Tällaisesta veneonnettomuudesta kannattaa ottaa

VORstartleg8

opiksi.
https://www.youtube.com/watch?t=102&v=gF2SwSUlRgA

Kovapohjainen kumivene kääntyy oikealle 90 astetta 1:27 törmäyskurssille ison purjeveneen kanssa, koska ei katsonut taakseen ennen käännöstä.
Kovapohjainen kumivene pysähtyy kohdassa 1:29
1:32 ison purjeveneen peräsin törmää kovapohjaiseen kumiveneeseen, ja yksi miehistön jäsen saa vakavia vammoja. Henki saadaan kuitenkin pelastettua juuri ja juuri, mutta jalka amputoidaan.

Molemmat osapuolet tekivät erittäin vakavia virheitä, jotka olisivat voineet johtaa hengen menetykseen. Meriteiden säännöistä ei piitattu.

34

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vikalinkki

      Ööö...

      Ei ainakaan tossa videossa..?

    • focuser

      Katso tarkemmin

    • focusero

      Katso tarkemmin

    • Aqws

      Kyseisessä kohtaa ei saisi purjehtia,jollei ole kilpapurjehduksesta kyse ja jos näin on,kyseisessä kohtaa ei saisi veneillä samalla jos kilpapurjehdus/koe ajo,tästä emme oppineet mitään.

      • siis.niinku

        Minkähän säännön mukaan kyseisessä kohdassa ei saisi purjehtia? Tai minkä säännön mukaan ei saisi kilpailun aikana veneillä?


    • OutoJuttu

      Näyttää siltä, että purkkari täräyttää suoraan paikallaan olevaan veneeseen.
      Saako niin tehdä?

    • f4f4

      Kyllä tuo purjevene on selkesti syyllien, sillä saavuttava väistää aina. Tietysti jos tuo moottorivene seisoi paikallaan, se olisi voinut näyttää merkkiä siitä.

      • MitäMuitaSääntöjä

        Mikä on sellainen merkki, jota paikallaan oleva alle 12m kumivene näyttää?

        Jokaisen aluksen on aina kuljettava turvallisella nopeudella niin että se voi suorittaa asianmukaisen ja tehokkaan toimenpiteen yhteentörmäämisen välttämiseksi ja pysähtyä vallitseviin olosuhteisiin nähden sopivalla etäisyydellä.


    • HilkkaMäntsälästä

      Säännöt yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merialueill kertoo seuraavaa:

      5 sääntö

      Tähystys

      Jokaisen aluksen on aina pidettävä asianmukaista näkö- ja kuulotähystystä sekä pyrittävä kaikin vallitsevissa olosuhteissa käytettävissä olevin keinoin tilanteen ja yhteentörmäämisvaaran perinpohjaiseen arviointiin.

      6 sääntö

      Turvallinen nopeus

      Jokaisen aluksen on aina kuljettava turvallisella nopeudella niin että se voi suorittaa asianmukaisen ja tehokkaan toimenpiteen yhteentörmäämisen välttämiseksi ja pysähtyä vallitseviin olosuhteisiin nähden sopivalla etäisyydellä.

      Asiaa ja olosuhteita enempää tuntematta vaikuttaa siltä, että purjeveneessä, joka on muuten hirmuinen monsteri, ei ole noudatettu sääntöjä yhteentörmäämisen estämiseksi merialueilla.
      Todella ikävä tapaus joka tapauksessa.

    • Sokea-Reeyya

      En nähnyt minkäänlaista onnettomuutta, mutta ehkä mittakaava hämää.

      Mutta mitä tuosta pitäisi erityisesti oppia - onko tuossa jou tyypillinen onnettomuustilanne kyseessä? Ei saa ajaa päin katamaraanilla?

    • Aqws

      Ei kyseisessä tilaanteessa saa purjehtia,nopeus purjeveneellä kuvissa hetkittäin noin 20 solmua,ja sata moottorivenettä ympärillä.oletko sinäkin yhtä ääliö purjeveneilijä kuten hän.

      • mikämiksi

        Mikä on kyseinen tilanne ja mikä kieltää purjehtimisen?


      • C1R
        mikämiksi kirjoitti:

        Mikä on kyseinen tilanne ja mikä kieltää purjehtimisen?

        Tuo trimarani käytti medianäkyvyyttä hyväksi. Volvo-veneet menivät kuin täi tervassa siihen verrattuna. Olisiko sponsorirahoitus ollut päällimmäisenä? Kuten jälkikäteen voimme todeta, oli ajatus järjetön: mennä ajamaan tuhatta ja sataa kisaa seuraavien veneiden sekaan.


      • mikämiksi

        Onko se tyhmää onkin aivan eri asia kuin se, onko se kiellettyä.

        Ei se trimmis kovin huomaamaton ole, eli kovin huolettomasti ne katsojatkin siihen suhtautuivat. Olisihan niillä RIBeillä runsaasti vauhtipotentiaalia itselläänkin ja kaikki olivat liikkeellä olevia.


      • QID

        Ei kenenkään päälle saa ajaa vaikka ajaisi tirmaranilla. Mitä jos vaikka RIBin kone ei käynnisty tms.?
        Ja se on sitäpaitsi myös meriteiteiden sääntöjen mukaan kiellettyä kuten tuolta ylempää threadistä saatat lukea.
        Nyt on yksi nuorimies ilman toista jalkaa. Oliko se sen väärti? Ajattelppa omalle kohdallesi.


      • sehän.kävi.jo
        QID kirjoitti:

        Ei kenenkään päälle saa ajaa vaikka ajaisi tirmaranilla. Mitä jos vaikka RIBin kone ei käynnisty tms.?
        Ja se on sitäpaitsi myös meriteiteiden sääntöjen mukaan kiellettyä kuten tuolta ylempää threadistä saatat lukea.
        Nyt on yksi nuorimies ilman toista jalkaa. Oliko se sen väärti? Ajattelppa omalle kohdallesi.

        Ei havainnot ole ollenkaan sen suuntaiset, että RIB olisi paikoillaan ollut kone sammutettuna. Taisivat vain katsella sinne VOR-veneiden suuntaan.


      • MitäTuaHäh
        sehän.kävi.jo kirjoitti:

        Ei havainnot ole ollenkaan sen suuntaiset, että RIB olisi paikoillaan ollut kone sammutettuna. Taisivat vain katsella sinne VOR-veneiden suuntaan.

        Silloinko saa siis ajaa päälle?


      • väistää.ken.pystyy
        MitäTuaHäh kirjoitti:

        Silloinko saa siis ajaa päälle?

        Jos jäät ribillä laivan alle, kenen on syy?


      • Bertta22
        sehän.kävi.jo kirjoitti:

        Ei havainnot ole ollenkaan sen suuntaiset, että RIB olisi paikoillaan ollut kone sammutettuna. Taisivat vain katsella sinne VOR-veneiden suuntaan.

        Tarkoitatko että on sallittua ajaa ylitse jos yliajettu ei huomaa? Et taida olla kovin hyvin perehtynyt meriteiden sääntöihin?
        Nuori mies melkein kuoli tuon esityksen johdosta. Jumalauta!
        Häpeä jos osaat.


      • käytännön.elämää
        Bertta22 kirjoitti:

        Tarkoitatko että on sallittua ajaa ylitse jos yliajettu ei huomaa? Et taida olla kovin hyvin perehtynyt meriteiden sääntöihin?
        Nuori mies melkein kuoli tuon esityksen johdosta. Jumalauta!
        Häpeä jos osaat.

        Jos ribikuski ei huomaa päälle tulevaa laivaa, on laivan kippari syyllinen. Niinkö?

        Jos lähistöllä liikkuu joku iso alus, johon nähden olen selkeästi väistövelvollinen, pidän sen liikkeitä takuulla jatkuvasti silmällä. Saatan tietysti mielessäni kirota sitä sen ison aluksen tarpeetonta läsnäoloa. En kuitenkaan odota ison möhkäleen tekevän sellaisia liikkeitä, joihin se ei pysty.


    • obilex

      Tuo trimaraani teki ensin vastakäännöksen, josta se aloitti hitaasta vauhdista nopean kiihdytyksen noin 1:10 kohdalla. Ribillä oli siis vain noin 20 sekuntia aikaa havaita vaaratilanne ja väistää, muutakin liikennettä huomioiden. Se on vähän. Kyllä right-of-way-aluksen eli trimaraanin kuuluu antaa muulle liikenteelle kohtuullinen mahdollisuus väistää sen jälkeen, kun se saa kulkuoikeuden. Varsinkin tässä tilanteessa, kun se oli itse valinnut suuntansa ja olisi hyvin voinut jättää kiihdyttämättä hetkeksi.

      Lisäksi, jos se rib oli (keltaisesta lipusta päätellen) toimitsijavene, se saattoi olettaa muun liikenteen tottelevan sitä eikä päinvastoin. Tuo trimaraani näyttää olevan sen verran high performance-tyylinen, että voisi olettaa kipparilla olevan sen verran kisakokemusta että hän ymmärsi olevansa VOR-kisan vieressä. Tästä oli varmastikin julkaistu ohjeet kisoja katsomaan tulleille veneille, tyyliin noudattakaa toimitsijaveneiden ohjeita.

      • malttakaahan

        Videosta ei käy mitenkään selville, miten trimaraani valitsi suuntansa katsojaveneiden joukkoon nähden. Menikö sinne, minne nokka vendan jälkeen näyttää, vai tähtäsikö väljimpään kohtaan. Oliko keltainen lippu merkkinä toimitsijaveneestä, akkreditoidusta pressiveneestä tai alueelle luvan saaneesta katselijasta, emme tiedä. Noissa oloissa pitäisi olla silmiä joka suuntaan samalla tavalla kuin viimeisinä minuutteina ennen starttia kilpailuissa. Silloin 20 s on jo todella pitkä aika reagoida.

        Kaiken kaikkiaan, täällä taas yritetään analysoida tapausta yhden varsin epäselvän videon perusteella tietämättä tilanteesta juuri mitään. Voi hyvinkin verrata spekulaatioon Räikkösen ja Alonson välillä edellisessä kisassa. Paljon vahvoja mielipiteitä vailla faktapohjaa.


      • obilex
        malttakaahan kirjoitti:

        Videosta ei käy mitenkään selville, miten trimaraani valitsi suuntansa katsojaveneiden joukkoon nähden. Menikö sinne, minne nokka vendan jälkeen näyttää, vai tähtäsikö väljimpään kohtaan. Oliko keltainen lippu merkkinä toimitsijaveneestä, akkreditoidusta pressiveneestä tai alueelle luvan saaneesta katselijasta, emme tiedä. Noissa oloissa pitäisi olla silmiä joka suuntaan samalla tavalla kuin viimeisinä minuutteina ennen starttia kilpailuissa. Silloin 20 s on jo todella pitkä aika reagoida.

        Kaiken kaikkiaan, täällä taas yritetään analysoida tapausta yhden varsin epäselvän videon perusteella tietämättä tilanteesta juuri mitään. Voi hyvinkin verrata spekulaatioon Räikkösen ja Alonson välillä edellisessä kisassa. Paljon vahvoja mielipiteitä vailla faktapohjaa.

        Selvitin.
        Rib oli virallinen toimitsijavene.
        Syyttäjäviranomaisen lausunnon mukaan trimaraanin ei kuulunut olla alueella, missä oli. Alueelle oli julkaistu erityisohjeet VOR:n johdosta.


      • NäinOli
        obilex kirjoitti:

        Selvitin.
        Rib oli virallinen toimitsijavene.
        Syyttäjäviranomaisen lausunnon mukaan trimaraanin ei kuulunut olla alueella, missä oli. Alueelle oli julkaistu erityisohjeet VOR:n johdosta.

        Pitää paikkansa, joten purjevene teki virheen. Tämä ei kuitenkaan vapauta mootorivenettä meriteiden sääntöjen noudattamisesta. Eli sillä oli velvollisuus tehdä kaikki mahdollinen yhteentörmäyksen välttämiseksi eikä se tehnyt yhtään mitään viimeisen 4 sekunnin aikana. Sitä ennen se varmisti toiminnallaan yhteentörmäykseen johtaneen tilanteen syntymisen kääntymällä suoraan purjeveneen eteen ja pysähtymällä siihen.


      • SETotuus

        "Tuo trimaraani teki ensin vastakäännöksen, josta se aloitti hitaasta vauhdista nopean kiihdytyksen noin 1:10 kohdalla. Ribillä oli siis vain noin 20 sekuntia aikaa havaita vaaratilanne ja väistää, muutakin liikennettä huomioiden. "

        Jos RIB olisi noudattanut meriteiden sääntöjä, se olisi säilyttänyt suuntansa, jolloin ohittava ja väistövelvollinen nopeampi purjevene olisi sivuuttanut sen tuulen alapuolelta sekin suuntansa säilyttäen ja osumatta mihinkään. RIB kuitenkin käänsi yllättäen ja sääntöjen vastaisesti 90 astetta oikealle plaanivauhdissa, jolloin kyse ei enää ollutkaan ohittamistilanteesta, eikä purjevene enää ollut väistävelvollinen, vaan RIB oli. Se oli kuitenkin edelleen velvollinen välttämään yhteentörmäyksen aivan kuten RIB:kin. Kumpikaan ei velvollisuudestaan huolimatta onnistunut, joten seurauksena nainen menetti jalkansa.


    • kaikillesama

      Mitähän se meriteidensäännöt kertovatkaan purje ja konealuksen kohtaamisesta ?

      • Meriteiden säännöt sanoo, että törmäyksen vaaran uhatessa kaikista aluksista tulee väistäviä aluksia.


      • Niinsesanoo

        Sanoo että paikallaan olevan moottoriveneet ei tarvitse lähteä liikkeelle jos purkki kääntää kurssin päin


      • OttaaaOpiksi
        Bossu kirjoitti:

        Meriteiden säännöt sanoo, että törmäyksen vaaran uhatessa kaikista aluksista tulee väistäviä aluksia.

        Melkein oikein. Oikeasti kaikista tulee väistämisvelvollisia, eikä väistäviä.
        Nimenomaan tässä tilanteessa noilla ilmaisuilla on aivan selkeä ero. Moottorivene esti purjevenettä väistämästä suuntaa muuttamalla ajamalla sen alle. Samaten se esti ko purjevenettä hidastamasta jaluksia löysäämällä, koska se olisi johtanut kaikkien moottoriveneessä olevien kuolemaan purjeveneen sivurungon laskeutuessa moottoriveneen päälle. Ainoa osapuoli, jolla tosisiassa oli mahdollisuus väistää viimeisen 4 sekunnin aikana oli moottorivene. Moottorivene laiminlöi mahdollisuutensa jäämällä paikalleen, eli jätti noudattamatta meriteiden sääntöjä, jossa se velvoitettiin tekemään kaikki mahdollinen yhteentörmäyksen välttämiseksi.
        Kuten aiemmin jo oikein todettiin, purjevene teki virheen ensin ajamalla tilanteeseen jossa sillä ei ollut mahdollisuutta väistää. Se että toinen osapuoli laiminlöi sääntöä noudattaa turvallista nopeutta ei vapauta moottorivenettä omista velvollisuuksistaan väistää tilanteessa jossa se on ainoa mahdollisuus välttää törmäys. Siispä molemmat ovat syyllisiä meriteiden sääntöjen rikkomiseen ja siten vanhemman naisen vakavaan loukkaantumiseen.


      • OttakaaOpiksi
        Niinsesanoo kirjoitti:

        Sanoo että paikallaan olevan moottoriveneet ei tarvitse lähteä liikkeelle jos purkki kääntää kurssin päin

        Purjevene EI muuttanut kurssiaan päin, vaan moottorivene muutti kurssiaan 90 astetta tilanteessa jossa yhteentörmäyksen vaaraa ei lainkaan edes ollut, ajoi suoraan purjeveneen eteen ja pysäytti veneensä 4 sekuntia ennen törmäystä. Jos purjevene olisi välittömästi vapauttanut jalukset olisi törmäys tapahtunut 2 sekuntia aikaisemmin purjeveneen oikean rungon keulaan. Se olisi myös estänyt moottoriveneen väistämisen lyhentämällä moottoriveneen reaktioaikaa kahdella sekunnilla. Viimeisen 4 sekunnin aikana purjevene menetteli täysin oikein, mutta sitä ennen teki ratkaisevan virheen laiminlyömällä turvallisen nopeuden. Moottorivene teki ensimmäisen virheen kääntämällä 90 astetta vilkaisemattakaan taakseen, toisen pysäyttämällä veneensä törmäyskurssille, ja viimeisen jättämällä väistämättä viimeisen 4 sekunnin aikana, johon sillä oli täysi mahdollisuus.


    • EiVaraVenettäKaada

      Otanpa opiksi, ettei peräsimellä pidä kolkkailla reitillä häröileviä moottoriveneilijöitä.

      Uppotukkiveneilyn etuja, että tilaisuuksia tulee onneksi melko harvoin.

      • auttaisikohan-tää

        Ymmärtäisitköhän tämän tilanteen sitten paremmin:
        https://www.youtube.com/watch?v=_tUoUxzt9sI
        Tässäkään toisella osapuolella ei ole mahdollisuutta väistää viimeisten sekuntien aikana, ja tällä kertaa toinen osapuoli on mainitsemasi "uppotukkiveneilijä".

        Ps, sun ei pidä kolkkailla myöskään uimareita eikä sukeltajia, ei vaikka nousisivat pintaan juuri keulasi edessä, mutta jos nousee tarpeeksi lähellä niin törmäät vaikka tekisit mitä tahansa.


      • EiVaraVenettäKaada
        auttaisikohan-tää kirjoitti:

        Ymmärtäisitköhän tämän tilanteen sitten paremmin:
        https://www.youtube.com/watch?v=_tUoUxzt9sI
        Tässäkään toisella osapuolella ei ole mahdollisuutta väistää viimeisten sekuntien aikana, ja tällä kertaa toinen osapuoli on mainitsemasi "uppotukkiveneilijä".

        Ps, sun ei pidä kolkkailla myöskään uimareita eikä sukeltajia, ei vaikka nousisivat pintaan juuri keulasi edessä, mutta jos nousee tarpeeksi lähellä niin törmäät vaikka tekisit mitä tahansa.

        No, mitäs minun sitten tuosta pitäisi oppia?

        Jos tilanne karkaa hallinnasta, niin oppia varmaan pitäisi kerryttää enemmänkin sille häröilevälle osapuolelle.

        Edelleen suhtaudun kevyesti aloittajan vaateeseen ottamaan opiksi olemaan kolkkaamasta ihmisiä peräsimellä, tilannetta omaan vesipetooni suhteuttaen.


    • ariel37

      Kaksi kelopäätä vesillä, vauhtivaroillaan elvistelevä monirunkopursi ja kotipoliisi -RIB.

      Purressa tiedetään ettei tuolla saa purjehtia. Toimitsija -Ribin kippari tietää sen myös ja haluaa opettaa purtta tekemällä kiusaa sille.

      Nyt sitten kävi noin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      256
      2733
    2. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      87
      2125
    3. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1930
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1383
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      67
      1335
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1280
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1128
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1100
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      964
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      953
    Aihe