Esi-isät ei häädä malariaa

Pitäisi lopettaa ns. länsimaisen tieteellisen avun kritiikitön tyrkyttäminen, ja tarjota sitä vain valikoidusti, niin että esim. malarian kohdalla hoidettaisiin malariaa toisessa kylässä länsimaisin opein, ja naapurikylä jätettäisiin esi-isien valtakunnaksi.

Kyllä routa porsaan kotiin ajaisi...

http://www.hs.fi/elama/a1434507786828
###Kaikki alkoi pienestä länsiafrikkalaisesta kylästä kolme vuotta sitten.

Hikikarpalot virtasivat Marja-Liisa Honkasalon otsalla, kun hän matkusti moottoripyörän takaistuimella kuoppaista polkua Beninin ja Togon rajalle. Matkan tarkoitus oli tehdä antropologista kenttätutkimusta malariasta. Honkasalo halusi selvittää, miksi lasten malariakuolleisuus oli kylissä edelleen korkea, vaikka taudin leviämistavat olivat tiedossa ja avustusjärjestöt tarjosivat apuaan taudin hoitoon.

Honkasalo haastatteli sairastuneiden lasten äitejä kolmessa jokivarren kylässä. Syy malariakuolleisuudelle selvisi pian.

"Minulle sanottiin, että usko sinä vain hyttysiin, mutta meillä on oma selityksemme."

Kylissä ajateltiin, että jos lapsi jäi pimeän tullen hetkeksi vahtimatta, linnun hahmossa esiintynyt noita saapui ja kaappasi lapsen sielun. Kun sielu oli viety, lapsella ei ollut enää voimia vastustaa hyttysen levittämää tautia.

Pelastaakseen lapsensa äidit osallistuivat seremoniaan, jossa kutsuttiin esi-isiä kertomaan, kuinka lasta tulisi hoitaa.

Lääkärin koulutuksen saanutta Honkasaloa hämmensi se, kuinka esi-isiin luotettiin joskus lääkkeitä enemmän. Antropologina kyläläisten uskomukset kuitenkin herättivät Honkasalon kiinnostuksen.

"Elävät ja kuolleet olivat arkisesti läsnä kyläläisten kokemuksissa. Aloin pohtia, kuinka paljon länsimainen käsitys ihmismielestä sulkeekaan ulos."###

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siinä vaiheessa kun ihmisen tietämys loppuu, hän keksii yliluonnollisen selityksen. Ihmeellistä on se miten tiukassa ne uskomukset ovat. Sitä on hyvin vaikea käsittää miten jotkut ihmiset voivat luottaa enemmän uskomuksiin kuin tutkitusti toimivaan lääkkeeseen silloin kun on kyse omasta tai lapsen hengestä.

• tätä-mieltä

Niillä, joilla se tietämys ja resurssit asian ymmärtämiseen ovat alunperinkin heikoimmat, ovat usein varustettu kovimmalla uskolla omaan uskomukseensa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe