Älykkyys ja rikollisuus periytyvät

rasismiako

Ihmisen käyttäytyminen on suurelta osin biologista ja perinnöllistä. Tämän tunnustaminen ottaa usein lujille.

Kun olin lapsi, pelasin usein koripalloa yksin pihalla. Kun minua vanhemmat serkkupojat tulivat kerran kesässä kylään, he olivat aina parempia, koska olivat pitempiä. Harjoittelin pallotaitoja tuntikaupalla, mutta heille riitti käden nostaminen heittoni eteen.

Se oli ensimmäisiä tilanteita, kun ymmärsin, kuinka paljon biologialla on väliä.

Muutamaa vuotta myöhemmin murehdin myöhäistä puberteettiani. Mietin, riittääkö miehuuteni ja tuleeko minusta sukukypsä; onko kasvojeni luusto tarpeeksi miehekäs ja ääneni vakuuttava.

Kyse ei ole vain keskenkasvuisen epävarmuuksista. Biologialla on meille paljon väliä.

Mutta biologia on tyly. Sitä ei voi toivoa paremmaksi. Se pelaa lottoa meidän kustannuksellamme, ja monen mielestä olisi kivempi, jos ei pelaisi. Siksi uskottelemme usein, ettei sillä ole merkitystä.

Erityisen vaarallisena pidetään ajatusta, että ihmisen henkiset ominaisuudet olisivat perinnöllisiä: että synnymme erilaisilla "kyvyillä hankkia omaisuutta", niin kuin Yhdysvaltain perustuslain isä James Madison kirjoitti.

Madisonista huolimatta moderni länsimainen poliittinen filosofia on taistellut tätä ajatusta vastaan. Kerromme itsellemme, että ihminen on tyhjä taulu. Jokainen pystyy elämässään mihin tahansa.

Amerikkalainen ideaali on, että jokaisesta voi tulla presidentti, professori tai huippu-urheilija, se on vain itsestä kiinni.

Eurooppalainen versio on, että yhteiskunnan avulla tämä kaikki on mahdollista.

Käyttäytymisgenetiikan ja neuropsykologian tutkimukset ovat kuitenkin murentamassa tätä käsitystä. Geenit ja aivojemme rakenne määrittävät pitkälti kykyjämme ja käyttäytymistämme.

Esimerkiksi älykkyys ja aggressiivisuus vaikuttavat olevan merkittävältä osin perinnöllisiä ominaisuuksia.

Identtisiä kaksosia, tavallisia sisaruksia ja adoptoituja sisaruksia vertailleiden tutkimusten mukaan 45–80 prosenttia ihmisten välisistä älykkyyseroista on selitettävissä geeneillä.

Vaikka identtiset kaksoset on kasvatettu täysin erillään toisistaan, heidän älykkyystasonsa ovat tavallisesti paljon lähempänä toisiaan kuin kahdella "tavallisella" sisaruksella, jotka ovat kasvaneet samassa perheessä. Sisaruksilla vain puolet geeneistä on samoja, kun taas identtisten kaksosten geenit ovat satunnaisia mutaatioita lukuun ottamatta identtiset.

Amerikkalaistutkijat kokosivat yli sata aggressiivisuuden ja rikollisuuden periytyvyyttä käsittelevää kaksos- ja adoptiotutkimusta. Niiden perusteella tutkijat laskivat aggressiivisuuden periytyvyydeksi 44 prosenttia ja rikollisuuden 75 prosenttia.

Aivotutkimus kyseenalaistaa myös tyhjä taulu -ajattelua. Murhasta tuomituilla ja muilla väkivaltaisilla ihmisillä on todennäköisemmin pienemmät ja vähemmän aktiiviset aivojen etuotsalohkon osat, jotka vastaavat päätöksenteosta ja hillitsevät impulsseja.

Vertailun vuoksi: Albert Einsteinilla aivojen avaruudellisesta hahmotuskyvystä ja matemaattisista kyvyistä vastaavat alueet olivat isot ja poikkeuksellisen muotoiset.

Perinteisesti varsinkin vasemmisto on ollut kauhuissaan siitä, että käyttäytymistä selitettäisiin biologialla. Merkittävän poikkeuksen muodostaa homoseksuaalisuus, jonka vasemmistokin hyväksyy pitkälti synnynnäiseksi ominaisuudeksi.

Yleisesti pelätään, että biologisten erojen painottaminen käyttäytymisessä johtaisi epätasa-arvoiseen suhtautumiseen eri ihmisiin ja oikeuttaisi maailman muutkin vääryydet.

Mutta kuten Harvardin yliopiston psykologian professori Steven Pinker on huomauttanut, usko ihmisten tasa-arvoiseen kohteluun ei edellytä uskoa ihmisten täydelliseen samanlaisuuteen. Liberaalin demokratian pääarvoihin kuuluvat suvaitsevaisuus ja tasa-arvo riippumatta yksilöiden kyvyistä tai niiden perinnöllisyydestä.

Toinen keskeinen pelko liittyy ihmisen vapaaseen tahtoon, johon on ollut tapana uskoa vasemmalla ja oikealla, uskonnolliset tahot mukaan lukien. Jos biologia ohjaa merkittävästi moraalisia valintojamme, voiko ihmistä saattaa vastuuseen pahoista teoistaan? Koko oikeusjärjestelmämme perustuu ajatukseen, että ihmisellä on aina vapaus tehdä toisin.

Mutta se, että jollakulla on ollut kurja lapsuus, ei ole myöskään lieventävä asianhaara oikeudessa – sen enempää kuin aggressiiviset geenit tai vaillinainen etuotsalohkon kontrollikeskus.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun tieteen kehitys on masentanut ihmistä. Aikaisempina vuosisatoina saimme tietää, ettemme olekaan maailmankaikkeuden keskipiste vaan pieni planeetta suuressa avaruudessa. Emme myöskään ole poikkeuksellisia luomakunnan kruunuja vaan periydymme apinasta.

Ehkä rimpuilumme käyttäytymisgenetiikan ja neuropsykologian tutkimustuloksia vastaan näyttää sadan vuoden päästä yhtä naurettavalta kuin kreationistit tai maakeskisen maailmankuvan edustajat näyttävät nyt.

Mutta liiallinen tuijottaminen geeneihin voi toki olla pahaksi. Enkä viittaa nyt vain natsi-Saksan pseudotieteeseen, jolla oikeutettiin kieroutuneita rotu-oppeja. Oikea ti

4

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rasismiako

Oikea tiede voi olla pahaksi hyväntahtoisellekin yhteiskunnalle. Tämä tuntuu intuitiivisesti oudolta ajatukselta, koska samastamme tieteeseen edistyksen ja kaiken muun hyvän.

Tutkimustulokset voivat passivoida monia, jos lisääntyy usko, että kova työ ja hyvä tahto eivät ehkä riitäkään etenemiseen yhteiskunnassa. On kuitenkin onni, ettemme vielä tiedä tarkasti, mille henkisille ominaisuuksille ja kyvyille kannamme alttiutta geeneissämme.

En tiedä, haluammeko edes tietää. Se on vähän kuin katsoisi koripallo-ottelun tuloksen ennen kuin katsoo pelin. Mutta joskus, kuten lapsuuteni pihapeleissä, ottelun lopputuloksesta voi esittää vahvoja arvailuja.

• huiuih

Helsingin Sanomiin on eksynyt kerettiläinen. Huh! :)

• ehrrth

Perus jorinaa.

• JonesHenry

A) Raamatussa EI SANOTA, että me olemme kaikki SAMANLAISIA!

Siellä ainoastaan MAINITAAN Adam ja Eva ihmiskunnan alkuperäisinä kantaisinä. Ei ole käytännössä MITÄÄN MAININTAA, että me KAIKKI olisimme samanlaisia, samaa lihaa ja samaa verta!

Tämä on käytännössä VIHAMIEHEN työtä. Raamatussa näin EI MAINITA, kuin sen enempää sitä, että etteikö eri ihmisryhmillä olisi eroja. Tässä esim kuva Egyptiläisistä ja Heprealaisista. Eroa todella LÖYTYY!

http://bialczynski.files.wordpress.com/2012/03/habir-1f3a4ce12d4e113a.jpg

B)Raamatun mukaan Jumala EROTTI rodut ja kansat Baabelin tornin valeJumalan palveluksen yhteydessä, jolloin Baabelin asukkaat kuningas Nimrodin johdolla pyrkivät ottamaan yhteyttä valeJumaliin eli langenneisiin enkeleihin, jotka Jumala oli ENNEN TULVAA vanginnut syvyyden suureen kuiluun (Hepreaksi Abaddaon, Kreikaksi Tartator)odottamaan tuomiopäivää!

C)Uudessa testamentissa on YKSI AINOA kohta, joka viittaa ihmisten "samankaltaisuuteen" ja joka käytännössä on SELVÄSTI otettu irti asiayhteydestä!

"Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
      Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
      Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
      Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
      Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan."

Paavalin kirje Galatialaisille 3 luku jakeet 25-29

Jos tämä kohta luettaisiin kirjaimellisesti niin se tarkoittaisi mm, että orjuus on kielletty, ja että miehet ja naiset ovat kirkossa tasa-arvoisia ja samankaltaisessa asemassa. Mutta apostoli Paavali ei ikinä kieltänyt orjutta, tai kannustamaan miesten ja naisten väliseen tasa-arvoon.

Kyseinen Raamatunkohta on käytännössä RAJUSTI otettu irti asiayhteydestä kaikenmaailman "Kristityiksi" tekeytvien Jumalattomien kommunistien taholta, jokta käyttävät sitä tekosyybä ja keppihevosenä VÄKISIN kansojen ja rotujen sekoittamiselle yrityksenään rakentaa kauan menetetty Baabelin torni uudelleen!

https://www.youtube.com/watch?v=rilN5NfL4XA

Älkää eksykö! Saatana väittää, ettei kansoja ja rotuja ole! On vain Jumala luomaa luonettonta epämääräistä ihmismassaa. Tämä on VALHE! Sairas valhe SAIRALATA MIELELTÄ!

"Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä."

Johanneksen Ilmestys 8 luku jae 44

P.S:Raamatussa ei muuten ole mitään mainintaa "vapaasta tahdosta" Ei sen enempää Hepreaksi, Arameaksi kuin Kreikaksikaan!

"minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän."

Jesajan kirja 45 luku 7 jae

"Muistakaa entisiä ikiajoista asti, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole; minä olen Jumala, eikä ole minun vertaistani.
      Minä ilmoitan alusta asti, mitä tuleva on, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole tapahtunut; minä sanon: minun neuvoni pysyy, kaiken, mitä tahdon, minä teen.
      Minä olen kutsunut kotkan päivänkoitosta, kaukaisesta maasta neuvopäätökseni miehen. Minkä olen puhunut, sen minä myös toteutan; mitä olen aivoitellut, sen minä myös teen.
      Kuulkaa minua, te kovasydämiset, jotka olette kaukana vanhurskaudesta.
      Minä olen antanut vanhurskauteni lähestyä, se ei ole kaukana; ei viivy pelastus, jonka minä tuon. Minä annan Siionissa pelastuksen, annan kirkkauteni Israelille."

Profeetta Jesajan kirja 46 luku jakeet 9-13

"Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen."

Johanneksen Ilmestys 22 luku 11 jae

Ei löydy mitän kohtaa jossa sanotaan, että ihmiselle on luotu "vapaa tahto" TämäKIN on vihamiehen työtä!

"Toisen vertauksen hän puhui heille sanoen: "Taivasten valtakunta on verrattava mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
      Mutta ihmisten nukkuessa hänen vihamiehensä tuli ja kylvi lustetta nisun sekaan ja meni pois.
      Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin.
      Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?'
      Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt.' Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?'
      Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin.
      Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"

Matteuksen Evankeliumi 13 luku jakeet 24-30

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13