työkomennus sattui Italiaan. Serkkuni opettaa lapsia kotona, kun siihen on mahdollisuus. Ei nämä mitään vaikeita asioita ole köyhällekään.
Tietoa opetuksen järjestämisestä; http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/hyvinvointi_ja_turvallisuus/opiskelu_ulkomailla_ja_suomeen_palattua - oppivelvollisuus
Jos lapset ovat yläasteikäisiä, ei kaikkien vanhempien osaamistaso ole sitä luokkaa, että pystyy lapsille opettamaan esim. matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, kieliä OIKEIN. Itse en ainakaan hallitsisi moisia taitoja tarpeeksi hyvin, vaikka ylioppilas ja opistotasoinen tutkinto onkin, mutta omat tutkinnot 80-luvulta..
- Onnellinenköyhä
Köyhän_ainut kirjoitti:
huvitus on vilkas mielikuvitus kuten tästäkin jutusta näkee.
Mielikuvitus on tietysti hyväksi köyhällä, että keksii kaikkea halvalla tai ilmaiseksi. Moneen asiaan keksii kyllä ratkaisun, kun käyttää mielikuvitusta.
Juuri nyt juhannuksena meille tuli todellinen ongelma, kun keskuslämmityskattila alkoi vuotamaan, tuo ilmaiseksi saatu Jämä Miniter 28 kattila vuodelta 1972 vuotaa.
Jos tämä nyt tehtäisiin ilman mielikuvitusta, niin homma maksaisi varmaan 20000€, kun vaihdettaisiin uusia kattila ja putkimiehet tekisivät töitä useamman päivän pannuhuoneessamme. Tähän ei tietenkään ole varaa, joten puran kattilan ulkokuoret ja irroitan eristeet, leikkaan vuotokohdan teräsleyvn pois riittävän suurelta alalta ja hitsaan migillä uutta peltiä hapertuneen tilalle. Peltiä saa ostaa romukaupasta halvalla. Vaihdan kuivan eristeen kastuneiden tilalle ja kiinnitän suojapellit paikoilleen, korjaus maksaa arviolta n. 20€ ja kestää taas ainakin seuraavat 10v. Samalla kertaa vaihdan uuden kiertovesipumpun, jonka ostin halvalla verkkokaupasta, niin ei tarvitse myöhemin alkaa korjailemaan, pitää nimittäin hieman ääntä. - Onnellinenköyhä
Jos lapset ovat yläasteikäisiä, ei kaikkien vanhempien osaamistaso ole sitä luokkaa, että pystyy lapsille opettamaan esim. matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, kieliä OIKEIN. Itse en ainakaan hallitsisi moisia taitoja tarpeeksi hyvin, vaikka ylioppilas ja opistotasoinen tutkinto onkin, mutta omat tutkinnot 80-luvulta..
Laitoin tuohon edelliseen riittävästi linkkejä, että löytyy päteviäkin vaihtoehtoja suomalaisista kouluista.
Meillä vanhimmallle lapselle (nyt jo valmistunut) riitti tietokoneella tehtävät etätehtävät Intian matkallamme. Nykyään opiskelu on muutenkin niin monimuotoista, että tiettyjä opintoviikkoja ja tenttejä on mahdollista suorittaa etukäteen tai myöhemin. Vanhiman lapsemme kohdalla opiskelut eivät tuottaneet mitään ongelmaan pidemmillä matkoillamme Intiaan.
Vaan ehdottomasti kaikki kannattaa suunnitella hyvin etukäteen ja ottaa selvää opetukseen liittyvistä asioista oppilaitosten rehtoreilta. Ainakin meillä asiat on pystynyt järjestämään hyvin.
http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/hyvinvointi_ja_turvallisuus/opiskelu_ulkomailla_ja_suomeen_palattua - Onkovaraaollaköyhä
"Itse en ainakaan hallitsisi moisia taitoja tarpeeksi hyvin, vaikka ylioppilas ja opistotasoinen tutkinto onkin"
Jos ei itse hallitse noita taitoja ja monta muutakin, niin sitten ei ilmeisesti ole varaa olla köyhä ..
Olen samanlainen tapaus, ylioppilas ja opistotasoinen tutkinto. Minulle vaan sattui todella huono työpaikka. Olen myös huono sosiaalisissa taidoissa, joten minun on vaikea saada uutta työtä. Saatan olla vähän arkakin. Työpaikassani työpanokseni kyllä kelpaa, mutta palkka on koko ajan minimitasolla.
Siispä olen joutunut opiskelemaan taitoja auton ja tietokoneen korjauksesta kaikenlaisiin remonttitöihin, jotta minulla olisi varaa olla köyhä. Jopa ajo-opetukset meillä annetaan nuorille ja vähän vanhemmillekin itse. - Varaa_olla_köyhä
Onkovaraaollaköyhä kirjoitti:
"Itse en ainakaan hallitsisi moisia taitoja tarpeeksi hyvin, vaikka ylioppilas ja opistotasoinen tutkinto onkin"
Jos ei itse hallitse noita taitoja ja monta muutakin, niin sitten ei ilmeisesti ole varaa olla köyhä ..
Olen samanlainen tapaus, ylioppilas ja opistotasoinen tutkinto. Minulle vaan sattui todella huono työpaikka. Olen myös huono sosiaalisissa taidoissa, joten minun on vaikea saada uutta työtä. Saatan olla vähän arkakin. Työpaikassani työpanokseni kyllä kelpaa, mutta palkka on koko ajan minimitasolla.
Siispä olen joutunut opiskelemaan taitoja auton ja tietokoneen korjauksesta kaikenlaisiin remonttitöihin, jotta minulla olisi varaa olla köyhä. Jopa ajo-opetukset meillä annetaan nuorille ja vähän vanhemmillekin itse.Tämä onkin tärkeä pointti tässä köyhyydessä. Minua ei viiksetä lainkaan tämä köyhyys, koska omatoimisena pystyn elämään todella vähillä tuloilla.
Ruokaa saa ilmaiseksi tai vähällä vaivalla halvalla. Asuntoja löytyy lähes ilmaiseksi tai saa asua kunnostusta vastaan. Kierrätysestä saa kaikenlaista halvalla ja lahjoitetaan palstoilta ilmaiseksi. Pulloja ja tölkkejä voi kerätä vaikka kuinka, kun vain muistaa ilmoittaa verottajalle niistä saadut tulot. Pienistä tuloista jää vielä säästöönkin. - höpölöpöä
Todellakin, päiväunia siellä setä kertoilee.... PÄIVÄN.Makeimmat naurut, vai Intiassa muka...::)))))
- Onnellinenköyhä
höpölöpöä kirjoitti:
Todellakin, päiväunia siellä setä kertoilee.... PÄIVÄN.Makeimmat naurut, vai Intiassa muka...::)))))
Ei mitään päiväunia, vaan totta meidän elämässämme ja yhtä helpolla muidenkin järjestettävissä omaan elämäänsä.
Intiassahan monet elävät talvella juuri sen vuoksi, että eläminen siellä on tosi halpaa.
Me hankitaan veronpalautuksilla halvat lentoliput ja veronpalautusta me saadaan, kun pidetään ennakonpidätys% hieman korkeampana, niin palautusta tulee aina joulukuun alussa. Veronpalautus ei ihan aina riitä, mutta säästämme vuoden mittaan matkakassaan jokusen euron, niin matkakassasta sitten lisää. Koko 5h perheen lentoliput ei maksa halpisyhtiöllä mahdotomia, kun kyttäillään halvat lennot.
Asuminen Intiassa on halpaa, samoin ruoka. Torilta ja paikallisista kaupoista voi ostaa ruokaa.
Töitä voi tehdä etänä tietokoneella, yleensä järjestän työt siten, että pystyn tekemään ne tietokoneella Intiasta käsin. Lasten koulunjärjestelyt tuolla jo selitinkin aiemmin, joten nistä ei sen enempää.
Täällä Suomessa vanha talomme on peruslämmöillä ja naapurimme käy sen verran katsomassa, ettei mitään katastrofia pääse tapahtumaan, lisäksi sähköyhtiön kanssa on sähkökatkoista tekstiviestipalvelu, että tiedän sähkökatkojen ajankohdan, jos sellainen sattuu tulemaan.
Kyllä tämä on ihan toimiva juttu ollut meillä ja koko perhe on tykännyt tästä järjestelystä.
- Voieiköyhyys
Köyhyys ://
- ksefbhgryhgtyhg
Kysymykseen vastaus. Ei ole koskaan ollut tarvetta vertailla itseään mihinkään ihmiseen vaan on kilpaillut aina vain itsensä kanssa, joten ei ole vielä koskaan harmittanut, paitsi yhteiskunnallisesti, koska köyhyys luo pahoinvointia ja rikollisuutta. On onni, että on töissäkäyneiden akateemisten taustasta 2000-luvun maailmassa ja syntynyt paikkaan missä ruokaa ja katto pään päällä, sivistyksellinen onni, kun ei rakennu maailmankuva perusteelle, että ihmiset eroteltaisiin varallisuusperusteilla. Minulle ihmisten arvo on rehellisyydessä: itse toisin kuin te, en hauku köyhiä ihmisiä tai halveksu köyhiä, mutta jokaista haukkuisin joka on epärehellinen. Arvostan ihan samalla tavalla leipäjonossa käyviä köyhimpiä ihmisyydessä, kuin multimiljonäärejä, koska minulla hyvä kotikasvatus - olen tuntenut hyvin rikkaita, köyhiä en juuri ollenkaan, mutta sen verran, että ei ole koskaan tullut mieleen miettiä, että "naapuri tienaa enemmän", vertauskuva. Tulisi ymmärtää, että on asiat aika hyvin, jos on energiaa laittaa siihen, että on kateellinen. Köyhyysrajalla elävät eivät koskaan pysty uhraamaan energiaansa sen miettimiseen, että miten kadehtimiensa elämästä voisi tehdä vaikeaa, tai internet- solvaamaan..Suomi24- kirjoittajille tämä. Eikä sellainen ole keskiluokan harraste, ei tietenkään.
Nyt kun sinä siinä -mikä lienetkin ja minä en tiedä- kadehdit keskiluokkaa, varmaan suurimmalla osalla Suomen mökeistä ja taloista laitetaan terasseilla parasta sapuskaa pöytään, ihmisten itsensä maksamaa ja työssäkäynnillä. Usko pois, että minä en ole kateellinen ihminen, vaikka kirjoittelenkin Suomi24-palstoilla ja asun vuokrakopperossa, jossa ei suurinpiirtein jos ei tukehdu rakennusmaapölyyn, niin saa melkein lämpöhalvauksen. - parastaaikaanyt
Ei ollenkaan, ennemmin harmaittais olla ilmaistöissää. Ei oon mun juttu, tahdon olla vapaa ja hengittää havun tuoksua.
On ihanaa olla kotona, tehdä omia juttuja, nukku pitkään ja olla menemättä talvella
ulos jos ei haluu, ja kesäsällä sa olla rannoilla ja ulkona lämpimässä.
Minä ainakin nautin työttömyydestä, mikä onkaan parempaa kuin olla vaan näin. Rahaa vois tulla enempikin, mutta mulle riittää tämäkin, sossusta saan laskuihin rahat ja elämiseen... miksi valittaa kun tämä on oikeata elämää. - eiharmitayhtään
Ei harmita köyhyys, kun aika paljon saa monenlaista ihan ilmaiseksi tai vähällä rahalla.
Juuri eilen sain optikkoliikkeestä ilmaisen näöntarkastuksen ja saan vielä ilmaiset kaksiteholasit, kun sain sellaisen ilmaiskupongin. Uudet silmälasit maksoivat minulle tai maksavat minulle 0 € riitti, kun vain vaivauduin menemään siihen liikkeeseen ja ilmoittavat minulle muutaman viikon päästä, että voin noutaa silmälasini.
Olimme vaimoni kanssa kesäteatterissa, saimme ilmaiset liput sinne, lisäksi saimme vielä ilmaiset tarjoilut, oli patonkia, leipiä ym. ja juomat viiniä ja alkoholittomia vaihtoehtoja, kahvia ja leivoksia väliajalla. Ei voi moittia kalliiksi!
Menemme asuntomessuille ilmaisilla vapaalipuilla, saimme liput eräältä yritykseltä. Messuohjelman saimme ilmaiseksi eräältä lehtitalolta. Otamme mukaan omat eväät ja juomapullot. Ei tule kallis reissu siitäkään.
Talvella lähdemme Turkin valtion sponssaamalle matkalle, otamme kaiken ilmaisen vastaan mitä tuolla matkalla tarjotaan ja muuten kiertelemme omin nokkinemme, eikä tuhlata rahaa.
Uimassa ollaan nyt käyty lasten kanssa läheisellä rannalla, maksaa vain sinne menemisen vaivan.
Torstaina ja perjantaina tuli postilaatikosta muutama ilmainen kerran viikossa ilmestyvä aikakausilehti, Anna, Apu ja Seura, tänään tuli ilmainen sanomalehti postilaatikkoon, on tullut jo monta vuotta, kun osasin ilmoittaa osoitteeni oikeaan paikkaan. Eräs lehti on tullut meille jo yli 30 vuotta ilmaiseksi ja tulee varmaan vielä toisen mokoman, jos en kiellä sitä tulemasta.
Leipää me saadaan ilmaiseksi enemän, mitä me ehditään syömään. Annetaan joskus naapurillekin ylimääräistä.
Paljon on ruokaa, mitä me saadaan ilmaiseksi, kalaa saadaan hoitokalastajilta ilmaiseksi, omenoita syksyllä, jopa liiankin kanssa. Joskus hirvenlihaa, kun tutut metsästäjät kyllästyy hirvenlihaan. Perunoita ja porkkanoita saadaan paljon ilmaiseksi kauppiailta. Juustoa saadaan ilmaiseksi ja maitoa.
Kyllä köyhän kelpaa!- satu_setäköö
Minä kyllä vähän epäilen näitä sun tarinoitasi :D Vai että oikein ilmaisia ulkomaanmatkoja, kaksitehosilmälaseja etc. Ihan saa kuvan, että sulla kuluu vuodessa 0 euroa rahaa: kaikki on ilmaista. Nyt jotain rajaa kiits.
- eiharmitayhtään
satu_setäköö kirjoitti:
Minä kyllä vähän epäilen näitä sun tarinoitasi :D Vai että oikein ilmaisia ulkomaanmatkoja, kaksitehosilmälaseja etc. Ihan saa kuvan, että sulla kuluu vuodessa 0 euroa rahaa: kaikki on ilmaista. Nyt jotain rajaa kiits.
Ei mitään satuja! Ñäitä optikkoliikkeiden tarjouksia on tämän tästä ja monille jää käyttämättä näitä ilmaiskuponkeja tai niitä ei ehdi käyttämään. Sain tälläisen ilmaiskupongin, jossa tarjousaika oli menossa umpeen, joten käytin sen. Monta muuta asiaa saa ilmaiseksi, jos viitsii käyttää ne hyväksi. Turkin valtio tosiaan sponssaa noita matkoja, eihän ne ole ilmaisia matkoja, jos siellä perillä alkaa tuhlaamaan rahaa, mutta ottaa vaan ne ilmaiset, niin selviää vähällä koko matkasta. Jos noita ilmaisia lehtiä epäilt, niin varmaansinullekin joskus soittaa joku lehtimyyjä ja tarjoaa ilmaista jaksoa jostain lehdestä. Yksinkertaisesti otat vain sen luvatun ilmaisen jakson, tosin tarkkana pitää olla, että et puhu itseäsi siinä pussiin, puhelu nauhoitetaan ja saat myyjän lupaamaan varmasti sen tilausjakson ilmaiseksi. Ja kun vastaat erilaisiin kilpailuihin ja kyselyihin, saat varmasti soittoja erilaisista tarjouksista, sieltä niistä voit sitten vedättää ilmaiseksi monenlaista tutustumisjaksoa tai tarjousta. Ei tietty onnistu joka kerta, mutta aika usein onnistuu, etkä menetä mitään, vaikka yrität. Jos saat ilmaiset liput johonkin, niin voit mennä sinne tai olla menemättä. Saimmei tosiaan liput kesäteatteriin viimeksi, mutta on oltu useamminkin teatterissa ja konserteissa, taikka messuilla ilmaisilla lipuilla. Koko perheen voi viedä vaikka sirkukseen ilmaisilla lipuilla, viimeksi yksi pankki oli ostanut niitä vapaalippuja tivoliin, hain vaan pankista, kysyivät vaan montako lippua tarvitsen, en ollut edes sen pankin asiakas. Sain joitakin aikoja sitten eurolla (1€) 7ha metsäpalstan, en tee sillä yhtään mitään, mutta otin vastaan, kun sellaista tarjottiin, puita siellä ei ole yhtään, eikä mitään muutakaan, rehellinen juttu ja kaupanvahvistaja tuli maistraatista vahvistamaan kaupan, maksoin hänen palkkionsa. Monenlaista saa ilmaiseksi.
- onilmaista
eiharmitayhtään kirjoitti:
Ei mitään satuja! Ñäitä optikkoliikkeiden tarjouksia on tämän tästä ja monille jää käyttämättä näitä ilmaiskuponkeja tai niitä ei ehdi käyttämään. Sain tälläisen ilmaiskupongin, jossa tarjousaika oli menossa umpeen, joten käytin sen. Monta muuta asiaa saa ilmaiseksi, jos viitsii käyttää ne hyväksi. Turkin valtio tosiaan sponssaa noita matkoja, eihän ne ole ilmaisia matkoja, jos siellä perillä alkaa tuhlaamaan rahaa, mutta ottaa vaan ne ilmaiset, niin selviää vähällä koko matkasta. Jos noita ilmaisia lehtiä epäilt, niin varmaansinullekin joskus soittaa joku lehtimyyjä ja tarjoaa ilmaista jaksoa jostain lehdestä. Yksinkertaisesti otat vain sen luvatun ilmaisen jakson, tosin tarkkana pitää olla, että et puhu itseäsi siinä pussiin, puhelu nauhoitetaan ja saat myyjän lupaamaan varmasti sen tilausjakson ilmaiseksi. Ja kun vastaat erilaisiin kilpailuihin ja kyselyihin, saat varmasti soittoja erilaisista tarjouksista, sieltä niistä voit sitten vedättää ilmaiseksi monenlaista tutustumisjaksoa tai tarjousta. Ei tietty onnistu joka kerta, mutta aika usein onnistuu, etkä menetä mitään, vaikka yrität. Jos saat ilmaiset liput johonkin, niin voit mennä sinne tai olla menemättä. Saimmei tosiaan liput kesäteatteriin viimeksi, mutta on oltu useamminkin teatterissa ja konserteissa, taikka messuilla ilmaisilla lipuilla. Koko perheen voi viedä vaikka sirkukseen ilmaisilla lipuilla, viimeksi yksi pankki oli ostanut niitä vapaalippuja tivoliin, hain vaan pankista, kysyivät vaan montako lippua tarvitsen, en ollut edes sen pankin asiakas. Sain joitakin aikoja sitten eurolla (1€) 7ha metsäpalstan, en tee sillä yhtään mitään, mutta otin vastaan, kun sellaista tarjottiin, puita siellä ei ole yhtään, eikä mitään muutakaan, rehellinen juttu ja kaupanvahvistaja tuli maistraatista vahvistamaan kaupan, maksoin hänen palkkionsa. Monenlaista saa ilmaiseksi.
ei tosiaan satuja, kyllä sitä jaetaan ilmaiseksi vaikka mitä http://ilmaistarjoukset.fi/
- entiiä
Miten määritellään köyhyys.Onko siihen joku euro raja???
- lehdestäluin
On määritetty, köyhä ihminen on alle 1300 e kk elävä.
- pullo_tyhjänä
Ei ihan vielä harmita, mutta kohta. Mamman lähettämänä kävin ruokakaupassa. Poikkesin samalla reissulla Alkossa. Pullo on nyt tyhjä.
- Jabadapaduu
Syanidi on iha hyvää tavaraa mutta järeä käsiase vie voiton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865