Kirkossakäynti yleistyy Helsingissä

ateismi.on.passe

15

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eli karkeasti arvioiden 10,000 asukasta lisää kunnassa ja 9,000 kirkkokäyntiä lisää. On se asemansa säilyttänyt, mutta en nyt vielä kirkkoherrana juhlisi.

      • Huomautan nyt sen verran että joo ehkä Helsingin asukasluku on kasvanut, mutta Helsingin Seurakuntayhtymän väkiluku on pienentynyt paitsi prosentuaalisesti mutta myös absoluuttisesti. Vuonna 2014 Helsingissä oli siis vähemmän jäseniä kuin 2013 - mutta nähtävästi he kävivät sitten enemmän kirkossa. Toki kokonaisuutena arvioituna luvut ovat aivan naurettavan pieniä. Kirkolla on Helsingissä jotain 300 tuhatta jäsentä ja jotain 400 tuhatta kirkkokäyntiä, hieman yli kerran vuodessa siis käyvät. Avaaja voisi puhua passeesta sitten kun kaikki käyvät kerran viikossa.


      • rainbowshy kirjoitti:

        Huomautan nyt sen verran että joo ehkä Helsingin asukasluku on kasvanut, mutta Helsingin Seurakuntayhtymän väkiluku on pienentynyt paitsi prosentuaalisesti mutta myös absoluuttisesti. Vuonna 2014 Helsingissä oli siis vähemmän jäseniä kuin 2013 - mutta nähtävästi he kävivät sitten enemmän kirkossa. Toki kokonaisuutena arvioituna luvut ovat aivan naurettavan pieniä. Kirkolla on Helsingissä jotain 300 tuhatta jäsentä ja jotain 400 tuhatta kirkkokäyntiä, hieman yli kerran vuodessa siis käyvät. Avaaja voisi puhua passeesta sitten kun kaikki käyvät kerran viikossa.

        Tosi. Kirkon jäsenistö keskimäärin kai jonkin verran uskonnollistuu, kun maallistuneimpien kirkosta eroaminen on kuitenkin ehkä voimakkaampaa kuin sisäinen maallistuminen.

        Yritin kaivaa Helsingin lukuja, mutta epäonnistuin. Törmäsin siinä tietoon, jonka mukaan tavallisia pääjumalanpalveluskäyntejä oli n. 5 miljoonaa vuonna 1995. Viime vuonna luku oli noin 3,4 miljoonaa. Tämä kertoo jo aika paljon.

        Kaikkiaan viime vuonna pääjumalanpalveluksiin osallistuneiden määrä kasvoi 3 promillea, vaikka tilaisuuksien määrä väheni 2 promillea. Samaan aikaan mm. "viikkomessut" ja "erityisjumalanpalvelukset" keräsivät vähemmän väkeä. Näyttää keskittyvän enemmän sunnuntaille kirkkokäynnit.


    • Vajoaaa

      "Paavalin seurakuntaan kuului vuonna 2014 enää 49,3 prosenttia alueen asukkaista. Se on Kallion kanssa Helsingin ja koko maan ensimmäinen alle 50 prosentin vajonnut seurakunta. Jäsenten messuaktiivisuuskin on Paavalissa hieman alle keskiarvon."

    • alasajo

      Nyt on vaparit vaikeena. Homma kääntyy. Sinänsä kirkon tilanne ei ole mitenkään satanut vapareiden laariin missään vaiheessa. Liitto on menossa alas ja kovaa vauhtia.

      • Miten nämä nyt liittyvät toisiinsa? Kyllä, va-liiton jäsenmäärä ei ole kasvanut eikä kasva kirkosta eromisen tahdissa.

        Ei, evlut kirkko ei ole nousussa. Ei sellaista itsepetoksen määrää voi olla, että kukaan voi itselleen uskotella kirkon lähtevän nousuun.


      • Miten nämä nyt liittyvät toisiinsa? Kyllä, va-liiton jäsenmäärä ei ole kasvanut eikä kasva kirkosta eromisen tahdissa.

        Ei, evlut kirkko ei ole nousussa. Ei sellaista itsepetoksen määrää voi olla, että kukaan voi itselleen uskotella kirkon lähtevän nousuun.


      • Sivuhuomioitsija
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Miten nämä nyt liittyvät toisiinsa? Kyllä, va-liiton jäsenmäärä ei ole kasvanut eikä kasva kirkosta eromisen tahdissa.

        Ei, evlut kirkko ei ole nousussa. Ei sellaista itsepetoksen määrää voi olla, että kukaan voi itselleen uskotella kirkon lähtevän nousuun.

        Jumalanpalveluskäynnit ovat lisääntyneet. Raaka luku.


      • Sivuhuomioitsija kirjoitti:

        Jumalanpalveluskäynnit ovat lisääntyneet. Raaka luku.

        Ja suhteessa alueella aluvien määrään kasvu on niinkiin raaka kuin...?


      • Rahahanat.kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ja suhteessa alueella aluvien määrään kasvu on niinkiin raaka kuin...?

        Tällä palstalla on havaittu, että viime vuosina vapariliiton alaisten yhdistysten jäsenmäärä on supistunut rajusti. Osuus väestöstä on väestönkasvun myötä vieläkin rajummin pienentynyt. Vapariliitto on aina ollut marginaalia, mutta kehitys on vienyt sen yhä enemmän sivuun. Liiton yhä ilmeisempi merkityksettömyys tulisi näkyä valtionavun poistumisena.


      • Rahahanat.kiinni kirjoitti:

        Tällä palstalla on havaittu, että viime vuosina vapariliiton alaisten yhdistysten jäsenmäärä on supistunut rajusti. Osuus väestöstä on väestönkasvun myötä vieläkin rajummin pienentynyt. Vapariliitto on aina ollut marginaalia, mutta kehitys on vienyt sen yhä enemmän sivuun. Liiton yhä ilmeisempi merkityksettömyys tulisi näkyä valtionavun poistumisena.

        Ja tämä liittyi Helsingin alueen kirkkokäynteihin siten, että...?

        Helsingissä on parilla alueella evlut kirkkoonkuuluvuus alle 50%. Ensimmäistä kertaa viiteen vuosisataan. Mitään kommenttia tähän historialliseen muutokseen?


      • Rahahanat.kiinni
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ja tämä liittyi Helsingin alueen kirkkokäynteihin siten, että...?

        Helsingissä on parilla alueella evlut kirkkoonkuuluvuus alle 50%. Ensimmäistä kertaa viiteen vuosisataan. Mitään kommenttia tähän historialliseen muutokseen?

        Onko sinulla kommenttia siihen, että vapareiden osuus putoaa sekä absoluuttisesti että prosentuaalisesti kovempaa vauhtia kuin kirkkoon kuuluminen? Lähestyy aika, jolloin vaparien valtionavustus poistuu...


      • Rahahanat.kiinni kirjoitti:

        Onko sinulla kommenttia siihen, että vapareiden osuus putoaa sekä absoluuttisesti että prosentuaalisesti kovempaa vauhtia kuin kirkkoon kuuluminen? Lähestyy aika, jolloin vaparien valtionavustus poistuu...

        Helppo kommentoida. Ei tietenkään tipu absoluuttisesti, kun koko va-liiton jäsenmäärän verran eroaa kirkosta kuudesta tunnista yhteen kuukauteen kestävänä aikana. Vaikutuksemme on jäsenmäärää suurempi, mikä on tietysti hyvä.

        Jäsenmäärän tippuminen johtuu erityisesti Karkkilan VA:n eroamisesta, mikä oli harmillista. Kuten olen todennut, ollaan tuonnekin yhteyksissä. Jos Karkkila liittyy takaisin, niin varmaan toteat että liiton jäsenmäärä kasvoi jyrkästi ja valtiontuen iso kasvu lähestyy?

        Noin. Odotan kommenttiasi siihen, että kahdella alueella tippu kirkkoonkuuluvuus alle 50%.


    • FUCKIFUUU

      Kaikki tietävät että tuo kirkossa käynti johtuu Helsingin uskovaisesta opetustoimenjohtajasta joka on määrännyt joko suoraan tai epäsuorasti kouluja lisäämään kirkkokäyntejä.

      • No ei mitenkään välttämättä. Tilastosta ei suoraan näe miten suuri osuus oli koululaisjumalanpalveluksia tai onko ne edes laskettu mukaan.

        Tietysti jos ketjun aloittajalla olisi halua oikeasti keskustella, mitä suuresti epäilen, hän voisi nuo luvut kaivaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe