TARVITSEN parisuhdetta

N27pa

Aina sanotaan, että pitäisi osata olla onnellinen ensin yksin ennen kuin voi jakaa elämän toisen kanssa. No, minä olen tehnyt mielestäni kaiken onnellisuuden eteen mitä voin, mutta silti tunnen että jotain puuttuu. Ehkä tähän auttaa aika, ehkä en ole vain tarpeeksi kypsä? Vai onko kuitenkin niin, että oikeasti tarvitsen parisuhdetta ollakseni täysin onnellinen? Toki ymmärrän, että myös parisuhteessa tulee ongelmia mutta uskon että parisuhde jonka eteen jaksaa tehdä töitä on parempi kuin yksinäisyys.

Yritän tosiaan olla parhain itseni mitä voin olla: kehitän itseäni monissa asioissa kuten opiskellen ja uusia haasteita etsien, luen, juttelen ihmisille, huolehdin itsestäni kuntoillen jne., matkustelen, yritän kehittää positiivista ajatteluani ja elämäntaitoja yleensä... Enhän voi tehdä mitään enempää, vai voinko?

Minulla ei ole paljon läheisiä ihmisiä verrattuna muihin. On vanhemmat, yksi hyvä ystävä jolla on oma elämä ja johon en enää niin tiiviisti kuulu, muutamia kavereita jotka eivät loppujenlopuksi niin luotettavia edes ole, ja mukavia tuttuja töissä, joiden kanssa on kuitenkin vaikea olla tekemisissä töiden ulkopuolella. Sisaruksia ei ole, ja lemmikki ei korvaa ihmisiä.

Onko siis väärin tarvita parisuhdetta, tunteakseen olevansa täysin onnellinen? Mikäli keksitte jotain, mitä teen väärin niin kertokaa toki, niin yritän olla sitten tarvitsematta parisuhdetta.

25

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gyuguyg

Ihan normaalia kaivata parisuhdetta. Läheisriippuvuus ja aikuisen epäitsenäisyys on sitten toinen juttu.

• pong

Mietin tässä. Että itsekin olin pitkään sen illuusion varjossa, että yllä luettelemasi tekemiset ovat sen onnellisuuden ydin, aika samanlainen oli listani. Sitten tajusin, että ei hitto, siinä kun olen koittanut "korjata elämääni" noilta osin olen unohtanut ihmissuhteet.

Eli minunkin mielestä on normaalia haluta parisuhdetta, mutta ei kannata odottaa siitä onnellisuuden pelastajaa, koska silloin on kaikki munat samassa korissa. Itse ajattelen, että kannattaa aloittaa sosiaalisen elämän järjestykseen laittamisesta - koska siinä hötäkässä voi löytää sen suhteenkin. Itsellänikin on ollut kaikkia jännityksiä ja esteitä tutustua ihmisiin, mutta mielestäni lopulta ratkaisevin on ajan sijoittaminen: koska ensinnäkin ihminen on kekseliäs jos vain ottaa ajan ajatella missä ja miten ihmisiin voisi tutustua. Sitten tutustumiseen vain menee tajuton määrä aikaa, eli pitää varautua sijoittamaan.

Mutta jos multa kysyt niin siellä se onni on

• Masentunutmies89

Mistähän tällainen syrjäytynyt mies voisi löytää naisen? Naiset kun aina vaatii että pitää olla töissä tai edes opiskelemassa. Lisäksi pitää olla pitkä liuta erilaisia harrastuksia, pitää olla kaikessa hyvä ja lisäksi vielä kuulua kaikkein komeimpaan 10% miehistä.

Turha väittää etteikö asia olisi näin. Itse tosin en sinänsä parisuhdetta kaipaa vaan pelkkä seksisuhdekkin riittäisi hyvin mutta naiset ei muka halua seksiä vaikka haluaa ne mutta vain tietynlaisten miesten kanssa.

Sitten aina kun tarjoutuu seuraksi jollekkin yksinäiselle naiselle niin eiköhän naiset aina keksi jonkun syyn miksi ei voida tutustua. No yksin kai se on sitten oltava koko elämä.

• Kilttis

niinpä, ei mistään löydy.

• vainnainen----

Syrjäytynyt mies voi löytää naisen. Mutta jos syrjäytynyt mies on alkoholiongelmaine tai muuten vain päihdeongelmainen, peliriippuvainen, mitä näitä nyt on; mahdollisuudet ovat huonot. Itselle henkilökohtaisesti ei ole mitään väliä onko mies töissä/opiskeleeko, kunhan on muuten kunnollinen, elämänmyönteinen ja ennnenkaikkea positiivinen. Ilman viinaongelmia ja muita juttuja.

• Älä_häpeä

Älä häpeä, ettet osaa olla onnellinen yksin. Sinussa ei ole mitään vikaa. Päinvastoin on hienoa, että uskallat sanoa ääneen tarvitsevasi parisuhdetta. Aikakautemme ja kulttuurimme korostaa kovia arvoja - sellaisia, että ihmisen pitäisi pärjätä omillaan tai ainakin esittää pärjäävänsä. Rakkauden ja läheisyyden kaipuu on kuitenkin luonnollista ja inhimillistä ja joillakin herkillä ihmisillä se kaipuu on erittäin voimakas.

Itse olen 26-vuotias mies ja minulla tuo kaipuu on niin voimakas, että parisuhteettomuus ajoi minut yhdessä vaiheessa elämääni moneksi vuodeksi pahaan masennukseen. Sitten löysin kumppanin itselleni ja elämäni muuttui onnellisemmaksi ja tasapainoisemmaksi kuin mitä se oli koskaan ollut. Sitä kesti sitten jokunen vuosi, mutta sitten sekin ihanuus loppui aivan vähän aikaa sitten. Sen jälkeen olen ollut taas hyvin masentunut, eikä voimia tunnu riittävän mihinkään. Minulla on paljon omiakin juttujani ja mielenkiinnonkohteita, mutta yksin ollessa en jaksa niistäkään innostua. Elämä tuntuu merkityksettömältä. Minulla on vähän sellainen olo, että maailma on kyllä kaunis, mutta sillä kauneudella ei ole mitään arvoa, jos ei ole ketään, jonka kanssa jakaa se.

En minä toki aivan yksin ole siinä mielessä, etteikö minulla olisi halutessani seuraa. Minulla on opiskelukavereita, joitten kanssa tulee vietettyä joskus aikaa ja lisäksi muutama läheinen ystävä, joilla tosin on omat kiireiset elämänsä. Myös perheenjäseniini minulla on hyvät ja lämpimät välit. Mutta en vain tunne, että kaverit, ystävät ja perhe voisivat millään tavalla korvata parisuhteen puutetta.

Jos haluat (tai joku muu haluaa) jutella kanssani lisää, minulle voi kirjoittaa sähköpostia osoitteeseen [email protected]

• pong

Upea, syvällinen ja osuva kommentti. Toivottavasti sinulle kuin minulle löytyy joku lähitulevaisuudessa. Toisaalta on hyvä parisuhdetaitokin "harjoitella" olemaan onnellinen ihan itseksensäkin

• Älä_häpeä

Sitä tosiaan toivotaan :) Kiitos rohkaisusta ja onnea itsellesikin sen jonkun löytämisessä. Sen voit kyllä uskoa, että olen nuorempana ennen tätä juuri päättynyttä suhdettani yrittänyt harjoitella olemaan onnellinen ihan itseksenikin, mutta eipä se harjoittelu tuottanut kummoistakaan tulosta. Ja tässä sitä taas ollaan...

• jkfsldkasfjghk

Kirjoitat todella tyylikästä tekstiä. No, vähän aiheen ohi mutta en voinut olla mainitsematta. :)

Minäkin koen täsmälleen näin:

"Minulla on paljon omiakin juttujani ja mielenkiinnonkohteita, mutta yksin ollessa en jaksa niistäkään innostua. Elämä tuntuu merkityksettömältä. Minulla on vähän sellainen olo, että maailma on kyllä kaunis, mutta sillä kauneudella ei ole mitään arvoa, jos ei ole ketään, jonka kanssa jakaa se."

• Flamingo_

Onnellisuuden löytää helpommin silloin, kun tarkastelee sitä kaikkea mitä on, eikä keskity siihen, mitä ei ole. Minusta vaikutaa pahalta, että asetat onnesi ehdoksi yhden asian. Kuten joku tuolla aiemmin kirjoitti, kaikki munat ovat yhdessä korissa. Minä vierastaisin tällaista henkilöä kumppanina. Liian paljon vastuuta omasta onnesta menee silloin sille toiselle.

• Älä_häpeä

Niin, kaikilla ihmisillä ei ole samoja tarpeita. Älä kuitenkaan tuomitse meitä, joilla on sellainen tarve. Kaikki munat siinä tosiaan ovat yhdessä korissa, mutta luuletko, että tämä tunne on ihmisen oma valinta? En minä itse ole valinnut syntyväni tai kehittyväni tällaiseksi, mutta tällainen minä nyt olen, eikä sen kieltäminen auta mitään, pahentaa vain asiaa kuten muitten tuomitsevat kommentitkin.

• rebelfly83

Voihan sitä olla onnellinen yksinkin, mutta aina vain jotain tuntuu puuttuvan elämästä.

• Hei N27pa

Oletkin saanut jo monenlaisia vastauksia.
      On hyvin inhimillistä ja ihmisyyteen melko saumattomasti kuuluvaa, että kaipaa parisuhdetta. Useimmat niistäkin, jotka eivät kaipaa, ovat aluksi kyllä toivoneet sitä, mutta pettyneet niin pahasti, etteivät enää uskalla ottaa riskiä.
      Emotionaalisesti läheinen ihmissuhde, jossa on molemminpuoleinen yhteenkuuluvaisuuden tunne on monen mielestä elämän suurin täyttymys.

Kuitenkin mielestäni siinä piilee vaara, jos parisuhde 'vaaditaan' jotta voi olla onnellinen tai täysi. Tällöin helposti toisesta ihmisestä tehdään jonkinlainen oman itsen jatke tai muilla tavoin toisesta ihmisestä tuleekin omien tarpeiden täyttäjä. Tämä on väärin itse asiassa kumpaakin osapuolta kohtaan. Parisuhteessa on terve jännite tai vastaparit: läheisyys ja erillisyys. Erillisyys tarkoittaa juuri sitä, että toinen ihminen (kuten myös itse) on kokonaisvaltainen ja itseisarvoinen aivan itsessään, ei vain olemassa toisen osapuolen tarpeita varten. Helposti se, että tarvitsee parisuhdetta liikaa, roolittaa toiselle lähes mahdottomien odotusten täyttäjän osan. Jokainen on kuitenkin itse vastuussa omasta elämäntarkoituksestaan, tyytyväisyydestään, tunteistaan jne. Toinen voi olla rinnalla jakamassa elämän lahjaa, mutta hänen elämänsä tarkoitus ei ole olla vain minua varten olemassa.

Toivon, että kun löydät kumppanin, voitte aikuisella ja terveellä tavalla sitoutua toisiinne ja tuntea läheisyyttä, mutta kokea ja arvostaa myös toistenne erillisyyttä ja 'omuutta'. Näin uskon elämän luojankin tämän parisuhdeasian tarkoittaneen alunperin.

terveisin Merja, diakoni

• Kilttis

Aika nuoria olette. Sitten kun olette lähellä 40 v ja yksinäisiä vielä kuten minä niin epätoivo iskee ja mietitte että elämä on lopussa ja ette löydä ikinä ketään. Kuukauden päästä täytän 40 ja tässä odottaa enää vaan sitä että ei odota mitään. En olisi nuorena uskonut että elämä on näin yksinäistä. Teillä on vielä mahdollisuus.

• AinaOnToivoa

Mutta kyllähän monet viisikymppisetkin menevät naimisiin. Vielä kannattaa yrittää! :)

• Masentunutmies89

Ei mulla ainakaan ole enää mitään mahdollisuutta. Tunnen itseni sen verran hyvin.

• pong

Tuo on ihan ymmärrettävä ja varmasti yllättävän yleinen tapa tuntea... mutta pitää kommentoida, että vaikka itsesi varmasti tunnet mutta muita et tunne yhtä hyvin etkä yhtä montaa

• Et tarvitse parisuhdetta, haluat sellaisen... Ja sitten käsität että v**tu ku se loppuis...
      Näin se aina menee... Ihmisen mieli on ailahtavainen...

Ja ainaha voi haluta, mutta et saa...

• Teekuintuntuu

Minulla on kolmas parisuhde menossa. Kun näen että alkaa mennä pieleen (4 v, 15 v, 11 v), menee noin viikko niin on uusi juttu. Olen ihan onnellinen ihminen, mutta yksin en taatusti olisi. Saa heittää kiven. Lapset olen hoitanut hyvin ja itsenikin.

• Masentunutmies89

En minäkään yksin halua olla mutta mistä muka voisin löytää naisen kun ei ole mitään sosiaalisia taitoja. En halua enää kuulla kenenkään sanovan että niitä sosiaalisia taitoja voi harjoitella kun olen tässä jo 10 vuotta kärsinyt jatkuvasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja muista pahoista mielen ongelmista. Kohta varmaan tulee mitta lopullisesti täyteen ja otan itseltäni hengen pois. En vaan jaksa elää tällaisena hylkiönä koko lopun elämääni.

• pong

Taisin minä ainakin kirjoittaa sosiaalisisten taitojen harjoittelusta... Se on kai tämä suomi24 luonne, että kerrotaan mielipide, vaikka kaikilla meillä niin vajavaiset tiedot sinusta ovatkin... Kunhan kommentoimme omasta näkökulmastamme siihen, mitä olet kertonut, eli itse toki tiedät paremmin. Olen pahoillani jos se kommentti oli huono juttu :/

• Selekärangaton
        Masentunutmies89 kirjoitti:

En minäkään yksin halua olla mutta mistä muka voisin löytää naisen kun ei ole mitään sosiaalisia taitoja. En halua enää kuulla kenenkään sanovan että niitä sosiaalisia taitoja voi harjoitella kun olen tässä jo 10 vuotta kärsinyt jatkuvasta sosiaalisten tilanteiden pelosta ja muista pahoista mielen ongelmista. Kohta varmaan tulee mitta lopullisesti täyteen ja otan itseltäni hengen pois. En vaan jaksa elää tällaisena hylkiönä koko lopun elämääni.

Oletko ajatellu ihan oikeesti omaa lapsuuttas millasena sen koit ?
        Onko sieltä vanhempienkäytöksestä tullu virheellisiä malleja ?
        Mä löysin aika monta syytä omista vanhemmista ja kun olin kyseen alaistanut ne niin sain itse tunnon ja osaan hoitaa asiani keltään kysymättä ja nyt olen amastakin mielestäni joku

• paskaa_kaikki

Tarpeeks vanhaks ku tulee ni tossa n. 50 likellä alkaa olla näitä nettisittiäis ämmejä jo joka puolella, netissä kaivetaan lootaa ja hommaillaan sitäkin kautta näitä verkostoja toisiin nettisittiäisiin. Sit nää ruuduntuijotus ämmätkin alkaa jo nykyään olla näitä paskahaittaohjelmakylväreitä, kaappaillaan ihmisten kotilaitteita haltuun ja aletaan niitä sairaalloisesti kytätä ja stalkata.
      Niin kuin tämä suoli24 ylläpito feikkiämmä, samalla pyritään tätä paskanettiä hyödyntäen sontimaan näitä kohteiksi otettuja. Tuosta armeijapuolen tavalliseen kansaan kohdistuvasta urkinnasta ja seurannasta, mihin ne hakee nyt oikein lupia, sitähän on jo tällaiset paskaämmätkin tehnee jo vuosikausia.
      Väittäisin, että ainakin osa näistä paskaämmeistäkin on jollain tapaa verkostoituneena tähän armeijakiltakunta puolen touhuiluun, ne on jo olleet kytköksissä siihen ja tätä tämän tyylistä touhuilua on jo suoritettu luvatta rikollisesti jo vaikka kuinka kauan aikaa. Tuohon en ota kantaa, oliko armeijakiltakuntalais touhun kautta paskaämmit mukaan vai jotenkin yhtä aikaa vai paskaämmit ensin ja nämä jälkijunassa. Joka tapauksessa, eipä jaksa enää kiinnostaa.

• Parisuhteistapuhuva

Voi että, olisiko kirkolla sinulle paskaa_kaikki jotain sanottavaa. Jonnekin keskustelupuolelle sinun kannattaisi mennä. Puhut huolestuttavasti. Jotain on henkisesti vähän pois tolaltaan. Hyvää kuitenkin toivon!

• Selekärangaton

Hei olen 50 vuotias mies ja olen ollut 25 vuotta saman naisen kanssa.
      nyt hän on huomannut että haluaisi olla yksin kun lapset lähti pesästä
      mimä teen kaikkia kotitöitä ja olen aina ollut myös ansio työssä
      Eli tässä sulle lista mitä vaimoni kaipaa -saa olla minulle tuntemattomia mies ystäviä
      -saa mennä baariin kenen kans huvittaa
      -saa jättää kotityöt tekemättä jos ei huvita
      Minä pesen asitioita.laitan ruokaa ..pesen pyykkiä ..imuroin yms.
      se ei riitä kun pitää olla päiväunet.tunti feisbuukissa työn jälkeen eli harkihe tarkkaan ennen kuin otat miehen rajoittamaan yksityisyyttäai

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2406
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2021
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1657
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1513
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1447
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1055
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      986
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      945
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      937
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    Aihe