Miten auttaa ujoa veljeäni?

haluaisinauttaa

Olemme veljeni kanssa 90 luvun alussa syntyneitä, minä isosisko ja hän pikkuveli. Olen ollut jo pitempään huolissani, koska veljeni on ujo ja yksinäinen, hän viettää paljon aikaa kotona. Hän ei juuri ilmaise itseään eli hänen elämästään on vaikea saada tietoja, miten menee opiskelukaverien kanssa jne. Kuitenkin hänelle läheisenä näen, että hänen olemuksensa on ärtynyt. Siinä missä minä olen liiankin seikkailija ja riskinottaja, nuollen haavojani kun sattuu pahasti, veljeni pitää hänelle tutuista ympäristöistä eikä ota riskejä. Eli minun on vaikea ymmärtää, miten häntä voisin auttaa.

Aiemmat yritykseni auttaa häntä ovat mielestäni olleet enemmänkin haitallisia kuin avuliaita. Siksi, että nyt minusta tuntuu, että hän tietää, että yritän auttaa häntä. Ja siksi jos yritän järjestää tekemistä sukulaisten kanssa tai perheen kesken ja pyydän häntä mukaan (hän ei oma-aloitteisesti ikinä ehdota mitään tekemistä tai ehdota tulevansa mukaan), minusta tuntuu, että asetelma siitä, että teen sen hänen auttamisekseen, on jotenkin huono. Tilanteesta tulee sellainen olo, että se, että ajattelen, ettei hän kykene muka itse hoitamaan tätä, saa hänet tuntemaan olonsa huonoksi. Siksi kadunkin aiempaa yritteliäisyyttäni, koska ennen niitä tulkinta siitä, että kysyin häntä mukaan asioihin oli ennemminkin se, että halusin tehdä hänen kanssaan asioita, ei se, että halusin kehittää hänelle jotain taitoa tai järjestää hänen sosiaalista elämäänsä...

Ei niin ettei omakaan elämäni olisi juuri nyt ihan kondiksessa, mutta haluaisin auttaa veljeäni. Olen selkeästi ihan ulapalla sen suhteen, miten tässä pitäisi edetä. Isäni on aivan toivoton näissä asioissa ja hänen suhtautumisensa sosialisointiin "joutavana asiana" on mielestäni veljeni ongelman takana osittain, joten hänen puoleensa en ehkä kääntyisi. Vaikka toisinaan olen miettinyt, että pitäisi puhua hänellekin, ettei enää neuvoisi veljeäni (tyyliin "otappa noihin ihmisiin yhteyttä, no miksi et"), koska mielestäni vaikuttaa tärkeältä, että hän itse saa hoitaa asiansa haluamallaansa tavalla?

Kertokaa jos olette samanlaisessa tilanteessa kummalla tahansa puolla kolikkoa, neuvokaa, korjatkaa tai kommentoikaa?

9

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m134asdasd

      Oletko varma että hän on oikeasti yksinäinen? Jotkin ihmiset (itseni mukaan lukien) viihtyvät parhaiten omissa oloissaan. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että ihminen olisi vain ujo.

      En tunne veljeäsi, mutta sain mielikuvan introverttisestä persoonasta. Jos näin on, niin "auttaminen" saattaa joissain tilanteissa vain luoda stressipainoitteisia tilanteita.

      • seurailua

        Totta, tämä aloittajan veli voi olla kunnon luolamies. Olen itse jo varmaankin aloittajan äidin ikäinen ja maailmaa nähnyt. Tunnen muutaman kunnon luolamiehen jotka nauttivat omista oloistaan mutta käyvät kuitenkin töissä ja ihmisten ilmoilla halutessaan ;)
        Toisaalta veljeä on kutenkin hyvä seurata mutta ei pakottaa mihinkään, siitähän se ärtyisyys juuri tuleekin.
        Meitä on niin moneen junaan ;).
        Jonkinlaiseen liikuntaan tulisi kuitenkin kannustaa veljeä jos sitä ei ole.


    • Näin111

      Toiset viihtyvät paremmin yksin. Huono seura ei auta ketään. Riippuu väleistä niin voithan kysyä elokuviin tai pelaamaan sulkapalloa. Väkisin ei kannata mitään apua tuputtaa.

    • ristiriitaista

      Todella ujoilla on se ongelma, että vaikka ei haluaisikaan olla yksin niin ei vain uskalla ehdottaa muille mitään. Myös kaikenlaisiin sosiaalisiin tapahtumiin osallistuminen on yleensä ahdistavaa, vaikka pään sisällä tuntisikin että haluaa kyllä mennä niihin mukaan.

      • Introhtava

        Muilla vastaajilla olikin jo hyviä pointteja. Introvertti ei välttämättä edes kaipaa muiden ihmisten seuraa niin paljon, eikä sellaisesta koskaan tule samanlaista social butterflyta kuin ekstrovertista. Eikä siinä ole mitään pahaa. Hiljainenkaan ei aina ole automaattisesti ujo.

        Nyt täytyisikin tietää että kärsiikö veljesi itse tilanteesta vai ei. Jos hän haluaisi olla sosiaalisempi ja mennä mukaan tapahtumiin mutta ei uskalla, niin silloin tilanne on kurja. Jos taas häntä ei edes kiinnosta, niin hän voi kokea auttamisesi lähinnä epämiellyttävänä painostamisena.

        Muista että ihmiset ovat erilaisia. Myös sisarusten luonteet voivat olla erilaiset, eikä se sosiaalisempi ja menevämpi ole automaattisesti se mihin kaikkien pitäisi pyrkiä. Suuri osa tunnetuista tiedemiehistäkin oli introvertteja :)


    • suklaavenettäjä

      anna veljellesi kunnon suklaakakku!

    • lahjavinkki

      Anna sille jokin fleshlight lahjaksi, tai mielummin semmoinen missä on kumpikin puoli. Se rentouttaa häntä huomattavasti kun saa purkaa paineita.

    • Hihuhu

      Veljesi pitää ymmärtää olevansa sairas, laiska, metsäläinen juntti.

      Jokainen ihminen on samanlainen

    • Kolikontoinenpuoli

      vaikeeta sanoo jokainen ihminen on yksilö vaikka itessäni on samoja piirteitä ollu kuin veljessäs.

      veljesi ei ole sairas, hänellä voi olla koulumaailmassa tai muualla häikkää joko syrjintää pahimmassa tapauksessa kiusaamista kaikista pahin ei ole ketää kaveria/ystäviä te sisarukset ette voi korvaa kavereita.

      auttaminenkin vaikeeta tälleen viestien mukaan itsestä voin sanoo.

      olin nuoruus ajan sinne noin 22-24 ujohko/hiljainen/arka saakka hyvin samanlainen usein oma pahan olo purkautu sisaruksii kiusaamalla tai tappelemalla ja sekä usein esitin sisaruksille että hyvin minulla menee vaikka oikeesti oli tosi paha olla mistään hoidoista ole apua jos ei ole ketään tai mitään elämässä paitsi omat vanhemmat sirasurkset ja muut sukulaiset.
      sit jos oli sisaruksen mukana jossain hyvin selkeesti tuli olo ei ole tervetullut, pidettiin hylkiönä taikka jotenkin muuten vajaa kerran suutuin veljen kaveri sano "onko tuo jotenkin vajaa" sanoin äänekkäästi ja lähin autoon pelaan puhelimella.

      hyvin paljon on asioita joista minun sisarukset ei edes tiedä enkä tule enää kertomaankaan.

      suurin muutos alko siitä kun muutin yli 300km päähän jonka jälkeen kotikaupungissa kaikki ihmetteli silmät pyöreenä kuten eräskin tuttavan perhe "miten sinun poika on noin rohkeeksi tullu" yllättyis jos sais tietää miten.
      täällä vasta saanu itseni ehjäksi menneisyyden haavoista ja kasvanu tosi paljon meinaa enää moni sukulainenkaa uskoo onko edes sama ihminen sekä tullu oma itsensä joka ei ollu mahdollista kotipaupungissa. :)
      täällä sain uusia tuttavuuksia vaikka suurimman osan kanssa ollu vaikeeta tutustuu ja parantunut ilman hoitoja ja lääkkeitä.

      tässä miettinyt suomessa paljon yksinäisiä, ujoja, hiljaisia, arkoja ihmisii miten nyt vois ite muita auttaa mutta suurin ongelma niitä on vaikee löytää mistään usein jokainen kieltää ne kipeet asiat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe