Tätä on saatettu joskus aikaisemminkin pohtia, mutta aloitinpa nyt uuden ketjun kun tuli mieleeni. Ateismi tarkoittaa epäuskoa jumalien olemassaolon suhteen. Jotta voi sanoa olevansa ateisti, on siis tiedettävä mitä käsite tarkoittaa. Moni ateisti sanoo, ettei usko mihinkään yliluonnolliseen. Se on kuitenkin lavea määritelmä, ja sulkee pois ne ateistit, jotka uskovat johonkin yliluonnolliseen mutta eivät jumaliin.
Miten siis määritellä jumala? Kielitoimiston sanakirjan mukaan jumala on "1. tav. persoonallisiksi käsitettyjä yliluonnollisia olentoja, joiden uskotaan hallitsevan luonnonvoimia, ihmisten kohtaloita ym. 2. mm. kristinuskossa palvottava korkein olento, Luoja, Herra, Kaikkivaltias.". Itse määrittelin jumalan pitkään kristinuskon luojajumala-käsitteen kautta. Maailman uskontoihin enemmän perehdyttyäni huomasin tietenkin, että jumalia on paljon erilaisia, eikä jumala läheskään aina ole luoja. Toisaalta kaikkia jumal-käsitteitä näyttäisi yhdistävän ajatus siitä, että jumala hallinnoi jotain - ja että hänellä on edes jonkinmoinen yliluonnollinen voima tähän hallintaan liittyen. Toinen määriteltävä asia on näin ollen yliluonnollisen määritelmä.
Miten sinä määrittelisit käsitteen jumala? Entä mikä on yliluonnollinen? Onko jumalalla ja yliluonnollisella eroa vai voivatko ne toimia synonyymeinä? Onko ateistin näkökulmasta mahdollista, että mitään yliluonnollista olisi olemassakaan? Vai onko selittämättömässä aina kyse vain puutteellisesta näytöstä tai liian kehittymättömistä tutkimusmenetelmistä? Näin nähtynä yliluonnollinen ei olekaan sen kummempaa kuin kehityksen ja havaintokyvyn puutetta.
Miten määrittelet käsitteen jumala?
31
<50
Vastaukset
- a---a
Jumala oli aikanaan helppo selitys kaikelle mitä ei ymmärretä. Ymmärryksen kasvaessa jumalakin kutistuu, kunnes viimein häviää suunnilleen olemattomiin. Hiukan sama juttu yliluonnollisen kanssa. Se mikä oli vaikkapa sata vuotta sitten yliluonnollista, ei välttämättä enää nykyään sitä ole.
- UrbanLegends
Tuo ensimmäinen sanakirjamääritelmä on koko lailla se, miten minä asian näen - en ole nähnyt syytä kehittää sanalle uutta merkitystä. Sitten toki kutakin jumalaa erikseen voi määritellä lisää, mutta kokonaisuutena tuskin kovin paljon yhdistäviä tekijöitä löytyy, kirjo on laaja.
Yliluonnolliseen en usko. Se ei kuitenkaan tarkoita, että mielestäni kaikki tällä hetkellä selittämättömät asiat olisivat automaattisesti epätosia, vaan emme vain edelleen tiedä kaikesta kaikkea. Ihan kuin joskus salama tai maanjäristys olivat jumalten tekosia, niin joku muu tällä hetkellä 'outo ilmiö' on huomisen arkipäivää. En kuitenkaan veisi niin pitkälle, että kaikki 'yliluonnollinen' olisi sikäli todellista, että sille löytyisi arkipäiväinen selitys myöhemmin, vaan iso osa varmaankin johtuu ihan mielikuvituksesta. Puhun vain omasta puolestani, en kollektiivisen The Ateistin.
Yliluonnollinen ja jumala eivät ole samoja käsitteitä. Yliluonnolliseenhan lasketaan esimerkiksi poltergeist, kummitukset sun muut ilmiöt, joita tuskin taas kukaan jumalina pitää.
Miten itse asiasta ajattelet? - dumari-ruohio
"1. tav. persoonallisiksi käsitettyjä yliluonnollisia olentoja, joiden uskotaan hallitsevan luonnonvoimia, ihmisten kohtaloita ym. 2. mm. kristinuskossa palvottava korkein olento, Luoja, Herra, Kaikkivaltias."
Minun nähdäkseni tämä kattaa oman ateismini, eli sen etten usko mihinkään persoona jumalaan. Huomionarvoista on kohta "2. mm." Eli muun muassa, joka tarkoittaa että kysymys on kaikista muistakin persoonajumalista kristinuskon Jumalan lisäksi.
On muitakin asioita, joihin en usko, esimerkiksi vaikka karman laki ja erilaiset persoonattomat elämänvoimat ja maailmanhenget, henkiolennot, horoskoopit ja huuhaat, mutta niihin uskomattomuus ei kuulu ateismin piiriin. - fda
Mielestäni ei ole tarvetta tietää mitä jumalan käsite pitää sisällään. Yleensä ihmisillä on kuitenkin jonkinlainen "haju" siitä mikä on kristinuskon ja islamin jumala. Se jo riittää kun ei tähän usko, jos ei tunne käsitteitä laajemmin. Jos tietää useampia niin silloin riittää että ei usko mihinkään teistiseen jumalaan.
Kielitoimiston määritelmän mukaan jumalalla tarkoitetaan ainoastaan teistisiä jumalia. Sekaannuksia voi tulla, kun jonkinlaiseen ei-persoonalliseen jumalaan, vaikka Brahmaniin, uskova tarkoittaa Jumalalla jotakin luonnollista, kuten luonnonlakeja tai kaikkea fyysistä materiaa ilman mitään tietoista tai persoonallista komponenttia.
En itse määrittele jumalaa mitenkään erityisesti, koska en usko mihinkään sellaiseen jota pitäisin jumalana.
Tuosta kielitoimiston määritelmästä käy hauskasti ilmi, että kristinuskon ja islamin(ei juutalaisuuden) tyypillinen versio Saatanasta on myös, määritelmän mukaan, jumala.Polytesististen uskontojen monet jumalat eivät olleet kristinuskon enkeleitä mahtavampia olentoja. Ja juutalaisethan näkevät kristinuskon version Saatanasta jumalana ja siksi heistä kristinusko ei edusta aitoa monoteismiä. Aitoon monoteismiin kun ei oikein sovi että Jumalalle arkkivihollista lähdetään rakentamaan.
- fda
Käsittääkseni juutalaisille isompi teologinen ongelma kristinuskossa on kolminaisuus ja se, että ajatellaan Jumala ottamassa ihmisen muodon tai että se edes kuvattaisiin ihmisenä. Kuvanpalvonnan synnin palkka on kuolema.
Näitä pidetään pakanallisena käsityksenä, jumalathan ottivat ihmisen hahmon monissakin israelilaisten ympäröimissä kansoissa vuoden 0 tienoilla ja kolminaisuuksiahan on maailman muut uskonnot täynnä.
Minä lähtisin siitä jumaluuden määritelmän suhteen että kyseinen olento määrittelee itsensä jumalaksi eikä ole saman tasoista tai korkeampaa olentoa joka tämän kiistäisi. Jumala voi olla myös haluamattaan jumala jos tätä korkeampi tahon tämän luokittelee jumalaksi.
Käytännön tasolla jumala on hyvin subjektiivinen käsite johon liittyy oleellisesti minusta palvominen, miksi pitää sellaista mitä ei palvo jollain tapaa edes jumalana? Ja kun meillä ei kuitenkaan mitään keinoa varmistua minkään henkiolennon jumaluudesta sillä jokaisen jumalaksi itseään väittävän tahon yläpuolella voi olla jokin taho joka kiistää tämän jumaluuden.
Monet yhdistää jumaluuden luomiseen mutta monet tunnetut jumalat eivät ole mitenkään maailman luomiseen osallistuneet vaan usein se on edellisen sukupolven jumala joka luomistyön teki.Asiaa hämmentää vielä kristinuskon kolminaisuusoppi. Hämmentävää kuin yhtälöön lisätään vielä pyhä henki. Emeritus piispa Juha Pihkalan määritelmän mukaan PH on eräs Jumalan ilmenemismuoto.
Onnekseni minun ei tarvitse määritellä käsitettä jumala.
Sanoihin on kyllä helppo hukkua: jumala, yliluonnollinen, synti, materialismi, empiirinen, mitä noita nyt on.
Kaikki käsitteet ovat kuitenkin vain ihmistekoisia representaatioita ihmisten hahmottamista asioista. Ne eivät ole asia itse. Käsitteiden tai sanojen olemukseen kuuluu kuitenkin myös se, että ne itsessään ohjaavat hahmottamista.
Mutta miten minä määrittelen jumalan? Luultavasti kahdella tai kolmella eri tavalla.
Ensin lapsuudesta asti tuttu kristinuskon jumala, se Jumala.
Kun puhutaan jumalasta, tämä hahmo on aina pelissä mukana. Se täytyy tietoisesti ohittaa, päästäkseen käsiksi muihin määritelmiin. Kristinuskolla ja sen muokkaamilla käsitteillä on edelleen kova dominanssi Suomessa.
Toiseksi, yleisemmällä tasolla, kaikki nuo aloituksen määrittelemät jumalkäsitykset.
Jossain vaiheessa ymmärsin, että kaikki jumalat eivät ole kaikkivaltiaita luojajumalia, vaan pikemmin osastopäälliköitä, jotka johtavat oman osastonsa toimintaa. Tähän tulkintaan liittyy myös ymmärrys siitä, että jumala-kategoria voi olla liikkuva: sama entiteetti tai voima voidaan tulkita välillä jumalaksi, välillä haltijaksi tms. Luonnonuskontojen kategoriat eivät ole logiikan alaisia, vaan myytin alaisia.
Kolmanneksi laitan shamanismiin perustuvan jumala-käsityksen, johon olen saanut tutustua muutaman kirjoittan kautta, itselleni ehkä tärkeimpänä suomalainen Olavi Moilanen.
Tämän käsityksen mukaan jumalat ovat erilaisten "peruselementtien" kuvia. Näitä elementtejä voivat olla luonnonvoimat, mutta myös ihmisen psyykkiset voimat. Kuinka pitkälle näitä voimia personoidaan ihmisen ulkopuolisiksi jumaliksi, se vaihtelee jonkun verran. Shamanismin kannalta merkittävää ei kuitenkaan ole määritellä jumalia tarkasti ja perustaa jonkunlaista kategorista uskomista, vaan saada niihin toimiva yhteys.
Jos jumalat määritellään tämän näkökulman mukaan, niin mielestäni tässä on tapa ylittää ateismi-teismi-ristiriita, joka jumii tosi vai epätosi -väittelyssä.
Itse määrittelen jumalat mieluiten tämän kolmannen tavan mukaan. Se antaa minulle ison liikkumavapauden siinä, mitä ajattelen, koen ja tunnen, ilman että minun täytyy jumittaa juuri mainitsemaani tosi-epätosi-väittelyyn.
Joudun tietysti hakauksiin yhtä hyvin ateistien kuin teistien kanssa, jos he edustavat kristinuskon määrittelemää jumala-käsitettä."Miten sinä määrittelisit käsitteen jumala?"
Mikä tahansa entiteetti, mitä ihmiset palvovat jumalana tai luojana. Koska pidän kaikkia jumalolentoja ja taruja yhtä epätotena. Oli sitten kyse Jehvasta, Allahista ja mukaanlukien demijumalat.
"Entä mikä on yliluonnollinen? Onko jumalalla ja yliluonnollisella eroa vai voivatko ne toimia synonyymeinä?"
En näe kovin paljon eroja näiden kesken.
"Onko ateistin näkökulmasta mahdollista, että mitään yliluonnollista olisi olemassakaan?"
Riippuu miten tämä määritellään. Voihan jokin ihmeellinen asia tuntua yliluonnolliselta. Mutta onko välttämättä kyse siitä. Vaikkapa miten protonit ilmestyvät tyhjästä.
"Vai onko selittämättömässä aina kyse vain puutteellisesta näytöstä tai liian kehittymättömistä tutkimusmenetelmistä? Näin nähtynä yliluonnollinen ei olekaan sen kummempaa kuin kehityksen ja havaintokyvyn puutetta."
Ei välttämättä siitäkään, asia mikä luetaan yliluonnollisten joukkoon. Vaikkapa saunatontut tai Loch Nessin hirviö, eivät muutu todellisiksi, olipa sitten apuna miten kehittynyt teknikka vain.- AllahJahveBrahma
Ei minun tarvitse määritellä jumalaa mitenkään. Uskovat sen jumalansa aina määrittelevät tyrkyttäessään sitä jumalaansa minulle. Pakostikin, koska muuten heillä ei olisi mitä tuputtaa. Minä sitten vain kommentoin tarjontaa, joka yleensä herättää joko suurta hilpeyttä tai syvää sääliä, yleensä molempia.
- Aada-a
Miten määrittelisit käsitteen jumala? Jokainen uskonnollinen yhdyskunta määrittelee tuon käsitteen vähän tai paljonkin omalla tavallaan. Silloin kun itse olin kristitty niin sitä eli kunkin yhteisön kulttuurissa, jonka kautta ajatteli ja uskoi kohtaavansa Jumalan. Ev. lut käsitys oli itselläni ainakin salatusta Jumalasta jolle viimekädessä kaikesta on vastuussa, joka on rakkaus, oikeudenmukaisuus ja joka viimekädessä kääntää asiat parhain päin.
Yliluonnollisuus tarkoitti Jumalan puuttumista luonnonlait ohittavalla tavalla asioihin, jotain tuollaista.
Koska ajattelen ettei Jumalaa luultavasti ole, ainakaan mitään varmaan näyttöä ei ole minkäänlaisista Jumalista tai jumalista ja vasta aiheita uskomiselle on liikaa, niin ei ole oikein tarvetta määritelläkään koko käsitettä. - 12_13
"Miten määrittelet käsitteen jumala?"
Henkilölle jumala on se, mitä henkilö pitää korkeimapana (auktoriteettinaan). Esim. jos ihminen on valmis valehtelemaan tai muuten joustamaan yleistä oikeaa ja väärää rahan vuoksi, raha on kyseisen henkilön jumala.
Kaikilla ihmisillä on jokin, mitä he pitävät jumalanaan. Jos se ei ole Raamatun Jumala, voi se olla esim. mammona.
Toinen tapa määritellä jumala on katsoa mitä ihminen omilla teoillaan palvelee. Ihminen joka valehtelee, palvelee "valheen isää" (saatanaa). Ihminen joka rakastaa (Raamatullisessa mielessä) palvelee Raamatun Jumalaa.
https://www.youtube.com/watch?v=gC3cvaZV6mI- 1914
Tarkentava kysymys: tarkoitatko korkeimmalla sitä mitä ihminen eniten (maailmassa) arvostaa? Mikä on itselle kaikkein tärkein ja rakkain?
Eli jos olisin valmis valehtelemaan tai tekemään muuta yleisesti katsoen väärää perheeni vuoksi, onko perheeni minun jumalani? Jos opettaja on lapsen korkein auktoriteetti, jota hän eniten kunnioittaa, onko tuo henkilö myös lapsen jumala? Ei jumalaa voi noin yksinkertaisesti määritellä, vaikka ajatuksesi onkin mielenkiintoinen. - 12_13
1914 kirjoitti:
Tarkentava kysymys: tarkoitatko korkeimmalla sitä mitä ihminen eniten (maailmassa) arvostaa? Mikä on itselle kaikkein tärkein ja rakkain?
Eli jos olisin valmis valehtelemaan tai tekemään muuta yleisesti katsoen väärää perheeni vuoksi, onko perheeni minun jumalani? Jos opettaja on lapsen korkein auktoriteetti, jota hän eniten kunnioittaa, onko tuo henkilö myös lapsen jumala? Ei jumalaa voi noin yksinkertaisesti määritellä, vaikka ajatuksesi onkin mielenkiintoinen."Tarkentava kysymys: tarkoitatko korkeimmalla sitä mitä ihminen eniten (maailmassa) arvostaa? Mikä on itselle kaikkein tärkein ja rakkain?"
Tarkoitan sitä, minkä “ääni” viimekädessä ratkaisee mitä pidät oikeana ja vääränä. (On sama mitä pidät korkeimpana, arvokkaimpana tai tärkeinpänä).
"Eli jos olisin valmis valehtelemaan tai tekemään muuta yleisesti katsoen väärää perheeni vuoksi, onko perheeni minun jumalani?"
Ehkä. Todennäköisempää on kuitenkin, että pelko on siinä tapauksessa jumalasi.
"Jos opettaja on lapsen korkein auktoriteetti, jota hän eniten kunnioittaa, onko tuo henkilö myös lapsen jumala?"
Mahdollisesti. Asiat eivät kuitenkaan välttämättä ole niin suoraviivaisia. Henkilön jumala näyttäisi olevan enneminkin se, mikä motivoi ihmisen tai saa ihmisen käyttäytymään tietyllä tavalla (esim. pelko, rakkaus tai ahneus).
"Ei jumalaa voi noin yksinkertaisesti määritellä, vaikka ajatuksesi onkin mielenkiintoinen."
Mutta eikös tieteessäkin yksinkertaisin selitys ole aina ehdottomasti oikea ;)
Mielestäni määritelmäni on totuus, koska sen voi käytännössä nähdä ihmisten toiminnassa. Jokaisella ihmisellä on jumala, joka saa heidät toimimaan tietyllä tavalla. Valitettavasti kaikki eivät ole päätyneet Rakkauteen, joka Raamatun mukaan on Jumala, kaikista korkein.
"Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."
1 Joh. 4:8
"Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä."
1 Joh. 4:16 Amen. Ilman Jumalaa kaikki olisi suhteellista ja epävarmaa. Ilman Jumalaa ei olisi mitään. That's it!
Miksi sitten jengi lymyää Jumalaa? Koska A&E lankesivat.
Genesis 3:8-10 Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan. Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?" Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin."
- X-fighter
Myös Voima täyttää jumalan määritelmän.
Voiman mahtavin voimannäyttö alkuperäisessä trilogiassa oli kun Yoda Käytti sitä nostamaan Luken X-siipihävittäjän Dagobahin suosta.
Erään laskelman mukaan Voiman maksimiteho oli tämän perusteella 19 kW eli 25 hv. Eli suunnilleen yhtä tehokas kuin Fiat 600:n kone.- fda
Tuo oli kyllä tähän mennessä paras todistus minkäänsortin jumalasta, jota olen nähnyt. 8-)
- atteboi
Se jumalahan on niiden keksimä "jokapaikanhöylä" jonka ansioksi on kaikki vähänkin parempi asia laitettu, kun eivät muuta selitystä vähäisellä ymmärryksellään pystyneet keksimään.
Kaikki, mikä ei uskonnon katekoreaan mahtunut, on ollut pirun keksintöä, joka taasen on myös taikuudeksi mielletty, esim, sähkö ja nimenomaan hankaussähkö, joka hiukset pystyyn nostatti.
Tuntemattoman syyksi, sekä ansioksihan on kautta aikojen kaikki survottu, joista tunnetuin on edelleen se tummaa päällystakkia sekä hattua kantava henkilö. - halvalla-pääsee
Jumala on taitavan tarinankertojan sepite, jonka hän on keksinyt pitääkseen herkkäuskoiset tolvanat vallassaan. Jumala tajoaa mukamas ikuisen elämän, ja siksi sellaisen sadun lumoihin on helppo antautua. Ikuisen elämän saa helposti maksamalla kirkollisveron.
- kris-tit-ty
Jumalia ovat mielestäni kaikki ne, joita ihmiset pitävät tai ovat pitäneet historiassa jumalina. Niitä ovat teistiset eli persoonan omaavat ja ei-teistiset jumalat. Joku voi pitää vaikka kumisaapastaan jumalaan. Jumaluuden ratkaisee se, mieltävätkö ihmiset itse kohteen jumalaksi. Ulkopuolelta ei voi määritellä, että tuo on sinun/teidän jumalanne. Kuvakielellä voi tietysti sanoa, että joidenkin jumala on raha, joku palvottu ihminen tms., mutta se on kuvakieltä.
- dumari-ruokhio
Jumalat ovat ihmismielen luomia kategorioita, (kognitiivisia kategorioita, Pyysiäisen mukaan) joista vain kukin ihminen itse pystyy sanomaan, millainen mielikuva kategoriaan "jumala" hänellä itsellään sisältyy. Usein se kuva on jokseenkin hämärä ja sitä ei osata selittää kysyttäessä kovinkaan hyvin.
Raha, mammona jumalana on todellakin vain sanontatapa. Se ei edes sisällä mielikuvaa, että joku asettaisi rahan mielessään sellaiseen kategoriaan, mitä jumalat ovat.
- hyvämääritelmä
Jumalan valtakunta on meissä itsessämme oleva korkeampi tietoisuus.
Itse kutsuisin jumalaksi sellaista joka on todella kaikkivoipa. Sellaisen palvontaan tosin en näe mitään tarvetta. Sen pitäisi olla myös hyvä että edes harkitsisin jonkinlaista palvontaa.
Jos on kaikkivoipa muttei hyvä, miksi palvoa? Jos taas on hyvä muttei kaikkivoipa, miksi kutsua sellaista jumalaksi?
Kun katsoo maailman tapahtumia sekä hyvää että kaikkivoipaa ei samasta olennosta voi löytyä.- näin-sen-näin
>> Moni ateisti sanoo, ettei usko mihinkään yliluonnolliseen. <<
Kuten minä, koska ensimmäistäkään todistetta mistään yliluonnollisesta ei ole esitetty.
>> Se on kuitenkin lavea määritelmä, ja sulkee pois ne ateistit, jotka uskovat johonkin yliluonnolliseen <<
Esim horoskooppeja ihan vakavissaan tutkivia ateisteja en pidä rationalisteina, mutta periaatteellisen skeptisesti yliluonnollisuuksiin suhtautuvia kyllä pidän. Eli voihan sitä periaatteellisella tasolla spekuloida vaikka puutarhatontun yöseikkailuista, niihin silti uskomatta, mutta niitä vakavissaan pohtivia en pidä.
Jos joku sanoo olevansa ateisti niin sitten on, mutta vahva epäily yliluonnollisuuksista ei tee hänestä ihan rationalistia, minun mielestäsi.- puurotjavellit
"Kuten minä, koska ensimmäistäkään todistetta mistään yliluonnollisesta ei ole esitetty."
Kiva. Ei poista sitä tosiasiaa että sellaisiakin ateisteja on (tai ainakin teoriassa voi olla) olemassa.
"Esim horoskooppeja ihan vakavissaan tutkivia ateisteja en pidä rationalisteina, mutta periaatteellisen skeptisesti yliluonnollisuuksiin suhtautuvia kyllä pidän."
Eihän tässä kai kysytty mielipidettä siihen mitä kukakin ajattelee erilaisista ateisteista. Sille voi tehdä vaikka oman ketjun.
"Jos joku sanoo olevansa ateisti niin sitten on, mutta vahva epäily yliluonnollisuuksista ei tee hänestä ihan rationalistia, minun mielestäsi."
Epärationaalinenkin ateisti on ateisti, koska rationaalisuus ei kuulu ateismin määritelmään.
- zalaam
On olemassa yksi elävä Jumala. Hän on Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala. Hän määrittää itsensä: "Minä olen"
https://www.youtube.com/watch?v=-R-larVvuTgJyrki, sinun argumenttisi kannalta on katastrofaalista, että jumlasta ei ole todennettavaa näyttöä kuten ei ole Aabrahamista, Iisakista tai Jaakobistakaan. Olematon olio ei määrittele itseään vaan määrittelyn on tehnyt tarinan kirjoittaneet ihmiset.
Jyrki, olet niin paatunut konna, että et tässäkään asiassa pystynyt puhumaan totta.- aikalaveamääritelmä
"Hän määrittää itsensä: "Minä olen""
Tällähän määritelmällä kaikki itseään jumalaksi kutsuvat olisivat jumalia. Heitä löytyy suljetulta osastoltakin varmasti aika monia. Olemattomuus ei luo. Luoja luo. Luoja on Jumala isolla J:llä. Jumala = Isä, Poika ja Pyhä Henki. Poika = Jeesus = Sana = Luoja.
Johanneksen evankeliumi:
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Tärkeää ymmärtää. Tiede ei kumoa Luojaa, koska Luoja on tiedon lähde. Miten Luojan olemassaolo voidaan hyväksyä? Siten että Luoja kutsuu ensin.
http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htmyurki1000js kirjoitti:
Olemattomuus ei luo. Luoja luo. Luoja on Jumala isolla J:llä. Jumala = Isä, Poika ja Pyhä Henki. Poika = Jeesus = Sana = Luoja.
Johanneksen evankeliumi:
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Tärkeää ymmärtää. Tiede ei kumoa Luojaa, koska Luoja on tiedon lähde. Miten Luojan olemassaolo voidaan hyväksyä? Siten että Luoja kutsuu ensin.
http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htmVieläkään yhdestäkään luojasta (yhdestäkään niistä tuhansista) ei ole mitään näyttöä, joten luominenkin on pelkkä myytti. Jeesuskaan tuskin oli historiallinen henkilö ja pyhä henkikin kuoluu mielikuvituksen tuotteisiin.
Väitteesi ovat niin epärehellisiä, että luopumalla uskostasi tilasi paranee heti. Luovu uskostasi heti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2833422BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62385Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2532184- 682069
- 721718
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3451358MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/251137- 651079
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko231056Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola1671005