Pitäisi lopettaa ns. länsimaisen tieteellisen avun kritiikitön tyrkyttäminen, ja tarjota sitä vain valikoidusti, niin että esim. malarian kohdalla hoidettaisiin malariaa toisessa kylässä länsimaisin opein, ja naapurikylä jätettäisiin esi-isien valtakunnaksi.
Kyllä routa porsaan kotiin ajaisi...
http://www.hs.fi/elama/a1434507786828
###Kaikki alkoi pienestä länsiafrikkalaisesta kylästä kolme vuotta sitten.
Hikikarpalot virtasivat Marja-Liisa Honkasalon otsalla, kun hän matkusti moottoripyörän takaistuimella kuoppaista polkua Beninin ja Togon rajalle. Matkan tarkoitus oli tehdä antropologista kenttätutkimusta malariasta. Honkasalo halusi selvittää, miksi lasten malariakuolleisuus oli kylissä edelleen korkea, vaikka taudin leviämistavat olivat tiedossa ja avustusjärjestöt tarjosivat apuaan taudin hoitoon.
Honkasalo haastatteli sairastuneiden lasten äitejä kolmessa jokivarren kylässä. Syy malariakuolleisuudelle selvisi pian.
"Minulle sanottiin, että usko sinä vain hyttysiin, mutta meillä on oma selityksemme."
Kylissä ajateltiin, että jos lapsi jäi pimeän tullen hetkeksi vahtimatta, linnun hahmossa esiintynyt noita saapui ja kaappasi lapsen sielun. Kun sielu oli viety, lapsella ei ollut enää voimia vastustaa hyttysen levittämää tautia.
Pelastaakseen lapsensa äidit osallistuivat seremoniaan, jossa kutsuttiin esi-isiä kertomaan, kuinka lasta tulisi hoitaa.
Lääkärin koulutuksen saanutta Honkasaloa hämmensi se, kuinka esi-isiin luotettiin joskus lääkkeitä enemmän. Antropologina kyläläisten uskomukset kuitenkin herättivät Honkasalon kiinnostuksen.
"Elävät ja kuolleet olivat arkisesti läsnä kyläläisten kokemuksissa. Aloin pohtia, kuinka paljon länsimainen käsitys ihmismielestä sulkeekaan ulos."###
Esi-isät ei häädä malariaa
2
<50
Vastaukset
Siinä vaiheessa kun ihmisen tietämys loppuu, hän keksii yliluonnollisen selityksen. Ihmeellistä on se miten tiukassa ne uskomukset ovat. Sitä on hyvin vaikea käsittää miten jotkut ihmiset voivat luottaa enemmän uskomuksiin kuin tutkitusti toimivaan lääkkeeseen silloin kun on kyse omasta tai lapsen hengestä.
- tätä-mieltä
Niillä, joilla se tietämys ja resurssit asian ymmärtämiseen ovat alunperinkin heikoimmat, ovat usein varustettu kovimmalla uskolla omaan uskomukseensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest1077039Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden4945191Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1433200Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed2142607Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t352287Pituuden mittaaminen
Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m431262En tiedä enää
Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su771222Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu111159- 1111113
Luuletko, että löydetään vielä
Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta531090