Vanhuksille joka palvelusta laskulappu kouraan!

Kirjoitttajaa

Kotihoito on halvempaa kuin laitoshoito, mutta mitä ajattelee vanhus, joka saa jokaisesta pienestä palvelusta laskulapun kouraan. Heille tulee pelko, että rahat eivät riitä! Tämä täytyy hoitaa toisin.

Jokaisen yli 80 vuotiaan vanhuksen hoito olisi kartoitettava ja mietittävä sosiaali- ja terveyspuolen edustajain kanssa, asuu vanhus sitten kotona tai laitoksessa (en tiedä, että tehdäänkö jo näin). Olisi mietittävä jokainen vanhus erikseen, että miten hän oikein pärjää, jos hän asuu kotonaan. Jokainen kunnassa asuva vanhus on kunnan vastuulla, ei yksityisen. Ei voida vaan ajatella ja luottaa siihen, että omaiset pitävät kotona asuvasta vanhuksesta huolta. Kaikilla ei edes ole omaisia.

Koska kotihoito tulee paljon halvemmaksi kuin laitoshoito, tulisi kunnan puolesta järjestää niin, että esim. huonosti liikkuvalle vanhukselle järjestetään vakinainen kotiavustaja. Vanhukselle tulisi luoda turvallisuuden tunne ja tieto siitä, että hänestä välitetään ilman, että jokaikisestä palvelusta lyödään maksulappu kouraan!

Vapaaehtoistyötä korostetaan, ja se on hyvä, mutta se ei riitä. Vanhus tarvitsee hoitoa joka päivä, ei vain kerran kesällä ja joskus jouluna.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesäpäiviä

      Meidän mummikin pelkää noita postissa tulevia laskulappuja, ja yrittää vaan sinnitellä kotona yksin ilman apuja. Pelkää olla yksin, kun pelkää kaatumisia ja sitä, että jos kukaan ei tulekaan käymään. Saattaa mennä päiviä, jotta kukaan ei käy. Itse ei pääse enää minnekään. "Kun en nyt vaan taas kaatuisi johonkin nurkkaan", mummi saattaa sanoa.

    • parempix

      Tosiaankin, kun sanotaan, että kotihoito on paljon halvempaa kuin laitoshoito, niin tottakai, onhan se, kun vanhus ei saa mitään palveluja, tai jos saa, niin sitten hyvin vähän. Vanhuus ei ole arvokasta, kun joutuu elämään turvattomana ja yksinäisenä.

      Olen samaa mieltä, että jokaisen vanhuksen tilanne pitää käydä läpi ja järjestää hänen hoitamisensa ja huoltamisensa joko kotona tai laitoksessa. Ei niin, että kotona "hoitaminen" tarkoittaa sitä, ettei ei hoideta ollenkaan.

    • oikeatapa

      Potkikaa jo loppuunkuivaneet mätäkasat kompostiin. Jos eivät lapset millään tavalla auta, niin heikko tapaus.

    • syreenitär

      Aloittaja kirjoittaa asiaa. Koska jokainen vanhus, sekä kotona että laitoksessa asuva, on hoidettava, niin ehdottaisin, että maksu hoidoista voitaisiin hoitaa seuraavasti: osahoito, puolihoito ja koko/täysihoito sekä laitoshoito. Näistä eri hoitomuodoista otettaisiin sitten suoraan eläkkeestä tietty summa, eikä sitten, että jokainen hoito erikseen. Mutta. Silloin on myös vanhuksesta pidettävä huoli ja häntä on hoidettava. Osahoito ei tarkoita sitä, että käydään kerran kuukaudessa, vaan että käydään joka päivä.

      Jokaisen vanhuksen hoitotarve kartoitetaan erikseen.

      Omainen on omaishoitaja vasta silloin, jos hän asuu vanhuksen luona. Silloin kartoitetaan hoitotarve taas sen vanhuksen osalta erikseen.

      Kaikki vapaaehtoinen muu apu, kuten esim. omien lasten apu, joka pitäisi olla itsestään selvyys, mutta ei kuitenkaan monen kohdalla ole, on plussaa ja hyvänä lisänä, mutta sen varaan ei voi laskea, koska monen vanhuksen lapset esim. a) käyvät työssä kodin ulkopuolella tai kotona b) asuvat kaukana vanhemmistaan c) eivät osaa hoitaa itseäänkään ym. ym.

    • heitteillekö

      Kyllä tämä vanhusten hoito on niin maan perusteellisesti retuperällä, ettäh!! Sanoisin kyllä, että hyi hävetkää!! Nämä ihmiset ne harvat, jotka ovat tämän maan rakentaneet sotien jäljiltä, sotaveteraanit ja heidän leskensä. Ovat tehneet kovaa työtä ja jaksaneet! Nyt heidät on hylätty koteihinsa yksin hoitamaan itse itsensä!

      Ajatus kotihoidosta on hyvä, mutta ei se ihan näin toimi. Sitä on kehitettävä. Mitä kotihoitoa se on, kun ei hoideta ollenkaan! On lisättävä sosiaalipuolelle kotiavustajia ja terveyspuolelle henkilökuntaa, jotka alkavat käymään ja hoitamaan vanhuksiamme. Kun puhutaan vapaaehtoistyöstä. Miettikää itse: sehän on utopiaa! Eihän se riitä, että joku täti käy tervehtimässä kerran puolessa vuodessa! Vanhusta pitää hoitaa ja antaa hänelle turvallisuutta joka päivä.

    • kerrankesällä

      Voi kauheeta! Kuka ja missä meidät sitten hoidetaan, kun meistä tulee senioreita (kuten hienosti sanotaan)? Viedäänkö saunan taa ja pum-pum, vai mitä? Ei kai silloin ole enää varaa edes tähän nykyiseen olemattomaan mutta niin "hienoon" kotihoitoon. Vai viedäänkö suoraan vuodeosastolle maata, tuodaan ruokatarjotin, joka jätetään yöpöydälle jäähtymään ja haetaan puolen tunnin päästä pois, kun ei mummo/vaari enää itse pysty syömään? Parempi olisi viedä sinne saunaan taa vaan kylmästi - kai?

      Kun kapitalistit ja markkinavoimat jyllää ja EU vie rahat, niin sos-puoli mummoineen ja vaarineen saa pärjätä omillaan. Mutta ken elää, se näkee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe