mazda 5 ruostesuojaus, äänieristys, alusta ja ripu

weqewqewq

stukset, minkähintasta esim pkseudulla tuo ruostekäsittely, oletteko huomanneet hyötyä, 5v vanhaan autoon pitäs teettää....entäs nuo kuluvat osat tuleeko niin kalliiksi huollossa ?

10

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 264674

      Vanhan Mazdan suojaus maksoi itsellä 33 euroa. 2 litraa Dinitrol kotelosuojaa ja litra Dinitrol alustamassaa. Naapurin montussa ruiskutin kompressorisuiskulla.

      • Hiekkapuhallus

        Ei vanhassa oikein auta enää tuommonen ruostesuojaus, ruosteet pitäisi ensin hiekkapuhaltaa pois. Oikeastaan ruosteen päälle suojaaminen nopeuttaa ruostumista merkittävästi.


      • 264674
        Hiekkapuhallus kirjoitti:

        Ei vanhassa oikein auta enää tuommonen ruostesuojaus, ruosteet pitäisi ensin hiekkapuhaltaa pois. Oikeastaan ruosteen päälle suojaaminen nopeuttaa ruostumista merkittävästi.

        Sun kannattais tutustua vähän paremmin ruostesuojas-aineisiin. Kyllä vanhan auton pohjan kannattaa suojata ja se auttaakin paljon. Ensin riittää että harjaa irtoruosteet ja irtonaisen vanhan massan pois. Eka käsittely tehdään kotelosuojalla jota voi suihkuttaa pintaruosteen päälle, tunkeutuu hyvin ja pysäyttää alkaneen ruostumisen. Tällainen aine on esim Dinitrol ML, lue vaikka aineen tiedot netistä. Sen kuivuttua voi päälle laittaa alustamassa.

        Tuo sinun kommenttisi koskee lähinna jos laitaa massaa suoraan ruosteen päälle, se ei välttämättä auta. Sen takia tehdään tuo esikäsittely koteloaineella, mutta kannattaa varmistaa että koteloaine on sellainen joka soveltuu ruosteen päälle suikutettavaksi, niitä on kyllä olemassa monelta valmistajalta.


      • 3456789
        Hiekkapuhallus kirjoitti:

        Ei vanhassa oikein auta enää tuommonen ruostesuojaus, ruosteet pitäisi ensin hiekkapuhaltaa pois. Oikeastaan ruosteen päälle suojaaminen nopeuttaa ruostumista merkittävästi.

        maahantuojan luettelosta

        Dinitrol ML:
        Erittäin hyvin tunkeutuva, vettä syrjäyttävä korroosionestoaine.
        Muodostaa ohuen, ruskean ja rasvamaisen suojaavan kalvon.
        Sopii erityisen hyvin suljettujen kotelotilojen, saumojen ja
        ruosteisten pintojen käsittelyyn. Ruosteisille, epäpuhtaille
        pinvnoille primeriksi ennen alustansuojaa.
        Matala-aromaattinen ohennin.

        Dinitrol CAR alustamassa:
        Tiksotrooppinen, pitkävaikutteinen alustansuoja-aine. Muo-
        dostaa sitkeän, elastisen, mustan suojakalvon. Käytetään
        ajoneuvojen alustansuoja-aineena sekä korroosionestoaineena
        erittäin vaativissa olosuhteissa. Sopii myös kuljetuksen aikai-
        seen ruostesuojaukseen ja varastointisuojaukseen. Ruosteisille
        pinnoille primeriksi Dinitrol ML.


      • Hiekkapuhallus1
        3456789 kirjoitti:

        maahantuojan luettelosta

        Dinitrol ML:
        Erittäin hyvin tunkeutuva, vettä syrjäyttävä korroosionestoaine.
        Muodostaa ohuen, ruskean ja rasvamaisen suojaavan kalvon.
        Sopii erityisen hyvin suljettujen kotelotilojen, saumojen ja
        ruosteisten pintojen käsittelyyn. Ruosteisille, epäpuhtaille
        pinvnoille primeriksi ennen alustansuojaa.
        Matala-aromaattinen ohennin.

        Dinitrol CAR alustamassa:
        Tiksotrooppinen, pitkävaikutteinen alustansuoja-aine. Muo-
        dostaa sitkeän, elastisen, mustan suojakalvon. Käytetään
        ajoneuvojen alustansuoja-aineena sekä korroosionestoaineena
        erittäin vaativissa olosuhteissa. Sopii myös kuljetuksen aikai-
        seen ruostesuojaukseen ja varastointisuojaukseen. Ruosteisille
        pinnoille primeriksi Dinitrol ML.

        Dinitrol ML tai muut vastaavat toimivat kyllä hyvin muutaman vuoden vanhassa, jossa ruostetta on vain vähän. Enemmän ruostuneessa pinnassa tuo kotelosuoja-alustamassa kalvo vain irtoaa pohjasta, ja ruostuminen etenee sen alla.


      • 436464
        Hiekkapuhallus1 kirjoitti:

        Dinitrol ML tai muut vastaavat toimivat kyllä hyvin muutaman vuoden vanhassa, jossa ruostetta on vain vähän. Enemmän ruostuneessa pinnassa tuo kotelosuoja-alustamassa kalvo vain irtoaa pohjasta, ja ruostuminen etenee sen alla.

        Juuri sen takia sen päälle laitetaan massaa ettei se irtoaisi. Ei se massa siitä irtoa moneen vuoteen, sen verraan hyvin liimautuvaa on. Eli kotelosuojan voi laittaa ruosteen päälle ja se estää lisäruostumista. Massa suojaa mekaaniselta kulumiselta ja estää alla olevaa kotelusuojaa huuhtoutumasta pois. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Näin myös Dinitrol ohjeistaa tekemään suojauksen. Itse olen tehnyt tällaisen käsittelyn moneen auton, sulla ilmeisesti ei ole kokemusta tällaisesta.


      • hiekkapuhallus2

        Jos ruostuneeseen pintaan laitat, niin ongelmana on juurikin se että se alustamassa kotelosuoja kalvo pysyy kasassa, mutta irtoaa pinnasta. Näin ruostuminen etenee sen kalvon alla suojassa. Olen tätä kyllä nähnyt tapahtuvan. Ja Dinitrolin edustajakin tästä varoitteli, kun oli 10v auton pohjasta puhetta.


      • sfjksdjfsdjfl

        Itse tein 90-luvulla -82 323:n pohjaan semmoisen työn että harjailin teräsharjalla irtoruosteet ja vanhat massat pois, putsailin pölyt pois tärpätillä ja maalasin sitten pensselillä harmaata ruosteenestopohjamaalia ensimmäiseksi käsittelyksi. Sen kuivuttua vasta suihkutin spraypullosta Tectylin kotelosuojaa ja sen päälle vasta alustamassan. Käsittely kesti vuosia ja kiveniskut paljastui helposti kun vaaleanharmaa pohjamaali paistoi iskemäkohdista, ne oli helppo paikata sitten.

        Jos nyt olisin tekemässä vastaavaa hommaa niin mieluummin hiekkapuhaltaisin ruosteisen pinnan mahdollisimman puhtaaksi ja käyttäisin useampaa kerrosta maalia varmuuden vuoksi. Alustamassan sijasta käyttäisin paremmin kiveniskuja kestävää varsinaista kiveniskumassaa jonka voi päällemaalata vaikka korinväriseksi.
        Myös ruosteisen pellin toinen puoli olisi hyvä suojata vaikka kotelonsuoja-aineella jolloin hapen pääsy peltiin olisi suojattu molemminpuolin. Lattiapelleissä tosin yleensä matkustamon puolella on paksu äänieristemassa jota tuskin kannattaa lähteä rikkomaan.


      • 232346
        hiekkapuhallus2 kirjoitti:

        Jos ruostuneeseen pintaan laitat, niin ongelmana on juurikin se että se alustamassa kotelosuoja kalvo pysyy kasassa, mutta irtoaa pinnasta. Näin ruostuminen etenee sen kalvon alla suojassa. Olen tätä kyllä nähnyt tapahtuvan. Ja Dinitrolin edustajakin tästä varoitteli, kun oli 10v auton pohjasta puhetta.

        En ainakaan omissa autoissa ole, havainnut tuota ongelmaa kun olen teräsharjalla harjannut irtoruosteet ja irtonaisen vanhan massa pois. Ehkä jos irtoruosteen päälle ruiskutta niin sitten voi irrota. Mielestäni hiekkapuhallus on täysin turhaa vanhaan autoon, ne pellit/palkit on kuitenkin sisältäpäinkin hieman ruosteessa joten ei hiekkapuhalluksellakaan saa mitenkään kaikkia ruosteita pois, joten turhaa työtä vaan.


    • Travainen

      Yhen tyypin sukunimi oli Ruosteinen, niin sitä sitten alettiin takanapäin kuhtummaan Korroosioksi ja sillä meni loppuelämän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe