Pitäisi lopettaa ns. länsimaisen tieteellisen avun kritiikitön tyrkyttäminen, ja tarjota sitä vain valikoidusti, niin että esim. malarian kohdalla hoidettaisiin malariaa toisessa kylässä länsimaisin opein, ja naapurikylä jätettäisiin esi-isien valtakunnaksi.
Kyllä routa porsaan kotiin ajaisi...
http://www.hs.fi/elama/a1434507786828
###Kaikki alkoi pienestä länsiafrikkalaisesta kylästä kolme vuotta sitten.
Hikikarpalot virtasivat Marja-Liisa Honkasalon otsalla, kun hän matkusti moottoripyörän takaistuimella kuoppaista polkua Beninin ja Togon rajalle. Matkan tarkoitus oli tehdä antropologista kenttätutkimusta malariasta. Honkasalo halusi selvittää, miksi lasten malariakuolleisuus oli kylissä edelleen korkea, vaikka taudin leviämistavat olivat tiedossa ja avustusjärjestöt tarjosivat apuaan taudin hoitoon.
Honkasalo haastatteli sairastuneiden lasten äitejä kolmessa jokivarren kylässä. Syy malariakuolleisuudelle selvisi pian.
"Minulle sanottiin, että usko sinä vain hyttysiin, mutta meillä on oma selityksemme."
Kylissä ajateltiin, että jos lapsi jäi pimeän tullen hetkeksi vahtimatta, linnun hahmossa esiintynyt noita saapui ja kaappasi lapsen sielun. Kun sielu oli viety, lapsella ei ollut enää voimia vastustaa hyttysen levittämää tautia.
Pelastaakseen lapsensa äidit osallistuivat seremoniaan, jossa kutsuttiin esi-isiä kertomaan, kuinka lasta tulisi hoitaa.
Lääkärin koulutuksen saanutta Honkasaloa hämmensi se, kuinka esi-isiin luotettiin joskus lääkkeitä enemmän. Antropologina kyläläisten uskomukset kuitenkin herättivät Honkasalon kiinnostuksen.
"Elävät ja kuolleet olivat arkisesti läsnä kyläläisten kokemuksissa. Aloin pohtia, kuinka paljon länsimainen käsitys ihmismielestä sulkeekaan ulos."###
Esi-isät ei häädä malariaa
2
<50
Vastaukset
Siinä vaiheessa kun ihmisen tietämys loppuu, hän keksii yliluonnollisen selityksen. Ihmeellistä on se miten tiukassa ne uskomukset ovat. Sitä on hyvin vaikea käsittää miten jotkut ihmiset voivat luottaa enemmän uskomuksiin kuin tutkitusti toimivaan lääkkeeseen silloin kun on kyse omasta tai lapsen hengestä.
- tätä-mieltä
Niillä, joilla se tietämys ja resurssit asian ymmärtämiseen ovat alunperinkin heikoimmat, ovat usein varustettu kovimmalla uskolla omaan uskomukseensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2292085Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101788Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601356Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801185Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171038Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89974TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15970- 46945
- 70822
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42814