Helsingissä jumalanpalveluksissa käyminen on viime vuonna yleistynyt rajusti verrattuna edelliseen vuoteen.
http://www.valomerkki.fi/uutiset/jumalanpalveluksissa-kayminen-on-yleistynyt
Kaikki tietävät, että Helsinki näyttää maalle suuntaa. Ateismi on passé.
Kirkossakäynti yleistyy Helsingissä
15
147
Vastaukset
Eli karkeasti arvioiden 10,000 asukasta lisää kunnassa ja 9,000 kirkkokäyntiä lisää. On se asemansa säilyttänyt, mutta en nyt vielä kirkkoherrana juhlisi.
Huomautan nyt sen verran että joo ehkä Helsingin asukasluku on kasvanut, mutta Helsingin Seurakuntayhtymän väkiluku on pienentynyt paitsi prosentuaalisesti mutta myös absoluuttisesti. Vuonna 2014 Helsingissä oli siis vähemmän jäseniä kuin 2013 - mutta nähtävästi he kävivät sitten enemmän kirkossa. Toki kokonaisuutena arvioituna luvut ovat aivan naurettavan pieniä. Kirkolla on Helsingissä jotain 300 tuhatta jäsentä ja jotain 400 tuhatta kirkkokäyntiä, hieman yli kerran vuodessa siis käyvät. Avaaja voisi puhua passeesta sitten kun kaikki käyvät kerran viikossa.
rainbowshy kirjoitti:
Huomautan nyt sen verran että joo ehkä Helsingin asukasluku on kasvanut, mutta Helsingin Seurakuntayhtymän väkiluku on pienentynyt paitsi prosentuaalisesti mutta myös absoluuttisesti. Vuonna 2014 Helsingissä oli siis vähemmän jäseniä kuin 2013 - mutta nähtävästi he kävivät sitten enemmän kirkossa. Toki kokonaisuutena arvioituna luvut ovat aivan naurettavan pieniä. Kirkolla on Helsingissä jotain 300 tuhatta jäsentä ja jotain 400 tuhatta kirkkokäyntiä, hieman yli kerran vuodessa siis käyvät. Avaaja voisi puhua passeesta sitten kun kaikki käyvät kerran viikossa.
Tosi. Kirkon jäsenistö keskimäärin kai jonkin verran uskonnollistuu, kun maallistuneimpien kirkosta eroaminen on kuitenkin ehkä voimakkaampaa kuin sisäinen maallistuminen.
Yritin kaivaa Helsingin lukuja, mutta epäonnistuin. Törmäsin siinä tietoon, jonka mukaan tavallisia pääjumalanpalveluskäyntejä oli n. 5 miljoonaa vuonna 1995. Viime vuonna luku oli noin 3,4 miljoonaa. Tämä kertoo jo aika paljon.
Kaikkiaan viime vuonna pääjumalanpalveluksiin osallistuneiden määrä kasvoi 3 promillea, vaikka tilaisuuksien määrä väheni 2 promillea. Samaan aikaan mm. "viikkomessut" ja "erityisjumalanpalvelukset" keräsivät vähemmän väkeä. Näyttää keskittyvän enemmän sunnuntaille kirkkokäynnit.
- Vajoaaa
"Paavalin seurakuntaan kuului vuonna 2014 enää 49,3 prosenttia alueen asukkaista. Se on Kallion kanssa Helsingin ja koko maan ensimmäinen alle 50 prosentin vajonnut seurakunta. Jäsenten messuaktiivisuuskin on Paavalissa hieman alle keskiarvon."
- alasajo
Nyt on vaparit vaikeena. Homma kääntyy. Sinänsä kirkon tilanne ei ole mitenkään satanut vapareiden laariin missään vaiheessa. Liitto on menossa alas ja kovaa vauhtia.
Miten nämä nyt liittyvät toisiinsa? Kyllä, va-liiton jäsenmäärä ei ole kasvanut eikä kasva kirkosta eromisen tahdissa.
Ei, evlut kirkko ei ole nousussa. Ei sellaista itsepetoksen määrää voi olla, että kukaan voi itselleen uskotella kirkon lähtevän nousuun.Miten nämä nyt liittyvät toisiinsa? Kyllä, va-liiton jäsenmäärä ei ole kasvanut eikä kasva kirkosta eromisen tahdissa.
Ei, evlut kirkko ei ole nousussa. Ei sellaista itsepetoksen määrää voi olla, että kukaan voi itselleen uskotella kirkon lähtevän nousuun.- Sivuhuomioitsija
jori.mantysalo kirjoitti:
Miten nämä nyt liittyvät toisiinsa? Kyllä, va-liiton jäsenmäärä ei ole kasvanut eikä kasva kirkosta eromisen tahdissa.
Ei, evlut kirkko ei ole nousussa. Ei sellaista itsepetoksen määrää voi olla, että kukaan voi itselleen uskotella kirkon lähtevän nousuun.Jumalanpalveluskäynnit ovat lisääntyneet. Raaka luku.
Sivuhuomioitsija kirjoitti:
Jumalanpalveluskäynnit ovat lisääntyneet. Raaka luku.
Ja suhteessa alueella aluvien määrään kasvu on niinkiin raaka kuin...?
- Rahahanat.kiinni
jori.mantysalo kirjoitti:
Ja suhteessa alueella aluvien määrään kasvu on niinkiin raaka kuin...?
Tällä palstalla on havaittu, että viime vuosina vapariliiton alaisten yhdistysten jäsenmäärä on supistunut rajusti. Osuus väestöstä on väestönkasvun myötä vieläkin rajummin pienentynyt. Vapariliitto on aina ollut marginaalia, mutta kehitys on vienyt sen yhä enemmän sivuun. Liiton yhä ilmeisempi merkityksettömyys tulisi näkyä valtionavun poistumisena.
Rahahanat.kiinni kirjoitti:
Tällä palstalla on havaittu, että viime vuosina vapariliiton alaisten yhdistysten jäsenmäärä on supistunut rajusti. Osuus väestöstä on väestönkasvun myötä vieläkin rajummin pienentynyt. Vapariliitto on aina ollut marginaalia, mutta kehitys on vienyt sen yhä enemmän sivuun. Liiton yhä ilmeisempi merkityksettömyys tulisi näkyä valtionavun poistumisena.
Ja tämä liittyi Helsingin alueen kirkkokäynteihin siten, että...?
Helsingissä on parilla alueella evlut kirkkoonkuuluvuus alle 50%. Ensimmäistä kertaa viiteen vuosisataan. Mitään kommenttia tähän historialliseen muutokseen?- Rahahanat.kiinni
jori.mantysalo kirjoitti:
Ja tämä liittyi Helsingin alueen kirkkokäynteihin siten, että...?
Helsingissä on parilla alueella evlut kirkkoonkuuluvuus alle 50%. Ensimmäistä kertaa viiteen vuosisataan. Mitään kommenttia tähän historialliseen muutokseen?Onko sinulla kommenttia siihen, että vapareiden osuus putoaa sekä absoluuttisesti että prosentuaalisesti kovempaa vauhtia kuin kirkkoon kuuluminen? Lähestyy aika, jolloin vaparien valtionavustus poistuu...
Rahahanat.kiinni kirjoitti:
Onko sinulla kommenttia siihen, että vapareiden osuus putoaa sekä absoluuttisesti että prosentuaalisesti kovempaa vauhtia kuin kirkkoon kuuluminen? Lähestyy aika, jolloin vaparien valtionavustus poistuu...
Helppo kommentoida. Ei tietenkään tipu absoluuttisesti, kun koko va-liiton jäsenmäärän verran eroaa kirkosta kuudesta tunnista yhteen kuukauteen kestävänä aikana. Vaikutuksemme on jäsenmäärää suurempi, mikä on tietysti hyvä.
Jäsenmäärän tippuminen johtuu erityisesti Karkkilan VA:n eroamisesta, mikä oli harmillista. Kuten olen todennut, ollaan tuonnekin yhteyksissä. Jos Karkkila liittyy takaisin, niin varmaan toteat että liiton jäsenmäärä kasvoi jyrkästi ja valtiontuen iso kasvu lähestyy?
Noin. Odotan kommenttiasi siihen, että kahdella alueella tippu kirkkoonkuuluvuus alle 50%.
- FUCKIFUUU
Kaikki tietävät että tuo kirkossa käynti johtuu Helsingin uskovaisesta opetustoimenjohtajasta joka on määrännyt joko suoraan tai epäsuorasti kouluja lisäämään kirkkokäyntejä.
No ei mitenkään välttämättä. Tilastosta ei suoraan näe miten suuri osuus oli koululaisjumalanpalveluksia tai onko ne edes laskettu mukaan.
Tietysti jos ketjun aloittajalla olisi halua oikeasti keskustella, mitä suuresti epäilen, hän voisi nuo luvut kaivaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231205
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89884- 87767
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede19726- 93707
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat281690- 109626
- 32583
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet115511