Liikennesuunnittelijat vastuuseen

vastuuta

Liikennesuunnittelijat pitäisi saada vastuuseen suunnittelimistaan liikennejärjestelyistä eikä pelkästään autoilijat kärsimään typeryyksistä.

Turhat pysähdykset liikenteessä pitäisi minimoida. Jos kaupungeissa generoidaan turhia pysähdyksiä punaisella aallolla, niin liikennesuunnittelijat pois viralta.

Jos pääteillä pumpataan jokaisen risteyksen takia nopeudet 100 - 80 - 60 - 100, niin näissä jarrutteluissa ja kiihdyttelyissä kuluu ihan turhaan polttoainetta ja aiheutuu vaaratilanteita, kun toinen ajaa rajoitusten mukaan ja perässätulija ajaakin "vakionopeudella" 90 km/h (tai mitä nämä vakionopeusajelijat sitten milloinkin ajaa). Sen lisäksi moinen nopeudenpudotus ei auta alkuperäiseen ongelmaan, että sivutieltä pääsisi sen helpommin mukaan, kun siellä ei voi luottaa, että kaikki pudottaisivat nopeuden alas.
Sitä paitsi suurimmassa osassa ko. paikkoja todellista ruuhka-aikaa on päivässä alle 1 h... Muuttuvilla nopeusrajoitusmerkeillä tämänkin voisi varmasti ratkaista kaikkia tyydyttävästi.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minne_kiire

      Onko lomalla tylsää? Ideoista päätellen on.

      Liikennesäännöt ovat kokoelma minimivaatimuksia niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Jos jokainen kuljettaja noudattaisi riittävää tilannenopeutta, rajoituksia ei tarvittaisi. Kun näin kuitenkaan ei ole, jotain on ollut pakko säätää. Kenenkään päälle ei saa ajaa. Ja jos tapahtuu törmäys, sen pitäisi tapahtua sellaisilla nopeuksilla, ettei ainakaan viaton alle jääjä kuolisi ilman omaa syytään.

      Jarrut pysäyttävät auton tarvittaessa. Moottori vetää sen taas vauhtiin. Sinun ei pitäisi rasittua ylettömästi, vaikka joudutkin painamaan ihan kahta poljinta.

    • aneemista

      Saksasta suunnittelijat palkata tänne perä pohjolaan!

      • Booooooriiiiingggg

        No ei ne sen parempia ole.


    • tympääntynyt_autoilija

      Aloittajalla on hyvä pointti tarinassa.
      Tulevaisuudessa sähköautoilla osa ongelmasta katoaa, kun jarrutusenergiaa saadaan talteen, muttei niissäkään hyötysuhde ole lähelläkään 100 %, joten turhaa energiahukkaa tästäkin tulee.
      Tässä on kyllä aikamoinen ristiriita, kun muuten pitää autovalmistajien ja autoilijoiden yrittää olla ekoloogisia tai muuten joutuu maksamaan rangaistusmaksuja, mutta sitten liikennesuunnittelulla tuhotaan kaikki tämä ja aiheutetaan saastumista entistä enemmän. Perin tyypillistä suomalaista toimintatapaa ja ajattelua - valitettavasti.

      • huonesti.hoitavat

        " Perin tyypillistä suomalaista toimintatapaa ja ajattelua - valitettavasti."
        Nimen omaan- virkamiehiltä.


    • turhaapunaa

      Samaan kategoriaan menee, kun keskustoissa seisotaan punaisissa liikennevaloissa minuuttitolkulla vaikka on ainoa auto lähimain. Kyllä kaikissa liikennevaloissa pitäisi olla tunnistimet ja niiden pitäisi päästää heti (ilman pysähdystä) menemään suunnasta riippumatta, jos muista suunnista ei ole ketään tulossa. Tällainenkin on nykytekniikalla mahdollista ja jopa Suomessakin nähtyä (ainakin päävirran suunnasta). Samaa tekniikkaa vaan monistukseen muuallekin.

    • sujuva6

      Kaupungeissa tuppaa olemaan risteyksiä, joissa tapahtuu enemmän kolareita kuin muissa. Tämä on selvä merkki siitä, että risteyksen suunnittelu on mennyt ketuilleen. Tätäkin saisivat liikennesuunnittelijat mennä paikan päälle ihmettelemään, että miten risteyksestä saisi sujuvamman ja siten turvallisemman. Ei siis sitä perinteistä, että hankaloitetaan ajamista lisää.
      Pitäisi tässäkin maassa päästä vihdoin siihen, että käytetään kaikki panostukset liikenteen sujuvoittamiseen eikä hankaloittamiseen. Haluan uskoa, että jopa paatuneet virkamiehet kykenisivät moiseen, jos vain tahtoisivat. Jos eivät tahdo, tai kykene, niin sitten pois virasta ja kykenevämpää tilalle.

      • diipadaii

        Eikös tuo ole selvää, että vilkkaissa risteyksissä tapahtuu enemmän kolareita kuin hiljaisemmissa risteyksissä. Jos jostain täytyy syy löytää, on se helpompaa löytää kaavoituksesta kuin liikennesuunnittelusta.

        Ensimmäiset automaattiset liikennevalot rakennettiin 1920-luvulla, ja niiden piti olla tilapäiset, kunnes keksitään parempia ratkaisuja.


      • kylläsesieltätulee
        diipadaii kirjoitti:

        Eikös tuo ole selvää, että vilkkaissa risteyksissä tapahtuu enemmän kolareita kuin hiljaisemmissa risteyksissä. Jos jostain täytyy syy löytää, on se helpompaa löytää kaavoituksesta kuin liikennesuunnittelusta.

        Ensimmäiset automaattiset liikennevalot rakennettiin 1920-luvulla, ja niiden piti olla tilapäiset, kunnes keksitään parempia ratkaisuja.

        Eihän liikennevaloja ole vielä pysyväisratkaisuksi julistettu. Sitä parempaa vaihtoehtoa vaan mietitään vielä.


    • kannattaja

      Kannatan!

    • mikä_suunnittelu

      Eihän Suomessa mitään liikennesuunnittelua tehdä, joku ajokortiton nörtti tekee vain tietokoneella piirustuksia.

      • OnkoSullaKorttia

        Mistä tiedät ettei liikennesuunnittelijoilla ole ajokorttia?


    • MoreControl

      "Ensimmäiset automaattiset liikennevalot rakennettiin 1920-luvulla, ja niiden piti olla tilapäiset, kunnes keksitään parempia ratkaisuja."

      Ja sehän on jo keksitty ja kyseessä on Suomessa aivan liian vähän käytetty liikenneympyrä. Onneksi uusia ratkaisuja tehdään aika paljon jo ympyröin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      45
      3101
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2023
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      18
      1482
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1365
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1341
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1251
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1161
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1095
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. 22
      1047
    Aihe