Tammalla huonot käytöstavat APUA!

Jennabella

Elikkä meidän ratsastuskoululla on yks tamma jolle on ruvennut tuleen huonoja käytöstapoja. Tunnin alussa kun yritän kiristää vyötä se rupee kävelemään ympyrää , kun saan sen pysähtymään ja kiristän vyön se ottaa toisen konstin käyttöön , näykkii ja kovaa! Ja yleensä se kiertää tosipientä ympyrää muhun päin , melkein aina astuu varpaiden päälle... Huomasin huonot tavat kesäkuun ekalla viikolla ja tähän asti se on tehnyt näin (muidenkin kanssa). Auttakaa! Antakaa ideoita ja pistäkää vinkkejä! Kiitos

10

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

      Koska pulmien ratkaisija ei näytä haluavan vastailla niin minä vastaan tähän.
      Tyypillistä ratsastuskouluhevosille. Tarkoitatko että se tekee tuota kentällä tai maneesissa? Vai tallissa?
      Jos tallissa niin sido se kiinni.
      Jos kentällä niin laita ohjat valmiiksi selkään, pidä vastakkainen ohja kädessäsi ja kiristä ohjaa sen verran että se kiristyy kun hevonen kääntää päätään sinua kohti. Näin se ei ylety puremaan sinua. Yritä myös katsoa ettei sen nahka mene ruttuun vyön alla, siinä usein on syy tuollaiseen.
      Voit myös pyytää jotakuta pitämään hevosta paikallaan.
      Ja pikku vinkki: Kun satuloit tallissa niin tarkista ettei satulahuovassa ole roskia tai muuta pistävää ja sivele kädelläsi selkää samasta syystä eli tarkasta selkä. Ota siitä tapa, se kannattaa.

      • BellaJenna2

        Juup, olen aina tarkistanut ettei nahka ole kurtussa vyön alla. Pyörimisen ja näykkimisen se tekee kentällä (ei ole maneesia). Kiitos neuvoista , katsotaan jos toimivat!


      • bellajenna2

        Toimii mutta , aina yrittää sitä samaa. Minä epäilen että sillä on kipuja satulan kohdilla... Sillä se ei ole ennen ikinä näykkinyt ketään! Ja muutenkin tallin hevoset on kilttejä , yksikään niistä ei näyki muuten. Viime kerralla se ei enään pyörinyt , mutta näykki... Noh , katsotaan jos loppuu...


      • Kasiro
        bellajenna2 kirjoitti:

        Toimii mutta , aina yrittää sitä samaa. Minä epäilen että sillä on kipuja satulan kohdilla... Sillä se ei ole ennen ikinä näykkinyt ketään! Ja muutenkin tallin hevoset on kilttejä , yksikään niistä ei näyki muuten. Viime kerralla se ei enään pyörinyt , mutta näykki... Noh , katsotaan jos loppuu...

        Kokeile niin että painelet sormenpäillä sitä eri kohdista selästä aika voimakkaasti. Jos sillä on kipuja huomaat sen kyllä.
        Voihan tosin olla että se vain on kyllästynyt tuntipollena oloon kun jatkuvasti vaihtuu ratsastajat ja jokainen on eri tasoinen.


      • Kasiro

        Lisäksi: Onko mahdollista ratsastaa ilman satulaa? Siinäkin näkisi onka selkä kipeä ja lisäksi se voisi olla hevoselle kivaa vaihtelua.


    • Polleihahaa

      Taitaa kaakki kaivata oriin tuuppausta!

    • TALLITYTTÖ

      koita tehdä maastakäsin työskentelyä tässä vihjeNuo ovat siis niitä perusjuttuja, jotka mielestäni _jokaisen_ hevosen tulisi ymmärtää ja jos ne ei ymmärrä, niin asiasta käydään kohteliasta keskustelua niin pitkään kuin tilanne sitä vaatii. Kuulostavat pieniltä asioilta, mutta loppupeleissä kaikki kulminoituu noihin perusasioihin, sillä jos nuo eivät toimi, ei luultavasti toimi mikään muukaan. Ainakaan niin hyvin kuin voisi toimia.

      Nämä ovat siis asioita, joita olen aina pitänyt hevosten kanssa työskennellessä asioina, jotka opetellaan yhdessä jos ne eivät vielä ole hallussa.
      Nelisen vuotta sitten mukaan kuvioihin astui pyöröaitaus ja sitten picadero. Nämä välineet ja niiden kanssa työskentely laajensivat omaa maailmankuvaani todella paljon. Ne mahdollistavat paljon asioita ja ovat oivia apulaisia, kun työskennellään hevosen kanssa. Pyörössä tai picaderossa ei voi mennä ja hillua miten sattuu, tai voi, mutta jälki ei välttämättä ole ihan priimaa. Näiden apuvälineiden avulla olen ainakin itse alkanut enemmän tietoisesti ajatella omaa kehoani, omaa olemistani hevosen kanssa sekä sitä, minkälainen vaikutus milläkin asialla on hevoseen.

    • rakasttuneja

      tekeekö se näitä asioita:
      hevonen ei pysy paikoillaan hoidettaessa tai varusteita laitettaessa
      hevosta ei saa kiinni tarhasta/laitumelta
      hevonen käyttäytyy uhkaavasti, kääntää peräpäänsä kohti
      hevonen koettaa ahdistaa karsinassa seinän väliin
      hevonen tökkii turvallaan
      hevonen lähtee liikkeelle satulaan kiivetessä ilman lupaa
      joudut siirtymään hevosen tieltä
      vaikeuksia traileriin lastaamisessa
      onko ollu näitä ongelmiin?????????????

    • hevosmiesvihdistä

      Huoneolle tammalle, joka on ratsastuskoulukäytössä ei voi mitään. Meinaan keneläkään ei ole aika,a eikä halua koulia sitä, koska ihmiset, jotka käsittevät sitä vaihtuvat jatkuvasti. Parasta on lopettaa se niin ei tarvi pellailla enää jatkossa.

      • 456

        Miksi lopettaa kun sen voisi myydä esim. yksityiselle???????????????!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe