Aihe

Mikä ero eteläpohjalaisissa ja keskipohjalaisissa

nikunikke

Ero ilmenee heidän ajattelutavassaan, kun keskipohjalaista pettää niin hän ajattelee kuinka kostaisin tuon petoksen.

Eteläpohjalainen ajattelee heti miten tappaisin tuon pettäjän.

Onko näin?

32

1039

    Vastaukset

    • Keskipohjalainen on vähän savolaistyylinen filosofi. Rauhallinen eikä tuo itseään esiin liiallisesti. Yleisesti keskipohjalaisia pidetään mukavempina ihmisinä.

      • Kokkolasta alaspäin ovat geeniperimältään Lännestä tulleita (Ruotsin kautta muualta Länsi-Euroopasta. Kun mennään ylöspäin niin sinne on virrannut savolaisverta eli itäistä geenityyppiä. Kustaa Vaasa - silloinen Ruotsi-Suomen kuningas päätti asuttaa Suomen ja pakotti mm. savolaiset muuttamaan Pohjois-Pohjanmaalle, karjalaan, Lappiin jne.

        Kyllä geeniperimäkin vaikuttaa siitä minkälainen yksilöstä tulee. Toki ympäristö.kin...


    • Olen samaa mieltä.Keskipohjalainen voi pitää ajatukset ja mielipiteet myös itsellään eikä hänellä ole tarvetta sanoa niitä eikä ajatella,että kaikki ovat kiinnostuneita hänen mielipiteistään. He on taitavia ja fiksuja ihmisiä joiden kanssa on ilo olla samassa työpaikasssa.
      Se missä he "häviävät" Eteläpohjalaisille on huumori!

      • Keskipohjanmaalla ei ole totuttu huumoriin. Käytännössä huumoria ei ole siellä lainkaan. Ovat sillä tapaa tosikkoja.


    • Keskipohjanmaalla ei rehvastella. Keskustelutyyli on hidastempoista ja jauhavaa. Samaa asiaa jauhetaan pikku hiljaa, joku lisää jotain, hitaasti, ja sitten kerrataan. Toisen päälle ei puhuta. Asioita ei liioitella, pikemminkin vähätellään omia asioita. Huumoria ei oikein ymmärretä tai osata. Asioista puhutaan totisesti ja vakavasti.

      Eteläpohjalainen taas rehvastelee ja kehuskelee mieluusti. Asiat toki puhutaan loppuun asti, muttei sillä tapaa jauheta kauaa samaa asiaa. Puhetempo on hieman nopeampaa kuin keskipohjalaisilla, mutta satakuntalaisiin verrattuna varsin hidastempoista. Puhetempo on siinä mielessä jännää, että myös aiheenvaihto lisääntyy puhetemmon kasvaessa. Esim jossain satakunnassa asioita ei jauheta loppuun vaan ne vaihtuu lennosta. Siinä missä keskipohjalainen on käsitellyt yhden puheenaiheen perinpohjaisesti, on eteläpohjanmaalla juteltu jo kaksi puheenaihetta läpi, mutta tuossa ajassa satakunnassa on sivuttu jo ainakin kymmentä puheenaihetta. Puhetempo on keskipohjanmaalla varmaan joku 60-80 sanaa minuutissa. Eteläpohjanmaalla ehkä 80-100 sanaa minuutissa. Ja satakunnassa varmaan pitkälti yli 250 sanaa minuutissa. Eteläpohjalainen vielä jotenkuten pystyy mukautumaan keskipohjalaiseen puhetempoon, mutta satakuntalaisesta etelä- tai keskipohjalainen puhetempo voi kuulostaa suorastaan pitkästyttävältä. Toisinpäin taas etelä- ja keskipohjalaisella voi olla vaikeuksia pysyä kärryillä mitä satakuntalainen juttelee, ja juuri kun meinaa päästä kärryille, niin jo puheenaihe vaihtuu lennosta.

      Keskipohjalainen on luonteenpiirteeltään muutenkin rauhallisempi. Esim jos Heikki heittää juovuspäissään oluttölkin Pertin puolelle, niin Pertti tuumii hetken, ja käy sitten noukkimassa tölkin, ja tuumii että lieköhän tuo ihan viisasta lahjoittaa naapurille pantillinen tölkki. Eteläpohjanmaalla Pertti olisi rynnäköinyt oitis Heikin takapihalle, hajottanut tämän ikkunan kirveellä ja heittänyt rypistetyn oluttölkin siitä sisään, ja sitten olisi katsottu kummalla olisi suurempi kirves. Yksinkertaistetusti Keskipohjanmaalla ei kovin helpolla kosteta asioita, tai korkeintaan samalla mitalla. Eli silkkihansikkaalla silkkihansikkaaseen. Eteläpohjanmaalla kostomentaliteetti on voimissaan, ja se kostaminen tehdään aina 10-kertaa kovemmin. Eli silkkihansikkaalla lyömiseen vastataan kirveellä tai haulikolla. Eteläpohjanmaalla kärpäsestä tehdään helposti härkänen.

      Toki eteläpohjalaisen luonne on siinä mielessä kovin kevyt, että se muuttuu heti kun juna on Parkanon eteläpuolella. Puhetapa soukistuu viimeistään siinä vaiheessa kun saavutaan Tampereelle. Eli ei haluta kuulostaa "maalaaselta". Moukkamainen ja rehentelevä käytöskin muuttuu kuin veitsellä leikaten vähäpätöiseksi ja sivustaseuraavaksi. Keskipohjalaisen luonne ei sen sijaan muutu juurikaan, samanlainen hidastempoisuus ja jäyhyys pysyy, oltiinpa sitten Kannuksessa tai Helsingissä. Myös murre ja puhetyyli pysyy keskipohjalaisessa, oltiinpa missä päin tahansa. Eli sinällään heidän luonne on jollain tapaa aidompi. Eteläpohjalainen luonne on ehkä sittenkin monella vain esittämistä ja opittua, ei juurevaa tai synnynnäistä. Juuri sen takia se katoaa ja ohenee heti maakunnan rajojen yli mentäessä. Eteläpohjalainen osaa olla luontevasti eteläpohjalainen vain omiensa seurassa. Eteläpohjalainen ei osaa olla eteläpohjalainen muualla, vaan enemmänkin sopeutuu ja mukautuu nopeasti muihin varsin äkkiä.

      Sitä en osaa sanoa, miksi juuri eteläpohjalainen (=rehvakkain) kulttuuri häviää kaikkein helpoiten. Johtuuko se juuri siitä oletetusta rehvakkuudesta, ettei kuitenkaan oikeasti haluta olla rehvakkaita, vaan sitä vain ollaan totuttu esittämään, kun kaikki muutkin kehuskelee kaikella. Ja sitten onkin outoa kun mennään vaikka Hesaan, niin eihän siellä viitsi ruveta heti rehvastelemaan. Siinä samassa puhetapakin kärsii inflaation, ja "mennähän sitte" vaihtuu "mennään sit" -muotoon. Keskipohjalainen "menhee" ja "tulhee" myös Helsingis, ja "puhhuu" yhtä hithaasti kuin Kanhuksessa. Keskipohjalainen tietää kuka on ja mistä on, sekä myös sen että mehtäkyläläisiä täshä vaan ollaan eikä sen enempää. Eteläpohjalainen luulee itsestään helposti liikoja, ja huomaa maakunnan rajat ylitettyään, ettei sitä niin kovia poikia ollakaan mitä luultiin, ja eikä Seinäjoki ollutkaan maailman napa, tämä näkyy sitten kaikessa. Oletus eteläpohjalaisista on myös sellainen "liian suuret saappaat antava", että sellaisen ylläpito vieraassa ymäristössä voi olla liian haasteellista. Keskipohjalaisista kukaan ei odota mitään, joten ne voi olla sen takia ihan omia ittejänsä. Eteläpohjalaisella olo on vähän kuin "maailman pisimmällä miehellä" joka on 187cm pituinen, ja sitä pitäisi lähteä rehvakkaana todistelemaan ympäri maailmaa, tuleehan siinä äkkiä vähä "eivaiskaa"-olo.

      • Kiitos aivan mahtavasta ja asiantuntevasta kirjoituksesta!
        Tämän kirjoituksen pitäisi julkaista muuallakin kuin tällä palstalla- niin hyvä se oli!


      • Jos lyhyesti pitäisi kommentoida eteläpohjalaisuutta, niin se on "esittämistä". Pitää olla jotain muuta, kuin todellisuudessa on.


      • epee kirjoitti:

        Jos lyhyesti pitäisi kommentoida eteläpohjalaisuutta, niin se on "esittämistä". Pitää olla jotain muuta, kuin todellisuudessa on.

        Eiköhän näitä esittäjiä löydy ympäri Suomea..ei se ole maakunnasta kiinni..ja jokasortin ihmisiä löytyy joka paikasta....


      • Aika hyvä on kommenttisi. Isäni on keskipohjalainen ja äitini eteläpohjalainen, ja joitain asioita tuossa kuvausessasi tunnistan, esim. jalat maassa -asenne ja hyvä itsetuntemus peritty isältä, vilkkaampi, extrovertti luonne ja puheliaisuus Etelä-Pohjanmaan "savolaiskielekkeeltä" kotoisin olevalta äidiltä jne. Tuota puhetempo-osuutta en kyllä tunnusta kuin osittain - tai sitten nopea puhetyylini on periytynyt ammoisilta savolaisilta esi-isiltä... Pari esimerkkiä puhetemmostani: keskipohjalainen isoäitini ei nopeassa puhetulvassani pysynyt useinmiten perässä, mutta toisaalta, samoin kävi Etelä-Savossa asuessani, eivät sielläkään aina pysyneet ;).


      • Estrid kirjoitti:

        Kiitos aivan mahtavasta ja asiantuntevasta kirjoituksesta!
        Tämän kirjoituksen pitäisi julkaista muuallakin kuin tällä palstalla- niin hyvä se oli!

        10 pistettä kirjoituksesta.


    • Eteläpohjalaisista... Oon asunu monta vuotta Helsingissä. Ne ei ainakaan siellä tunne käsitettä eteläpohjanmaa lainkaan. Pohjanmaa ja pohjalaiset vain. Itse olen kova puhumaan, ja moni ihmetteli sitä. Monella oli sellainen käsitys että pohjalaiset ovat hiljaisia, juroja ja hitaita, eivätkä paljoa puhu. Seinäjoen moni tiesi tangomarkkinoista, mutta ympäryspaikkakuntia kuten Lapua, Kauhava, Ilmajoki tms ei kukaan ollut koskaan kuullutkaan. Nurmon ja Härmän oli joku joskus kuullut, muttei osannut sijoittaa kartalle. Myös paini ja pesäpallo yhdistettiin heti pohjalaisiin, sekä tietysti puukkojunkkarit. Siihen tietämys sitten loppuikin. Moni on kysynyt miksi tulin Helsinkiin, enkä jäänyt ajelemaan traktoreilla ja ruokkimaan lehmiä. Yhtä moni on hämmästynyt kun olen kertonut, että olen asunut ikäni kerros-/rivitalossa, enkä ole nähnyt livenä lehmää kuin kerran lapsena maatalousnäyttelyssä. Siis mitä onko siellä muutakin kuin lehmiä ja peltoja, kysyi eräskin.

      Hassuinta on Seinäjoen kartalle sijoittamisen vaikeus. Tai en nyt ole ketään laittanut kirjaimellisesti karttakirja käteen. Mutta yllättävän moni pitää Seinäjokea ja Oulua ihan naapurikuntina, tai ainakin samalla korkeudella, jossain poronhoitoalueen eteläreunalla.

      Aivan sama juttu Vaasan kanssa. Ei mitään hajua oikein kellään koko paikasta. Kaikki toki tietää Vaasan nimenä, mutta kukaan ei oikein mitään muuta. Moni tietää sijainnin suunnilleen, että jossain pohjoisessa rannikolla, mutta ei oikein mitään muuta. Yleensäkin Pohjanmaa, pohjalaiset sekä Seinäjoki nähdään Helsingistä käsin, että "siellä jossain pohjoisessa".

      Minusta tuntuu, että ainakin Ilkassa yms paikallisissa uutisoinnissa, Seinäjoki ja e-p nostetaan välillä turhankin korkealle jalustalle olemattomienkin asioiden tähden. Käytännössä olemme aika "nowherea" koko Suomen mittakaavassa kuitenkin. Tottakai Provinssi ja Vauhtiajot ovat isoja tapahtumia Suomen mittakaavassakin, mutta kuinka moni edes miettii kaupunkia missä tapahtuma on, vaan esiintyjät siinä pääosissa on sekä kaverit ja alkoholi. Kaikenmaailman Seinäjoki-inno projektit ovat aivan ompeluseuratasoa Suomen mittakaavassa, ja silti niistä puhutaan Ilkassa koko maan kärkihankkeena, ja ikäänkuin koko Suomi ottaisi Seinäjoesta mallia.

      No. Ojasta allikkoon. Joudun muuttamaan ensi syksynä Ruotsiin. Saa nähdä minkälaisia käsityksiä sikäläisillä on suomalaisista...

      • National geographi kuvaili aikoinaan Helsinkiä Euroopan viimeiseksi barbaariyhteiskunnaksi, jotka kuseskelevat kaduille, potkivat puhelinkioskeja, rikkovat pulloja kaduille. Mitä hiton väliä sillä on. vaikka nuo typerykset eivät tietäisikkään Etelä-Pohjanmaasta mitään? Tuo Kehä Kolmosen sisään ahdistunut ihmisryhmä, pääosin muualta Suomesta muuttaneet ihmiset, joilla on kateissa oma identiteetti. He yrittävät korostaa itseään stadilaisuudella, maalaisia väheksymällä, kuvittelemalla olevansa suurkaupunkilaisia. Mitä hittoa siis välittää noiden luuloista. Sivistyneet ihmiset ympäri Suomea kuitenkin tietävät kaikki maakunnat ja maakuntien omituisuudet ja ominaisuudet. Vai olet asunut oikein monta vuotta Helsigissä? Sehän sua sivistääkin...?


      • Hei! KIITOS sinulle kirjoittamastasi. Oli ajatuksia paljon herättävää!


      • DaJulia kirjoitti:

        National geographi kuvaili aikoinaan Helsinkiä Euroopan viimeiseksi barbaariyhteiskunnaksi, jotka kuseskelevat kaduille, potkivat puhelinkioskeja, rikkovat pulloja kaduille. Mitä hiton väliä sillä on. vaikka nuo typerykset eivät tietäisikkään Etelä-Pohjanmaasta mitään? Tuo Kehä Kolmosen sisään ahdistunut ihmisryhmä, pääosin muualta Suomesta muuttaneet ihmiset, joilla on kateissa oma identiteetti. He yrittävät korostaa itseään stadilaisuudella, maalaisia väheksymällä, kuvittelemalla olevansa suurkaupunkilaisia. Mitä hittoa siis välittää noiden luuloista. Sivistyneet ihmiset ympäri Suomea kuitenkin tietävät kaikki maakunnat ja maakuntien omituisuudet ja ominaisuudet. Vai olet asunut oikein monta vuotta Helsigissä? Sehän sua sivistääkin...?

        Stadissa hilluvat nykyään eräät muut. Stadilaiset pelkäävät koloissaan.


      • En tiedä, mikä oli tämän kirjoituksen perimmäinen tarkoitus, minulle tuli käsitys, että yrität esittää Helsinkiläisiä täysiksi idiooteiksi, joilla ei muka olisi mitään käsitystä muusta, kuin oma kotikatu.
        No, onhan Seinäjoellakin valtaosa ihmisiä, jotka eivät koskaan ole käynyt Soinissa, eivätkä tiedä siitä mitään. Ei taida kirjoittajakaan osata sijoittaa Soinia tai Oravaa suomen kartalle, mutta ei se tee ko. paikkakuntia sen vähempiarvoiseksi.


    • Minä olen Keski-Pohojalaisen ja Etelä-Pohojalaisen risteytymä höystettynä saamelaisella verenperinnöllä........puhun palijo,jääräpäinen....joskus ilikiä jopa vittumainen......suutuksissa silimät palaen....ylypiän olonen olematta ylypiä....tierän vain mikä olen ....oon mikä oon ja muuksi en muutu :D :D

      • Hyvät geenithän sinussa on! Etelä-pohjalainen ylpeys ja komeus, Keski-pohjalainen nöyryys ja yritteliäisyys. saamelainen rikas kulttuuriperintö. Uskon, että olet tosi komea mies! (tai mikä tietää nainen)


    • On myös ep:n sisällä noita eroavaisuuksia. Pääpiirteittäin ep jakautuu kahtia, Seinäjoen eteläpuolella on hämäläisvaikutteita, ja pohjoispuolella lappalaisvaikutteita. Jos katsotaan historiaa kauas taakse, niin tällaiset heimot täällä on aikoinaan vaikuttanut. Jopa paikannimissä näkyy lappalaisia sekä hämäläisiä nimiä.

      Esimerkiksi voidaan ottaa Kauhava ja Jalasjärvi. Molemmissa puhutaan jokseenkin samaa murretta, mutta elämäntapa ja luonne on erilainen. Luonteesta voisi sanoa yleisesti, että Seinäjoen pohjoispuolella ollaan tylympiä, kylmempiä ja erakkomaisempia, ja taas eteläpuolella ollaan leikkisämpiä ja seurallisempia.

      Itse näen esim kauhavalaisissa jotain samaa kuin ylivieskalaisissa. Kun taas jalasjärvisissä on jotain samaa kuin hämeenkyröläisissä. Ja tottakai tämä on luonnollista jo ihan maantieeelisestikin. Suurin vallitseva piirre kaikissa on toki eteläpohjalaisuus, mutta jo Lapualla alkaa näkyä piirteitä lappalaisuudesta. Sekä Ilmajoella hämäläisyydestä.

      Tuo raja on toki häilyvä. Mutta sanoisin se noudattavan suunnilleen Vaasa-Jyväskylä junaradan suuntaa. Eli mentaliteetin perusteella ep voidaan jakaa kahteen suuralueeseen, eteläiseen ja pohjoiseen. Murre on suunnilleen samanlaista koko ep:llä, pienillä vivahde-eroilla maustettuna. Eteläisen ja pojoisen eron voi perustella myös sillä, että ihmiset ovat aika vähän tekemisissä ns "Seinäjoen ohi". Sen sijaan "omalla alueella" saatetaan liikkua hyvinkin laajasti.

      • Jossakin arveltiin että eepeen murre on samaa mitä satakunnassa on alunperin ollut mutta kieli muuttunut satakunnassa ja eepeellä ei

        Sitten on toki tämä järvipohjanmaa aivan oma erikoisuutensa murre on eri


      • eepeen_murre kirjoitti:

        Jossakin arveltiin että eepeen murre on samaa mitä satakunnassa on alunperin ollut mutta kieli muuttunut satakunnassa ja eepeellä ei

        Sitten on toki tämä järvipohjanmaa aivan oma erikoisuutensa murre on eri

        Toki noinkin. Mutta kyllä voi myös yhtä hyvin sanoa, että etelä-pohjanmaan murre on lähimpänä taikka enemmänkin "vähiten kauimpana" kantasuomen kielestä. Yleensäkin murteet jossa on painottoman vokaalin jälkeinen -h, niin se on peräisin alkuperäisestä kantasuomen kielestä.

        Tuo vokaalin jälkeinen -h (esim. lampahat, talohon) esiintyy eteläpohjanmaalla, keskipohjanmaalla, peräpohjolassa, mutta myös yllättävästi vakkasuomessa sekä kymenlaaksossa. Näissä etelän murteissahan ei ole varsinaista yhteyttä tänne meille pohjoisen murteisiin, vaan enemmänkin -h on jäänyt elämään perintönä vanhasta kantasuomen kielestä.

        Tämän takia vokaalin jälkeinen -h ei ole varsinaisesti eteläpohjanmaan murteen varsinainen erityispiirre, vaan enemmänkin muinaisjäänne joka ei ole hävinnyt. Aikanaan vokaalin jälkeinen -h on esiintynyt paljon laajemminkin Suomessa, mutta se on hävinnyt myöhäissyntyisen pitkän vokaalin yleistyessä. Ennemmin tai myöhemmin -h tulee häviämään myös pohjalaismurteista, kieli muuttuu.

        http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/vokval-h.html


    • keskipohjalaiset ovat ystävällisiä

    • ja evijärven katiskakauppias loistaa ulospäin suurta tyhmyyttä.

    • periaatteessa tuo eräs kirjoittaja oli oikeassa eivät muuallakaan kuin helsingissä tiedä seinäjokea muusta kun ryyppäjäisistä eli tangot,provissi ja vauhtiajot.silti koko kylä luulee suomen ottavan mallia heistä.miksi? luulisi kaupungin päättäjien verkostoituvan huomattavasti laajemmin koulutus ja yritysmaailman kautta ympäri suomen ja vientiinkin keskittymällä. ehkä suurin into on ollut viimeiset viisi vuotta suuressa kasvun vimmassa vain rakentaa ja kehua ja vakuutella...luoda imagoa.se on sitä etelä-pohjalaisuutta. ei pohjalaisuutta eikä keski-pohjalaisuutta

      • Tarmokkaat Eteläpohjalaiset antoivat 1918 VAPAUSSODASSA muillekin suomalaisille itsenäisyyden ja vapauden! Puolet jääkäreistä ja suojeluskuntalaisista tammikuussa 1918 olivat Eteläpohjalaisia. Eteläpohjalaiset riisuivat aseista ja vangitsivat Etelä-Pohjanmaalla 8000 venäläistä miehittäjäsotilasta ja kävivät naseistariisumassa ne myös Kuopiossa, Kokkolassa, Oulussa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarmokkaat Eteläpohjalaiset antoivat 1918 VAPAUSSODASSA muillekin suomalaisille itsenäisyyden ja vapauden! Puolet jääkäreistä ja suojeluskuntalaisista tammikuussa 1918 olivat Eteläpohjalaisia. Eteläpohjalaiset riisuivat aseista ja vangitsivat Etelä-Pohjanmaalla 8000 venäläistä miehittäjäsotilasta ja kävivät naseistariisumassa ne myös Kuopiossa, Kokkolassa, Oulussa...

        tulihan se sota sieltä..ainut missä etelä-pohjalaiset on loistanut. niin ja kyllä ne helsingissä tietää missä on jurva ja vaasa taisi olla tuo yksi kirjoittaja käynyt vain linnanmäellä. muuten kyllä tasokasta kirjoitusta. esim,keskipohjalaisesta luoneesta he ovat kyllä huomattavasti vastaanottavampia kun etelä-pohjalaiset. niin ja kyllä mm.turun ja helsingin seudulla on aina osattu erottaa raja rannikkopojanmaan ja etelä-pohjanmaan välillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        tulihan se sota sieltä..ainut missä etelä-pohjalaiset on loistanut. niin ja kyllä ne helsingissä tietää missä on jurva ja vaasa taisi olla tuo yksi kirjoittaja käynyt vain linnanmäellä. muuten kyllä tasokasta kirjoitusta. esim,keskipohjalaisesta luoneesta he ovat kyllä huomattavasti vastaanottavampia kun etelä-pohjalaiset. niin ja kyllä mm.turun ja helsingin seudulla on aina osattu erottaa raja rannikkopojanmaan ja etelä-pohjanmaan välillä.

        Ero on aivokapasiteetti,täällä se on hieman pieni


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ero on aivokapasiteetti,täällä se on hieman pieni

        samaa mieltä.joka asiasta pitää vain kilpailla ja ukot juoruaa minkä kerkee


      • Anonyymi kirjoitti:

        samaa mieltä.joka asiasta pitää vain kilpailla ja ukot juoruaa minkä kerkee

        Eteläpohjalainen juorukulttuuri on kyllä ihan käsittämätöntä. Uskotaan kaikki jutut, eikä tajuta, että kolikolla on aina toinenkin puoli. Ei tarkisteta kuulemaansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eteläpohjalainen juorukulttuuri on kyllä ihan käsittämätöntä. Uskotaan kaikki jutut, eikä tajuta, että kolikolla on aina toinenkin puoli. Ei tarkisteta kuulemaansa.

        joo pitäisi kyllä antaa palkinto maailman ylpein rotu..vaikka ei oo syytä edes ylpeillä. varsinkin kännis nostetaan itteensä ylös kun kukon poika


      • Anonyymi kirjoitti:

        joo pitäisi kyllä antaa palkinto maailman ylpein rotu..vaikka ei oo syytä edes ylpeillä. varsinkin kännis nostetaan itteensä ylös kun kukon poika

        Kaikki eivät kännää sinun laillasi, jos ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät kännää sinun laillasi, jos ollenkaan.

        96% miehistä kännää kun ei usko itseensä selvinpäin..faktaa vaan lakeuksilta . naiset alle 35v on pikkusen muuttunu ja ylikin mutta kyllä niitä häjypäitä on viä..aika paljon naisissakin...se on tämän rodun ominaispiirre


    • Mä taas ajattelen seinäjoen yläpuolen käytöksen liittyvän enemmän uskontoon, mitä ylemmäs kohti oulua mennään niin sitä vahvempaa kantaväestössä mm. lestadiolaisuus. Kosto sinällään pitää hyvin paikkansa, kun oon seurannu mitä tapahtuu sille joka haluaa erota seurakunnastaan.
      Etelä-pohjanmaalainen on taas hyvin avokätinen ja siksi saakin rehvastelijan maineen ihan kylkijäisenä, kun muut ei oo tottunut sellaiseen vieraanvaraisuuteen tai vaikka käteisellä ostamiseen. Hän osaa arvostaa itseään eikä tarvitse mielistelyjä tai kumartele ketään, se voi olla jollekki muulle suomalaiselle vaikia pala ja e-p haukut pohjautuu paljolti kateuteen. Äidinmaidossa kulkeva auttavaisuus ja sinnikyys on e-p:n paras piirre.
      Etelä-pohjanmaan mollaamien perustuu juurikin näiden piirteiden kanssa toimeentulemattomien kokemuksiin. Siinä hän voi miettiä miksi ei päässyt "piireihin" ja miksi pitää esim. vaikka seinäjokia p*****a paikkana.
      Suorasanasuus ja asian loppuunkäsittely, se on siinä..eikä kukaan enää pillitä jälkikäteen kuten muualla suomessa oon saanut nähdä ja kokea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa tahtoo Mikon kanssa yhteisen lapsen

      On kuitenkin kiire sillä sairaus voi paheta ja se kaataisi vauvahaaveet: "Lentoemäntänä työskentelevä mediapersoona Maisa Torppa, 29, kertoo tuoreess
      110
      9169
    2. Onko Stefan Therman monimiljonääri?

      Jotkut väittävät että on, toisten mielestä pelkkä velka-elvis jolle kohta käy köpelösti. Mikä on totuus?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      7183
    3. Maisuliini vongannut vieraalta mieheltä

      Käsi pystyyn kenelle tuli yllärinä: https://www.seiska.fi/Uutiset/Maisa-Torppa-taas-suhdeskandaalissa-Yritti-iskea-kaasonsa-miehen-ystavat-hylkasivat
      283
      4841
    4. Turun seudulla löydetty ensimmäiset uudelleen koronaan sairastuneet

      Taitaa rokotukset mennä hukkaan, kun ei tulekaan immuniteettiä. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5039e73d-b54b-4edd-a962-a3c841d846d7
      Maailman menoa
      91
      3149
    5. Jättiselvitys: He saivat 100 000 euroa Business Finland tukea

      Jättiselvitys Business Finlandin koronatuista: he saivat 100 000 euroa, yli tuhat peruutti hakemuksensa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007660
      Maailman menoa
      51
      2686