Mitä tehdä elämällä kun ei saa töitä?

työtönpummi

Mitä tehdä elämässä kun ei töitä saa eikä rahaa voi ansaita. Oli oikein saatanan tylsä juhannus kun muut ryyppäsi ja minä olin kotona. Olisi ollut rahaa mennä juhlimaan mutta säästän rahaa enkä juopottele kuin muut. Tässä sitä vaan odotellaan kuolemaa kun ei töitäkään saa eikä mitään tekemistä ole. Olen syrjäytynyt elämästä kokonaan.

84

7251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuukuuskunniaan

Miksi et saa töitä? Puuttuuko ehkä ammattikoulutus? Sen voi hankkia työvoimapoliittisena koulutuksena. Entä puuttuuko työkokemus? Sen hankkimisen voi aloittaa esim. työharjoittelulla tai -kokeilulla. Jos ongelma on asenteessa, sitä voi muuttaa.
      Olet luultavasti sitä mieltä, että syynä on se, ettei työpaikkoja ole. Ei ehkä olekaan juuri sellaista kuin toivoisit, mutta älä anna periksi. Aktiivinen ja positiivinen henkilö kyllä työllistyy ennen pitkää.

• työtönpummi

Ei puutu mitään koulutusta eikä työkokemusta. Luuletko että en ole koskaan kouluja käynyt? Koulutus ei takaa että pääsisi edes työharjoitteluun. Ei kuule pääse edes ruohoa leikkaamaan koska siihenkin vaaditaan joku helvetin ajokortti.

• nuukuuskunniaan

En luule mitään. Ilmeisesti olet kouluttautunut väärälle alalle, koska työtä ei tunnu löytyvän.
        Ruohonleikkuu tuskin ajokorttia vaatii, mahdollisesti työturvallisuuskortin. Sen voi suorittaa työvoimapoliittisella kurssilla eli KeLan piikkiin.
        Yksi tapa lisätä pätevyyttään onkin juuri suorittaa erilaisia kursseja ja lupia: työturvallisuuskortin lisäksi esim. tulityökortti, trukinajokortti, hygieniapassi yms.

• sesonkitöitä
        nuukuuskunniaan kirjoitti:

En luule mitään. Ilmeisesti olet kouluttautunut väärälle alalle, koska työtä ei tunnu löytyvän.
        Ruohonleikkuu tuskin ajokorttia vaatii, mahdollisesti työturvallisuuskortin. Sen voi suorittaa työvoimapoliittisella kurssilla eli KeLan piikkiin.
        Yksi tapa lisätä pätevyyttään onkin juuri suorittaa erilaisia kursseja ja lupia: työturvallisuuskortin lisäksi esim. tulityökortti, trukinajokortti, hygieniapassi yms.

Ruohonleikkuu ja esim. jäätelökiskan myyjän työ ovat niitä sesonkitöitä, joihin palkataan koululaisia. Meidänkin taloyhtiön nurtsin käy leikkaamassa joku teinipoika säännöllisin väliajoin.

• sairaanHankalaa

Sehän tässä nykytouhussa on naurettavaa, että pitää olla lompakko täynnä erilaisia maksullisia kortteja. Ihan pelleilyksi mennyt. Töihin ei perkele vaan yksinkertaisesti pääse ilman kymmentä eri pirun läpyskää.

• nuukuuskunniaan
        sairaanHankalaa kirjoitti:

Sehän tässä nykytouhussa on naurettavaa, että pitää olla lompakko täynnä erilaisia maksullisia kortteja. Ihan pelleilyksi mennyt. Töihin ei perkele vaan yksinkertaisesti pääse ilman kymmentä eri pirun läpyskää.

Näin on. Siksi niitä lupia kannattaakin suorittaa. Kysele te-toimistosta mahdollisuuksiasi suorittaa niitä työvoimapoliittisena koulutuksena, jolloin ne eivät maksa sinulle mitään.

• Anonyymi
        sairaanHankalaa kirjoitti:

Mutta ei nykyään enää ole paikkoja "sekatyömiehelle tai auton apumiehelle"
        Pitää pystyä käyttämään tietokonetta ja taskusta pitää löytyä niitä kortteja.

• Anonyymi

SIIS MIKÄ ON VÄÄRÄ ALA???? Oletko itse väärällä alalla vai mistä tuommonen letkautus???

Olenko minä väärällä alalla kun haluan olla työtön, vaikka ammatteja on kolme??? Sanoppa mikä on väärä ala??? Nyt meni mielenkiintoiseksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

SIIS MIKÄ ON VÄÄRÄ ALA???? Oletko itse väärällä alalla vai mistä tuommonen letkautus???

Olenko minä väärällä alalla kun haluan olla työtön, vaikka ammatteja on kolme??? Sanoppa mikä on väärä ala??? Nyt meni mielenkiintoiseksi.

lisään vielä, että sanooko ne koulussa tai onko siellä lsita mikä on väärä ala ja mikä oikea? Miksi ne sitten pitää koulutusta yllä sellasilla aloilla jotka onvääriä???? Huijaustahan se on selvästi.

Eikö työkkärissä puututa siihen että otetaan väärälle alalle kouluttautumaan????????

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysy töitä ap hoitoalalta, sinne varmaan pääsisit! 👏🙌!

• Yx_työtön

Minulla oli mukava juhannus, en ryyppää enkä tupakoi. Juhannus meni ulkoillen ja treenatessa. Pian täytän 57-v ja olen jo hyväksynyt sen, etten ehkä enää työllistykään. No, jos jossain vaiheessa saisi edes palkkatuetun 6 kk työn olisin siitäkin ikionnellinen :) Olen hyväksynyt realiteetit: vajaa 2 v nyt työttömänä.

• jdhgsjklh

Et sinä mitään työtä saa ja olet ollut koko ikäsi pummina. Olet elätti.

• adgtsdhrj
        jdhgsjklh kirjoitti:

Problem? Tämä uhteiskunta luo pummeja. Erityisesti rikkaat ihmiset. Sano niille rikkaille että lopettavat sen pummien luomisen ja ihmisten töistä potkimisen.

• Anonyymi

Olet esimerkki suomessa vallalla olevasta ikärasimista 50v alkaa olla liian vanha päästäkseen työhön Minulla on 48v työkokemus viimeiset ajat ennen eläkkeelle jääntiä koulutin työttömiä jolloin näin tämän järjestelmän sairuden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet esimerkki suomessa vallalla olevasta ikärasimista 50v alkaa olla liian vanha päästäkseen työhön Minulla on 48v työkokemus viimeiset ajat ennen eläkkeelle jääntiä koulutin työttömiä jolloin näin tämän järjestelmän sairuden.

Ja mitä ikärasismia täällä muka. Sisareni yritti jäädä työttömäksi 57 vuotiaana, kun potkittiin töistä pois, vaan pieleen meni , heti tarjottiin useampaakin työtä. Oli tarkoitus pitää kerrankin ansaittua sapattivapaata ja matkustella, poimia rauhassa marjoja, viettää muuten vaan vapaata. Ei kun piti lähteä taas töihin.

Sama juttu meikäläisellä, ikää yli 60 vuotta ja töitä vaan riittää. Joten kyllä ihmettelen, ettei joku muka löydä töitä! Minullakaan ei ole pappaa petaamassa työpaikkoja.

• Anonyymi
        adgtsdhrj kirjoitti:

Problem? Tämä uhteiskunta luo pummeja. Erityisesti rikkaat ihmiset. Sano niille rikkaille että lopettavat sen pummien luomisen ja ihmisten töistä potkimisen.

Pummin luo se joka näkyy joka päivä peilistä.

• Anonyymi
        jdhgsjklh kirjoitti:

Pidä turpa kii mulkku

• nyt_toimintaa

Ei tuolla aloittajalla mitään rahaa ole. Juo kaikki elättirahat sitä mukaa kun yhteiskunta niitä sille syytää.

Kaikki tuet noille loisille on heti lopetettava.

Suomen talous ei tällaista menoa kestä.

Ahkerien kansalaisten tulevaisuus ennenkaikkea turvattava.

Hallitus hoi, toimikaa.

• Älä_vingu

Mene töihin!

• Anonyymi

Pudotan turpaan sua kun nään vitun rotta.

• hahahah

Taidat olla joku entinen kuninkaallinen kun elämäsi on tuollainen ongelma. Paljonko menetit?
      Köyhänä syntynyt on tottunut olemaan köyhä.

• heihurja

Vuonna 2012 yli kaksi kolmasosaa suurista ikäluokista oli jo jäänyt eläkkeelle, eikä työvoimapulaa syntynyt. Osasyinä ennusteen kaatumiseen oli, että suuret ikäluokat pysyivätkin työelämässä ennakoitua kauemmin ja samalla maahanmuutto Suomeen kasvoi yllättävän paljon. Maahanmuutto toi Suomeen 2000-luvulla 250 000 ulkomaalaistaustaista kilpailemaan työpaikoista. Samaan aikaan uusia työpaikkoja ei syntynyt talouden heikentyessä vuodesta 2008 alkaen. (Wikipedia) ,,,,,,,,,Eli Suomessa olisi armoton työvoimapula jos ne 250 000 ulkomaalaista potkittaisiin Suomesta pois.

• Sossupummi-

Kohta alkaa kreikkalaisia tulemaan tänne työnhakuun ja vakituisia potkitaan pois kun krekkalainen tekee halvalla. Te työläiset tulette sossun jonoon tukia hakemaan

Palkkatuettu työ on sama kuin työkokeilu, rahaa ei jää yhtään enempää palkkatuella kuin muuten. Ellet sitten muuta telttaan asumaan niin säästät heti vuokrarahoista 400-500. työkokeiluun ei pääse jos olet ollut jo pari kertaa

• Etsikutsumuksesi

Aloita asian ajattelu joskus joltain muulta kantilta. Ei niin kuin kaikki yleensä; "mistä saisi jotakin työtä?" vaan niin kuin jotkut harvat ovat ymmärtäneet; "mitä minä kaikista eniten maailmassa haluaisin tehdä?".

Kun keksit sen, lähdet vaikka kuinka pienin askelin sitä asiaa kohti selvittäen mitä ja miten pitää tehdä ja edetä, jotta voit toimittaa sitä, miksi sinä olet tullut tänne maan päälle toteuttamaan sisäistä intohimoasi ja tarvettasi. Sillä lailla sinusta tulee onnellinen, tyytyväinen ja rikas ihminen - enkä tarkoita rahaa.

• ccgfhjkbn

Oikea emäloispummin ohje reh reh reh reh reh reh.

Ei taida sulla ihan kaikki olla kotona?

• Pitkäaikatyötön

Aivan niin. Töitä voi etsiä, mutta jos niitä ei löydy, pitää kehittää itselleen jotain muuta.
        Mm. vapaaehtoisia otetaan moneen paikkaan.

• Revisiitä

Miten se tekee minusta "emäloispummin" jos sinä et ymmärrä, tajua etkä käsitä, mistä kommentissani puhutaan ja kerrotaan? Ko. tapauksessa se olet sinä, jolla ei ole kaikki muumit kotona laaksossa.

• MeneSinneTöihinJo

Kyllä töitä aina tekevälle riittää, AP on vaan päättänyt laiskotella. Ei näin.

• Anonyymi

Taidat puhua itsestäsi? Väitän ja tiedän että nykyajan suomessa järkevän työpaikan saaminen on tehty tervanjuontia vastaavaksi.

• töissänytyli20v

Nykyaikana ei riitäkään se, että on vain yksi ammatti. Työssäolevienkin pitää kouluttautua koko ajan lisää ja lisää, jotta ammattitaito pysyy yllä.

Jos jäisin työttömäksi, alkaisin todennäköisesti jakamaan lehtiä öisin. Olen nähnyt useamman ilmoituksen aika ajoin, että etsitään aamulehden jakajia. Sillä tavalla työllistyisin nopeasti. Nyt on myös hyvä aika alkaa etsiä mustikoita, joten kävisin myös metsästä etsimässä marjoja ja sieniä myytäväksi ja omaan käyttöön.

Olen myös harkinnut, että alkaisin leipoa ja kokeilisin myydä niitä vaikkapa kirpputorin pieneen kahvilaan tai sitten niin, että miten onnistuisi leivonnaisten myynti torilla omalla pöydällä. Varmaan vaatii lupia, mutta työttömänä/osittain työttömänä olisi aikaa selvitellä.

Samaan aikaan voisin hakea myös niitä omaa koulutusta vastaavaa työtä. Omalla alallani vakituisia työpaikkoja on lähes mahdotonta saada minun ikäisenä, mutta määräaikaisuuksiin tai vuokratyöpaikkoihin sentään voisi olla mahdollisuus.

Viimeisenä vaihtoehtona olisi puhelinmyynti. Jos ei mikään muu auttaisi, niin perustaisin vaikka oman läähätyskanavan, sillä eiköhän niitäkin hölmöjä löydy, jotka ovat siitä valmiit maksamaan. Tämä siis olisi se viimeinen vaihtoehto, ettei tarvitse työttömäksi jäädä kokonaan.

Olikohan se Eeva-lehdessä, jossa oli juttu pitkäaikaistyöttömästä kolmekymppisestä helsinkiläisnaisesta, jolla oli kolme koulutusta, muttei työtä. Hänkin totesi, ettei joku duuni kelvannut, kun siitä saisi vain 100-200 euroa kuukaudessa enemmän kuin työttömänä olemisesta. En edelleenkään tajua, että onko tosiaan satanenkin niin älyttömän vähän rahaa, ettei 1200 euroa vuodessa lisää rahaa kelpaa? Varsinkin kun palkalla on tapana nousta työkokemuksen karttuessa. Hänkin oli ihan asiallisen näköinen normaalipainoinen nainen eli työllistymisen esteenä ei ole edes ulkonäkö.

• YöksYöks

Näitä ns. "läähätystöitä" en pidä minään oikeana työnä, siis jos tarkoitat näitä erotiikkalinjoja. On naista halventavaa tarjota naisille tuollaista roskaa muka "työnä"!

• varmaanmuutakinantaisi
        YöksYöks kirjoitti:

Näitä ns. "läähätystöitä" en pidä minään oikeana työnä, siis jos tarkoitat näitä erotiikkalinjoja. On naista halventavaa tarjota naisille tuollaista roskaa muka "työnä"!

Samaa mieltä! Läähättää nyt kiimaisille ukoille, eiköhän tekevälle muutakin löydy, tosin helppoahan tuo on, ja taisi neuvoja ollakin vaan kevyen työn perässä. Rahaa pitäisi hänen saada tekemättä mitään!
        Esim. siivoojista on joka puolella pulaa. Sekin rehellistä työtä verrattuna ukoille läähättäjiin.

• Harvatovatvalittuja

Mutta "ukoille läähättäjillä" on kuitenkin sellainen taito ja asiainkatselutapa, ajatelu- ja asennemaailma, jollaista joka mantalla ei ole. Ja on eeerittäin hyvä että jollakin on toisenlainen käsitys asiasta kuin laisillasi, jotka omasta ahtaasta karsinastaan eivät ymmärrä eivätkä hyväksy mitään muuta maailmaa kuin oman pienen ympyränsä.

• Anonyymi

Ja sit ollaan kuulema ylikoulutettuja, joita joutaa alistaa ja haukkuu ettei ole koulutusta! Et näin mei suomes!

• juoppotyötön

Ryyppää ja nauti kesästä, sossu maksaa.

• asentajako

Viisaat neuvot loppuvat kun kellot lyö ja huomaat olevasi syrjäytetty. tyypillistä omahyväistä oikeassaolemista ja halveksintaa. Tervetuloa tällekin puolelle vaikka kuukaudeksi, niin katsotaanm kummalla pää laskee!

• sdgstdhudrujkyk

Ei ne kestäisi tätä päivääkään. Heikot pellet hopealusikka perseessä.

• ttkkl

Käy juttelemassa työkkärillä uusista säännöistä! Työelämvalmennuksella saa ainan ruokarahat! Kansalaisopiston kursseila voi opetella uusia taitoja, oilla voi saada ientä lisätuloa. Saaneeko nuilla hankkia 70 euroa kuussa?.

• ttkkl

Kuntosali, lenkkeily, kirjasto jms pitää elämän kunnossa!

• kyllä_töitä_löytyy

Siis sinulla ei ole töitä? Oletko kenties joku jääkarhunkaataja Hyvinkäältä? No, vitsi, vitsi, mutta jotain on kyllä pielessä, jos ei töitä tekevälle löydy.
      Oletko jotenkin sidottu tiettyyn paikkaan? Vai puuttuuko koulutusta?
      Ei ne työt tule sinulle sinne kotiin (vaikka joillekin tuleekin), aktiivinen pitää olla ja etsiä pitää. Lisäksi monella alalla on mahdollista ryhtyä yrittäjäksi, esim. jopa juuri tuo ruohonleikkaaminen onnistuu hyvin yrittäjänä. Talvella voi tehdä lumitöitä yrittäjänä, jo pelkällä lumikolalla tekee kummasti tiliä sellaisilla pihoilla, joissa ei voi koneilla tehdä kaikkea lumen siivoamista mm. rautatieasemilla. Kukkia voi kastella yrittäjänä, monet yritykset ostavat kukkien hoidon palveluna toimitiloihinsa ja kaupungit tekee sopimuksia julkistentilojensa kukkien hoidoista. Yrittäjän mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat ja kaikkeen yrittämiseen ei tarvita edes kovin paljon pääomia. Osuuskunnan kautta on myös mahdollista työllistää itsensä ilman suurta byrokratiaa (lankomieheni tekee maalausurakoita osuuskunnan kautta).

• Anonyymi

Ei nykyään kannata enään yrittää Suomessa kun verottaja vie kaiken. Heräisit sinäkin keskiajalta tähän päivään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei nykyään kannata enään yrittää Suomessa kun verottaja vie kaiken. Heräisit sinäkin keskiajalta tähän päivään.

Kyllä Suomessa kannattaa edelleen yrittää. Ei verottaja vie kaikkea ja kannattaa perehtyä huolella verotukseen , sekä verosuunnitteluun. Olen ollut yrittäjä yli 40 vuotta ja jatkan vielä yrittäjänä. Ja jos uudelleen saisin valita, niin ehdottomasti alkaisin yrittäjäksi!

• Anonyymi

Hieno kysymys. Oivaltavaa on myös ihmisten herääminen omaan ahneuteensa. Nyt ei saa luovuttaa kun aika on.

• Anonyymi

Siitähän se elämä vasta alkaa kun jää työttömäksi. kaikki on mahdolista, ja jaksaa ja viitsii tehdä vaikka mitä. On vapa menemään minne haluaa ja koska haluaa ja olla kuin kauan haluaa.
      Itse jäin työttömäksi ja olen iloinen siitä. Mitä nyt pieniä pätkiä ollut töissä jotta työkkäri katsoo että on kiva ihminen.
      Mutta ei ne kiusaaa mua paljon yhtään, aika rauhassa olen saanut olla työttömänä.
      Olen hoitanut kaikki lapset kotona, olen remontoinut ja sisutanut taloamme, nähnyt tuttuja ja matkustellut. Tuota kaikkea en olisi voinut tehdä jos olisin ollut työssä.

Monesti lukee kun ihmiset on vaan tissä ja lapsia näkee illalla ja aamulla vaan, on surullista. Minä olin äiti joka oli lasten kanssa aina, nyt oen lastenlasten kanssa.
      En ikinä vaihtaisi työttömyyttäni vaikituiseen työtön. Pilipali kursseja käyn siksi ettei ne vie osaa työttömyysrahoita. Onneksi ne kestää mas 5 päviää ja on semmosia lehtein lukujuttuja juttelua ja nukkumista, ja aina voi luistaa kesekn pois jos haluaa. Kun menee vaik kampaajalle vaikkei meekkään, niin ei sitä kukaan tarkista.
      Mun parasta aikaa on nyt työttömänä. Mitään en vaihtaisi.

• Anonyymi

Töitä olen minäkin hakenut ja hakemuksia lähettänyt ,mutta noi SAATANAN yrityksillä on niin kova ikärasismi ,että yli 50-vuotiaat eivät pääse töihin

• Anonyymi

Kyllä ne ottas kenet vaan, jos ei tarvis maksaa palkkaa. Jos laitat hakemuksiin palkkatoiveen 0 € niin takuuvarmasti saat paikan.
        Ilmaistyöt on nyt valttia. Töitä kyllä läytyy kun ei vaadita palkkaa.

Turha mattimeikäläisen on pyytää 82 000 $ kuussa.

• Anonyymi

Ikärasismia ei ole olemassakaan, koska ihmisen etninen tausta ei muutu iän mukana. Ikäsyrjintää voi olla.

• Anonyymi

Miten niin ei ole töitä??? IL:n toimittaja esiintyi työttömänä ja kouluttamattomana – sai silti useita kutsuja työhaastatteluun.
      Soittokierros peiteroolissa yrityksiin paljastaa, että töitä olisi runsaasti tarjolla. Kaikki työt eivät kuitenkaan näytä kelpaavan nuorille.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f39e779d-4aad-4b6f-ae20-fe78fea564d2

• Anonyymi

Kyse on asenteesta. Toimittaja oli puhelimessa reipas, aktiivinen nuori, jolla myös sosiaalinen kanssakäyminen sujuu. Eli yksinkertaisesti puhelimessa puhuminen, mikä on nykyään kaikissa ikäryhmissä aika harvinaista. Sosiaaliset taidot surkastuvat kun kaikki asiat hoituvat verkossa. Ahdistunut, katkeroitunut omaan koppiinsa käpertynyt syrjäytynyt ei ole työmarkkinoilla kovin kuumaa kamaa. Vaikka olisi tohtorin tutkinto tai vaikka mitä. _Työttömyyttä ennustava_ asenne ja olemus haisee jo kauas noista mielipiteistä "ei kannata mennä töihin kun tienaa melkein yhtä hyvin tekemättä mitään". Siinä se vika. Ratkaisuksi se, että löytyy työ, jossa tienaa paremmin kuin työttömänä? Tai se, että työttömänä tienaisi entistä huonommin. Josko se motivoisi töihin?
      "Ei koulutusta vastaavaa työtä". Kannattaisiko hankkia koulutus jolla saa työtä? Etenkin nuoren ihmisen on turha jäädä murehtimaan sitä, vaan alkaa etsiä vaihtoehto B-tä.

Eikä koulutus ole edes välttämätöntä. Terve järki ja kyky oppia auttaa pitkälle.
      Oikealla asenteella saa töitä koulutuksesta tai sen puutteesta riippumatta.
      Se asenne vaan ikävä kyllä puuttuu suurimmalta osalta niistä jotka rutisevat työttömyydestään tai rahapulasta.
      Esim yksi sukulaiseni on kehitysvammainen ja päässyt jotenkuten peruskoulun läpi kaikilla aputoimenpiteillä. Mutta ei ole ollut hetkeäkään työttömänä.

Jotkut tuovat esiin sairaudet, joiden takia ei voi työllistyä.
      Paljoa ei ole vaihtoehtoja, kun ei kuitenkaan eläkkeellekään pääse.
      Osa niistäkin on elintavoista johtuvia ja pahenevat syrjäytyneen elämäntavan seurauksena. Niitä siis se "ei kannata kotoa lähteä mihinkään kun ei elintaso siitä nouse" mentaliteetti pahentaa.
      Kuinka monta aktiivisesti lenkillä (ei maksa mitään) tai kuntosalilla (maksaa jotain) tai vaikka uimassa (joissain kunnissa ilmaista työttömille) käyvää ja muuten itsestään huolehtivaa pitkäaikaistyötöntä tunnette? Kuinka monta lähinnä asunnossaan tv:n tai kännykän edessä viihtyvää pitkäaikaistyötöntä tunnette?
      Tiedän tunteen, koska sairastuisin itsekin jos joutuisin vaan olemaan neljän seinän sisällä. Enkä jaksaisi edes hakea töitä silloin.
      Jaksamista kaikille!

• Anonyymi

Kyllä töitä löytyy oikealla asenteella. Minäkin olen kouluttautunut aivan muulle alalle, kuin missä olen työskennellyt lähes koko työelämäni. Mottoni on ollut, että työ tekijäänsä neuvoo ja olen opetellut useamman ammatin taidot vain tekemällä, sekä muuten itse opiskelemalla.
        Joissakin töissä on vain ollut ongelmana, että pätevyydet puuttuu mm. sähköasennuksiin, joten joudun tarkastuttamaan tekemäni työt toisella.

töitälöytyytekevälle

• Anonyymi

Kyllä minäkin menisin töihin vaikka on selkä p.a.ska_na. Mutta kun pistivät eläkkeelle, pakottivat. Miten siinä sitten menet.

• Anonyymi

Just luki lehdessä että tarvitaan pakolaisia ja niitä koulutetaan raksalle. Ei kelpaa suomalainen työtön mies raksalle 8 vuotta olen hakenut aina raksatöihin mutta en kelpaa.

• Anonyymi

Joku vika pitää olla, jos et ole päässyt töihin raksalle 8 vuoden aikana. Eikö kannattaisi alkaa tekemään raksahommia ihan omaan piikkiin, kyllä hommia löytyy tekevälle! Minullakin enempi mitä ehtii tekemään!! On kuule katto-, kylppäri- ja oviremppaa vaikka kuinka. Minullakin ikää jo yli 60v.

• Anonyymi

Saman kohtalon jaan kanssasi. Ihmettelen miksi olen edes hengissä ja rukoilen joka ilta et kuolisin yön aikana.

• Anonyymi

Melkoisen ikävää tuo työläisen elämä jos ryyppääminen on se viikon kohokohta.

• Anonyymi

Minä olen ajatellut hypätä 6. kerroksen parvekkeelta alas.

• Anonyymi

Ole työtön,niin minäkin olen, enkä edes havittele töihin. Miksi mennä kun ei huvita. Lasken mitä saat kelalta ja mitä tukia, elät kuule hyvin niillä. Meille tulee tukirhaa lähes 2500 e kk ja eletään tosi hyvin. On ihanaa kun saa olla kotona. Siihen tottuu.

• Anonyymi

Olipa kuinka vaikea tilanne hyvänsä, mihin tahansa ammattiin ei pidä rahan takia ryhtyä. Itsekunnioitusta pitää olla vaikka työllistyminen vaikeaa olisikin. Yleensä kun menee töihin vain töiden takia huomaa olevansakin muutaman vuoden päästä hyvin onneton ja vihainen itselleen.

• Anonyymi

Tunnen itsenikin todella heikossa jamassa olevaksi parhaillaan. Minulla olisi töitä - kotikaupunkini ja seutuni ulkopuolella. Olin aikanaan reissutyössä määräaikainen työsuhde kerrallaan toistakymmentä vuotta ajatuksena työllistyä kotikaupunkiin. Kyllästyin reissutyöläisen rooliin, muutin takaisin kotiseudulle ja toivoin parasta. No koulutusta vastaavaa työtä ei ole löytynyt edelleenkään kotikaupungista ja nyt olen perintötaloni kanssa täällä naimisissa. Keksi siinä sitten pikkukaupungista järkevä työ, jolla arki pyörisi. Montaa työpaikkaa ei täällä ole kerrallaan tarjolla ja jos on niin tyyliin betonielementtityöntekijä/lähihoitaja-osastoa ne ovat. Autonkuljetushommat kiinnostaisi kunhan yöksi pääsisi kotiin lepäämään ja ehtisi jotain järkevää harrastellakin. No eihän se 12-tuntisilla työvuoroilla oikein onnistu, jos nukkuu 8-tuntiset yöunet ja hoitaa siinä sivussa kodin työt, joita omakotitalossa riittää.

Nyt olis oppisopimuksella mahdollisuus aloittaa ihan uusi työ uudella alalla, mutta kovasti masentaa tuokin vaihtoehto. Alalla on kehnohko palkka ja työ on sellaista, että epäilen josko sitä kukaan eläkeikään asti pystyy tekemään. Turhauttaa ja masentaa. Eikä yksinäisyys tee asioista yhtään helpompia.

Lottovoittajan elämää olen harkinnut ja luulenpa, että päädyn siihen vaihtoehtoon, että vain iso rahatukku voi pelastaa minut aikaiselta kuolemalta.

• Anonyymi

Melkoisia syrjäytymisen elkeitä kun ei halua/jaksa työskennellä eläkeikään asti.
        Tässä yhteiskunnassa on satoja tuhansia ammattia vaihtaneita ihmisiä, jotka
        pärjää ihan mukavasti, kun vain on yritteliäisyyttä. Ei pidä repsahtaa.
        Onko mukavaa elää minimitukien kanssa ja jatkaa sitä sitten eläkkeellä.

• Anonyymi

Jos juhliminen kiinnostaa ja ystäviäkin on, et ole oikeasti syrjäytynyt. Olet vain rahaton ja toimeton. Jos rahattomuutesi estää juopottelusi, pitäisi sinun kiittää itseäsi sekä köyhyydestä että tahdonvoimasta. Tosijuopoilla rahat riittävät aina viinaan.

• Anonyymi

Samoin, ei edes rahaa ruokaan

• Anonyymi

Suomessa on n. 160000 avointa työpaikkaa tarjolla, luulisi niistä löytyvän tälläkin palstalla jokaiselle työttömyydestä valittavalle työpaikka. Tarjolla on niin monenlaista työtä, että taatusti niistä löytyy sopiva näille muutamalle ruikuttajalle.
      Olen itse ollut työelämässä kohta 50 vuotta tavalla taikka toisella, nyt tosin eläkkeellä, mutta jatkan työelämässä vielä, koska töitä riittää niin pitkään, kun jaksan tehdä. Luultavasti jatkan vielä 5 vuotta, sitten alan himmailemaan ja jätän työt nuoremmille, kun täytän 70 vuotta. Ehdoton takaraja minulla on 75 vuotta töiden kanssa, sitten saa minun puolestani jäädä.

Ja mitä tuohon juhannuksen juhlimiseen tulee, niin korvien välissä on köyhyys, jos ei siihen rahat riitä. Kyllä normaali ihminen varautuu tälläisiin tilanteisiin ja ei se juhannuksen juhliminen niin kalliiksi tule, siihen riittää kaikista köyhimmänkin toimeentuloakin saavan rahat.

• Anonyymi

Hämmästyttää se, että nykyihmiset ei osaa varautua tuleviin menoihin.
        Mutta luottokortti osataan kyllä vetää helposti tappiin asti.
        Kyllä köyhäkin ihminen osaa laittaa vähän sivuun "pahan päivän varalle"
        jos vain haluaa ja siitä on helppo hoitaa jokin isompi lasku pois.
        Ei se pienen summan taltioiminen kuukausittain ole mahdotonta.
        Työtönkin saa sen verran tukiaisia.

• Anonyymi

Tarjolla voi olla vaikka miljoona paikkaa mutta ei se ole silleen että annetaan soppa kauhalla. Kyllä vaatii tietyn koulutuksen yms yms. Osa on auki ihan imagon vuoksi ja parantamassa valtion ilastoja siinä, että muka paikkoja on. Todellisuus on että työpaikkoja ei ole ja 90% niistä menee suhteilla. Toiset osaa nuolla persettä mutta kaikki ei ole samanlaisia. T. Uravalmentaja

• Anonyymi

elää tuilla kuten sadattuhannet persut tekee.

• Anonyymi

Tämä on muuten aika erikoinen asia, kun monet nahkakaljurepsut uhoaa kurkku suorana mamut sitä ja mamut tätä, eivätkä kuitenkaan tee itse mitään muuta, kuin kuittaavat tukia. Moni maahanmuuttaja siivoa heidän jälkiään ja jättämiä sotkuja tai myy heille kaupassa kaljaa ja tupakkaa.
        Meilläkin täällä pienessä kunnassa on maahanmuuttajia töissä, tekevät sellaisia töitä mitä voisivat nämä nahkakaljurepsut tehdä, mutta ei työ maistu, vaan kalja ja tupakki.

• Anonyymi

Miksi kaikkien pitäisi töitä edes ehdä haluamattaan , jo kymmeniä vuosia sitten nähtiin suunta että automaatio syrjäyttää osan ihmisten töistä , tulonjako tässä yhtälössä mättää eli suomeksi AHNEUS .

• Anonyymi

Tuet voi hyvin puolittaa, niin alkaa työt maistumaan! Kyllä minulle on työtä riittänyt ja olen pitänyt töiden tekemisestä. Ei minulla mitään ahneutta ole ollut ja hyvin olen silti pärjännyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuet voi hyvin puolittaa, niin alkaa työt maistumaan! Kyllä minulle on työtä riittänyt ja olen pitänyt töiden tekemisestä. Ei minulla mitään ahneutta ole ollut ja hyvin olen silti pärjännyt.

Palkat on jo onneksi puolitettu bensan korotuksenmyötä, aina vaan kalliimpaa on khydä töissä. Palkansaaja on menettänyt kk 166 e palkastaan... ohoh... ja lisää luvassa.

Juu kyllä tuet voi puolittaa, silloin saa tt tukea enempi. Aina tt asiakkaan laskut maksetaan ja saa rahaa elämiseen. Pääasia että rahaa tulee ja laskut maksetaan, etttei itse tarvi orjailla. Kivaaa on kokeile vaikka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helppo huudella mutta odota kun et ole enää työssä ja joudut linkoon. Shut The fuck up idiot.

• Anonyymi

Eikä mitään tukia tule jatkossa, joten voit liittyä yhtä hyvin vaikka Wagneriin tai Pohjois-Korean agentiksi.

• Anonyymi

Kyllä ei ole elämän hallinta sinulla kunnossa. Jopa toimeentulotuesta pystyy säästämään hieman juhannuksen ruokiin ja juomiin, koska toimeentulotuessa on muutenkin määritelty ravintoon 9€/päivä, siitä kyllä riittää vaikka kuinka juhannuksen ruokiin, jos hieman tekee ruokaa itse ja ei ylettömiä tuhlaa rahojaan herkkuihin.

Töitä kyllä tekeville löytyy AINA, joten rahaa voi ihan ansaita. Katso avoimet työpaikat ja pian löydät itsesi töistä!

• Anonyymi

Olisiko aikaa hankkia ammatti missä tarvitaan työhaluisia ? Ongelmahan on sinun .

• Anonyymi

Kaljan juominen kannattaa koska jos työttömät ei juo kaljaa niin monet tuhannet jää työttömäksi heti koska kaljaa ei kannata valmistaa jos sitä ei juoda. Työttömät juo ainakin 300000 tölkkiä kaljaa joka viikko ja sillä on iso työtä tekevä vaikutus.

• Anonyymi

Suuri kysymys onkin, mitä teet elämälläsi, jos jäät työttömäksi vuosikausiksi. Itse älysin aloittaa säännöllisen liikunnan eri muodoissa. Sen myötä tulee jonkin verran muitakin aktiviteettejä.

• Anonyymi

Hienoa. Se ei vain auta se säännölinen liikkuminen se kuuluu olla osa elämää naurettavaa jos joku löytää sen vasta nyt. Voi luoja keksitkö joitan muuta? Aloittaa syömään terveellisesti, muistaa juoda, katsoa aurinkoa ? Muistaa nukkua? Teet hän varmasti niitä.

• Anonyymi

Joko olet kouluttattunut sopivaan ammattiin ja päässyt töihin, kun aikaa on jo
      kulunut ainakin 9 vuotta. Elämäsi on varmaan vahvasti raiteillaan.

• Anonyymi

Jep. Aloin gigoloksi, ja kyllä niitä teidän vaimojanne riittääkin. Voi munanpäivää.

• Anonyymi

Minäkin, työtön olin alussa suurissa ongelmissa, mutta sitkeällä säästämisellä sain työttömyyskorvauksista ja asuntotuesta säästettyä lentolipun hinnan Vietnamiin ja nyt olen jo päässyt nauttimaan elämästä. Asuntoni Suomessa on vuokrattu epävirallisesti Virolaisille rakennusmiehille ja veljeni hoitaa juoksevat asiat, kuten työkkäriin ilmoittautumiset ym. velvoitteet. Hän myös siirtää suomen tililtäni varoja ulkomaan tilille jotta voin kustantaa elämiseni täällä. Tulen oikein mainiosti toimeen ja elintasoni on korkeampi kuin Suomessa. Ainoa pelkoni on vakava sairastuminen täällä, mutta tuurilla ne laivatkin seilaa.

• Anonyymi

Kaulakiikku.

• Anonyymi

Olet kuitenkin päätynyt syyttämään ja mustamaalaamaan työttömiä. Kirjoituksiasi on täällä runsaasti. Olet jo kuollut henkisesti, lopulta kuolet oikeasti.

Aloituksen kysymys on silti oleellinen. Työttömänä olisi hyvä keksiä uusia harrastuksia ja liikkua mahdollisimman paljon. Tehdä kaikkea uutta, mihin on varaa. Syrjäytymisessä on mahdollisuus vapauteen ja riippumattomuuteen, jos entinen elämä ei ole tyydyttänyt.

• Anonyymi

Tuo "henkisesti kuollut" oli hyvä. Itse olen ollut henkisesti kuollut jo monta kymmentä vuotta. Odotellaan nyt sitä oikeaa kuolemaa, saattaa kestää koska terveys ja taloudellinen tila on hyvä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo "henkisesti kuollut" oli hyvä. Itse olen ollut henkisesti kuollut jo monta kymmentä vuotta. Odotellaan nyt sitä oikeaa kuolemaa, saattaa kestää koska terveys ja taloudellinen tila on hyvä.

Ei tänä päivänä viitsi enää hakea töitä terv62v

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      101
      2598
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2355
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      2158
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1716
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      113
      1570
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      163
      1297
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      268
      1110
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1004
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      79
      956
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      178
      920
    Aihe