Onhan kaikki tietoisia tästä

Ronsukainen

Onhan kaikki tietoisia, että jos nyt hyväksyy opiskelupaikan ja päättää hakea ensi vuonna uudestaan niin on puolet pienempi todennäköisyys päästä opiskelemaan. Kannattaa siis tarkkaan miettiä onko kaupunki ja ala sellainen missä haluaa varmasti olla. Uuden käytännön takia 50% paikoista menee ensikertalaisille, siis niille joilla ei ole vielä opiskelupaikkaa. Jos mietitte että otan nyt sen joensuun paikan vastaan ja haen ensi vuonna uudestaan parempaan kouluun niin se ei olekkaan niin helppoa.

44

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nea12345678910

Kyllä olen tietoinen tästä ja sen vuoksi en todellakaan ole ottamassa Oulun paikkaa vastaan mihin olen tällä hetkellä päätymässä. Luin vasta ensimmäistä kertaa kauppikseen ja aion ensi vuonna hakea Aaltoon tai Turkuun enkä halua pilata mahdollisuuksiani sillä, että ottaisin nyt Oulun paikan vastaan. Ensikertalaisena minulla on ensi vuonna huomattavasti paremmat mahdollisuudet päästä opiskelemaan haluamaani kauppikseen, kun annan paikkani Oulussa jollekin toiselle.

• fasrht

Siellä on joku vähän rajoilla ja toivoo että peruttais paljon paikkoja :DD
      Ei mutta tottahan tuo. Onko prosentti tosiaan 50?

• aloittaja----

Kyllä, kauppatieteellisessä prosentti on 50. Tämä kuulostaa mielestäni aika suurelta, mutta esimerkiksi oikeustieteellisessä prosentti on 75 :D

• dsiaid90s

Toisaalta, kuinka monella oikeasti on joku tutkinto alla? Suurin osa anyway hakee varmaan suoraan lukion jälkeen. Sitten lopuista 50% taistelee ne joilla koulutus alla, eli vähemmistö? Oonko täysin väärässä.

• Heikki----

Kyllä minä ainakin ottaisin varmuuden vuoksi nyt paikan vastaan Oulusta, mutta en sitä tee koska tiedän kuinka paljon se heikentäisi mahdollisuuksia päästä aaltoon ensi vuonna.

• oiggari
        aloittaja---- kirjoitti:

Kyllä, kauppatieteellisessä prosentti on 50. Tämä kuulostaa mielestäni aika suurelta, mutta esimerkiksi oikeustieteellisessä prosentti on 75 :D

Kerrotko vielä, missä oikiksessa kiintiö on 75%? Satun itse opiskelemaan stadissa ja meillä ei ainakaan ole vielä julkaistu kiintiöiden suuruuksia saati muita hakutietoja.. Vie vähän pohjaa myös tuolta 50% väittämältä.

• jiooijiojoijoij
        oiggari kirjoitti:

Kerrotko vielä, missä oikiksessa kiintiö on 75%? Satun itse opiskelemaan stadissa ja meillä ei ainakaan ole vielä julkaistu kiintiöiden suuruuksia saati muita hakutietoja.. Vie vähän pohjaa myös tuolta 50% väittämältä.

https://www.utu.fi/fi/Opiskelu/hakeminen/Sivut/Ensikertalaisten-kiintiöt-2016.aspx Turussa ainakin

• niimpäniin

Ihme paskaa taas :Ddd eihän se tarkoita, että on 50% pienempi mahdollisuus päästä sisään, jos 50% sisäänpäässeistä on ensikertalaisia vai koetko että valitsevat sinut sisään koska kuulut tähän enemmistöryhmään ;D Ainoa mitä menettää jos hyväksyy tänä vuonna opiskelupaikan on kolme pistettä ensivuoden ykköskohteestaan, kaksi kakkosesta ja yhden kolmosesta... Enkä muuten usko että kovin moni edes haluaa vaihtaa enää paikkakuntaa kun vuoden on opiskellut... nyt saatatte ajatella että Oulu tai Joensuu on kaukana, imago kärsii jne... mutta kun saatte paikkakunnalta kavereita ja ymmärrätte että myös joensuu ja oulu on useimmilla ollut useamman sadan tunnin lukemisen takana eikä koulu ole heittopussi kuin hyvin marginaalille ryhmälle, ette halua vaihtaa koulua ja olette ylpeitä opiskelupaikastanne :-)

P.s yli 30 pisteellä Joensuuhun

• niinpäniinootkujalla

Mene sinä vaan sinne joensuuhun XD Menetän ensijaisuuspisteeni ja kiintiöni pienenee huomattavasti jos otan nyt paikan vastaan jostain peräkylästä. 3p on valtavasti pääsykokeessa. Kyllä sä hönö sen huomaat ku oot kuus vuotta siel itärajal

• nojaa

et menetä ensisijaisuuspisteitäsi jos otat paikan vastaan. kaikki saavat yhteishaussa pisteet 3/2/1 hakukohteillensa

totta on, että ensi vuonna on kyllä helvetin hankalaa kun pikkuruisessa kiintiössä joutuu hakemaan. minusta avian absurdia, miksi pitäisi suosia lukiosta suoraan tulevia, kun kapitalistisessa järjestelmässä olisi järkevämpää suosia fiksuimpia ja parhaiten alalle sopivia...

• xkxoxoz

Siis tämähän suosii vaan niitä, jotka ei ole käyneet mitään kouluja ennestään eli sellaset jotka käy 5 koulua elämän aikana ihan huvikseen tai opiskelee ensin 3 vuotta lappeenrannassa ja hakee helsinkiin jossa ei hyväksytä ainoatakaan lappeenrannan kurssia, käyt 3 vuotta turhaan ihan vaan "koska Aalto" ja vie joltain toiselta, joka kävisi koulun loppuun asti, sen lappeenrannan paikan. Eli kannustaa menemään sinne jossa oikeasti haluaa olla eikä käy huvikseen jotain humanistista huuhaa alaa, kun ei ollut muutakaan tekemistä.

• AlfaAalto

En näe mitään ongelmaa. Edelleen jonnet hakee niin kauan haluamaan opiskelupaikkaan että sinne pääsee. Ei vaikuta heihin mitenkään.

Paitsi että minä pääsen ensimmäisellä kerralla Aaltoon.

Vituttaako, painan jo Aallon rahoituksen kursseja kun bimbot haette viidettä kertaa tänne, ja päästessänne alatte opiskella jotain vitun markkinointia?

• vittumikähönö

Henkilö joka kirjottaa suomi24 kesälomal ei todellakaan tuu pääsee aallon rahikseen XD

• näinmeillä

Kyllä olen tietoinen kaikesta. Opiskelupaikan otan sieltä, minne pääsen. Aioin myös tehdä oloni siellä viihtyisäksi.

Viiden vuoden kuluttua olen maisteri ja menen töihin. Onnea vaan sinulle, joka vielä silloin haet Aaltoon viidettä kertaa, kun muu ei kelpaa!

• teilläpäinpersettä

Jos ekalla kerralla saan 29,5p niin en todellakaan ota paikkaa vastaan mistää joensuusta tai oulusta. Kun menestyin näinkin hyvin kahden kuukauden luvun jälkeen niin tuskin tuottaa kovin suuria ongelmia päästä vuoden kuluttua aaltoon tai turkuun kun lukuaikaa on puoli vuotta. Olen 18v minulla ei ole mitään kiirettä ottaa paikkaa vastaan itärajalta kun vuoden päästä voin olla helsingissä opiskelemassa. Tilanne olisi toinen jos mahdollisuuteni eivät heikentyisi niin runsaasti ensi vuonna, tottakai ottaisin varmuuden vuoksi jonkun paikan vastaan.

• työmiesjokatyötön

Kaupunki ja ala kannattaa ehdottomasti valita siten että työllistymismahdollisuudet ovat korkeat. Lama Suomessa ei kannata kiinnostuksia painottaa vaan työllistymistä.

• Työmiestöihin

Niin sen takia en ota paikkaa vastaan mistä tahansa. :)

• Höntyilyeikannata

Toivottavasti kaikki tietää tästä, en halua nähdä sitä paskaryöppyä kun ihmiset tajuavat tämän liian myöhään. Sain itsekin tietää tästä vasta vähän aikaa sitten. Olin ajatellut ottavani kuopion paikan vastaan varmuuden vuoksi mutta nyt en sitä tee koska en halua vaikeuttaa ensi kevättäni niin paljoa. Aion hakea ensi vuonna kouluun jossa haluan oikeasti olla seuraavat 5-7 vuotta. Tämä on niin pitkä aika elämässä joten en aio hätiköidä tämän asian kanssa vaan luovutan paikkani kuopiossa suosiolla jollekkin joka sinne oikeasti haluaa :)

• oiaikojaoi

Vain kaupan ihmiset ovat noin lapsellisia ja pintaorientuneita, että opiskelupaikka vain tietyssä koulussa kelpaa. Vai onko muitakin?

Itse opiskelin Helsingin yliopistossa, jota ehkä voisi sanoa suurimmaksi ja parhaimmaksi yliopistoksi Suomessa. Sellaista oli kuitenkin sopimatonta sanoa. Yliopistojen vertailu ylipäätään oli akateemisen hengen vastaista. Ehkä ei ole enää. Ainakin kaupan ihmiset tätä näkyvät nyt tekevän ennenkuin ovat edes päässeet kauppakorkeaan.

• evret

Niin juu, kauppakorkeista onkin akateemisuus kaukana. Ne on vaan vähän laadukkaampia amiksia.

• Minna-----

Onneksi olkoon vaan sille joka saa paikkani vaasasta sillä en ole ottamassa sitä vastaan. Tämä oli ensimmäinen hakukertani ja olen 100% varma eettä pääsen ensivuonna aaltoon kun minulla on 4kk enemmän aikaa lukea. Haluan opiskella pk-seudulla ja turkukin kävisi hyvin, mutta vaasasta on huonot yhteydet helsinkiin ja se alkaa olla jo tosi kaukana.

• heivaansitten

Joo, on se Vaasa tosi kaukana Helsingistä ja yhteydetkin huonot. Kuinka monta lento- ja junayhteyttä pitäisi olla vuorokaudessa, että se riittää? Mikä maailman napa Helsinki on? Suurin osa maailman ihmisistä ei käy koskaan Helsingissä.

Minä lähden opiskelemaan Lontooseen, vaikka se on vielä kauempana kuin Vaasa.

• Emppu-------

Joo ihan perseestä toi uudistus, ois ollu ihan kiva varmistaa ees joku opiskelupaikka, mutta ei niin ei.

• Mikaela555

Älä! Todellakaan menos luttiin, jos jään ekal kerral aallost jonku 1-2p tolla systeemillä

• Miina96

Mitä mun pitäis tehä? Pääsin tänä vuonna ylioppilaaks ja hain ekaa kertaa kauppikseen ja näyttäis siltä että paikka vaasassa aukeais. Vaasa on hyvä koulu ei siinä mitään mutta kun tiedän että jos saisin lukea puoli vuotta niin voisin päästä helsinkiin, turkuun tai tampereelle. Mitä mieltä ootte kannattaako ottaa tuo vaasan paikka vastaan vai hakea ensi vuonna uudestaan?

• Xbxx

Mistä tiedät? Noissa korkeissa pisteissä niin pienet marginaalit, että varsinkin tollanen pikkutyty niinkuin sinä helposti kuset housuun ja vastaat väärin= joudut uudelleen vaasaan. Ei se aina niin helppoa ole kuin näyttää.

Paitsi itselleni tietysti. Jos 37p riittää Aaltoon.

• Xbxx-kuse-sukkaan

No jos nyt sain 32p ja luin 2kk niin entäs sitten kun luen puoli vuotta niin varmasti saan pari/muutaman pisteen enemmän. Jos tähän kokeeseen olisin saanut aikaa puoli vuotta niin 38-40p olisi varmasti tullut, oli tuo sen verran helppo koe. Sinä voit mennä kotiis kusemaan sukkaas ja ei se nyt huonosti oo jos kokeen tekee kuset housussa, varmasti häiritsee keskittymistä, ja päätyy uudelleen vaasaan.

• Aaltoynprofessori

Suosittelen ehdottomasti hakemaan. Toinen hakukerta on äärettömästi helpompi ja tulet luultavasti saamaan 40 pistettä.. Itse ensimmäisellä kerralla 31 pistettä, toisella 40,5 pistettä. Se fiilis kun pääset sisään unelmien opiskelupaikkaan on voittamaton. Samaa fiilistä et tule kokemaan Leprassa tai Vaasassa.

• kriittisyyttäihmiset

Hahah täällä porukka neuvoo jättämään opiskelupaikan "huonolta" paikkakunnalta mahdollisesti myös siksi, että ovat itse kärkkymässä varasijoilla ja pyrkivät tekemään kaikkensa päästäkseen sisään! Oma näkemykseni on se, että paikkakunnalla ei oikeesti ole työelämässä menestymisen kannalta mitään väliä! Veljeni oli Aallossa ja itse valmistuin Vaasasta, ja vaikka ei saisi vertailla, niin kyllä mulla on ura paljon kovemmassa nosteessa! ;)

• Jyväskylään69p

Juuri näin. Kannattaa arvioida vähän mitä siellä paikkakunnalla voi ottaa pääaineekseen ja mitä muuta siellä voi opiskella. Mitkä ovat yliopiston painopisteet? (Aalto ei ole paras kaikilla osa-alueilla, vaikka joku täällä sitä aina haluaakin uskotella) Miten viihtyvyys ylipäätään on hoidettu paikkakunnalla, entä yliopistolla? Ja tietysti kaikki kriteerit huomioon, jotka itselle tärkeitä. Nämä arvioinnit kannattaa tehdä itse. Suomi24:n mututuntumien kanssa kannattaa olla aika varovainen, toki täällä joskus perustellaankin ohjeistuksia...

• ällilläkarkuun

Kannattaa ottaa mistä saa paikan varsinkin jos oot magnan tasoa just ja just

• Kylteri2014

Itse käytän yo-todistustani nykyisin vessanpaperin korvikkeena.

• välilläkuivumassa
        Kylteri2014 kirjoitti:

Itse käytän yo-todistustani nykyisin vessanpaperin korvikkeena.

Moneenko kertaan käytät saman paperin?

• Otasevastaan

Paikka vastaan niin voi heittää kirjat nurkkaan ja mennä kouluun laiskottelemaan.

• kowjidwe

Hyvä pointti. Surkea totuus monen kohdalla.

• hghgfghfhggf

Olen tietoinen ja sen takia en ota lappeenrannan paikkaa vastaan. se ois tyhmin virhe ikinä ku ekal kerral jo pisteit 34p mut ei ihan riitä aaltoon

• uusiksmenijosmeni

Ite ainakin otan paikan vastaan. Jos paikoista 50% varataan uusille, niin jäähän siinä sitten vielä paljon paikkoja jo koulussa oleville. Olisi kiva tietää miten toi jako tehdään, yhteispistekiintiö ja koepistekiintiöt vain yksinkertaisesti puoliksi, jolloin esim aallossa olisi koepistein paikkoja: 118 : 2 eli 59 ??? Kuitenkin jos kirjat pysyvät samoina niin, sitä on aika vahvoilla verrattuna kaikkiin muihin.

• ottakaaidiootitvastaan
        uusiksmenijosmeni kirjoitti:

Ite ainakin otan paikan vastaan. Jos paikoista 50% varataan uusille, niin jäähän siinä sitten vielä paljon paikkoja jo koulussa oleville. Olisi kiva tietää miten toi jako tehdään, yhteispistekiintiö ja koepistekiintiöt vain yksinkertaisesti puoliksi, jolloin esim aallossa olisi koepistein paikkoja: 118 : 2 eli 59 ??? Kuitenkin jos kirjat pysyvät samoina niin, sitä on aika vahvoilla verrattuna kaikkiin muihin.

Aika pälli saa olla että ei ota paikkaansa vastaan :D jos munaa kokeen vaikka ensivuonna joudut taas odottamaan vuoden. Lisäksi kun pisterajat ovat vuosi vuodelta lähestyneet toisiaan ei tämä munaus ole mitenkään mahdollinen ottan huomioon -5varianssin joka näihin kokeisiin mielestäni sisältyy.

• korjaaus
        ottakaaidiootitvastaan kirjoitti:

Aika pälli saa olla että ei ota paikkaansa vastaan :D jos munaa kokeen vaikka ensivuonna joudut taas odottamaan vuoden. Lisäksi kun pisterajat ovat vuosi vuodelta lähestyneet toisiaan ei tämä munaus ole mitenkään mahdollinen ottan huomioon -5varianssin joka näihin kokeisiin mielestäni sisältyy.

siis munaus ei ole mahdoton

• fttffttftttftff
      • tfftftftfttfftft

• kopopo

Selvennän vähän tätä ensikertalaiskiintiöhommaa, eli:
      1. Jokainen yliopisto ja tiedekunta päättää itse omista rajoistaan, mutta rajat yritetään sopia suurin piirtein samoiksi aloittain, esim. humanistisessa 70-80% välillä, kauppiksessa 50% jne. Kauppatieteissä on nyt alin kiintiö, mutta kiintiö voi vaihtua vuosittain.
      2. Ensikertalaisella tarkoitetaan hakijaa, jolla ei ole korkeakoulututkintoa eikä opiskele missään korkeakoulussa. Eli jos nyt ottaa paikan vastaan vaikka AMK tradenomilinjalta ja hakee ensi vuonna Aaltoon, ei ole enää ensikertalainen.
      3. Rajat on usein mietitty niin, etteivät ne syrjisi muita. Eli jos kauppatieteissä on raja 50% on katsottu, että tilastollisesti edellisinä vuosina n. 50% hakijoista on ensikertalaisia. Rajoja ei ole päätetty umpimähkään vaan on tarkasteltu, miltä edelliset vuodet ovat näyttäneet. Oikis taitaa olla poikkeus, he selvästi haluavat enemmän ensikertalaisia.

Todnäk nämä rajat vaikuttavat hakijoiden käyttäytymiseen paljonkin ja nostavat suurempien paikkakuntien sisäänpääsypisteitä. Tässä koko jutussa on se ongelma, ettei kukaan tiedä miten tämä uudistus tulee vaikuttamaan ja siksi rajat varmasti elävät ensi vuoden jälkeen.

• opiskelija123454

Tässä voi olla käsillä nyt melkoisen mielenkiintoinen ilmiö. Oletetaan, että tiedekuntaan x otetaan sisään todella 75 % uusia hakijoita. Eli siis 75 % prosenttia paikoista on varattu uusille hakijoille, joilla siis ei ole opiskelupaikkaa.

Jos henkilö todella haluaa tiedekuntaan x, eikä nyt saanut opiskelupaikkaa, on aivan järjetön ajatus ottaa vastaan paikka toisella alalla, koska siinä ampuu itseään jalkaan. Pääsy pienemmässä kiintiössä voi olla paljon vaikeampaa.

Nyt kuitenkin jos moni opiskelupaikan saamatta jääneistä taktikoi näin, tarkoittaa se,. että ensikertalaiset joutuvat käytännössä yhä huonompaan asemaan, koska fakta on, että harva saa oikeasti haluamaansa paikkaansa ensimmäisellä kerralla, jos haluaa esim oikikseen, kauppikseen tai lääkikseen. jos ensikertalaisten kiintiössä hakee aikaisemmin yrittäneitä, niin todennäköisesti isompi osa paikoista tulee ennestään niille, jotka ovat aiemmin hakeneet. Näin aidosti ensikertalaiset joutuvat tavallaan yhä huonompaan asemaan ja kilpailu kovenee.

Tämä myös johtaa monien kohdalla välivuosien pitämiseen jne. Veikkaampa myös, että tästä kärsivät erityisesti AMK:t, sekä tietyt humanistiset, sekä matemaattis-luonnontieteelliset alat. joihin moni jättää nyt menemättä.

• gyyggyyggygy

Tietoisia ollaan valitettavasti ja tämän vuoksi en ota paikkaa vastaan peräkylästä jos sinne hyväksytään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe