Moottori käy muttei kuku - Volvo Penta Mb2

Antti0909

Hei,

Volvo Penta MB2/50s (vastaava kuin Honda bf 75) kastui lappoventtiilin pettäessä purjehduksella. Vettä oli moottorissa, moottoritilassa, sylinterissä, öljynseassa, kaasarissa, jne. Tämä valitettava ongelma tässä moottorityypissä on melkein normaalia, joskus.

Vesi on saatu poistettua kaikkialta, tulpat vaihdettu, öljyjä on useamminkin kerran ja moottori on saatu käymään korkeilla ja keskikierroksilla, mutta ei alhaisilla kierroksilla saati tyhjäkäynnillä. Tämähän viittaa ongelmaan kaasuttimessa/polttoaineen saannissa. Kaasari on putsattu carburetor cleanirilla ja purkkipaineilmalla 3 kertaa ja tällä hetkellä ko. taho marinoituu bensaliotuksessa, mutta epäilen tämänkään enää auttavan. Kaikista kaasarin rakosista tuntuu ilma sekä neste kulkevan lävitse.

Eli kaasariin on päässyt merivettä ja se ei enää toimi, bensapumppuunkin on mahdollisesti päässyt merivettä. Bensapumppu ei nyt kuitenkaan voi olla täysin rikki, koska moottori toimii hyvin korkeilla kiekoilla ja bensa liikkuu.

- Moottori käynnistyy ryyppy päällä tyhjäkäynnille muutamaksi sekunniksi
- Kaasarin putsaukset ovat hitusen parantaneet moottorin käyntiä ja mahdollistaneet hieman alemmat käyntikierrokset, muttei lähelläkään tyhjäkäynti kierroksia.
- Moottoria ajaessa keskikierroksilla kaasaria ennen olevaan ilmanottoputkeen bensapumpulta tuleva letkun (alipaineletku?) irroittaminen vaikuttaa siten että moottorin kierrokset alkavat heittämään tasaisella syklillä ylös ja alas.
- kaasua vähentäessä tasolle, jossa moottori ei enää jaksa käydä, kierrokset ensin tipahtavat alas, mutta sen jälkeen vielä nousevat entistä korkeammalle sekunniksi (vaikkei kaasuun kosketa), jonka jälkeen moottori vasta sammahtaa.
- Keskikierroksilla pyörittäessä ryypyn päälle laittaminen (ilman saannin rajoittaminen) nostattaa kierroksia huomattavasti.
- Moottori käynnistyy erittäin helposti, kunhan kaasu on puolillaan.
- Öljy pysyy kirkkaana, eikä sen määrä lisäänny (eli vettä ei enää sekoitu sinne lisää).

Tästä linkistä pääsee näkemään räjäytyskuvaa tilanteesta:
https://www.dropbox.com/s/fghypixyzjzgy4w/IMG_20150624_230231.jpg?dl=0

1. Miten tuon (alipaine?)letkun tulisi toimia, joka on bensapumppu - ilmanottoputki välillä?
2. Voiko ongelma olla tuolla bensapumpun puolella, vaikka se tosiaan työntää bensaa isommille kierroksille riittävästi?
3. Mikä he***tti tässä on vikana? (Eli mitä tän kans seuraavaksi voisi tehdä?)

Terveisin,
--Antti

12

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koitapa facebook-ryhmää "veneet- ja moottorit vianhaku"

    • kölivinossa

      Joskus oli vastaava ongelma jossain perämoottorissa ja silloin oli tyhjäkäyntisuutin tukossa. Puhtaaksi ei saanut muuta kuin irrottamalla suutin ja putsaamalla se erikseen.

    • Mitäänmuutentiedä

      Kaasarin ultraäänipesu voisi olla kokeilemisen arvoinen veto.

    • salvage

      Aloitiko puhdistustyöt välittömästi kastumisen jälkeen? Näissä meriveteen kastuneissa liikennevälineissä ja moottoreissa tulisi ko. osa upottaa välittömästi makeaanveteen ja sitten pala kerrallaan aloittaa kuivaustoimet.

      Tässä tapauksessa ilmeisesti ei pahoja korrosio - ongelmia pitäisi olla koska on kysymys merelle tarkoitetusta laitteesta. Tilanne on toinen jos konessa on magnesiumosia, silloin korrosio alkaa minuuteissa, jonka voi jopa kuulla pienenä ritinänä ja samalla se metalli muuttuu valkoiseksi jauhoksi.

      Siellä kaasarissa on hyvin pieniä tiehyeitä, jotka pitäisi päästä tarkastamaan - usein juuri tuo tyhjäkäynti piiri on sellainen. Sitten on ne alipainejärjestelmät ja kalvot, jotka aiheuttavt tuontyyppistä oiretta.
      Ei muuta kuin tsemppiä rassaukseen ja onnea mukaan.

    • Tukos

      "Moottori käynnistyy ryyppy päällä tyhjäkäynnille muutamaksi sekunniks"
      " Keskikierroksilla pyörittäessä ryypyn päälle laittaminen (ilman saannin rajoittaminen) nostattaa kierroksia huomattavasti."

      Vaikuttaisi polttoaineen saantipulmalta. Vesihelmi tai muu tukos jossain.
      Onko paineilampuhallusta kokeiltu kaasarin porauksiin?

      Menossa oleva liotus voi myös auttaa.

    • Antti0909

      Kiitoksia vastauksistanne. Päätin nyt tässä viedä tuon kaasarin ammattilaisen puhdistettavaksi ultraäänipesuun. Tuon tyhjäkäyntipiirin puhdistaminen ilman kunnon vehkeitä on kyllä vaikeaa, kun ei voi olla varma onko sieltä kaikki lika lähtenyt. Kyllähän sieltä ilma ja puhdistusaine kulkee lävitse, mutta kulkeeko tarpeeksi hyvin. Ilmeisesti vielä on tärkeää että ne pienet röörit ovat aivan puhtaat, että ilma ja polttoaine virtaavat juuri oikein.

      Palaan asiaan maanantaina, kun saan puhdistetun kaasarin kiinni koneeseen.

      • Formari

        Minulla täysin sama ongelma samanlaisessa moottorissa, lappoventtiili petti ja vedellä täytty. Alkaa oleen turhautunutta poikaa kun ei millään saa tyhjäkäyntiä pelittään. Seuraavana vuorossa olisi tuo ultraäänipesu, oliko siitä hyötyä? Kukkuuko nyt kone?


      • Antti0909

        Hei,

        Kyllä se nyt käy ja kukkuu. Ultraäänipesukaan ei kaasaria silloin pelastanut. Onneksi oli varakaasari edellisen omistajan jäljiltä. Sen kiinnitys oli haasteellista, ja tästä syystä sitä ei heti alkujaan lähdetty kokeilemaan. Näin jälkiviisaana tietysti totean, että olisi kannattanut heti ensi töikseen varakaasari siihen kiinni väkertää ylimääräisestä työstä huolimatta.
        Myös bensapumppu tuli uusittua, mutta se ei nyt auttanutkaan.

        Kannattanee kysellä mihin hintaan saisi hommattua tilalle toisen (käytetyn) kaasarin, jos saa järkevään hintaan niin kannattanee laittaa, jos käytössäsi on ikivanha (alkuperäinen) kaasari niin kyllä se saattaa jo uusimista kaivata. Ultraäänipesusta taidettiin veloittaa jotain 40-50e väliltä.


    • TaiSittenEiOle

      Ennakko pielessä.
      Vika on virranjakajassa.

    • trumppakuski

      Oletko tarkistanut ryypyn toiminnan ettei toimi väärinpäin?

      . Tämä tuli mieleen kun vanhassa harrasteautossani kävi kerran niin että kone kävi iloisesti ryyppy päällä kuumana mutta sammui kun painoi ryypyn pois. Olin koonnut ao systeemin väärin.

    • Kaasuton

      Mites kaasarin ja sylinterin välinen tiivistys, joskos saa siitä välistä ilmaa?

    • Valopää

      Moottori on rikkinäinen. Vaihda se.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1940
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      136
      1343
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1019
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      972
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      935
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      112
      902
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      751
    Aihe