Liikennesuunnittelijat pitäisi saada vastuuseen suunnittelimistaan liikennejärjestelyistä eikä pelkästään autoilijat kärsimään typeryyksistä.
Turhat pysähdykset liikenteessä pitäisi minimoida. Jos kaupungeissa generoidaan turhia pysähdyksiä punaisella aallolla, niin liikennesuunnittelijat pois viralta.
Jos pääteillä pumpataan jokaisen risteyksen takia nopeudet 100 - 80 - 60 - 100, niin näissä jarrutteluissa ja kiihdyttelyissä kuluu ihan turhaan polttoainetta ja aiheutuu vaaratilanteita, kun toinen ajaa rajoitusten mukaan ja perässätulija ajaakin "vakionopeudella" 90 km/h (tai mitä nämä vakionopeusajelijat sitten milloinkin ajaa). Sen lisäksi moinen nopeudenpudotus ei auta alkuperäiseen ongelmaan, että sivutieltä pääsisi sen helpommin mukaan, kun siellä ei voi luottaa, että kaikki pudottaisivat nopeuden alas.
Sitä paitsi suurimmassa osassa ko. paikkoja todellista ruuhka-aikaa on päivässä alle 1 h... Muuttuvilla nopeusrajoitusmerkeillä tämänkin voisi varmasti ratkaista kaikkia tyydyttävästi.
Liikennesuunnittelijat vastuuseen
13
<50
Vastaukset
- Minne_kiire
Onko lomalla tylsää? Ideoista päätellen on.
Liikennesäännöt ovat kokoelma minimivaatimuksia niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Jos jokainen kuljettaja noudattaisi riittävää tilannenopeutta, rajoituksia ei tarvittaisi. Kun näin kuitenkaan ei ole, jotain on ollut pakko säätää. Kenenkään päälle ei saa ajaa. Ja jos tapahtuu törmäys, sen pitäisi tapahtua sellaisilla nopeuksilla, ettei ainakaan viaton alle jääjä kuolisi ilman omaa syytään.
Jarrut pysäyttävät auton tarvittaessa. Moottori vetää sen taas vauhtiin. Sinun ei pitäisi rasittua ylettömästi, vaikka joudutkin painamaan ihan kahta poljinta. - aneemista
Saksasta suunnittelijat palkata tänne perä pohjolaan!
- Booooooriiiiingggg
No ei ne sen parempia ole.
- tympääntynyt_autoilija
Aloittajalla on hyvä pointti tarinassa.
Tulevaisuudessa sähköautoilla osa ongelmasta katoaa, kun jarrutusenergiaa saadaan talteen, muttei niissäkään hyötysuhde ole lähelläkään 100 %, joten turhaa energiahukkaa tästäkin tulee.
Tässä on kyllä aikamoinen ristiriita, kun muuten pitää autovalmistajien ja autoilijoiden yrittää olla ekoloogisia tai muuten joutuu maksamaan rangaistusmaksuja, mutta sitten liikennesuunnittelulla tuhotaan kaikki tämä ja aiheutetaan saastumista entistä enemmän. Perin tyypillistä suomalaista toimintatapaa ja ajattelua - valitettavasti.- huonesti.hoitavat
" Perin tyypillistä suomalaista toimintatapaa ja ajattelua - valitettavasti."
Nimen omaan- virkamiehiltä.
- turhaapunaa
Samaan kategoriaan menee, kun keskustoissa seisotaan punaisissa liikennevaloissa minuuttitolkulla vaikka on ainoa auto lähimain. Kyllä kaikissa liikennevaloissa pitäisi olla tunnistimet ja niiden pitäisi päästää heti (ilman pysähdystä) menemään suunnasta riippumatta, jos muista suunnista ei ole ketään tulossa. Tällainenkin on nykytekniikalla mahdollista ja jopa Suomessakin nähtyä (ainakin päävirran suunnasta). Samaa tekniikkaa vaan monistukseen muuallekin.
- sujuva6
Kaupungeissa tuppaa olemaan risteyksiä, joissa tapahtuu enemmän kolareita kuin muissa. Tämä on selvä merkki siitä, että risteyksen suunnittelu on mennyt ketuilleen. Tätäkin saisivat liikennesuunnittelijat mennä paikan päälle ihmettelemään, että miten risteyksestä saisi sujuvamman ja siten turvallisemman. Ei siis sitä perinteistä, että hankaloitetaan ajamista lisää.
Pitäisi tässäkin maassa päästä vihdoin siihen, että käytetään kaikki panostukset liikenteen sujuvoittamiseen eikä hankaloittamiseen. Haluan uskoa, että jopa paatuneet virkamiehet kykenisivät moiseen, jos vain tahtoisivat. Jos eivät tahdo, tai kykene, niin sitten pois virasta ja kykenevämpää tilalle.- diipadaii
Eikös tuo ole selvää, että vilkkaissa risteyksissä tapahtuu enemmän kolareita kuin hiljaisemmissa risteyksissä. Jos jostain täytyy syy löytää, on se helpompaa löytää kaavoituksesta kuin liikennesuunnittelusta.
Ensimmäiset automaattiset liikennevalot rakennettiin 1920-luvulla, ja niiden piti olla tilapäiset, kunnes keksitään parempia ratkaisuja. - kylläsesieltätulee
diipadaii kirjoitti:
Eikös tuo ole selvää, että vilkkaissa risteyksissä tapahtuu enemmän kolareita kuin hiljaisemmissa risteyksissä. Jos jostain täytyy syy löytää, on se helpompaa löytää kaavoituksesta kuin liikennesuunnittelusta.
Ensimmäiset automaattiset liikennevalot rakennettiin 1920-luvulla, ja niiden piti olla tilapäiset, kunnes keksitään parempia ratkaisuja.Eihän liikennevaloja ole vielä pysyväisratkaisuksi julistettu. Sitä parempaa vaihtoehtoa vaan mietitään vielä.
- kannattaja
Kannatan!
- mikä_suunnittelu
Eihän Suomessa mitään liikennesuunnittelua tehdä, joku ajokortiton nörtti tekee vain tietokoneella piirustuksia.
- OnkoSullaKorttia
Mistä tiedät ettei liikennesuunnittelijoilla ole ajokorttia?
- MoreControl
"Ensimmäiset automaattiset liikennevalot rakennettiin 1920-luvulla, ja niiden piti olla tilapäiset, kunnes keksitään parempia ratkaisuja."
Ja sehän on jo keksitty ja kyseessä on Suomessa aivan liian vähän käytetty liikenneympyrä. Onneksi uusia ratkaisuja tehdään aika paljon jo ympyröin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)453101Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu122023- 181482
Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."
ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w211365- 111341
- 171251
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51161- 71095
- 61054
- 221047