Jotkut meistä ajattelevat, että on henki, sielu ja ruumis - toiset taas että sielu=henki ruumis.
Haluaisin esittää pohdittavaksi tätä asiaa näiden Paavalin sanojen perusteella:
Room 7:24 "Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?"
Kirjoittaessaan tätä, Paavali oli pelastunut, ja siksi voinemme olla yhtä mieltä siitä että Paavali EI ODOTTANUT maanpäällisen elämänsä aikana "pelastuvansa tästä kuoleman ruumiista" esim. uskoontulon kautta, vaan hän nimenomaan halusi tehdä tässä selväksi sen, että ei ole ketään, ei yhden yhtäkään eikä pienintäkään mahdollisuutta, että joku voisi hänet "pelastaa kuoleman ruumiista".
Näin joudumme siis tulkitsemaan tämän jakeen siten, että Paavali olisi halunnut päästä eroon tuosta "kuoleman ruumiistaan" - ja sitä kautta tulee myös väistämättömäksi se tosiasia että Paavali ITSE EI OLLUT SAMA ASIA kuin hänen ruumiinsa.
Paavali myös osoittaa, että hänen ruumiinsa ei siis ollut edes OSA Paavalia; vaan ainostaan asuinpaikka/koti/maja:
2 Kor 5:6 "Sentähden me aina olemme turvallisella mielellä ja tiedämme, että, NIIN KAUAN KUIN OLEMME KOTONA TÄSSÄ RUUMIISSAMME, me olemme poissa Herrasta;"
2 Kor 5:8 "Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin MUUTTAA POIS RUUMIISTA ja päästä kotiin Herran tykö."
2 Kor 12:2 "Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen - OLIKO HÄN RUUMIISSAAN, EN TIEDÄ, VAI POISSA RUUMIISTA, EN TIEDÄ, Jumala sen tietää."
Myös Pietari on asiasta täysin samaa mieltä, 2 Piet 1: "13 Ja minä katson oikeaksi, NIIN KAUAN KUIN TÄSSÄ MAJASSA OLEN, näin muistuttamalla herättää teitä. 14 Sillä minä tiedän, että TÄMÄN MAJANI POISPANEMINEN TAPAHTUU ÄKISTI, niinkuin myös meidän Herramme Jeesus Kristus minulle ilmoitti."
Näin voimme olla täysin varmoja siitä, että meidän ruumiimme EI ole osa meitä itseämme, vaan se on nimenomaan maja tai asuinpaikka, jossa ME olemme ja asumme maanpäällisen vaelluksemme ajan.
Maallinen majamme siis "pannaan pois", kun kuolemme. Toisaalta, kuten näistä kohdista näemme, me emme ole sama kuin ruumiimme. Näin saamme myös mielenkiintoista pohdittavaa alkuperäiseen kysymykseen: kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista ?
Mutta onko ihminen henki, sielu ja ruumis - vai onko niin, että sielu=henki ruumis ?
Koska kerran ME muutamme ruumiista pois, mikä siis on se, joka mielestänne ruumiista pois muuttaa - eli mikä minä olen, koska ruumis ei ole osa minua ?
Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista ?
28
242
Vastaukset
- Exadventistiparka
Tämä ruumiimme joka on maallinen majamme täällä maan päällä, on ja pysyy kuoleman ruumiina. Tämä ruumiimme jää tämän maan päälle, kun me lähdemme täältä. Ruumis ei siis ole osa meitä - se on vain maallinen majamme.
Meidän vanha ihmisemme on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu jotta synnin ruumis kukistettaisiin; sitä Paavali tarkoittaa kun puhuu siitä että olemme kastetut Hänen kuolemaansa.
Room 6:"3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä."
Ennen pelastumista ihminen elää synnissä, syntisenä. Mutta pelastumisen jälkeen emme enää ole "syntisiä" joita olimme ennen, vaan erotettuja Jumalalle, kalliisti ostettuja Jeesuksen Kristuksen verellä.
Joku voi ehkä sanoa: "minä olen syntinen, pelastettu armosta" - mutta se ei ole totta ! Uudestisyntynyt kristitty EI ENÄÄ ole syntinen, vaan puhdas, pyhä ja nuhteeton Kristuksessa. Tämä on se miten Jumala meidät näkee Kristuksessa, ja siksi se on totuus asiasta - kun taas se minkä me näemme katsellessamme itseämme ja ruumiimme tekoja on aivan erilainen, mutta siis valheellinen kuva siitä millaisia me olemme. Room 5:8 ”Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, KUN ME VIELÄ OLIMME SYNTISIÄ, kuoli meidän edestämme.”
2 Kor 5:17 "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
Vanha ihmisemme on naulittu ristille Kristuksen kanssa. Meidät on luotu uudeksi, ja Jumala näkee meidät VAIN uudestisyntyneinä, puhtaina, pyhinä ja nuhteettomina. Jumalan "katsantokannasta" siis vanhaa syntistä ihmistä ei enää ole.
Uusi ihminen on aloittanut iankaikkisen elämän eli yhteyden Jumalan kanssa, Kristuksessa. Tämä uusi ihminen ei tee syntiä. Mutta meitä ei ole (vielä) vapautettu synnin ja kuoleman ruumiista, joka yhä edelleen himoitsee ja tekee syntiä. Kuitenkin Paavali sanoo Room 7:
"18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu."
Synti, joka minussa asuu on se synti joka ruumiissani asuu - siksi Paavali käyttääkin ruumiista nimitystä "kuoleman ruumis". Mutta minä itse olen uusi luomus, joka tosin joutuu edelleen asumaan tuossa samassa majassa kuin syntikin - mutta minä itse ja kuoleman ruumiini tai sen teot eivät Jumalan näkökulmasta ole sama asia. Terminologisesti ja ymmärtämisen kannalta on helpompi jos käytän sanaa "sielu" kun tarkoitan "minä itse"; erotuksena ruumiista, jossa asun.
Summa summarum - sieluni on pyhä, puhdas ja synnitön, ja ruumiissani asuu (sieluni lisäksi) se synti joka tekee tekoja jota sieluni ei tahdo.
Ruumiin teot eivät voi sieluamme vanhurskauttaa eikä pyhittää. Mutta Paavali sanoo Room 12:1 ”Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.”
Uusi ihminen ei ole syntinen, eikä lain alla, koska on kuollut pois laista. Ja missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.
Room 7:"5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa."EAP kirjoittaa: "Uusi ihminen ei ole syntinen, eikä lain alla, koska on kuollut pois laista. Ja missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan."
1 Moos 32:10 Minä olen liian HALPA kaikkeen siihen armoon ja kaikkeen siihen uskollisuuteen, jota sinä olet palvelijallesi osoittanut..."
.
"Halpa" on alkukielellä "qā-ṭō-nə-tî" "ka·to·ne·ti" = " MINÄ olen pienentynyt "
http://biblehub.com/hebrew/6994.htm
.
Siunausten supistuminen pieniin puutteisiin käytetään sanaa "zimzum" eli pienentäminen, rajoittaminen, pelkistäminen...
Tällöin kaaoksen maailmamme alkaa jäsentyä uusin mittasuhteisiin !
Ja näin alkaa hiljalleen selvitä asioiden "The highest purpose" eli Korkein tarkoitus ! :)))otakoppi kirjoitti:
EAP kirjoittaa: "Uusi ihminen ei ole syntinen, eikä lain alla, koska on kuollut pois laista. Ja missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan."
1 Moos 32:10 Minä olen liian HALPA kaikkeen siihen armoon ja kaikkeen siihen uskollisuuteen, jota sinä olet palvelijallesi osoittanut..."
.
"Halpa" on alkukielellä "qā-ṭō-nə-tî" "ka·to·ne·ti" = " MINÄ olen pienentynyt "
http://biblehub.com/hebrew/6994.htm
.
Siunausten supistuminen pieniin puutteisiin käytetään sanaa "zimzum" eli pienentäminen, rajoittaminen, pelkistäminen...
Tällöin kaaoksen maailmamme alkaa jäsentyä uusin mittasuhteisiin !
Ja näin alkaa hiljalleen selvitä asioiden "The highest purpose" eli Korkein tarkoitus ! :)))Tämä edellinen perustuu erääseen näkykokemukseeni 5.6.1996 jolloin minua puhutteli Herran enkeli ja sanoi minulle "piirrä" ja minä piirsin paperille koko ajan kapenevaa tietä kulkevan ihmisen jota enkeli pitää koko ajan ilmasta käsin kädestä kiinni...(Ps. en ole järin hyvä piirtäjä) ja kun sain sen piirustuksen valmiiksi niin enkeli sanoi minulle nämä sanat:
" Sinun tulee vähetä" ja " Sen suurempaa ei olekaan kuin uusi ihminen"...
.
Tämä piirrustus on edelleen raamattuni välissä muistuttamassa minua... :)otakoppi kirjoitti:
Tämä edellinen perustuu erääseen näkykokemukseeni 5.6.1996 jolloin minua puhutteli Herran enkeli ja sanoi minulle "piirrä" ja minä piirsin paperille koko ajan kapenevaa tietä kulkevan ihmisen jota enkeli pitää koko ajan ilmasta käsin kädestä kiinni...(Ps. en ole järin hyvä piirtäjä) ja kun sain sen piirustuksen valmiiksi niin enkeli sanoi minulle nämä sanat:
" Sinun tulee vähetä" ja " Sen suurempaa ei olekaan kuin uusi ihminen"...
.
Tämä piirrustus on edelleen raamattuni välissä muistuttamassa minua... :)Ps. Tämän nyt muistaessani taas laitoin tämän kirjoituksen ehken luettavammin ja täydellisemmin blogiini:
http://otakoppi.webnode.fi/news/uusi-ihminen/
Vrt.. Fil 1:21 Sillä elämä on minulle Kristus, ja kuolema on voitto.
1:22 Mutta jos minun on ELÄMINEN TÄÄLLÄ LIHASSA , niin siitä koituu hedelmää työlleni, ja silloin en tiedä, minkä valitsisin.
1:23 Ahtaalla minä olen näiden kahden välissä: halu minulla on TÄÄLTÄ ERITÄ ja olla Kristuksen kanssa, sillä se olisi monin verroin parempi;1:24 mutta teidän tähtenne on LIHASSA VIIPYMISENI .
"analusai" from "ana" and"luó" ..."luó " = dissolve = hajaantua, häipyä,haihtua,liueta
.
Paavalilla on aivan selkeä näkemys siitä, että ihmisen sielu eroaa ruumiista ihmisen kuollessa ruumiillisesti !
.
Vrt. Psalmi 139:7-10 " Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä?
Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä. Jos minä kohoaisin aamuruskon siivillä ja asettuisin asumaan meren ääriin, sielläkin sinun kätesi minua taluttaisi, sinun oikea kätesi tarttuisi minuun."
" jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin "
hebr. "yatsa"= "lay","spread" = asettuisin, sijoittuisin, levittäytyisin
.
Kun nyt siis haluamme "täältä eritä" niin kuin Paavali asian ilmaisee ja kun luemme tarkasti raamattua, niin sieltä löytyykin siis kolmekin tapaa kuolla ! ja koskaan se ei tarkoita minkään päättymistä, vaan että aina kuolemassa " JOKU EROAA JOSTAKIN ".
http://biblehub.com/greek/599.htm apothnéskó: to die = kuolla
Koostuu sanoista "apo" = poissa jostakin ja thnéskó = kuolla
599 /apothnḗskō ("die off, from") occurs 111 times in the NT. It stresses the significance of the separation = Se korostaa merkitystä erottaminen
separation = erottaminen, irrottaminen, erottelu, lajittelu, ero, erossaolo, irtaantuminen, jako
Sana esiintyy UT:ssa 112 kertaa !
1) Ensimmäisen kerran ihmiskunta kohtasi ns. "kuoleman" eli "eron" kun saatana huijasi ihmisen syömään hyvän ja pahantiedon puusta ja sanoi:
" ette suinkaan kuole" (1 Moos 3:4)
Ja mitä tällöin tapahtui; ihminen lankesi syntiin ja näin EROTETTIIN jumalayhteydestään ja karkotettiin pois paratiisista ja näin ihmisestä tuli
ns. " hengellisesti kuollut " !!!
esim. tällainen oli myös tuhlaajapoika Luuk 15:24, " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."15:32 Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'"
Tai Vrt. Luuk 9:60 "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa".
2) Toisena ihminen kohtaa kuoleman, kun hänen sielunsa eroaa ruumiista ja menee Tuonelaan "välitilaan" ...
(Luuk 16:19-31 / Luuk 23:43 / 1 Piet 3:18-19 4:6 / Job 19:25,25 / 2Kor 12:3-4)
ja tämä kohtaa kaikkia ihmisiä !
3) Ja kolmantena tapaamme raamatusta vielä yhden tavan kuolla ja se kulkee sitten sillä nimellä kuin " toinen kuolema, tulinen järvi " (Joh.Ilm 20:15)
Ja tämä ei ole enää mikään Tuonela, vaan tämä on IANKAIKKINEN ERO Jumalan rakkaudesta ja hänen pitkämielisyydestään. !!!- Exadventistiparka
Aloituksessa kysyin:
"Mutta onko ihminen henki, sielu ja ruumis - vai onko niin, että sielu=henki ruumis ?
Koska kerran ME muutamme ruumiista pois, mikä siis on se, joka mielestänne ruumiista pois muuttaa - eli mikä minä olen, koska ruumis ei ole osa minua ?"
Jeesus vastaa tähän aika selkeästi - Hän kyllä tietää mikä osa meistä on se jota ei fyysinen kuolema tuhoa:
Matt 10:28 "Älkääkä peljätkö niitä, JOTKA TAPPAVAT RUUMIIN, MUTTA EIVÄT VOI TAPPAA SIELUA; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."
Sielumme siis eroaa ruumiistamme, ja vaikka ruumis kuolee, sielu ei kuole. Miten muutenkaan tämä jae voitaisiin ymmärtää ? Ja kun Jeesus sanoo: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.", tai vastaavasti "Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?", Hän puhuu aivan samasta asiasta.
Paavali sanoo 2 Kor 5:
"1 Sillä me tiedämme, että vaikka tämä MEIDÄN MAALLINEN MAJAMME HAJOTETAANKIN MAAHAN, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty.
2 Sentähden me huokaammekin ikävöiden, että saisimme pukeutua taivaalliseen majaamme,
3 sillä kun me kerran olemme siihen pukeutuneet, ei meitä enää havaita alastomiksi.
4 Sillä me, jotka olemme TÄSSÄ MAJASSA, huokaamme raskautettuina, koska emme tahdo riisuutua, vaan pukeutua, että elämä nielisi sen, mikä on kuolevaista.
5 Mutta se, joka on valmistanut meidät juuri tähän, on Jumala, joka on antanut meille Hengen vakuudeksi.
6 Sentähden me aina olemme turvallisella mielellä ja tiedämme, että, niin kauan kuin olemme KOTONA TÄSSÄ RUUMIISSAMME, me olemme poissa Herrasta;
7 sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä.
8 Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin MUUTTAA POIS RUUMIISTA JA PÄÄSTÄ KOTIIN HERRAN TYKÖ."
Näin siis se, mikä ei jää tänne maan päälle - eli siis sielumme - on vanhurskas, pyhä, puhdas ja nuhteeton Kristuksessa, mutta lihassamme, maallisessa majassamme eli ruumiissa ei asu mitään hyvää. On hyvä jälleen kerran tuoda esiin tällekin palstalle nämä merkittävät Raamatun kohdat.
Hei!
"Sielu" (suom.) sanalla on erilaisia merkityksiä alkuhebreasta kreikankieleen.
Riippuen asiayhteydestä mistä on kysymys.
Silloin kun Aadam luotiin, oli "sielu" koossa kun ensin oli ruumis ja elämän henki= tuli "sielu." Sen ajan alkuhebrean.
2 Moos 2:7 "elävä olento" (KR/1992) "Näfäs" "ädäm" = "ihminen, joku" (suom.) tässä asiayhteydessä.
"Maan tomu" "elämän henkäys" "elävä olento" = asiayhteydessä = "Ihminen, joku"
Eli ihminen oli elävä ihminen kun maan tomu ja elämän henkäys oli ensin. (1 Mos 2:7)
Siunauksia
Jari Laurila
keskustelijaVrt. 1 Moos 2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa ELÄMÄN HENGEN (-92 käännös väärin "elämän henkäyksen")/(huom."neshamah") , ja niin ihmisestä tuli elävä SIELU (-92 käännös väärin "elävä olento")/("nephesh" = "Soul" = "Sielu")."
Pieni lainaus R.Santalan kirjasta / Suudelma hunnun läpi:
Hebrea käyttää tässä kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa...Raamattu rakastaa tällaista tyylikeinoa. Sanat "elämän henki" ja "elävä sielu" puhuvat samasta asiasta.
Kieliopin kannalta sanonta " Elämän henki " = `nishmat chajjim", ei tule sanasta "neshima" eli "Hengitys tai Henkäys", vaan sanasta "neshama" eli * Even Shoshanin laajan hebreaa-hebreaksi sanakirjan mukaan käsitteestä, jonka ensimmäiset merkitykset ovat "nefesh" eli "sielu" ja "ruuach ha-chajjim " eli "elämän henki"
Missään nimessä ei saisi käännöstä sekoittaa käsitteeseen "henkäys", "neshima" kuten nyt on tehty (1992 käännös),. Ainakin alaviitteessä olisi pitänyt sanoa, että tässä puhutaan "elävästä sielusta".
" Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...
Rabbit sanovat myös " hengellinen sielu ei koskaan katoa, vaan on elävä".
" Sielu ei raukea ruumiin kanssa haudassa vaan elää iankaikkisesti Jumalan läsnäolon suloisuudessa".
Kielioppia tarkkailemalla ei erehdy luulemaan, että tässä puhuttaisiin käsitteestä "neshima", joka merkitsee hengitystä ja henkäystä."
Ps. * Avraham Even-Shoshan on Juutalaisuudessa tunnustettu sekä "Israel Prize, for language" sekä "Bialik Prize for Jewish thought"
https://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-ShoshanJa Esim... King James Bible
And the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living SOUL. !
sekä ....King James 2000 Bible
And the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living SOUL. !
.
...kääntävät tämän kohdan niin kuin se oikein hebrean alkukielen ja rabbinistisenkin opetuksen mukaan tulee kääntää eli "Ihmisestä tuli elävä Sielu " !
- Vanhin
Onhan tämä ihan hyvä yritys Exältä, mutta se mainostettu Raamatun kokonaisopetus unohtui. Paavali selittää aivan tarkasti, miksi hän haluaa ruumiistaan irti. Ei siksi, että pääsisi sieluna leijailemaan vaan siksi, että hän haluaa vaihtaa tämän raadollisen ja kuolevaisen synnin ruumiin ylösnousemusruumiiseen tai kirkastttuun ruumiiseen, mikä hänen omien sanojensa mukaan tapahtuu uskovien (elävien ja kuolleiden) kohdalla Jeesuksen tullessa.
Sopivia tekstejä löytyy monia niin 1Kor 15 kuin 1Tess 4. Tähän Korinttilaiskirjitte alkaen jakeesta 16.
"Ellei kuolleita herätetä, ei Kristustakaan ole herätetty... Ja silloin nekin, jotka ovat nukkuneet pois Kristukseen uskoen, ovat joutuneet perikatoon... Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi, jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee.... - - Joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet herätetään? Millainen ruumis heillä silloin on?" Mikä järjetön kysymys! Eihän se mitä kylvät tule eläväksi, ellei se ensin kuole. Ja kun kylvät, et kylvä tulevaa kasvia vaan pelkän siemenen, vehnänjyvän tai jonkin muun kasvin siemenen. Mutta Jumala antaa sille sellaisen varren kuin hän on nähnyt hyväksi, jokaiselle siemenelle sellaisen kuin sille kuuluu. Ei kaikkien elollisten ruumis ole samanlainen, vaan ihmisellä on oma ruumiinsa, nelijalkaisilla omansa, linnuilla omansa ja kaloilla omansa. On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten. Auringolla on oma loistonsa, kuulla omansa ja tähdillä omansa, ja toinen tähti loistaa toista kirkkaammin. Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa. Se, mikä kylvetään katoavana, nousee katoamattomana. Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa. Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen."Sinä nyt "Vanhin" sotket "Sielun" ja " hengellisen ylösnousemusruumiin" joka saadaan maailman lopulla yhteisessä ylösnousemuksessa...
Vrt Ilm 20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.20:15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
.
Ja vielä: "Ja kun kylvät, et kylvä tulevaa kasvia vaan pelkän siemenen,"Eihän se mitä kylvät tule eläväksi, ellei se ensin kuole"
ELI HUOMAA... sen kasvin eli RUUMIIN "maallisen majan" täytyy ensin kuolla ja Sielun mennä tuonelaan !
.
Ja siis HUOMAA: kun sinä "Vanhin" siis "kylvät" niin onko se siemen jonka kylvät ns. "eloton" ?
.
Vrt. Runoni ~ Minun maailmani ~ joka kertoo "Perhosen toukasta"
http://keskustelu.suomi24.fi/t/12276615- Exadventistiparka
" mutta se mainostettu Raamatun kokonaisopetus unohtui."
Anteeksi, mitä tarkoitat ?
Tämä oli aloitus keskustelun pohjaksi, enkä ole edes luvannut/MAINOSTANUT mitään kokonaisopetusta asiasta. Ps. Ehken tämä vertauskuvallinen runoni on oikealla jaotuksella parempi lukea nyt tuolta... http://otakoppi.webnode.fi/news/minun-maailmani/
Ps. Linkin "anonyymi" laulaja lapsineen on muuten minun n*********** ;)Pieni lainaus tähän Risto Santalan kirjasta "Rukouksen juurilla" (s.121):
.
" Kaunis Psalmi 103 sanoo, että Jumala "lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella" Nykyinen käännös selittää, että "hän päästää minut kuoleman otteesta". Tähän on päädytty, koska piispa Nikolainen opetti aikanaan nuorille teologeille, ettei "mitään välitilaa kuoleman ja ylösnousemuksen" välillä olisi ja ettei ihmisellä ole "kuolematonta sielua". Papit on kutsuttu TV:ssä "helvetin purkutalkoisiin". Sitä nyt radiossa ja lehdistössä tehdään. Mutta kuinka Jeesus olisi astunut alas helvettiin, jos sitä ei kerran hyväksytä. Tämä käsiteharha tulisi korjata ! Erityisesti juhlapäivinä kirkoissamme luetaan pitempi Nikean uskontunnustus, joka heijastaa erinomaisesti Vapahtajamme olemusta; Hän on "ennen aikojen alkua Isästä syntynyt, Jumala Jumalasta ja Valkeus Valkeudesta". Siitä puuttuvat kuitenkin uskomme kannalta tärkeät sanat: "astui alas tuonelaan" !
.
(s.122) " Kun VT kieltää spriritismin eli kääntymisen "vainaja- ja tietäjähenkien" puoleen (ks. 3 Moos 19:31), siinäkin on puhe kuoleman ja ylösnousemuksen välitilasta. Elävästä sielusta rabbit opettavat, että "se ei maadu yhdessä ruumiin kanssa ja se elää Jumalan läsnäolon suloisuudessa", Voi pappia, jos hän ei osaa vastata sureville ihmisille, mihin heidän rakkaansa ovat menossa. Jeesus astui alas tuonelaan ja "julisti siellä kuolleillekin evankeliumia" (1 Piet 4:6). Tuonelassa ihmisen minätietoisuus ja minuus säilyvät."
.
http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/
Raamatullisen ihmiskuvan lähtökohta on toisaalta luomiskertomus ja Uuden testamentin puolelta vaikkapa Paavalin sanat 1 Tessalonikalaiskirjeessä 5:23
"Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa".
Ihminen on siten Paavalin mukaan ruumis, sielu ja henki.
Heprealaiskirje 4:12 tekee niinikään erotuksen sielun ja hengen välille:
"Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme."- kerettiläinen--
1. Moos.2:7
Ja Herra Jumala muovasi maan TOMUSTA ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa ELÄMÄN HENKÄYKSEN. Näin ihmisestä tuli elävä olento.* [Heprean kielessä maata merkitsevä sana ja ihmistä merkitsevä sana ovat äänteellisesti lähellä toisiaan. Ks. myös 3:19.][ Job 33:4,6; Ps. 104:29,30; Saarn. 12:7; 1. Kor. 15:45]
1. Moos. 3:19
Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes TULET MAAKSI JÄLLEEN, sillä siitä sinut on otettu. Maan TOMUA sinä olet, maan TOMUUN sinä palaat. [Ps. 90:3, Ps. 104:29; Saarn. 3:20, Saarn. 12:7]
Job 4:19
Kuinka hän luottaisi SAVIMAJAN asukkaisiin? TOMUSTA heidät on tehty, hän voi musertaa heidät kuin koiperhosen. [Jes. 45:9; Jer. 18:6; 2. Kor. 4:7]
Job 10:9
Muista, että olet itse minut tehnyt maan SAVESTA! Nytkö teet minut maan TOMUKSI jälleen? [1. Moos. 2:7 | 1. Moos. 3:19 ]
Job 17:16
Se vaipuu minun kanssani TUONELAAN. Yhdessä katoamme maan TOMUUN.
Job 34:15
koko luomakunta MENEHTYISI hetkessä ja ihminen palaisi takaisin maan TOMUUN. [Ps. 104:29; Saarn. 12:7]
Ps. 22:29
(22:30) Vain häntä kumartakoot maan mahtavat, hänen eteensä langetkoot kaikki, jotka maan TOMUUN vaipuvat. He EIVÄT VOI ELOSSA PYSYÄ,
Ps.90:3
Sinä annat IHMISTEN TULLA MAAKSI JÄLLEEN ja sanot: "Palatkaa TOMUUN, Aadamin lapset." [1. Moos. 3:19 ]
Ps. 104:29
Kun käännyt pois, ne hätääntyvät, kun OTAT NIILTÄ ELÄMÄN HENGEN, ne KUOLEVAT ja palaavat maan TOMUUN. [1. Moos. 3:19 ]
Saarn. 3:19
Sillä ihmisten ja ELÄINTEN kohtalo on yhtäläinen: SAMALLA TAVOIN KUOLEVAT molemmat, YHTÄLÄINEN HENKI on kaikilla. Ihmisillä ei ole etusijaa eläimiin nähden, kaikki on turhuutta.
Saarn. 3:20
Kaikki menee samaan paikkaan: kaikki on tullut TOMUSTA ja kaikki PALAA TOMUUN. [1. Moos. 3:19 ]
Saarn. 12:7
TOMU palaa maahan, josta se on tullut. HENKI palaa Jumalan luo, joka on sen antanut. [1. Moos. 3:19 ]. ( ks. 1. Moos.2:7; Ps.104:29 )
Jes. 26:19
Mutta SINUN KUOLLEESI HERÄÄVÄT ELOON, heidän ruumiinsa nousevat ylös. TOMUUN vaipuneet, HERÄTKÄÄ ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin MAA PALAUTTAA KUOLLEET ELÄMÄÄN. [Hes. 37:3; Dan. 12:2; 2. Makk. 7:9]
Jer. 17:13
Herra, sinä olet Israelin toivo! Kaikki, jotka hylkäävät sinut, saavat onnettoman lopun, jotka luopuvat sinusta, HÄVIÄVÄT KUIN TOMUUN KIRJOITETUT NIMET. Sillä he ovat hylänneet Herran, elävän veden lähteen. [Jer. 2:13]
Mal. 4:3
(3:21) Sinä päivänä, jonka minä määrään, te poljette jumalattomat maahan, tallaatte heidät TOMUKSI, sanoo Herra Sebaot.
Ne astuvat alas TUONELAN salpojen taa, kun YHDESSÄ LEPÄÄMME TOMUSSA."
Mutta SINUN KUOLLEESI VIRKOAVAT ELOON, minun ruumiini nousevat ylös. HERÄTKÄÄ ja riemuitkaa, TE JOTKA TOMUSSA LEPÄÄTTE, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille. kerettiläinen-- kirjoitti:
Ja Herra Jumala muovasi maan TOMUSTA ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa ELÄMÄN HENKÄYKSEN. Näin ihmisestä tuli elävä olento.* [Heprean kielessä maata merkitsevä sana ja ihmistä merkitsevä sana ovat äänteellisesti lähellä toisiaan. Ks. myös 3:19.][ Job 33:4,6; Ps. 104:29,30; Saarn. 12:7; 1. Kor. 15:45]
Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes TULET MAAKSI JÄLLEEN, sillä siitä sinut on otettu. Maan TOMUA sinä olet, maan TOMUUN sinä palaat. [Ps. 90:3, Ps. 104:29; Saarn. 3:20, Saarn. 12:7]
Kuinka hän luottaisi SAVIMAJAN asukkaisiin? TOMUSTA heidät on tehty, hän voi musertaa heidät kuin koiperhosen. [Jes. 45:9; Jer. 18:6; 2. Kor. 4:7]
Muista, että olet itse minut tehnyt maan SAVESTA! Nytkö teet minut maan TOMUKSI jälleen? [1. Moos. 2:7 | 1. Moos. 3:19 ]
Se vaipuu minun kanssani TUONELAAN. Yhdessä katoamme maan TOMUUN.
koko luomakunta MENEHTYISI hetkessä ja ihminen palaisi takaisin maan TOMUUN. [Ps. 104:29; Saarn. 12:7]
(22:30) Vain häntä kumartakoot maan mahtavat, hänen eteensä langetkoot kaikki, jotka maan TOMUUN vaipuvat. He EIVÄT VOI ELOSSA PYSYÄ,
Sinä annat IHMISTEN TULLA MAAKSI JÄLLEEN ja sanot: "Palatkaa TOMUUN, Aadamin lapset." [1. Moos. 3:19 ]
Ps. 104:29
Kun käännyt pois, ne hätääntyvät, kun OTAT NIILTÄ ELÄMÄN HENGEN, ne KUOLEVAT ja palaavat maan TOMUUN. [1. Moos. 3:19 ]
Sillä ihmisten ja ELÄINTEN kohtalo on yhtäläinen: SAMALLA TAVOIN KUOLEVAT molemmat, YHTÄLÄINEN HENKI on kaikilla. Ihmisillä ei ole etusijaa eläimiin nähden, kaikki on turhuutta.
Kaikki menee samaan paikkaan: kaikki on tullut TOMUSTA ja kaikki PALAA TOMUUN. [1. Moos. 3:19 ]
TOMU palaa maahan, josta se on tullut. HENKI palaa Jumalan luo, joka on sen antanut. [1. Moos. 3:19 ]. ( ks. 1. Moos.2:7; Ps.104:29 )
Mutta SINUN KUOLLEESI HERÄÄVÄT ELOON, heidän ruumiinsa nousevat ylös. TOMUUN vaipuneet, HERÄTKÄÄ ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin MAA PALAUTTAA KUOLLEET ELÄMÄÄN. [Hes. 37:3; Dan. 12:2; 2. Makk. 7:9]
Herra, sinä olet Israelin toivo! Kaikki, jotka hylkäävät sinut, saavat onnettoman lopun, jotka luopuvat sinusta, HÄVIÄVÄT KUIN TOMUUN KIRJOITETUT NIMET. Sillä he ovat hylänneet Herran, elävän veden lähteen. [Jer. 2:13]
(3:21) Sinä päivänä, jonka minä määrään, te poljette jumalattomat maahan, tallaatte heidät TOMUKSI, sanoo Herra Sebaot.
Ne astuvat alas TUONELAN salpojen taa, kun YHDESSÄ LEPÄÄMME TOMUSSA."
Mutta SINUN KUOLLEESI VIRKOAVAT ELOON, minun ruumiini nousevat ylös. HERÄTKÄÄ ja riemuitkaa, TE JOTKA TOMUSSA LEPÄÄTTE, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.Siis mikä menee "tomuun" ja tulee jälleen " maaksi"... ?
.
Vastaus: Ihmisen ruumis eli "maallinen maja" !
.
Vrt Job 19:25-27
" Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.
Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan,
saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa."Kopittelija007 kirjoitti:
Siis mikä menee "tomuun" ja tulee jälleen " maaksi"... ?
.
.
Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan,
saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa."Vrt. Herra "Ps 103:4" "lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja laupeudella"
.
Ilm 22:12 "Katso, minä tulen pian, ja minun PALKKANI on minun kanssani" !- kerettiläinen--
Kopittelija007 kirjoitti:
Siis mikä menee "tomuun" ja tulee jälleen " maaksi"... ?
.
.
saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa."Luepa nyt tarkkaan >> ajatuksen kanssa<
Ja Herra Jumala muovasi maan TOMUSTA >>ihmisen<< ja puhalsi hänen sieraimiinsa ELÄMÄN HENKÄYKSEN. Näin >>ihmisestä<< tuli elävä olento.* [Heprean kielessä > MAATA< merkitsevä sana ja >IHMISTÄ< merkitsevä sana ovat äänteellisesti lähellä toisiaan. Ks. myös 3:19.][ Job 33:4,6; Ps. 104:29,30; Saarn. 12:7; 1. Kor. 15:45]
Otsa hiessä >>sinun<< on hankittava leipäsi, kunnes TULET MAAKSI JÄLLEEN, sillä siitä >>sinut<< on otettu. Maan TOMUA >>sinä<< olet, maan TOMUUN >>sinä<
Kuinka hän luottaisi SAVIMAJAN asukkaisiin? TOMUSTA >>heidät<< on tehty, hän voi musertaa >>heidät<< kuin koiperhosen. [Jes. 45:9; Jer. 18:6; 2. Kor. 4:7]
Muista, että olet itse >>minut<< tehnyt maan SAVESTA! Nytkö teet >>minut<< maan TOMUKSI jälleen? [1. Moos. 2:7 | 1. Moos. 3:19 ]
koko luomakunta MENEHTYISI hetkessä ja >>ihminen<< palaisi takaisin maan TOMUUN. [Ps. 104:29; Saarn. 12:7]
(22:30) Vain häntä kumartakoot maan mahtavat, hänen eteensä langetkoot kaikki, jotka maan TOMUUN vaipuvat. >>He<< EIVÄT VOI ELOSSA PYSYÄ,
Sinä annat >>IHMISTEN<< TULLA MAAKSI JÄLLEEN ja sanot: "Palatkaa TOMUUN, >>Aadamin lapset<<." [1. Moos. 3:19 ]
Ps. 104
24 Kuinka moninaiset ovat sinun tekosi, Herra! Sinä olet ne kaikki viisaasti tehnyt, maa on täynnä >>SINUN LUOTUJASI<<...
27 ne kaikki odottavat sinua, että antaisit heille ruuan ajallansa.
28 Sinä annat niille, ja ne kokoavat, sinä avaat kätesi, ja ne ravitaan hyvyydellä.
29 Kun käännyt pois, ne hätääntyvät, kun OTAT >>NIILTÄ<< ELÄMÄN HENGEN, >>ne<< KUOLEVAT ja palaavat maan TOMUUN. [1. Moos. 3:19 ]
Sillä >>IHMISTEN JA ELÄINTEN<< kohtalo on yhtäläinen: SAMALLA TAVOIN KUOLEVAT >>molemmat<<, YHTÄLÄINEN HENKI on >>kaikilla<<. Ihmisillä ei ole etusijaa eläimiin nähden, kaikki on turhuutta.
Mutta >>SINUN KUOLLEESI<< HERÄÄVÄT ELOON, heidän ruumiinsa nousevat ylös. TOMUUN vaipuneet, HERÄTKÄÄ ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin MAA PALAUTTAA KUOLLEET ELÄMÄÄN. [Hes. 37:3; Dan. 12:2; 2. Makk. 7:9]
Herra, sinä olet Israelin toivo! >>Kaikki, jotka hylkäävät sinut<<, saavat onnettoman lopun, >>jotka luopuvat sinusta<<, HÄVIÄVÄT KUIN TOMUUN KIRJOITETUT NIMET. Sillä >>he<< ovat hylänneet Herran, elävän veden lähteen. [Jer. 2:13]
(3:21) Sinä päivänä, jonka minä määrään, te poljette >>jumalattomat<< maahan, tallaatte >>heidät<< TOMUKSI, sanoo Herra Sebaot.
Ne astuvat alas TUONELAN salpojen taa, kun YHDESSÄ >>LEPÄÄMME<< TOMUSSA."
Mutta >>SINUN KUOLLEESI<< VIRKOAVAT ELOON, minun ruumiini nousevat ylös. HERÄTKÄÄ ja riemuitkaa, >>TE JOTKA TOMUSSA LEPÄÄTTE<<, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo >>vainajat<< ilmoille. kerettiläinen-- kirjoitti:
Luepa nyt tarkkaan >> ajatuksen kanssa<
Ja Herra Jumala muovasi maan TOMUSTA >>ihmisen<< ja puhalsi hänen sieraimiinsa ELÄMÄN HENKÄYKSEN. Näin >>ihmisestä<< tuli elävä olento.* [Heprean kielessä > MAATA< merkitsevä sana ja >IHMISTÄ< merkitsevä sana ovat äänteellisesti lähellä toisiaan. Ks. myös 3:19.][ Job 33:4,6; Ps. 104:29,30; Saarn. 12:7; 1. Kor. 15:45]
Otsa hiessä >>sinun<< on hankittava leipäsi, kunnes TULET MAAKSI JÄLLEEN, sillä siitä >>sinut<< on otettu. Maan TOMUA >>sinä<< olet, maan TOMUUN >>sinä<
Kuinka hän luottaisi SAVIMAJAN asukkaisiin? TOMUSTA >>heidät<< on tehty, hän voi musertaa >>heidät<< kuin koiperhosen. [Jes. 45:9; Jer. 18:6; 2. Kor. 4:7]
Muista, että olet itse >>minut<< tehnyt maan SAVESTA! Nytkö teet >>minut<< maan TOMUKSI jälleen? [1. Moos. 2:7 | 1. Moos. 3:19 ]
koko luomakunta MENEHTYISI hetkessä ja >>ihminen<< palaisi takaisin maan TOMUUN. [Ps. 104:29; Saarn. 12:7]
(22:30) Vain häntä kumartakoot maan mahtavat, hänen eteensä langetkoot kaikki, jotka maan TOMUUN vaipuvat. >>He<< EIVÄT VOI ELOSSA PYSYÄ,
Sinä annat >>IHMISTEN<< TULLA MAAKSI JÄLLEEN ja sanot: "Palatkaa TOMUUN, >>Aadamin lapset<<." [1. Moos. 3:19 ]
Ps. 104
24 Kuinka moninaiset ovat sinun tekosi, Herra! Sinä olet ne kaikki viisaasti tehnyt, maa on täynnä >>SINUN LUOTUJASI<<...
27 ne kaikki odottavat sinua, että antaisit heille ruuan ajallansa.
28 Sinä annat niille, ja ne kokoavat, sinä avaat kätesi, ja ne ravitaan hyvyydellä.
29 Kun käännyt pois, ne hätääntyvät, kun OTAT >>NIILTÄ<< ELÄMÄN HENGEN, >>ne<< KUOLEVAT ja palaavat maan TOMUUN. [1. Moos. 3:19 ]
Sillä >>IHMISTEN JA ELÄINTEN<< kohtalo on yhtäläinen: SAMALLA TAVOIN KUOLEVAT >>molemmat<<, YHTÄLÄINEN HENKI on >>kaikilla<<. Ihmisillä ei ole etusijaa eläimiin nähden, kaikki on turhuutta.
Mutta >>SINUN KUOLLEESI<< HERÄÄVÄT ELOON, heidän ruumiinsa nousevat ylös. TOMUUN vaipuneet, HERÄTKÄÄ ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin MAA PALAUTTAA KUOLLEET ELÄMÄÄN. [Hes. 37:3; Dan. 12:2; 2. Makk. 7:9]
Herra, sinä olet Israelin toivo! >>Kaikki, jotka hylkäävät sinut<<, saavat onnettoman lopun, >>jotka luopuvat sinusta<<, HÄVIÄVÄT KUIN TOMUUN KIRJOITETUT NIMET. Sillä >>he<< ovat hylänneet Herran, elävän veden lähteen. [Jer. 2:13]
(3:21) Sinä päivänä, jonka minä määrään, te poljette >>jumalattomat<< maahan, tallaatte >>heidät<< TOMUKSI, sanoo Herra Sebaot.
Ne astuvat alas TUONELAN salpojen taa, kun YHDESSÄ >>LEPÄÄMME<< TOMUSSA."
Mutta >>SINUN KUOLLEESI<< VIRKOAVAT ELOON, minun ruumiini nousevat ylös. HERÄTKÄÄ ja riemuitkaa, >>TE JOTKA TOMUSSA LEPÄÄTTE<<, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo >>vainajat<< ilmoille.1. Moos.2:7
Vrt. 1 Moos 2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa ELÄMÄN HENGEN (-92 käännös väärin "elämän henkäyksen")/(huom."neshamah") , ja niin ihmisestä tuli elävä SIELU (-92 käännös väärin "elävä olento")/("nephesh" = "Soul" = "Sielu")."
Pieni lainaus Risto Santalan kirjasta / Suudelma hunnun läpi:
Hebrea käyttää tässä kahta sanontaa, jotka tarkoittavat samaa...Raamattu rakastaa tällaista tyylikeinoa. Sanat "elämän henki" ja "elävä sielu" puhuvat samasta asiasta.
Kieliopin kannalta sanonta " Elämän henki " = `nishmat chajjim", ei tule sanasta "neshima" eli "Hengitys tai Henkäys", vaan sanasta "neshama" eli * Even Shoshanin laajan hebreaa-hebreaksi sanakirjan mukaan käsitteestä, jonka ensimmäiset merkitykset ovat "nefesh" eli "sielu" ja "ruuach ha-chajjim " eli "elämän henki"
Missään nimessä ei saisi käännöstä sekoittaa käsitteeseen "henkäys", "neshima" kuten nyt on tehty (1992 käännös),. Ainakin alaviitteessä olisi pitänyt sanoa, että tässä puhutaan "elävästä sielusta".
" Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan tällä tarkoitetaan iäisesti pysyvää hengellistä olemustamme, joka asustaa ihmisen elämän ajan hänen ruumiissaan, mutta jättää hänet ja siirtyy iankaikkiseen elämään totuuden valtakunnassa."...
Rabbit sanovat myös " hengellinen sielu ei koskaan katoa, vaan on elävä".
" Sielu ei raukea ruumiin kanssa haudassa vaan elää iankaikkisesti Jumalan läsnäolon suloisuudessa".
Kielioppia tarkkailemalla ei erehdy luulemaan, että tässä puhuttaisiin käsitteestä "neshima", joka merkitsee hengitystä ja henkäystä."
Ps. * Avraham Even-Shoshan on Juutalaisuudessa tunnustettu sekä "Israel Prize, for language" sekä "Bialik Prize for Jewish thought"
https://en.wikipedia.org/wiki/Avraham_Even-Shoshan- kerettiläinen--
>>" Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan...
Rabbit sanovat myös "... <<
Luepa nyt muutkin jakeet läpi >>ajatuksen kanssa<< ...vaikka toisaalta, eipä sillä ole niin väliä...ethän sinä tunnista Antikristustakaan, ellei hän tule suoraan sanomaan sinulle "minä olen Antikristus"... kerettiläinen-- kirjoitti:
>>" Sanakirja kertoo myös: " Oppineittemme käsitysten ja uskomme mukaan...
Rabbit sanovat myös "... <<
Luepa nyt muutkin jakeet läpi >>ajatuksen kanssa<< ...vaikka toisaalta, eipä sillä ole niin väliä...ethän sinä tunnista Antikristustakaan, ellei hän tule suoraan sanomaan sinulle "minä olen Antikristus"...Juu... tomu palaa maahan ja ruumis kuolee... näin se on, mutta sinun kannattaisi avata varsinkin tuo Uusi Testamentti ja nähdä kuinka ihmisen sielu on siitä eroava kokonaisuus esim. Jeesuksen itsensä sanat Luuk 16:19-31 !
Tai ehkä sinun kannattaisi "Kerettiläinen" lukea myös tämä Exadventistiparan selkeä avaustekstikin ajatuksella ! :)))
- kerettiläinen--
Kopittelija007 kirjoitti:
Tai ehkä sinun kannattaisi "Kerettiläinen" lukea myös tämä Exadventistiparan selkeä avaustekstikin ajatuksella ! :)))
"Vanhin" antoi siihen aivan raamatullisen vastauksen.
Ja meinaatko, että Vanha Testamentti ei pidä paikkaansa, kun siellä kerrotaan aivan SELVÄSTI ilman vertauskuvia, että meidät on tehty maan tomusta ja sinne palaamme. Sen sijaan otetaan uuden testamentin vertauskuvat ja kaikki mahdolliset vaikeaselkoisemmat tekstit, joiden avulla aletaan sitten keksimään mitä ihmeellisempiä tulkintoja aivan selvästi esitetylle asialle, kuten nyt vaikkapa kreikkalaisen jumaltaruston Haades-epäjumalan valtakunta, jossa kuolemattomat sielut haahuilevat...no voihan sitä itse etsiä monia mutkia ja sekoittaa päänsä, niin ettei ymmärrä enää aivan selviäkään asioita...mitenkäs siellä sanottiinkaan "jonka haureuden vihan viinistä maan asukkaat ovat JUOPUNEET"... - kerettiläinen--
http://www.kristitynfoorumi.fi/pdf/uvj.pdf
Jes.29
9 Hämmästykää ja ihmetelkää, tuijottakaa sokeiksi itsenne ja SOKEIKSI JÄÄKÄÄ. He ovat JUOVUKSISSA, VAIKKEIVAT VIINISTÄ, hoipertelevat, vaikkeivät väkijuomasta.
10 Sillä Herra on vuodattanut teidän päällenne raskaan unen hengen ja sulkenut teidän silmänne-profeettanne, ja peittänyt teidän päänne-näkijänne.
11 Niin on kaikki ilmoitus teille niinkuin lukitun kirjan sanat; jos se annetaan kirjantaitavalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "Ei voi, sillä se on lukittu",
12 ja jos kirja annetaan kirjantaitamattomalle ja sanotaan: "Lue tämä", niin hän vastaa: "En osaa lukea".
13 Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan, mutta pitää sydämensä minusta kaukana, ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä,
14 sentähden, katso, minä vielä teen tälle kansalle kummia tekoja-kummia ja ihmeitä, ja sen viisaitten viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa.
Jer.25
27 "Sano heille: Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Juokaa ja JUOPUKAA, oksentakaa ja kaatukaa, älkääkä enää nousko, -miekan edessä, jonka minä lähetän teidän keskellenne.
28 Mutta jos he eivät tahdo ottaa maljaa sinun kädestäsi ja juoda, niin sano heille: Näin sanoo Herra Sebaot: Teidän täytyy juoda.
29 Sillä katso, siitä kaupungista alkaen, joka on otettu minun nimiini, minä alotan onnettomuuden tuottamisen; ja tekö jäisitte rankaisematta! Te ette jää rankaisematta, sillä minä kutsun miekan kaikkia maan asukkaita vastaan, sanoo Herra Sebaot.
30 Mutta sinä, ennusta heille kaikki nämä sanat ja sano heille: Herra ärjyy korkeudesta, antaa äänensä kaikua pyhästä asunnostansa. Hän ärjyy väkevästi yli laitumensa. Hän nostaa kuin VIINIKUURNAN POLKIJAT huudon kaikkia maan asukkaita vastaan.
31 Pauhina käy maan ääriin asti, sillä Herralla on riita-asia kansoja vastaan, hän käy oikeutta kaiken lihan kanssa: jumalattomat hän antaa miekalle alttiiksi, sanoo Herra.
32 Näin sanoo Herra Sebaot: Katso, onnettomuus kulkee kansasta kansaan, ja suuri myrsky nousee maan perimmäisistä ääristä.
33 Ja Herran surmaamia on oleva sinä päivänä maan äärestä maan ääreen. Ei heille pidetä valittajaisia, ei heitä koota eikä haudata; HE TULEVAT MAAN LANNAKSI.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852287Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap182257Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen181700- 1041458
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663921416Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631248Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 63943
- 78909
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174893